Gå til innhold

Mass Effect 3 får saftigere slutt (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Nei, selvfølgelig ikke. Folk får mene det de vil. Jeg liker den av egne grunner, som jeg beskrev tidligere. Vi er alle forskjellige... Heldigvis.

 

Ja, heldigvis er vi det.. :roll: Og heldigvis ser de fleste at slutten på ME3 er like stor "kunst" som rompa til Aulie trykt utover i VG.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med andre ord så kan jeg lage en kampanje mot (X) produsent fordi jeg ikke er fornøyd med enkelte avslutninger i spill hvorav de bruker mye ekstra tid på å lage en ny avslutning? Idiotisk. Hvis produsenten har troen på sitt eget produkt så forandrer de ikke en essensiell del av produktet etter lanseringen. Med andre ord så var de kanskje selv ikke fornøyd med avslutningen..

Lenke til kommentar

Med andre ord så kan jeg lage en kampanje mot (X) produsent fordi jeg ikke er fornøyd med enkelte avslutninger i spill hvorav de bruker mye ekstra tid på å lage en ny avslutning? Idiotisk.

 

Du kan lage en kampanje om hva som helst, når som helst. Sjansen er stor for at ingen kommer til å bry seg, med mindre du faktisk har noe smart å komme med. Selv da vil "bråkmakerene" sjelden være mer enn en plagsom minoritet som fint kan ignoreres. Det kreves en eksepsjonell blunder for at så å si hele spillerbasen er med på hylekoret.

 

Hvis produsenten har troen på sitt eget produkt så forandrer de ikke en essensiell del av produktet etter lanseringen. Med andre ord så var de kanskje selv ikke fornøyd med avslutningen..

 

Helt enig. Personlig synes jeg det lukter hastverksarbeid av hele slutten

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar
Selv synes jeg det var en fengslende, interessant og bra gjennomført slutt. Spesielt med tanke på indoktrinasjons teorien, noe som høyst sannsynligvis er tilfellet.

Om man må lese fan-fics for å liksom "få med seg" slutten, så er den ikke bra gjennomført. Indoctrination av spillerne er en utmerket idé, men forutsetter nærmest at man troller egne fans (f.eks. spiller "såret" for at vi ikke skjønner den store kunsten deres). Ville blitt legendarisk, men tviler på at de tør.

 

 

Når det er sagt. Dragon Age 2 har jeg ikke spilt enda, men det ser jeg faktisk fram til. Etter alt det negative jeg har lest om det så tror jeg faktisk jeg kommer til å bli positivt overrasket. Ferdig patchet og hele pakka. Tror folk har godt av å jekke ned forventningene et par hakk, så blir hele affæren kanskje litt mer fornøyelig. :)

Det er isolert sett et helt OK spill. Men i forhold til forgjengeren er det elendige saker.

 

Forventningene skapte BioWare forøvrig selv med i beste fall ekstremt misvisende utallelser. Og de skapte dem ikke minst i sitt eget spill, hvor Genophage-kapitet er helt fantastisk bra gjennomført, glimrende historiefortelling og ikke minst, tidligere valg betyr ganske mye.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Artistisk integritet kan de skyve opp i ræva etter DLC meldingen som dukker opp etter slutten, ellers er det også blitt utskiftning av skribenter og den orginale skribentens ideer er ikke representert i denne slutten. Orginale skribenten ville ha en slutt som innvolverte "Dark Energy" som vi er borti i ME2.

 

Dere som klager på at folk er ute etter en lykkelig slutt må se nærmere på hele saken. Det er sant at flere ikke hadde hatt noe imot en litt lysere slutt (hadde absolutt ikke hatt noe imot noen blå babyer i min slutt) er kjernen i klagene at slutten er direkte dårlig.

 

*SPOILERS*

 

Hvis vi ser bort fra alle løftene som ikke ble holdt så er slutten i seg selv dårlig:

 

Hvis vi ser bort fra indoktinasjonsteorien:

Vi får en plottwist som er dårlig fremført i form av dette "gude-barnet", det har ikke vært noe hint til dette utenom et veldig veldig veldig veldig vagt hint i ME1 når en leser om planeten Klencory. Reapers som ble fremstilt som intelligente og drevne fiender siden første møte med Sovreign i ME1 og gjennom den lille kontakten Shepard har hatt med Harbinger. De blir redusert til enkle verktøy når gude-barnet dukker opp og forteller om reapers sin skapelse og på toppen av dette gir oss det drøyeste argumentet om hvorfor de ble skapt; AIen ble skapt slik at de kunne utrydde organiske vesner før de igjen skapte en AI som ville utrydde organiske vesner. Dette igjen fører til et enda dårligere handlingsforløp der Shepard godtar denne tynne forklaringen (dette skjer også om en har jobbet hardt for Geth/Quarian happy ending). Vi får tre slutter der to kunne vært greie i forbindelse med en "dårlig" gjennomspilling, for midtvalget (syntesen mellom organisk og syntetisk) skal jeg ikke si noe om for jeg kommer bare til å fornærme de som synes det var en god slutt. Ellers gjør denne slutten at Reapers er ute av bildet til en viss grad (kan Shepard kontrollere dem?), men istede for å konkludere trilogien så sitter man igjen med spørsmålet om hva i hel***e skjer med alle som nå sirkler rundt en planet som har fått så god omgang juling at det sikkert ikke er mulig å holde noen i live, for å ikke snakke om hva folka dine gjør der de ender opp.

 

Jeg har kun tro på indoktrinasjonsteorien, men dette gir oss ingen slutt. Det kan derimot komme noe godt ut av det, men jeg tviler på at det er gjennomtenkt fra Bioware sin side da indoktrinasjons teorien også blir ødelagt av andre teorier. HVIS derimot Bioware har planlagt indoktrinasjonsteorien og den DLCen de slipper er det som skjer etter indoktrinasjonen, da er de rett og slett geniale. Da har de faktisk klart å indoktrinere Shepard til et nivå som er spilleren selv.

Lenke til kommentar

*SPOILERE* her også.

 

 

Orginale skribenten ville ha en slutt som innvolverte "Dark Energy" som vi er borti i ME2.

 

Ifølge ham selv gikk de bort fra dette allerede før han sluttet. Ikke at det betyr allverden, men verdt å nevne.

 

 

Vi får en plottwist som er dårlig fremført i form av dette "gude-barnet", det har ikke vært noe hint til dette utenom et veldig veldig veldig veldig vagt hint i ME1 når en leser om planeten Klencory. Reapers som ble fremstilt som intelligente og drevne fiender siden første møte med Sovreign i ME1 og gjennom den lille kontakten Shepard har hatt med Harbinger. De blir redusert til enkle verktøy (....)

 

Men en ting har slått meg. TIM er også intelligent og dreven. Samme beskrivelse passer vel også på Saren. Greia med indoctrination er at du gjør som Reapers vil uten at du nødvendigvis er klar over det selv en gang. Hvem vet hva slags evner Citadel-tingen har. Slutten er jo så drøy at alt er mulig, til og med at Sovereign/Harbinger var/er hjelpeløse puppets (altså uten å være klar over det, slik at de har beholdt arrogansen og en viss selvstendighet). Reapers følger et mønster uten å ha funnet på det selv (noe slikt sier VI-en på Thessia).

 

 

 

(....)[og på toppen av dette gir oss det drøyeste argumentet om hvorfor de ble skapt; AIen ble skapt slik at de kunne utrydde organiske vesner før de igjen skapte en AI som ville utrydde organiske vesner. Dette igjen fører til et enda dårligere handlingsforløp der Shepard godtar denne tynne forklaringen (dette skjer også om en har jobbet hardt for Geth/Quarian happy ending).

 

Ja, dette er bare latterlig og dårlig. Og en viktig grunn til at mange helst skulle vært kvitt hele Citadel-tingen. Det er "logikk" som er umulig å godta. Ikke umulig å skjønne, men umulig å godta. For dette stemmer ikke med det lykkeligste Rannoch-utfallet, som du sier, og det stemmer ikke med EDI. Man kunne si at vi har et altfor snevert perspektiv da Reapers har holdt på i millioner av år, men det funker ikke uansett. Det er fienden man snakker med, og Shepard tar knapt til motmæle. At Shepard ikke lenger er Shepard kan de ikke fovente at spillerne skal være fornøyde med. Her passer indoctrination theory inn (voldsomt press på Shepards viljestyrke), men selv om den skulle stemme har PR-håndteringen vært horribel.

Lenke til kommentar

Men en ting har slått meg. TIM er også intelligent og dreven. Samme beskrivelse passer vel også på Saren. Greia med indoctrination er at du gjør som Reapers vil uten at du nødvendigvis er klar over det selv en gang. Hvem vet hva slags evner Citadel-tingen har. Slutten er jo så drøy at alt er mulig, til og med at Sovereign/Harbinger var/er hjelpeløse puppets (altså uten å være klar over det, slik at de har beholdt arrogansen og en viss selvstendighet). Reapers følger et mønster uten å ha funnet på det selv (noe slikt sier VI-en på Thessia).

 

Du ser på det som om Reapers også er indoktrinerte vesner? Jeg ser på det som at reapersene er skapt av noen, da de har en annen oppbyggning enn alle andre indoktrinerte rase.. Prothean/collector eller keepers på Citadel virker å være enkelt individer som er indoktrinerte og modifiserte over lang tid og er ikke beviste. Reapers er en rases DNA smørje som blir pumpet inn i store robotskall og virker å ha en fungerende personlighet om jeg kan kalle det det. Kansje det var en reaper som startet det hele, men eneste vi har fått hint om er at de er lagt av utryddede raser for oppbevaring av DNAet.

 

Ellers synes jeg at Citadel sikkert har kraften til å utrydde/stoppe/kontrollere Reapers og sende ut et signal som kan ødelegge syntetiske vesner. Det jeg synes blir litt for Harry Potter fantasy er at den klarer å gjøre alle syntetiske og organiske vesner til hybrider. Hadde de iløpet av serien hintet til at det fantes en gudelignende rase som kunne alt om alt genetik og kommende genetik, gjennomføre energi-til-materie transport i så stor skala at de klarer å "infisere" alle syntetiske og organiske vesner i galaksen og gjøre dette uten at kroppene til de diverse vesnene støte bort det organiske/syntetiske så hadde jeg kansje kjøpt det, men for min del hadde en tryllestav på en benk vært mer forklarende enn det vi får servert.

 

Jeg må si at jeg ikke har lest bøkene, så jeg har ikke styringa på alt loren.

Lenke til kommentar

Men en ting har slått meg. TIM er også intelligent og dreven. Samme beskrivelse passer vel også på Saren. Greia med indoctrination er at du gjør som Reapers vil uten at du nødvendigvis er klar over det selv en gang. Hvem vet hva slags evner Citadel-tingen har. Slutten er jo så drøy at alt er mulig, til og med at Sovereign/Harbinger var/er hjelpeløse puppets (altså uten å være klar over det, slik at de har beholdt arrogansen og en viss selvstendighet). Reapers følger et mønster uten å ha funnet på det selv (noe slikt sier VI-en på Thessia).

 

Du ser på det som om Reapers også er indoktrinerte vesner? Jeg ser på det som at reapersene er skapt av noen, da de har en annen oppbyggning enn alle andre indoktrinerte rase.. Prothean/collector eller keepers på Citadel virker å være enkelt individer som er indoktrinerte og modifiserte over lang tid og er ikke beviste. Reapers er en rases DNA smørje som blir pumpet inn i store robotskall og virker å ha en fungerende personlighet om jeg kan kalle det det. Kansje det var en reaper som startet det hele, men eneste vi har fått hint om er at de er lagt av utryddede raser for oppbevaring av DNAet.

 

Ellers synes jeg at Citadel sikkert har kraften til å utrydde/stoppe/kontrollere Reapers og sende ut et signal som kan ødelegge syntetiske vesner. Det jeg synes blir litt for Harry Potter fantasy er at den klarer å gjøre alle syntetiske og organiske vesner til hybrider. Hadde de iløpet av serien hintet til at det fantes en gudelignende rase som kunne alt om alt genetik og kommende genetik, gjennomføre energi-til-materie transport i så stor skala at de klarer å "infisere" alle syntetiske og organiske vesner i galaksen og gjøre dette uten at kroppene til de diverse vesnene støte bort det organiske/syntetiske så hadde jeg kansje kjøpt det, men for min del hadde en tryllestav på en benk vært mer forklarende enn det vi får servert.

 

Jeg må si at jeg ikke har lest bøkene, så jeg har ikke styringa på alt loren.

I just wanna get my smoke and beer and play my game without this nerd crap...

 

Bioware står bak noen big ass titles !

Trur du virkelig deres nervære bryr seg om dette Dragon Age Mass Effect styret, Sist jeg husket var alt styret av EA . Visst jeg hadde laget en ultra bra hode lykt og EA hadde spurt meg om jeg kunne lage 6 millioner kopier billig og reklamen ville gjøre dem billigere og de ville brukt mindre penger på produksjonen så ville alle sagt ja fordi jeg ville blitt Millionær innen 1 måned. Hva trur du Bioware tenkte når de var eid av EA.. YOU BETTER MAKE THE FUCKING GAMES SIMPLE AND EPIC OR WE REMOVE ALL COMMERCIAL CAMPAIGN... Face it EA og Bioware er ferdig EA har funnet ut at alle hater de og nå skal de legge ut Free DLC som utvider slutten av Mass Effect men ikke Fikser den ?? De har blitt kåret verre en de verste bankene i america (true story av Angry gamer ) Og FØRST !!!!! NÅÅÅ begynner de og tenke at de skal gi ut gratis DLC,,,,,, PROBLEMET ER ( sorry for caps men er intressert i dette )

At disse DLC er laget sekundet etter at EA fant ut at de mister salg og youtube populeritet på grunn av Mass Effect så nå er de plutselig snill og gir oss gratis utvidet ending som ikke fikser noe ,, Og gratis Multiplayer Maps Som EGENTLIG SKULLE VERE GRATIS UANSETT!!

 

Ea og Bioware your days are over! Det enenste dere klarer nå er og lage et action spill som vill tiltrekke 13 år gammle gutter som ikke vet hva dere har gjort.

Syns jeg husket de gode spillene som var laget av Bioware. Ikke faen om de har lært noe de er i det amerikanske penge suget som Bethesda De er kanskje flink nå med massene men det er en grunn til at dere er populær sån at de 3 neste spillene kommer til og virkelig sparke dere i ræva når dere lærer kraften av brukerne sin kraft

 

For og forklare enda lettere. Jeg er Kokk, Visst jeg hadde vert med på det svenske Kokke landslaget ville jeg vert med og produsert en baguett til en populær bensinststasjon i Sverige som jeg ikke husker navnet på. Denne baguetten ville blitt fryst og sendt til alle Besinstasjoner i Sverige innholdet også.

 

 

Ville denne bagguetten sammenlignes med den samme baguetten som de selv lagde og spiste samme dagen ??? .... Nei den ville vere tør og fryse skadet grønnsakene ville vert tatt fra et firma som ikke var med på produskjonen Fylle ( majoness smør ketchup Karrisaus) ville vert tatt fra Bensinstasjonens Lignende Toro bedrift. Alt ville vert et kaos,

Men folk kjøper det fortsatt på grunn at Det Svenske kokke landslaget har laget denne retten..

(Dette er en sann historie)

Lenke til kommentar

Trist at Bioware gir slikt makt til brukerne av spillet. Personlig så digger jeg Mass Effect serien, har aldri spillt et spill så mange ganger før, singleplayer jeg tenker på, har gått igjennom ME 1 mange mange ganger og ME 2. Men for og gi et eksemplet så kjøpte jeg ME 3 på lanseringsdatoen, og jeg har hadt mer en god nokk tid på og fullføre spillet, har masse fritid for og si det slik. Jeg er av den oppfatning at det spiller ingen rolle om jeg fullfører siste halvdel av spillet, fordi det betyr ingen ting, jeg kan velge og ikke tenke på det og ikke bry meg. Jeg MÅ ikke fullføre det spillet som jeg faktisk digger og betalte penger for, jeg kommer sikkert til og gjøre det på et tidspunkt men ikke i umiddelbar nær fremtid. Og folk skal hyle og grine fordi de ikke vil la de som faktisk produserte spillet få velge hvordan de ender serien fordi de ikke kan leve med det. Har allerede akseptert slutten som den uten at jeg vet noe om den, og mener at jeg har ingen rett i og kreve at de som lager ME skal endre på noe som helst...

Lenke til kommentar

Men at EA ikke gjør slikt er jo sant nok.

 

Tviler likevel på at Retake-gjengen alene har oppnådd dette. Finnes nok folk i BioWare som føler de ikke helt leverte og som nå griper sjansen til å pusse opp slutten litt. Jeg vil ihvertfall gjerne tro det (såfremt vi kan se bort fra den epokegjørende indoctrination-avsløringen).

Lenke til kommentar

Trur du virkelig deres nervære bryr seg om dette Dragon Age Mass Effect styret, Sist jeg husket var alt styret av EA.

 

Jeg mistenker dette, derfor jeg engang håper på å få en slags dokumentar rundt dette spillet, der vi eventuelt får høre om det politiske som foregikk innad i EA og Bioware når de lagte spillet og i perioden etterpå.

 

 

Trist at Bioware gir slikt makt til brukerne av spillet. Har allerede akseptert slutten som den uten at jeg vet noe om den, og mener at jeg har ingen rett i og kreve at de som lager ME skal endre på noe som helst...

 

Selvfølgelig er det ikke trist at når de har brutt løfter, laget en direkte dårlig slutt at forbrukeren kan klage på produktet. Når en elkjøp ansatt selger en HDTV med diverse funksjoner og kunden kommer hjem og finner ut at den mangler de fleste av lovte funksjoner, er kunden da en stakkarslig syteunge som klager på varen? For igjen, den "artistiske integriteten" kan de drite i når rulleteksten blir av sluttet med en reklame for DLC. Jeg ville uanset fullført spillet hvis jeg var deg før jeg kastet meg inn i disse diskusjonene, for det er et ganske bra spill.

Lenke til kommentar
Utrolig. Personlig har jeg aldri hørt om noe lignende, som at slutten i et spill blir endret på grunn av fansen.
Det samme skjedde vel på sett og vis med Fallout 3, der Bethesda lanserte Broken Steel-utvidelsen med en ny slutt.

 

Ikke ny slutt. Det skjer etter "slutten" som kom først. Det bytter den ikke ut.

 

Den gir fortsatt spillets historie en helt annen konklusjon.

Lenke til kommentar
Utrolig. Personlig har jeg aldri hørt om noe lignende, som at slutten i et spill blir endret på grunn av fansen.
Det samme skjedde vel på sett og vis med Fallout 3, der Bethesda lanserte Broken Steel-utvidelsen med en ny slutt.

 

Ikke ny slutt. Det skjer etter "slutten" som kom først. Det bytter den ikke ut.

 

Den gir fortsatt spillets historie en helt annen konklusjon.

 

Okay. Er personlig på eneren, så får se når jeg kommer dit. Men er ikke gøy å spille eneren når jeg vet jeg liker 2'ern (kanskje) 3'ern bedre, så tar sin tid. Kan vel starte på 3'ern om jeg vil, men SKAL ha alle egne valg og perks/level med meg til neste spill. Og har begynt på eneren ca 5 ganger, så er egentlig prinsippsak å fullføre det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...