Gå til innhold

– Ny PlayStation får bruktspillsperre (PS3)


Anbefalte innlegg

Nå må dere slutte å sutre over alt som skjer. Skjønner det er mange skolebarn med dårlig råd her, men når dere blir voksne og tjener penger kan dere kjøpe alle konsoller!! Og alle har sine fordeler og ulemper. Tenk å greit å være fanboy av alle konsolltyper da slipper man sutringa og krangliga over hvilken av dem som er best;D

 

Vell, ps3'en min tok kvelden i løpet av jula. Skulle jeg da ha måttet kjøpe alle spillene jeg selv eide til ps3, på nytt ettersom jeg ikke kunne spille de på min nye ps3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns dette er kjipt, har mange spill til min PS3 som jeg håpet å kunne spille på den nye Playstation i fremtiden.

 

Hvorfor ikke spille dem på den gamle?

 

For min del er hylleplass helt sentralt. Man trenger en forholdsvis ekstravagant TV-benk om man skal ha plass til NES, SNES, Nintendo 64, GameCube, Wii, Wii U, Sega Master System, Sega Mega Drive, Sega Saturn, Dreamcast, PlayStation, PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox, Xbox 360 og Xbox 360 (samt 3DO, Atari 2600, Jaguar, CDi, etc.). Uendelig mye bedre om man kan spille eldre spill på nyere konsoller, så mange av disse kan puttes i hylla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er noe som har vært hintet at både MS og Sony kommer til å sette igang + så og si alle de store spillselskapene ønsker jo dette...

Personlig er jeg ikke så veldig glad i at det skjer siden spillene man eier ikke lenger har en bruktverdi , det er jo ikke akkurat morsomt å kjøpe et spill til 599Kr og som over natta

blir verdt 0kr , kan se for meg at den bryter med noen forbrukerrettigheter i forskjellige land.

 

Uansett er jeg glad jeg har den trofaste pcen, her har vi masse Indie selskap som selv om de ikke lager de beste spillene rent grafisk, overrasker oss stadig vekk med innoverende og underholdende spill.

Som voksen forbruker kommer jeg i alle fall til å boikotte de firmaene som innfører dette (boikotter allerede Sony).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sikotryne : Det er noen forbrukere som bryr seg , men hovedsakelig kommer dette til å skje i land hvor spillerne har dårligere råd og kan ikke kjøpe fullprisutgaven.

Et av problemene i dag er at nye spill koster opp til 600kr , skal man få opp salgstallene bør dette havne på ca 200kr og heller holde seg jevnt på denne linja over en lengre periode , selvsagt butikkene tar en del av kaka , men dette kan løses ved å selge direkte til kunden nå via nettet.

Lenke til kommentar

Akkurat priser føler jeg det blir litt feil å klage over. Husker NES-titler kostet fast 600 kroner, og der fantes det ingen Platinum/Greatest Hits-serie. Tilbud var forholdvis uvanlige. Da SNES ble lansert hoppet prisen opp til 7-800 per spill. Med PlayStation gikk den ned til 500 eller så, og har holdt seg omtrentlig der siden da, gi eller ta en hundrelapp. Med tanke på lønnsvekst og prisvekst er nye spill vanvittig mye billigere nå enn de har vært noen gang, og i tillegg har man altså billigserier, indie/PSN/Xbox Live/WiiWare/etc., samt tilbud i fleng. Jeg har iallefall råd til langt flere spill nå enn jeg ville hatt om jeg hadde en vanlig jobb i 1987.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okapi : Jeg mener faktisk at spill ikke er billige, dvs at de har vært relativt for dyre hele tiden.

Nintendo sine spill var jo overpriset og i løpet av et år så fikk jeg ikke akkurat mange spill av foreldrene mine, jeg kunne ønske meg 1 spill til bursdagen min eller til jul og det var det.

Selvsagt ved å låne spill fra kompiser så fikk vi spilt så mye mer, men dette er det jo slått ned på nå med kommende 1userps4 og nopreowned720

 

Når jeg flyttet til Spania ble prisen på spillene plutselig redusert med 60% , man fikk jo kjøpt feks Metroid for litt under 200kr der (5000 pesetas) og siden jeg fikk som regel penger fra familie i Norge (farmor , morfar , etc etc) hadde jeg plutselig en stor samling ^_^

 

Jeg tror nok at en pris på ca 200kr til 300kr for et nytt spill er fornuftig og da vil nok de fleste ungdommer ha råd til et eller to i måneden.

Lenke til kommentar

Hvis man har dårlig råd kan man alltids vente litt. Jeg har forsåvidt greit med penger, men pleier stort sett å vente til et par måneder etter lansering. Da får man (med få unntak) sakene for 2-300 kroner uansett. Hvis man vil at spill skal bli billigere et det vel bare å slutte å kjøpe nye titler, så tar sikkert utgiverne tegninga.

Lenke til kommentar

Synes spill er generelt veldig billig jeg, om en forhåndsbestiller så er det som regel endel penger å spare via fks Elkjop eller andre nettbutikker. Prisen på spillene går opp endel etter 1-2 dager etter lansering, hvor dem så går ned igjen etter noen uker.

 

Fleste spill ligger på jo rundt 399-449kr med maks pris på 499,- Om noen er så dumme å handler via butikker som fks Gamestop å betaler 599 eller mer så får en takke seg selv.

 

Og dem fleste som handler endel spill idag er såpass informert om hvor det er muligheter å skaffe spill til en billig penge, fks Zavvi,Amazon og Play for å nevne noen som er rimelig råe på pris.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Også veldig kjipt for en som ikke har PS3. Mange PS3 spill jeg kunne tenke meg å få spilt, og en PS3 er ikke noe jeg kommer til å skaffe meg.

 

De er vel ute etter å tilby PS3 spill via nedlastninger for å tjene mest mulig.

Blir vel litt feil utgangspunkt hvis du skal kjøpe en PS4 for å spille PS3-spill. Hvorfor ikke bare kjøpe en PS3 in the first place? Koster jo fint lite for tiden.

Endret av Samaritan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Larzen i at spill i dag er veldig billige, og for min egen del gjør det at jeg generelt kjøper mange flere spill enn det jeg faktisk har tid til å spille. Venter du en to måneder, finner du nesten alltid spillene til under 200 kroner fra en av de nettbutikkene med base i kanaløyene, og når en sammenligner den prisen med eksempelvis prisen på å spise ute, gå på fotballkamp eller kino, så blir egentlig prisen på spill latterlig lav. Derfor kjøper jeg også sjelden brukt om jeg ikke ønsker meg spill som er gått ut av produksjon. Dog, det er likevel greit å ha muligheten om en plutselig finner ut at det er et eldre spill en har lyst til å teste.

Lenke til kommentar

Også veldig kjipt for en som ikke har PS3. Mange PS3 spill jeg kunne tenke meg å få spilt, og en PS3 er ikke noe jeg kommer til å skaffe meg.

 

De er vel ute etter å tilby PS3 spill via nedlastninger for å tjene mest mulig.

Blir vel litt feil utgangspunkt hvis du skal kjøpe en PS4 for å spille PS3-spill. Hvorfor ikke bare kjøpe en PS3 in the first place? Koster jo fint lite for tiden.

Fordi jeg har 360, Wii og PC. Å skaffe en PS3 kun for titler som ikke er på de andre konsollene er ikke verdt det, da skaffer jeg meg heller en Vita.

 

Ville jo ikke kjøpt en PS4 for å spille PS3 spill, det ville vært en bonus og en kjøps argument for å velge PS4 over neste Xbox. Men hvis begge låser spill til en konto, holder jeg meg til Wii U og PC.

Lenke til kommentar

Dette blir jo også en umulighet:

 

Til salgs.

 

Pent brukt PS4 selges.

 

Kun 4 mnd gammel, som ny!

 

12 assosierte spill følger med.

 

Selges for kr. 4000,- Ny pris på det hele er over 7000,-!!!

 

Tviler på at ei sånn sperre faller i god jord hos forbrukermyndigheter, hverken her på berget eller i EU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også veldig kjipt for en som ikke har PS3. Mange PS3 spill jeg kunne tenke meg å få spilt, og en PS3 er ikke noe jeg kommer til å skaffe meg.

 

De er vel ute etter å tilby PS3 spill via nedlastninger for å tjene mest mulig.

Blir vel litt feil utgangspunkt hvis du skal kjøpe en PS4 for å spille PS3-spill. Hvorfor ikke bare kjøpe en PS3 in the first place? Koster jo fint lite for tiden.

Fordi jeg har 360, Wii og PC. Å skaffe en PS3 kun for titler som ikke er på de andre konsollene er ikke verdt det, da skaffer jeg meg heller en Vita.

 

Ville jo ikke kjøpt en PS4 for å spille PS3 spill, det ville vært en bonus og en kjøps argument for å velge PS4 over neste Xbox. Men hvis begge låser spill til en konto, holder jeg meg til Wii U og PC.

Bakoverkompabilitet mellom PS3 og en ny konsoll uten Cell-prosessor vil være tilnærmet umulig, iallefall på stadiet teknologien er idag.

 

Men sperring av bruktspill har jeg liten tro på vil bli gjennomført. Det er alltid tredjepartsutgiver som pusher på før en ny generasjon "Ville vært fint å få slutt på bruktspill", og konsollprodusentene sier "Ja, kanskje", men når de ser hvor mye negativ respons de får dropper de det. Var snakk om nettopp dette før nåværende generasjon også, og det ble jo ikke noe av.

Lenke til kommentar

Dette blir jo også en umulighet:

 

Til salgs.

 

Pent brukt PS4 selges.

 

Kun 4 mnd gammel, som ny!

 

12 assosierte spill følger med.

 

Selges for kr. 4000,- Ny pris på det hele er over 7000,-!!!

 

Tviler på at ei sånn sperre faller i god jord hos forbrukermyndigheter, hverken her på berget eller i EU.

Ser ingen grunn til at det skulle bli et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...