Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal jeg ha betalt pause?


Nyph

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en Kiwi-butikk der det er et pauserom på ca 5m2. I tillegg har jeg ikke mulighet til å forlate arbeidsplassen min i pausen fordi det av sikkerhetsmessige årsaker må være 2 ansatte i butikken til en hver tid når den er åpen.

 

I arbeidsmiljøloven står det:

 

"Hvis arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som arbeidstid"

 

Betyr dette at jeg skal få min pause betalt? Litt usikker på om de mener at det må være begge deler som slår inn for at dette skal gjelde, eller bare en av dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan får jeg dette til? Sjefen min er en polsk hurpe som er helt umulig å ha med å gjøre.

 

Edit: Så jeg vil gjerne unngå å ta det gjennom henne. Er det en lov jeg kan henvise til som bekrefter dette? Da tror jeg jeg vil ta det til Kiwis distriktsjef og få med meg de andre ansatte så vi står sterkere isåfall.

Endret av Nyph
Lenke til kommentar

Jeg jobber i en Kiwi-butikk der det er et pauserom på ca 5m2.

I arbeidsmiljøloven står det:

 

"Hvis arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som arbeidstid"

 

Betyr dette at jeg skal få min pause betalt? Litt usikker på om de mener at det må være begge deler som slår inn for at dette skal gjelde, eller bare en av dem.

 

 

Kan jeg først spørre hvem som definerer "tilfredstillende pauserom"? Er det sitteplass og vask samt kjøleskap må vel det være tilfredsstillende, og siden det i aml står "eller" og ikke "og" så har du vel kanskje ikke krav på betalt pause likevel?

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Er det en lov jeg kan henvise til som bekrefter dette?

 

Arbeidsmiljøloven § 10-9 (1) innholder regelen du nevnte i førsteposten din.

 

"§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves."

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html for hele Arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar

Kan jeg først spørre hvem som definerer "tilfredstillende pauserom"? Er det sitteplass og vask samt kjøleskap må vel det være tilfredsstillende, og siden det i aml står "eller" og ikke "og" så har du vel kanskje ikke krav på betalt pause likevel?

 

"Eller" betyr at ett av kravene må være oppfylt for at pausen skal være betalt. (Det holder derfor at man enten ikke kan forlate arbeidsplassen eller at man ikke har tilfredsstillende pauserom for å få betalt pause.)

 

Hadde det stått "og" hadde det betydd at begge kravene måtte være oppfylt for at man skulle ha krav på betalt pause.

 

I kommentarutgaven til arbeidsmiljøloven er dette beskrevet slik:

 

"Pausen regnes i utgangspunktet ikke med i arbeidstiden. Men hvis arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsplassen i pausen, står vedkommende i realiteten til disposisjon for arbeidsgiveren, jf. § 10-1 (1), og pausen regnes da med i arbeidstiden. [...] Også der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom er pausen arbeidstid."

 

Krav til utforming av personalrom er gitt i Forskrift om arbeidsplasser og arbeidslokaler, se http://www.lovdata.n...50216-0170.html for hele forskriften.

 

F.eks § 41 om Spiserom:

 

"§ 41. Spiserom

Virksomheten skal normalt ha spiserom eller tilgang til tilfredsstillende lokaler utenom virksomheten.

Spiserom skal om mulig ha dagslys og utsyn.

Spiserom skal være så stort at det gir tilfredsstillende plass til det største antall arbeidstakere som skal spise samtidig.

Spiserom skal være hensiktsmessig innredet, og om nødvendig slik at arbeidstakerne kan tilberede måltider der."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har jo sitert lovbestemmelsen, kjære deg. Er du fagorganisert?

 

Jeg meldte meg inn i LO når jeg fikk vite om denne loven. Aner ikke hvordan dette fungerer da, ganske blond på alt som har med rettigheter osv da dette er min første arbeidsplass.

Lenke til kommentar

Kan jeg først spørre hvem som definerer "tilfredstillende pauserom"? Er det sitteplass og vask samt kjøleskap må vel det være tilfredsstillende, og siden det i aml står "eller" og ikke "og" så har du vel kanskje ikke krav på betalt pause likevel?

 

"Eller" betyr at ett av kravene må være oppfylt for at pausen skal være betalt. (Det holder derfor at man enten ikke kan forlate arbeidsplassen eller at man ikke har tilfredsstillende pauserom for å få betalt pause.)

 

Hadde det stått "og" hadde det betydd at begge kravene måtte være oppfylt for at man skulle ha krav på betalt pause.

 

I kommentarutgaven til arbeidsmiljøloven er dette beskrevet slik:

 

"Pausen regnes i utgangspunktet ikke med i arbeidstiden. Men hvis arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsplassen i pausen, står vedkommende i realiteten til disposisjon for arbeidsgiveren, jf. § 10-1 (1), og pausen regnes da med i arbeidstiden. [...] Også der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom er pausen arbeidstid."

 

Krav til utforming av personalrom er gitt i Forskrift om arbeidsplasser og arbeidslokaler, se http://www.lovdata.n...50216-0170.html for hele forskriften.

 

F.eks § 41 om Spiserom:

 

"§ 41. Spiserom

Virksomheten skal normalt ha spiserom eller tilgang til tilfredsstillende lokaler utenom virksomheten.

Spiserom skal om mulig ha dagslys og utsyn.

Spiserom skal være så stort at det gir tilfredsstillende plass til det største antall arbeidstakere som skal spise samtidig.

Spiserom skal være hensiktsmessig innredet, og om nødvendig slik at arbeidstakerne kan tilberede måltider der."

 

Vi har da vask, spisested (hjørnebord med plass til en person) og garderobe (3 knagger på veggen bak døren) i et rom på 5m2. Men hvis jeg ikke har anledning til å forlate arbeidsplassen får jeg jo oppfylt kravet? Eller er det noe slikt som at jeg får enda noen fordeler om begge kravene oppfylles?

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at pause ikke er arbeidstid, ergo ikke betalt. Fra dette gjøres det unntak dersom det ikke finnes tilfredsstillende pauserom ELLER du ikke kan forlate arbeidsstedet. Du får ikke 'mer' betalt eller 'ekstra' fordeler om du både har ikke tilfredsstillende pauserom og må være tilgjengelig. Men da er det mulig arbeidstilsynet vil ha et ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå snakket med arbeidsgiver om dette. Vi har forresten ikke tillitsvalgt i butikken (vi er sånn 8 ansatte). Hun mener at de gangene jeg jobber 5 timer (jobber egentlig sånn 5 timer og 15 minutter pga. det tar tid å telle opp osv etter vi er stengt) så har jeg ikke rett på pause i følge arbeidsmiljøloven. Dette ser jeg jo så klart da jeg må jobbe 5 og en halv time for å få rett til pause. MEN, hadde jeg visst at jeg hadde egentlig ikke hadde rett på denne pauser og at pausene jeg har rett på skal være betalt ville jeg ikke tatt pause de gangene jeg jobber ~5 timer.

 

Har ikke hun noe slags opplysningsplikt når det gjelder dette?

 

Hvordan går jeg frem i forhold til å få betalt for de pausene jeg er snytt for. Hva skal jeg tro om dette at hun (mest sannsynlig bevisst) lar meg jobbe 5 timer og 15 minutter slik at jeg akkurat ikke får rett til pause?

 

Edit: Men jeg har fått 15 minutter pause selv de gangene jeg har jobbet 5 timer. Det hun mener er at dette blir en slags "fri" i arbeidstiden, og ikke en pause jeg har rett på ifølge arbeidsmiljøloven. Men jeg har vel rett til å få denne betalt siden det ikke er en fullkommen pause da jeg ikke kan forlate arbeidsplassen?

 

Helvete for en tispe hun er, vrir og vender på alt.

Endret av Nyph
Lenke til kommentar

Hvordan får jeg dette til? Sjefen min er en polsk hurpe som er helt umulig å ha med å gjøre.

 

Edit: Så jeg vil gjerne unngå å ta det gjennom henne. Er det en lov jeg kan henvise til som bekrefter dette? Da tror jeg jeg vil ta det til Kiwis distriktsjef og få med meg de andre ansatte så vi står sterkere isåfall.

Høres ut som dette er noe som går igjen i alle Kiwi-butikker. Det er helt likt hos oss. Vi er så få på jobb at vi gjerne må sitte litt i kassa i løpet av den ubetalte pausen. Da tar vi oss den tiden ekstra i ettertid, men det ødelegger veldig for "avslappingen". Hos meg er det ingen som tørr å organisere seg eller sette krav. Hadde jeg, som deltidsansatt, gått opp mot sjefen ville jeg garantert enten fått bare seinvakter på lørdager eller kun jeg ville sluppet å gå i kassa under pausene, noe som skaper et h**** for han andre som er på jobb. Håpløst!

 

Hvis det plager deg veldig ville jeg faktisk byttet jobb! Nok av matbutikker som ikke har en bedriten sjef.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Har nå snakket med arbeidsgiver om dette. Vi har forresten ikke tillitsvalgt i butikken (vi er sånn 8 ansatte). Hun mener at de gangene jeg jobber 5 timer (jobber egentlig sånn 5 timer og 15 minutter pga. det tar tid å telle opp osv etter vi er stengt) så har jeg ikke rett på pause i følge arbeidsmiljøloven. Dette ser jeg jo så klart da jeg må jobbe 5 og en halv time for å få rett til pause. MEN, hadde jeg visst at jeg hadde egentlig ikke hadde rett på denne pauser og at pausene jeg har rett på skal være betalt ville jeg ikke tatt pause de gangene jeg jobber ~5 timer.

 

Har ikke hun noe slags opplysningsplikt når det gjelder dette?

 

Hvordan går jeg frem i forhold til å få betalt for de pausene jeg er snytt for. Hva skal jeg tro om dette at hun (mest sannsynlig bevisst) lar meg jobbe 5 timer og 15 minutter slik at jeg akkurat ikke får rett til pause?

 

Edit: Men jeg har fått 15 minutter pause selv de gangene jeg har jobbet 5 timer. Det hun mener er at dette blir en slags "fri" i arbeidstiden, og ikke en pause jeg har rett på ifølge arbeidsmiljøloven. Men jeg har vel rett til å få denne betalt siden det ikke er en fullkommen pause da jeg ikke kan forlate arbeidsplassen?

 

Helvete for en tispe hun er, vrir og vender på alt.

 

bump

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...