Gå til innhold

– Ny PlayStation får bruktspillsperre (PS3)


Anbefalte innlegg

Dette blir jo også en umulighet:

 

Til salgs.

 

Pent brukt PS4 selges.

 

Kun 4 mnd gammel, som ny!

 

12 assosierte spill følger med.

 

Selges for kr. 4000,- Ny pris på det hele er over 7000,-!!!

 

Tviler på at ei sånn sperre faller i god jord hos forbrukermyndigheter, hverken her på berget eller i EU.

Ser ingen grunn til at det skulle bli et problem.

 

Nei, det er klart at hvis du også selger PSN-kontoen din så blir det jo ikke problemer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Rart at de kutter Cell som de i utgangspunktet investerte så voldsomt i. Vet ikke helt om jeg skal juble eller gråte over denne artikkelen. Åpenbart ikke godt nytt med mer sperrer, men er alltid artig å høre om nye konsoller. Konsollene fra 2005 er STEINGAMLE rent teknologisk og holder utviklingen tilbake på alle måter.

 

At de allerede velger å satse på 4K hadde jeg aldri gjetta på, men det er en god ting ettersom de virkelig må være kraftpakker for å klare det. På denne måten kan det kanskje være slik at de ikke holder tilbake PC'er like grundig som denne generasjonen. PS3 hadde jo utdatert grafikkløsning ved lansering.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk plutselig begynner å uroe seg for løsninger som dette. Det er slik over alt allerede, inkludert på dagens konsoller. Eneste grunnen til at vi fortsatt kan kjøpe fysiske kopier som ikke er fullstendig låst til maskin/brukerkonto er fordi dagens konsoller ble utgitt i 2005-6, en tid da slike løsninger fortsatt sto helt i startgropen.

 

I dag derimot, baserer alle nye plattformer seg på lignende løsninger. Apple produkter, Android, Steam er jo alle tjenester/operativsystemer etc. som er nærmest ubrukelige uten jevn nett-tilgang, og der forbrukeren i liten grad eier noe som helst.

 

Jeg tror det uansett vil være mulig å kjøpe spillene i fysiske butikker en god stund til, så en trenger nok ikke å laste ned alt helt enda. Uten at det egentlig burde være noe problem, på steam gog osv. må man laste ned alt allerede i dag.

 

Det betyr ikke at jeg personlig liker onlineløsninger som dette. Jeg synes snarere tvert imot at det kjipt å ikke kunne ta vare på, ei heller ha kontroll over fysiske kopier slik vi stort sett har hatt mulighet til opp til i dag. Men folk flest sluker da slike løsninger ellers, så hvorfor Sony, MS og Nintendo(det kommer der også før eller senere) skal få kritikk forstår jeg ikke?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk plutselig begynner å uroe seg for løsninger som dette. Det er slik over alt allerede, inkludert på dagens konsoller. Eneste grunnen til at vi fortsatt kan kjøpe fysiske kopier som ikke er fullstendig låst til maskin/brukerkonto er fordi dagens konsoller ble utgitt i 2005-6, en tid da slike løsninger fortsatt sto helt i startgropen.

 

I dag derimot, baserer alle nye plattformer seg på lignende løsninger. Apple produkter, Android, Steam er jo alle tjenester/operativsystemer etc. som er nærmest ubrukelige uten jevn nett-tilgang, og der forbrukeren i liten grad eier noe som helst.

 

Jeg tror det uansett vil være mulig å kjøpe spillene i fysiske butikker en god stund til, så en trenger nok ikke å laste ned alt helt enda. Uten at det egentlig burde være noe problem, på steam gog osv. må man laste ned alt allerede i dag.

 

Det betyr ikke at jeg personlig liker onlineløsninger som dette. Jeg synes snarere tvert imot at det kjipt å ikke kunne ta vare på, ei heller ha kontroll over fysiske kopier slik vi stort sett har hatt mulighet til opp til i dag. Men folk flest sluker da slike løsninger ellers, så hvorfor Sony, MS og Nintendo(det kommer der også før eller senere) skal få kritikk forstår jeg ikke?

 

Det er ikke nettbasert distribusjon folk reagerer på (dette er jo på mange måter ønskelig), ei heller at et spill kjøpt via nettbutikken er bundet til en bestemt konto (som er normen på både PSN og Steam). Problemet er ideen med at en fysisk kopi skal knyttes opp mot en bestemt konto og en bestemt maskin. Dette har aldri blitt forsøkt før, og blir med rette mottatt med ekstrem skepsis.

 

I tillegg blir situasjonen annerledes enn den gjør med Steam og GOG. Sistenevnte kjører jo DRM-fritt også, så der kan man gjøre nøyaktig hva man vil, inkludert å ta hundre opprygninger og dele ut til venner og kjente. Å spille spillene krever ingen verifisering. Når det gjelder Steam (og Origin) er denne nærmere PSN- og Xbox-løsningene, men her har man fortsatt mulighet til å velge akkurat den maskinvaren man måtte ønske. Den nærmeste analogien til konsolløsningen blir heller iOS, som begrenser deg til helt minimale maskinvarevalg.

Lenke til kommentar

Blir vel litt feil utgangspunkt hvis du skal kjøpe en PS4 for å spille PS3-spill. Hvorfor ikke bare kjøpe en PS3 in the first place? Koster jo fint lite for tiden.

 

Dette har jo blitt svart på gjentatte ganger. Stikkordet er hylleplass.

Hva så? Det er i beste fall halvannet år til PS4 kommer på markedet. Han har plenty med tid til å spille seg gjennom PS3 biblioteket.

Lenke til kommentar

Hmm... Rart at de kutter Cell som de i utgangspunktet investerte så voldsomt i. Vet ikke helt om jeg skal juble eller gråte over denne artikkelen. Åpenbart ikke godt nytt med mer sperrer, men er alltid artig å høre om nye konsoller. Konsollene fra 2005 er STEINGAMLE rent teknologisk og holder utviklingen tilbake på alle måter.

 

At de allerede velger å satse på 4K hadde jeg aldri gjetta på, men det er en god ting ettersom de virkelig må være kraftpakker for å klare det. På denne måten kan det kanskje være slik at de ikke holder tilbake PC'er like grundig som denne generasjonen. PS3 hadde jo utdatert grafikkløsning ved lansering.

De nye konsollene vil uansett ikke greie å kjøre tradisjonelle 3D-spill i 4k, til det kreves det langt mer kraft enn man kan pakke inni en middels plastboks i løpet av 2013. 1080p som standard er i alle fall håpet mitt, noe som burde gå greit om vi får tidobling av ytelsen, som er det vanlige med en ny konsollgenerasjon.

Lenke til kommentar

Det er ikke nettbasert distribusjon folk reagerer på (dette er jo på mange måter ønskelig), ei heller at et spill kjøpt via nettbutikken er bundet til en bestemt konto (som er normen på både PSN og Steam). Problemet er ideen med at en fysisk kopi skal knyttes opp mot en bestemt konto og en bestemt maskin. Dette har aldri blitt forsøkt før, og blir med rette mottatt med ekstrem skepsis.

 

I tillegg blir situasjonen annerledes enn den gjør med Steam og GOG. Sistenevnte kjører jo DRM-fritt også, så der kan man gjøre nøyaktig hva man vil, inkludert å ta hundre opprygninger og dele ut til venner og kjente. Å spille spillene krever ingen verifisering. Når det gjelder Steam (og Origin) er denne nærmere PSN- og Xbox-løsningene, men her har man fortsatt mulighet til å velge akkurat den maskinvaren man måtte ønske. Den nærmeste analogien til konsolløsningen blir heller iOS, som begrenser deg til helt minimale maskinvarevalg.

 

Nja, jeg ser da mange her (og andre steder) som også er skeptiske til at alt skal foregå online, og generelt at alt skal låses til en bruker. Å hva er egentlig forskjellen på om spillet er fysisk og låses til en bruker, eller om spillet er heldigitalt og låses til en bruker? Det kunne kanskje vært et argument om det kostet ekstra for fysiske kopier, men det er jo heller omvendt. Ja så kan en kanskje si at det er noe unødvendig å låse en fysisk produkt til en bruker når man først tilbyr fysiske produkter, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det skulle være et problem, når det tydeligvis ikke er et problem når alt foregår digitalt. Jeg regner med at Sony også gjør det mulig å laste ned spillet ved en senere anledning når en allerede har låst spillet til kontoen, og da kan jeg virkelig ikke se hva som skulle være et problem...men såklart, en vet nå aldri hvilken forbruker-uvennelig løsning Sony kan makte å stable sammen.

 

Steam har låst fysiske kopier til en konto helt fra begynnelsen av så det er ikke akkurat nytt.

 

GoG ble kun brukt som et eksempel på at folk tydeligvis ikke har noe problem å laste ned store mengder data, noe som jeg også ser brukt som et argument her (altså, at mange er redde for å måtte laste ned mye data). Men ja, gog er forsåvidt ikke noe godt eksempel uansett, da de fleste spillene der er nokså moderate mtp. mb/gb størrelse. Steam derimot...

 

Enn så lenge er ikke Steam, som du skriver, helt sammenlignbart med PSN og Live, men det handler likevel om det samme. Hva om Windows lager en mer låst løsning ala Windows phone (eller alt fra Apple) også til PC, da kan det plutselig hende at Steam ikke blir like fleksibelt, og det er uansett naivt å tro at Steam vil ta vare på, og sørge for bakoverkompabilitet for gamle spill i det uendelig, og det er jo der det største spørsmåltegnet ligger hos konsollene. Vil det i det hele tatt være mulig å spille PS4 spill 10 år etter lansering når alt låses til en brukerkonto?

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Tenkte jo at min første konsol på lenge skal blir en ps4 men screw this shit, jeg blir på Pc ^^

 

Ja bruktmarkedet er stort der og ingen DRM gjør det super åpent og fritt. Heller ingen problemer å fyre opp gamle spill en har liggende, det starter opp uten problemer i alle Windows versjoner.....

En kan jo alltids kjøpe eldre spill på fks Gog.com eller Steam....akkurat som en kan på både PS3 og X360 idag....hm..

 

Noe mer?

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Tenkte jo at min første konsol på lenge skal blir en ps4 men screw this shit, jeg blir på Pc ^^

 

Ja bruktmarkedet er stort der og ingen DRM gjør det super åpent og fritt. Heller ingen problemer å fyre opp gamle spill en har liggende, det starter opp uten problemer i alle Windows versjoner.....

En kan jo alltids kjøpe eldre spill på fks Gog.com eller Steam....akkurat som en kan på både PS3 og X360 idag....hm..

 

Noe mer?

 

Prøver du å være morsom? Du mener vel ikke i fullt alvor at det ikke er vesentlig større tilgang på eldre spill i praksis på PC`?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har personlig greid å spille de fleste spill som har blitt lansert til x86 ved noen tilpassninger , man har jo Dosbox og flere muligheter for å kjøre i kompabilitetsmodus med Windows XP og noen andre fikser som gjør at både Win 95 / 98 og andre versjoner kan brukes , dette har man ikke med dagens PS3 som knapt støtter PS1.

 

Uansett, Sony skyter seg selv i foten når man innfører for mange sperrer , men jeg har full forståelse for at dette nå skjer om man bytter ut Cell med en Amd Cpu/Gpu løsning.

Jeg tror at PS4 kan bli det siste vi ser fra Sony når det gjelder spillmaskiner med mindre den blir en enorm suksess.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Dette er bare latterlig... Noe jeg så/ser fram til var bakoverkompatibelhet. Noe som var fantastisk på PS2 i sin tid. SONY gjør så mye dumt for tiden at jeg begynner å miste troen på hele selskapet.

 

Kan nesten garantere dere at det ikke blir bakoverkompatibilitet, cell-prosessoren blir nok for tungvindt å emulere, og alt for dyr for å fysisk inkludere i PS4.

PS4 får mest sannsynlig ny Cell-CPU, og er dermed binært kompatibel med PS3-spill.

 

Om SONY vil la oss spille PS3-spill på PS4 er en annen ting. Du ser jo hva de gjorde med PS2, lanserte en ny PS2 i rundt 2009 eller noe sånt og hindret oss i å spille dem på PS3-en. Bare for pengenes skyld. Og mulig var det, via programvare-emulator. Og forsåvidt kunne de lansert en dyrere PS3-maskin med emotion engine. De ville ha solgt på det. Det ville nok tatt livet av PS2-maskinen, men de hadde i det minste fått flere fornøyde og trofaste kunder! De har de mistet mange av.

 

PS2 forblir den aller beste konsollen, milevis bedre enn PS3 på mange punkter (da tar jeg selvsagt årstall i betraktning).

Lenke til kommentar

Forøvrig, jeg tok opp dette med retrospill. For all del, er jo fortsatt et legitimt poeng det, men kanskje litt fjernt for de fleste. Imidlertid er det et relatert problem som kanskje er mer pressende for de som ikke nødvendigvis bare spiller dagsferske titler: Spill har stort sett bare ett opplag. Filmer og serier får man kjøpt år og tiår etter at de kom ut, men spillene forsvinner stort sett fra hyllene ganske fort. Med mindre det dukker opp en Platinum- eller Game of the Year-utgave er nyutgaver gjerne klin umulig å oppdrive et år eller så etter lansering. Hvis jeg vil spille et spill fra begynnelsen av 2011 er det høyst sannsynlig at jeg må kjøpe det brukt.

Lenke til kommentar

Er nesten så ironisk at det er komisk...

 

Sånn går det når lovlydige samvittighetsfulle borgere bestemmer seg for at piratene er de slemme, og at vi må "støtte spillbransjen"...

 

Da tar spillbransjen frem kjeppen og tvinger alle ned i knestående.

 

Dette har ingen ting med piratkopiering å gjøre.Piratkopiering er og vil fortsatt være en uting. Med bruktsalg forholder det seg annerledes. Jeg skrev dette i playstation-kaféen da vi diskuterte det der:

 

Fra bransjens side er tilfellene lignende, fordi begge deler i deres øyne representerer potensielt tapt profitt. I virkeligheten er det imidlertid ikke så enkelt, da de fleste av oss mennesker har en grunnleggende forståelse av hva eierskap innebærer som blant annet inkluderer retten til å forvalte vår eiendel slik vi ønsker. Det gjelder både å låne den bort, selge den eller kaste den. Så der bruktkjøp- og salg - til tross for den irritasjonen det skaper for spillprodusentene - er en rettighet ved ethvert eierskap, så er piratkopiering resultatet av at noen har produsert flere kopier av sin orginal - altså reprodusert noe de ikke har rettighetene til. Kort sagt tyveri.
Lenke til kommentar

Dette er bare latterlig... Noe jeg så/ser fram til var bakoverkompatibelhet. Noe som var fantastisk på PS2 i sin tid. SONY gjør så mye dumt for tiden at jeg begynner å miste troen på hele selskapet.

 

Kan nesten garantere dere at det ikke blir bakoverkompatibilitet, cell-prosessoren blir nok for tungvindt å emulere, og alt for dyr for å fysisk inkludere i PS4.

PS4 får mest sannsynlig ny Cell-CPU, og er dermed binært kompatibel med PS3-spill.

 

Om SONY vil la oss spille PS3-spill på PS4 er en annen ting. Du ser jo hva de gjorde med PS2, lanserte en ny PS2 i rundt 2009 eller noe sånt og hindret oss i å spille dem på PS3-en. Bare for pengenes skyld. Og mulig var det, via programvare-emulator. Og forsåvidt kunne de lansert en dyrere PS3-maskin med emotion engine. De ville ha solgt på det. Det ville nok tatt livet av PS2-maskinen, men de hadde i det minste fått flere fornøyde og trofaste kunder! De har de mistet mange av.

 

PS2 forblir den aller beste konsollen, milevis bedre enn PS3 på mange punkter (da tar jeg selvsagt årstall i betraktning).

Problemet med cell er at den i motseting til PC, vii u og xbox360 har en vanlig cpu kjerne og 6-7 små som virker aneledes. Dette gjør det vanskelig og porte spill da du må ta kode slik at du bruker de små prosessorene.

Mye enklere med like kjerner, selv om cell har meget god teoretisk ytelse er dette my som en gpu teoretiske ytelse, avhengig av å få de riktige oppgavene å jobbe med.

 

Tror de i design fasen prøvde å bruke cell som en kombinert cpu / gpu dette virket ikke da den var en for svak gpu så de trengte en i tilleg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...