Gå til innhold

Det er lurt å tro på Gud


LonelyMan

Anbefalte innlegg

Slimda, en erfaring overført til en annen person blir til en teori, akkurat på lik linje som ateister ser på bibelen som teori, det du spør om er nok en teori, så du tok deg selv på senga her.

Du har med andre ord ikke et svar til spørsmålet mitt. Det er greit det, men vennligst ikke prøv å lure folk.

 

Dessuten er holdningen din i strid med retningslinjene til Bibelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slimda, en erfaring overført til en annen person blir til en teori, akkurat på lik linje som ateister ser på bibelen som teori, det du spør om er nok en teori, så du tok deg selv på senga her.

Gi meg et godt svar på dette, og jeg vill bli kristen.

Hvorfor skapte gud universet? Hva er meningen med hele prosjekte?

Lenke til kommentar

Her er nok din tolkning litt,om ikke mye,på avveie...skal ikke prøve å forklere det deg engang.For har en først gjort seg opp en mening,så for all del hold fast på den til krampa tar deg;)

Ditt svar er altså at jeg tar feil, men at du ikke gidder forklare hvorfor? God debattkultur du fremmer der ja... ("And by the way, I was being sarcastic!" - Homer Simpson)

 

Jeg kan informere deg om at dette ikke er noen krampeaktig mening jeg har tillagt meg, men noe jeg var nysgjerrig på og derfor leste litt om nylig. Det jeg fant i Bibelen kan, med mitt agnostiske blikk, tolkes begge veier da det både står skrevet at Jesus' død opphevet den gamle pakten (Ef 2:11-22 og Kol 2:6-15), og at Jesus ikke skulle oppheve loven og at denne skal stå til dommedag (Matt 5: 17-22, Luk 16:17). Det er også interessant at det utdraget som fremhever at loven fortsatt er gjeldende refererer til hva Jesus selv skal ha sagt, mens i de to andre utdragene så er det Paulus' stemme vi hører.

 

I de sekundærkildene jeg fant hvor dette ble diskutert så ble denne tvetydigheten også fremhevet av andre uten tilhørighet til kristendommen, mens det fra teistenes side gjerne kun ble referert til de stedene hvor man snakker om at Jesus opphevet den gamle pakten. Jeg har rett og slett ikke funnet noen forklaring på denne tvetydigheten, og i mitt hode forholder man seg til den tolkningen som tar flest perspektiver i betraktning, samt den fortolkningen som ligger nærmest til primærkilden (Jesus).

 

Men du må gjerne forklare meg hvorfor dette er feil. Jeg er lutter øre :)

 

 

Nei da har du tatt feil om du tok det som om jeg mener du tar feil.nettopp det som blir greia da.En klarer liksom ikke finne roen med att noen tror,og roper om bevis.Vel en kan jo verken bevise eller motbevise att Gud finnes.For meg handler det om respekt for den som tror,og omvendt,og ikke pøse ut masse svada.Og ikke att du er den verste her i tråden:)..og med svada mener jeg nærmest en latterliggjøring av trådstarter.Men en ting er jeg sikker på,det er ikke bevist att Gud finnes,men det er bevist att Jusus var en person.Men om han var Guds sønn,ja det kan jo ikke bevises da en ikke kan bevise att Gud finnes.Det som er med tro...en kan godt tro og håpe en vinner i lotto,men er ikke det samme som å vinne! Men så finnes det kristne som tolker hvert ett ord etter eget ønske.Feks det å tukte den man elsker,er ikke å banke/mishandle den man er glad i.Ta barn feks..ja er vel ikke så vanlig lenger med barneoppdragelse som det var når jeg var ung..som å reise seg for eldre på bussen osv....så her kommer tukten inn..det å lære å ta hensyn til andre å vise respekt for de som er eldre enn en,vite forskjell på rett og galt,og respekt er ikke noe tvang,men noe en bør vise.

Opphevingen av pakten ja? Da forhenget revnet ved Jesu død,ga det muligheten til att alle skulle få komme inn i varmen,og ikke bare ypperstepresten en gang i året.Om det var det du tenkte på da. Så er de de som lurer på hvorfor det er så mye krig og elendighet i verden,når Gud kunne stoppet det. Her er svaret i ifølge bibelen att han skapte oss med en fri vilje..vilje til å tro,eller ikke tro.Se bare på tråden her,og spør deg selv..ikke rart det er krig i verden? Nei jeg er ikke en fanatisk kristen,men har brukt 1.år av mitt liv til å studere teolgi.Med ett åpent sinn,men ikke så bastant att jeg kan si att Gud finnes;) Ta brevet til Jesaja..det lengste brevet i bibelen.Har 66 kapiteler og skrevet i gamletestementes tid.Men leser du de siste 33 kapitlene snaker han om Jesus/frelseren som skal komme,og det er skrevet 6000år før Jusu fødsel..den er ikke lett å fordøye for alle;)

 

lonelyman... HVOR ER BEVISENE DINE for "gud" sin eksistens? kan du gi bare ETT håndfast bevis?

 

Finnes ikke bevis,men kan du finne bevis for det motsatte? NEI;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slimda, en erfaring overført til en annen person blir til en teori, akkurat på lik linje som ateister ser på bibelen som teori, det du spør om er nok en teori, så du tok deg selv på senga her.

Du har med andre ord ikke et svar til spørsmålet mitt. Det er greit det, men vennligst ikke prøv å lure folk.

 

Dessuten er holdningen din i strid med retningslinjene til Bibelen.

 

Vilke retningslinjer??? Att han forsvarer sin tro? Eller att du også har dårlige holdninger? Man bør gå inn i seg selv før man dømmer andre..ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud finnes, jeg orker ikke strekke meg så langt i kveld til å forklare hvorfor, men for mange ateister så blir det døve ører, men bare lytt og sann mine ord. :yes:

 

må bare svare på denne også, du strekker deg så lang å si at det finnes en "gud" men å komme med bevis er for mye for deg??

om gud finnes og du vet det har du vel beviser for det å det kan ikke være så jævlig vansklig å legge det ved! "gud" er jo ALLMEKTIG så du kan jo bare be han komme hit på forumet og lage en post og legge ved noen bilder av seg selv! det burde da ikke vere så vansklig for en så allmektig gud...

 

ikke ta dette som personangrep. jeg syntes det er kjempefint at du har din tro, men som sagt du taler for døve ører uten beviser!

 

Da synes jeg du bør dokumenter att Gud ikke finnes..for går vel begge veier dette vel? Men respekt for att du ikke tror har jeg,er ingen troende selv heller,men er åpen for det meste.Ikke opp til Gud å bevise noen ting som helst..det er noe du må erfare..da kommer troen og først da;)

Lenke til kommentar

Fravær av bevis er bevis for fravær, frem til bevis kan bevises. U C? Man kan gjerne lage seg ideer og så prøve å bevise disse, men inntil man finner bevis, vel... Det er sånn ting virker i denne verden. Når man har hatt over tusen år på seg til å bevise noe, uten fnugg av bevis, vel. La oss si at det retferdigjør skepsis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fravær av bevis er bevis for fravær, frem til bevis kan bevises. U C? Man kan gjerne lage seg ideer og så prøve å bevise disse, men inntil man finner bevis, vel... Det er sånn ting virker i denne verden. Når man har hatt over tusen år på seg til å bevise noe, uten fnugg av bevis, vel. La oss si at det retferdigjør skepsis.

 

Her tar du feil..2012 år.så fint om du kunne komme med fakta når du spør om noe;);)

rettelse...2012 år siden Jesus ble født--går litt rundt for en med alle beviser som skal bevises..hehe;)

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Gud finnes, jeg orker ikke strekke meg så langt i kveld til å forklare hvorfor, men for mange ateister så blir det døve ører, men bare lytt og sann mine ord. :yes:

 

må bare svare på denne også, du strekker deg så lang å si at det finnes en "gud" men å komme med bevis er for mye for deg??

om gud finnes og du vet det har du vel beviser for det å det kan ikke være så jævlig vansklig å legge det ved! "gud" er jo ALLMEKTIG så du kan jo bare be han komme hit på forumet og lage en post og legge ved noen bilder av seg selv! det burde da ikke vere så vansklig for en så allmektig gud...

 

ikke ta dette som personangrep. jeg syntes det er kjempefint at du har din tro, men som sagt du taler for døve ører uten beviser!

 

Da synes jeg du bør dokumenter att Gud ikke finnes..for går vel begge veier dette vel? Men respekt for att du ikke tror har jeg,er ingen troende selv heller,men er åpen for det meste.Ikke opp til Gud å bevise noen ting som helst..det er noe du må erfare..da kommer troen og først da;)

 

ah men der min venn tar du feil. jeg har aldrig hevdet noen sted i denne tråden at han ikke eksisterer! Jeg har bedt om beviser for hans påstand og jeg ahr også presisert at je ikke har noe i mot noens tro da det er opp til alle og enhver.

Men man må kunne få be om beviser ved påstand? Eller er det slik at vi bare skal tro blindt på hva alle sier?

Lenke til kommentar

Gud finnes, jeg orker ikke strekke meg så langt i kveld til å forklare hvorfor, men for mange ateister så blir det døve ører, men bare lytt og sann mine ord. :yes:

 

må bare svare på denne også, du strekker deg så lang å si at det finnes en "gud" men å komme med bevis er for mye for deg??

om gud finnes og du vet det har du vel beviser for det å det kan ikke være så jævlig vansklig å legge det ved! "gud" er jo ALLMEKTIG så du kan jo bare be han komme hit på forumet og lage en post og legge ved noen bilder av seg selv! det burde da ikke vere så vansklig for en så allmektig gud...

 

ikke ta dette som personangrep. jeg syntes det er kjempefint at du har din tro, men som sagt du taler for døve ører uten beviser!

 

Da synes jeg du bør dokumenter att Gud ikke finnes..for går vel begge veier dette vel? Men respekt for att du ikke tror har jeg,er ingen troende selv heller,men er åpen for det meste.Ikke opp til Gud å bevise noen ting som helst..det er noe du må erfare..da kommer troen og først da;)

 

ah men der min venn tar du feil. jeg har aldrig hevdet noen sted i denne tråden at han ikke eksisterer! Jeg har bedt om beviser for hans påstand og jeg ahr også presisert at je ikke har noe i mot noens tro da det er opp til alle og enhver.

Men man må kunne få be om beviser ved påstand? Eller er det slik at vi bare skal tro blindt på hva alle sier?

 

Nei det må en ikke...men må de som tror tro blindt på deg??? Så ber deg om beviser om att Gud ikke finnes..dokumenterte sådan :dribble:

Lenke til kommentar

lonelyman... HVOR ER BEVISENE DINE for "gud" sin eksistens? kan du gi bare ETT håndfast bevis?

 

Finnes ikke bevis,men kan du finne bevis for det motsatte? NEI;)

 

Nå har da LonelyMan vitterlig påstått at han har bevis for Guds eksistens, så da kan vel carver be om dem?

 

Og du burde virkelig lære deg at mangel på bevis for den motsatte posisjon er ikke et bevis for at din posisjon er riktig.

 

Velkommen tilbake LonelyMan! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud finnes, jeg orker ikke strekke meg så langt i kveld til å forklare hvorfor, men for mange ateister så blir det døve ører, men bare lytt og sann mine ord. :yes:

 

må bare svare på denne også, du strekker deg så lang å si at det finnes en "gud" men å komme med bevis er for mye for deg??

om gud finnes og du vet det har du vel beviser for det å det kan ikke være så jævlig vansklig å legge det ved! "gud" er jo ALLMEKTIG så du kan jo bare be han komme hit på forumet og lage en post og legge ved noen bilder av seg selv! det burde da ikke vere så vansklig for en så allmektig gud...

 

ikke ta dette som personangrep. jeg syntes det er kjempefint at du har din tro, men som sagt du taler for døve ører uten beviser!

 

Da synes jeg du bør dokumenter att Gud ikke finnes..for går vel begge veier dette vel? Men respekt for att du ikke tror har jeg,er ingen troende selv heller,men er åpen for det meste.Ikke opp til Gud å bevise noen ting som helst..det er noe du må erfare..da kommer troen og først da;)

 

ah men der min venn tar du feil. jeg har aldrig hevdet noen sted i denne tråden at han ikke eksisterer! Jeg har bedt om beviser for hans påstand og jeg ahr også presisert at je ikke har noe i mot noens tro da det er opp til alle og enhver.

Men man må kunne få be om beviser ved påstand? Eller er det slik at vi bare skal tro blindt på hva alle sier?

 

Nei det må en ikke...men må de som tror tro blindt på deg??? Så ber deg om beviser om att Gud ikke finnes..dokumenterte sådan :dribble:

 

du nå syntes jeg du tillegger meg ganske mye her! for det første ber jeg kunn om at påstand skal bli bevist og dersom det ikke blir bevist velger jeg personlig og ikke tro det han sier og det er kun opp til meg og ingen andre for jeg sier ikke at selv om jeg ikke tror så skal alle andre tro det samme <------ DET ER HER DU BOMMER! jeg ber KUN om beviser for hans ganske så bestemte påstander og hvofor det skal vere LURT og tro det samme.. Om det er lurt vil jeg ha beviser for at det er lurt. Og måten det skrives på fremkommer det som om hviss du ikke tror som meg så skal du få, noe andre her har nevnt ogå.

 

så til slutt og igjen JEG HAR ALDRIG HEVDET NOE SOM HELST! så om du vil ha beviser på ingenting så er de her *.

Lenke til kommentar

Finnes ikke bevis,men kan du finne bevis for det motsatte? NEI;)

Og siden vi ikke har bevis eller noen indikasjoner for troll, enhjørninger og do drauger, for ikke å snakke om store ildsprutende drager i garasjen, så finnes altså disse?

 

For de har nemlig akkurat like lite, eller like mange, alt etter som, bevis som den kristne guden, eller bedre, som ALLE verdens guder har å vise til...

 

Så den logikken med motbevis for alt som er påstått feiler før den har tatt av... PLUSS at det er den som kommer med en påstand som må bevise den påstanden... Eller mener du at de som er religiøse har blitt det fordi noen ateister ikke kunne motbevise at guder ikke finnes? Bevares for en logikk...

Endret av RWS
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei da har du tatt feil om du tok det som om jeg mener du tar feil.nettopp det som blir greia da.En klarer liksom ikke finne roen med att noen tror,og roper om bevis.Vel en kan jo verken bevise eller motbevise att Gud finnes.For meg handler det om respekt for den som tror,og omvendt,og ikke pøse ut masse svada.Og ikke att du er den verste her i tråden:)..og med svada mener jeg nærmest en latterliggjøring av trådstarter.Men en ting er jeg sikker på,det er ikke bevist att Gud finnes,men det er bevist att Jusus var en person.Men om han var Guds sønn,ja det kan jo ikke bevises da en ikke kan bevise att Gud finnes.Det som er med tro...en kan godt tro og håpe en vinner i lotto,men er ikke det samme som å vinne! Men så finnes det kristne som tolker hvert ett ord etter eget ønske.Feks det å tukte den man elsker,er ikke å banke/mishandle den man er glad i.Ta barn feks..ja er vel ikke så vanlig lenger med barneoppdragelse som det var når jeg var ung..som å reise seg for eldre på bussen osv....så her kommer tukten inn..det å lære å ta hensyn til andre å vise respekt for de som er eldre enn en,vite forskjell på rett og galt,og respekt er ikke noe tvang,men noe en bør vise.

 

Finnes ikke bevis,men kan du finne bevis for det motsatte? NEI;)

 

Vel, mulig jeg er kynisk, men jeg mener TS går inn i dette med åpne øyne og stiller seg lagelig til for hugg. Problemet er ikke at TS tror, i hvert fall ikke for min del. Problemet er at TS påberoper seg å besitte en sannhet, ikke en tro, som han benytter for å legge føringer for hvordan vi andre burde leve livene våre. Nå kommer ikke dette frem i denne tråden, men TS har i flere andre tråder hevdet at han har beviser for Guds eksistens, men nekter i neste åndedrag å legge frem disse. Kort fortalt sier han: "Dere slutte å synde og tro på Gud, for Gud eksisterer, det er sannheten og jeg har beviser, men dere får ikke se dem." Er det en redelig måte å argumentere på i dine øyne?

 

Opphevingen av pakten ja? Da forhenget revnet ved Jesu død,ga det muligheten til att alle skulle få komme inn i varmen,og ikke bare ypperstepresten en gang i året.Om det var det du tenkte på da. Så er de de som lurer på hvorfor det er så mye krig og elendighet i verden,når Gud kunne stoppet det. Her er svaret i ifølge bibelen att han skapte oss med en fri vilje..vilje til å tro,eller ikke tro.Se bare på tråden her,og spør deg selv..ikke rart det er krig i verden? Nei jeg er ikke en fanatisk kristen,men har brukt 1.år av mitt liv til å studere teolgi.Med ett åpent sinn,men ikke så bastant att jeg kan si att Gud finnes;) Ta brevet til Jesaja..det lengste brevet i bibelen.Har 66 kapiteler og skrevet i gamletestementes tid.Men leser du de siste 33 kapitlene snaker han om Jesus/frelseren som skal komme,og det er skrevet 6000år før Jusu fødsel..den er ikke lett å fordøye for alle;)

 

Du svarer ikke helt på det jeg skrev. Denne ordvekslingen startet med at du skrev at man ikke må henge seg opp i GT når man skal omtale kristendommen, og det var det jeg svarte på. De fleste kristne hevder at de gamle lovene i GT ikke lenger er gjeldende for de kristne fordi de ble opphevet da Jesus døde på korset. Før var veien til himmelen å leve etter lovene - den gamle pakten - nå er den troen på Jesus - den nye pakten. Dette benyttes til å avfeie kritikk mot de groteske og latterlige lovene man finner i GT, feks. at man skal drepe homofile, ulydige barn, voldtatte kvinner, osv.

 

Min innvending er at man her overser at Bibelen er svært tvetydig ift. hvorvidt Jesus faktisk opphevet de gamle lovene eller ikke, hvilket er de to motsetningene jeg refererer til i mitt forrige innlegg. Etter min mening har man valgt minste motstands vei og gått for den forklaringen som "annullerer" mest mulig av de uspiselige delene av Bibelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fravær av bevis er bevis for fravær, frem til bevis kan bevises. U C? Man kan gjerne lage seg ideer og så prøve å bevise disse, men inntil man finner bevis, vel... Det er sånn ting virker i denne verden. Når man har hatt over tusen år på seg til å bevise noe, uten fnugg av bevis, vel. La oss si at det retferdigjør skepsis.

 

Her tar du feil..2012 år.så fint om du kunne komme med fakta når du spør om noe;);)

Her tar nok du også feil for bibelhistorien går adskillig flere tusen år bakover fra Jesu fødsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...