Gå til innhold

– Ny PlayStation får bruktspillsperre (PS3)


Anbefalte innlegg

Kanskje retailerne hadde roet pushinga av bruktspill om utgiverne hadde gjort det lønnsomt å selge nytt, ikke stikke av med det eneste overskuddet selv

Knappe 50 kr margin (uten frakt/strøm/lokaler/lønn) på et salg på 600 er ikke veldig lukrativt. Spesielt når utgiverne selv gjerne tjener opp mot 100 kr (ofte mer) på samme salg.

Endret av StorPeder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hahahahahahahahahahaahahahahahhahhah xD

Nei takk, da holder jeg med til X360 som har bakoverkompatibilitet og lar meg spille alle spill jeg vil spille uten å måtte tenke på å kjøpe det nytt.

Hva om en kamerat tar med seg et spill til meg og vil spille det her mens jeg rydder eller noe, må han kjøpe 2 eksemplarer av et spill for å kunne spille det 2 steder?

LATTERLIG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på de ekstremt lave prisene på spill i dag så ser jeg ikke hvordan en kan klage over at en ikke kan kjøpe brukte spill hos for eksempel Game eller lignende butikker. Forhåpentligvis tar PS4 skrittet langt inn i den digitale verden og lar oss laste ned det meste som kommer ut til en normal pris - og utsletter Game, GameStop og det som er i samme slengen.

Brukte spill er fortsatt altfor dyrt i forhold til hva de samme spillene koster ved å bestille fra f.eks britiske nettbutikker. Gjelder spesielt spill som ikke er flunka nye. De få gangene jeg har vurdert å kjøpe brukt har jeg sjekket pris på mobil via prisjakt og find-games.co.uk, og har faktisk til gode å kjøpe et brukt spill. Ulempen er selvfølgelig ventetiden. Men spill jeg ikke er ferdig med har jeg egentlig nok av, så jeg kan vente. Det handler om prinsipp.

 

Derimot selger jeg gjerne spill etterhvert som jeg går lei, og har flere ganger solgt for mer enn jeg har gitt. Som oftest føler jeg egentlig at det er bortkastet å selge, fordi de gir så lite for spillene, men de blir ikke mer verdt i hylla mi heller, og jeg spiller nesten aldri gamle spill om igjen.

Lenke til kommentar

Det blir nok ingen PS4 konsoll på meg om dette stemmer. Jeg gidder ikke å ha enda 1 konsoll i TV benken altså..

Jeg bruker fortsatt PS2, så da skal jeg liksom ha PS2, PS3 og PS4 samtidig stående framme.. nei uff...

 

Lest at de fleste ikke har sansen for Patcher: Men han har uten tvil ett poeng når han sier:

Det er virkelig ikke hensiktsmessig for Sony eller Microsoft å blokkere brukte spill. Det ville hjulpet EA og Activision litt, men det ville gjort stor skade for Gamestop. Hvis Sony gjennomfører dette kan jeg lett se at Gamestop velger å boikotte konsollen, og det ville gått utover salget

 

Hvis én konsoll gjør det mens de andre ikke gjør det, vil markedsandelen lide. Ingen av de tre store konsollprodusentene er dumme nok til å gjøre noe slik alene, og de er ikke onde nok til å samarbeide om det, avslutter Pachter.

 

Er litt usikker på den siste der, jeg føler at spillbransjen blir verre og verre for hver dag som går: Dårligere kvalitet på spillene, dårligere vedlikehold (bugs/patching), sleipe ved å lansere DLC ved lansering (som jeg mener egentlig kunne vært lagt inn i spillet). Så jeg kan faktisk tro at dette er noe de kunne funnet på nå ved neste generasjon konsoller.

 

Kilde på Quote: http://www.gamesindustry.biz/articles/2012-03-28-gamestop-could-refuse-to-stock-playstation-orbis-says-pachter

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar
Med tanke på de ekstremt lave prisene på spill i dag så ser jeg ikke hvordan en kan klage over at en ikke kan kjøpe brukte spill hos for eksempel Game eller lignende butikker. Forhåpentligvis tar PS4 skrittet langt inn i den digitale verden og lar oss laste ned det meste som kommer ut til en normal pris - og utsletter Game, GameStop og det som er i samme slengen.
Brukte spill er fortsatt altfor dyrt i forhold til hva de samme spillene koster ved å bestille fra f.eks britiske nettbutikker. Gjelder spesielt spill som ikke er flunka nye. De få gangene jeg har vurdert å kjøpe brukt har jeg sjekket pris på mobil via prisjakt og find-games.co.uk, og har faktisk til gode å kjøpe et brukt spill. Ulempen er selvfølgelig ventetiden. Men spill jeg ikke er ferdig med har jeg egentlig nok av, så jeg kan vente. Det handler om prinsipp.Derimot selger jeg gjerne spill etterhvert som jeg går lei, og har flere ganger solgt for mer enn jeg har gitt. Som oftest føler jeg egentlig at det er bortkastet å selge, fordi de gir så lite for spillene, men de blir ikke mer verdt i hylla mi heller, og jeg spiller nesten aldri gamle spill om igjen.

 

Tror i utgangspunktet at vi er enige her. Jeg handler stort sett alltid på nett og dermed er aldri et bruktspilltilbud hos en butikk billigere. Hvis vi ikke snakker om COD så er hovedregelen at spill ryker under 200-lappen innen 2-4 måneder. Jeg kan vente den tiden siden jeg også sitter med en backlog på sikkert 20 spill eller mer.

 

Hvis en legger til en fornuftig tankegang når en leser artikkelen blir det også veldig klart at de tingene som nevnes aldri kommer til å bli noe av. At det blir restriksjoner er greit nok, men verden går stadig i mere fleksible baner når det kommer til å kunne ha alt tilgjengelig overalt, hvis Sony plutselig skal gå motsatt vei så kan de kysse den livssyklusen sin bye-bye.

Lenke til kommentar

Jaha, da har pc-spillbransjen irritert seg over bruktspill og piratkopier, som har f?rt til raseri fra spillere fordi produsentene ikke klarer aa komme opp med noe anti-pirat-programmering som ikke odelegger spillopplevelsen eller lager et lite helvete for aa faa spilt i det hele tatt.

 

Naa skal det altsaa vaere pokk umulig aa spille brukte og eldre spill paa nye konsoller ogsaa.

 

Hva blir det neste? Det blir vel snart ingen kunder aa lage spill til lenger om de skal holde paa slik.

Lenke til kommentar

Det går ikke ann... Fin måte å skyte seg selv i foten! Tror de at folk kommer til å kjøpe flere spill av den grunn? Kanskje noen.. Men det er elektroniske spill som er fremtiden! Får man en kode som kan brukes en gang, så går det ikke ann å selge spillet videre, men det blir nok ikke noe større salg av spill av dette idiotiske patentet. Samma er det med EA som skal prøve å innføre årlig online medlemsskap, dette tror jeg gjør at flere vil boikotte spill fra EA..

Lenke til kommentar

Det er vel ingen her som tror Sony eller Microsoft ser for for seg en fremtid hvor de selger spill til forhandlere som igjen selger spillene til forbrukerne?

 

Denne arkaiske modellen ønsker begge å bli kvitt så fort som mulig. Sannsynligvis vil de neste konsollene ha disc-drives, men alle spill vil være tilgjengelig billigere på PSN/Live. Hvis man da samtidig ikke kan selge brukte fysiske kopier, vil det vel ikke være vanskelig å se for seg hva forbrukerne vil velge.

 

Og hvordan vil konsollprodusentene blidgjøre forhandlerne? La dem selge overpriset proprietært ekstrautstyr som feks lagringsmedia, se bare på 360 hvor dette har vært normen hele tiden og nå også Vita.

Lenke til kommentar

Kan nesten se på dette som enda et skritt i retning av å bli kvitt fysisk format helt. Dette vil slå hardt for enhver spillkjede som driver innkjøp og salg av brukte spill, og det er vel ikke noe problem å se at enhver utgiver heller ville hatt en markedsmodell hvor alle pengene gikk direkte i deres lommer istedenfor til en mellommann som en spillbutikk.

Lenke til kommentar

Som ekstremt mye pc spill som er låst til enten Origin eller Steam ser jeg personlig ikke noe problem i at mine fremtidlige Playstation spill blir knyttet til en konto slik en har hatt på Pc i mangfoldige år allerede. Slik jeg forstår artikkelen må en være online for å spille sine spill som en laster ned via denne kontoen, og det har jeg forståelse for pga sikkerhet.

 

En kan jo håpe det blir en tjeneste ala Steam hvor du kan faktisk være offline, men må verifisere 1 gang..

 

Om det blir en kopisperre som dette på Playstation så er det nesten garantert at Xbox kommer til å ha dette også, så til kålhodene "silence infadels!". Hvis ikke så vil nok utviklere favorisere konsollen med denne kopi beskyttelsen veldig, noe annet er jo ikke logisk.

 

Ang mulighet til å spille eldre spill på et nytt system så er det snørr å tårer hver gang. Personlig kjøper jeg ikke en ny konsoll for å spille gamle spill, da må en ha en eldre maskin i hylla også. Slik har det vært stort sett med samtlige maskiner så skjønner ikke hyle koret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahahahahahahahahahaahahahahahhahhah xDNei takk, da holder jeg med til X360 som har bakoverkompatibilitet og lar meg spille alle spill jeg vil spille uten å måtte tenke på å kjøpe det nytt.Hva om en kamerat tar med seg et spill til meg og vil spille det her mens jeg rydder eller noe, må han kjøpe 2 eksemplarer av et spill for å kunne spille det 2 steder?LATTERLIG.

 

Nye xboxen har samme ryktene. Veit ikkje heilt kva du ler av.Men tviler på at nye ps3n ikkje blir bakoverkopitabel pga den skal ha blu ray. Og blu ray utan bakoverkompabilitet til ps3 virke lite sansynelig.

Lenke til kommentar

I går kjøpte jeg et par NES-titler. De kan jeg spille selv om jeg ikke kjøpte dem nye. Er vel snakk om en ganske marginal gruppe, men for oss som liker gamle titler er disse nye trendene litt triste. Ille nok at spillene er uferdige og må patches (kan knapt huske å ha startet opp en ny PS3-tittel uten å måtte laste ned en patch), noe som blir litt håpløst når serverne tar kvelden, men dette er jo fullstendig kroken på døra for samlere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...