Gå til innhold

– Ny PlayStation får bruktspillsperre (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nye xboxen har samme ryktene. Veit ikkje heilt kva du ler av.Men tviler på at nye ps3n ikkje blir bakoverkopitabel pga den skal ha blu ray. Og blu ray utan bakoverkompabilitet til ps3 virke lite sansynelig.

 

Spørsmålet er om den vil ha en arkitektur som muliggjør å spille spillene. Med tanke på at arkitekturen i dagens PS3 er såpass spesiell, så tviler jeg egentlig sterkt på det.

Lenke til kommentar

Nye xboxen har samme ryktene. Veit ikkje heilt kva du ler av.Men tviler på at nye ps3n ikkje blir bakoverkopitabel pga den skal ha blu ray. Og blu ray utan bakoverkompabilitet til ps3 virke lite sansynelig.

 

Spørsmålet er om den vil ha en arkitektur som muliggjør å spille spillene. Med tanke på at arkitekturen i dagens PS3 er såpass spesiell, så tviler jeg egentlig sterkt på det.

Som du nevner er det svært usannsynlig, kanskje med unntak av PSN-spill som ikke krever så mye ressurser.

Lenke til kommentar

Det er vi forbrukere som har makta, men desverre er det også sånn at de fleste forbrukere tydeligvis ikke bryr seg og kjøper produktene uansett, samme hvor mye konstant internetttilgang de må ha eller om de blir sperret etter første gjennomspilling.

 

Ikke kjøp dritten, la produsenten råtne med fulle lagere, det er det eneste språket de forstår.

(Men de selger nok som hakka møkk som alltid. Ref. Assassin Creed.)

Lenke til kommentar

Det er vel ingen her som tror Sony eller Microsoft ser for for seg en fremtid hvor de selger spill til forhandlere som igjen selger spillene til forbrukerne?

 

Denne arkaiske modellen ønsker begge å bli kvitt så fort som mulig. Sannsynligvis vil de neste konsollene ha disc-drives, men alle spill vil være tilgjengelig billigere på PSN/Live. Hvis man da samtidig ikke kan selge brukte fysiske kopier, vil det vel ikke være vanskelig å se for seg hva forbrukerne vil velge.

Det har seg slik at fåtallet i andre land feks USA har rask nok nettlinje til å laste ned flere GB med spill i måneden. De fleste internettkontraktene der borte har jo også en begrensing i måneden på antall GB de kan bruke. Hvis Sony / Microsoft er for raske med å kvitte seg med fysiske spill (disc), mister de nok ekstremt mange kunder.

Fysiske spill kan jeg fint se for meg eksisterer i over 10-15 år til, om ikke mer. MEN at de kanskje går over til noe flashbaserte brikker ala Nintendo DS kan nok skje. :)

 

Blir ett paradoks hvis PS4 selges hos Gamestop hvis ryktet stemmer om att spillene vill bli låst til kontoen. Blir som å selge sin egen gravleggelse

Nettopp, ifølge denne rapporten utgjør bruktspill salget til Gamestop 25%! (i 2010) Kilde: http://www.1up.com/n...-profit-margins

 

We frequently hear about how GameStop makes far more money from selling used games than new ones. And even though the chart above shows that new game sales bring in more money (nearly 15% more of the company's total sales), the chart below shows us just how much of a greater profit GameStop generates from the sale of used games -- an additional 25% of the company's total gross profits come from used games compared with new games.

669.jpg

Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å sutre over alt som skjer. Skjønner det er mange skolebarn med dårlig råd her, men når dere blir voksne og tjener penger kan dere kjøpe alle konsoller!! Og alle har sine fordeler og ulemper. Tenk å greit å være fanboy av alle konsolltyper da slipper man sutringa og krangliga over hvilken av dem som er best;D

Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å sutre over alt som skjer. Skjønner det er mange skolebarn med dårlig råd her, men når dere blir voksne og tjener penger kan dere kjøpe alle konsoller!! Og alle har sine fordeler og ulemper. Tenk å greit å være fanboy av alle konsolltyper da slipper man sutringa og krangliga over hvilken av dem som er best;D

Hva er galt med at folk med dårlig råd også kommer med sitt perspektiv? Og la oss si det sånn, det er ikke penger som gjør at jeg ikke har alle konsoller, det er det faktum at det er tungvindt og plasskrevende. Det ideelle for meg hadde vært om samtlige spill kom til PC. Så dette er ikke kun en pengemessig vurdering.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvakk kvakk sier jeg bare..gamere har en tøff tid i møte.Det blir værre og værre for hvert år som går.Du skal og du tvinges...

Alt var så ukomlisert før i tiden.Selv har jeg vokst opp med NES, Coomodore64 og Amiga.Det var tider vi aldri får tilbake.Nå til dags skal alt være så immari vanskelig.Ikke skal vi kjøpe brukte spill, ikke skal vi få oppgradere hardware uten at dette lager problemer med enkelte PC spill, ikke skal vi kunne spille uten å være på internett, kopisperrer gjør det vanskelig å være ærlig da det er mye enklere å ha en cracka versjon som faktisk virker i stedet for orginal versjon.

 

Jeg er i ferd med å gi opp det hele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å sutre over alt som skjer. Skjønner det er mange skolebarn med dårlig råd her, men når dere blir voksne og tjener penger kan dere kjøpe alle konsoller!! Og alle har sine fordeler og ulemper. Tenk å greit å være fanboy av alle konsolltyper da slipper man sutringa og krangliga over hvilken av dem som er best;D

 

Dette er ikke sutring.Dette er velberettiget kritikk av en bransje som gjør hva som helst for å tjene en neve dollar mere.Jeg er ingen skolegutt, jeg er godt voksen, og det er ikke penger det står på, i den forstand er spill rimeligere en noensinne, men det er all denne tvangen og restriksjoner som gjør det vanskeligere en det behøver å være som er problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å sutre over alt som skjer. Skjønner det er mange skolebarn med dårlig råd her, men når dere blir voksne og tjener penger kan dere kjøpe alle konsoller!! Og alle har sine fordeler og ulemper. Tenk å greit å være fanboy av alle konsolltyper da slipper man sutringa og krangliga over hvilken av dem som er best;D

 

Takk for komplimanget men skolegutt passer nok bedre på deg enn på meg er jeg redd. ;)

 

Og det er ikke sånn at voksne mennesker driter penger og kan kjøpe alt mellom himmel og jord, hvis du tror det så kommer du til å bli himla skuffa når du blir stor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jippii!!!! Gå over til nintendo-tenking...

GBC spilte GB/GBC spill, DS spilte GBA spill, 3DS spilte DS spill. GC spilte ikke N64 spill pga overgangen fra brikker til disker, Wii spilte av GC spill, og Wii U kommer til å spille av Wii spill. Ser ikke logikken din...

 

Jippii!!!! Gå over til nintendo-tenking...

GBC spilte GB/GBC spill, DS spilte GBA spill, 3DS spilte DS spill. GC spilte ikke N64 spill pga overgangen fra brikker til disker, Wii spilte av GC spill, og Wii U kommer til å spille av Wii spill. Ser ikke logikken din...

Lenke til kommentar

Når de store selskapene vil ha mer penger, finner de på ting som stort sett aldri kommer forbrukeren til gode. Dette er et veldig godt eksempel.

 

Jeg liker det svært dårlig, selv om det egentlig ikke affiserer meg i det hele tatt. Eksempelvis kjøper jeg hver gen av Nintendo, sammen med Mario, Zelda, og kanskje et par andre spill som er unike for konsollen. That's it. Selger det aldri! Samme gjelder Xbox og PS.

 

PC må man ha uansett, så hvorfor ikke kjøpe en som kan dra spill også. Sitter ikke og spiller BF3 med gamepad nei, får være grenser ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Achievements, DLC, online pass og større fokus på multiplayer.

 

Mange av denne generasjonens nyvinninger har mer eller mindre vært designet for å påvirke bruktspillmarkedet, så det hadde egentlig ikke overrasket meg om Sony og/eller Microsoft gikk enda et skritt videre.

 

Jeg kommer ikke til å legge kontrolleren på hylla om noe slikt skjer, men det kommer absolutt til å påvirke mitt neste konsollkjøp dersom bruktspillsperren er en elendig løsning.

Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å sutre over alt som skjer. Skjønner det er mange skolebarn med dårlig råd her, men når dere blir voksne og tjener penger kan dere kjøpe alle konsoller!! Og alle har sine fordeler og ulemper. Tenk å greit å være fanboy av alle konsolltyper da slipper man sutringa og krangliga over hvilken av dem som er best;D

 

At jeg ikke kan kjøpe bruktspill er ikke så farlig for meg. Men skal man liksom ikke kunne låne spill av venner å bekjente lenger? Hva er det for noe tull? Når vi betaler for et spill, hva er det vi liksom betaler for? En lisens til å bruke produktet? Så med andre ord bare lier jeg spille eller noe sånt?

 

Med slike regler burde spill være gratis. Kjøper man en konsoll så har man lisens til å bruke alle spillene dems gratis, vi eier jo ikke spillene uansett. Hvor mange ganger skal man betale for en lisen man uansett ikke eier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske sterke påstander i overskriften når det kun dreier seg om rykter:

"-Ny PlayStation får bruktspillsperre"

... det har jo gått rykter om at ikke neste Xbox heller ikke støtter bruktspill, kan ikke huske å ha sett noen overskrifter angående det, men en lignende sak ble jo nesten vridd om til noe positivt:

"– Fantastisk om neste Xbox ikke støtter bruktspill"

 

Hva med å heller skrive hva som er tilfellet: "Rykter om bruktspillsperre på PS4"? Kan uansett ikke si at jeg er overasket med tanke på Gamer.no sin vinkling av PlayStation og Xbox.

 

Skrev et innlegg om saken i en annen forumtråd:

 

 

 

Sony tok et patent på noe som kunne antyde at kunne brukes til å sperre brukte spill på konsoller for mange år siden, har også hørt fra noen bekjente av meg som er blant de som heller mer over til 360 at de har utrykt bekymringer om lignende rykter fra MS. Enkelte rykter har også fortalt at MS ikke skal ha fysisk medium, om det er tilfellet så vil salg og kjøp av brukte spill så og si være umulig uansett.

 

Dere er klar over at dette egentlig allerede er mulig i dag til en viss grad om spillprodusentene hadde ønsket det? De kunne solgt spill med koder som måtte skrives inn i Live/PSN-store for at spill skulle kunne åpnes, og de som kjøpte brukt måtte kjøpe nye koder i butikkene. Lignende har vært gjort i lange tider med ekstramaterialet og online delen av flere spill de siste årene. Det måtte i såfall bety at brukerne måtte ha internettilgang.

 

Skjønner ikke helt hvordan dette skal fungere, da må spilleren ha en form for brennefunksjon som skriver inn en sperre til en bestemt bruker på platen(, eller en engangskode). En ting som hadde vært ekstremt frustrerende om dette ble tilfellet er at om man ønsker å ta med et spill til en kompis, ville man måtte opprette en bruker som er godkjent for spillet til maskinen, og dermed deaktivere denne brukeren når man stikker igjen.

 

Kan skjønne at utviklerne ønsker å tjene penger på salg av spill, og at de ønsker å komme med metoder for å sørge for å få fortjeneste på salg av brukte spill. Er allikevel svært få metoder som blir brukt i dag eller som jeg har hørt rykter om som jeg finner tilfredsstillende.

 

 

 

Om dette er tilfellet burde iallefall konsollprodusentene la det være opptil spillutviklerne å bestemme om de ønsker å benytte seg av slike sperrer eller ikke ... slik det er i dag.

 

I motsetning til det artikkelen skriver, så vil det nok neppe bety at man må være logget på maskinen mens man spiller, men man vil nok måtte trenge internett for å registrere hvert spill til konsollen.

 

Om man ikke kan spille spill over kontoene, vil det være ekstra surt, med tanke på at det sikkert er en del familier som har flere unger og kjøper spill alle kan spille. Surt om de må betale ekstra om alle ungene skal få spille på hver sin bruker.

 

Om dette blir tilfellet, uavhengig konsoll, så holder jeg meg til Wii, 360 og PS3 så lenge som mulig, etter det pakker jeg sammen konsollene og takker for meg til spillmarkedet.

 

EDIT: Mente selvsagt bruktspillsperre og ikke kopisperre.

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...