Gå til innhold

Raspberry Pi - En ARM GNU/Linux boks for $25. Ta en byte! - Lansert


xip

Anbefalte innlegg

  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Kan annbefale Barracuda Drive om noen har sin Pi liggende å slenge, slik som meg.

Nå ligger den hos foreldrene mine, og jeg har min egen "Cloud" til å legge filer på.

Kan og mountes som nettverksdisk i Windows med WebDAV.

 

Enkelt å greit genialt. Har bestilt en større minnepenn for å utvide plassen på den dog.

Lenke til kommentar

Kom med bilde!

Jeg har ikke fått tegnet enden med USB enda, som tross alt er den vanskeligste enden fordi USB-porten stikker ut. Men jeg legger ut bilde av de andre vinklene under:

 

Der der er aluminiumsplater som er bøyd. Mitt kabinett skal skjæres ut av en hel blokk aluminium som også fungerer som heatsink på de tre chipene.

 

8EFHYTc.png

 

q4lmRkJ.png

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg vurderer å bruke en av mine Raspberryer(model B) med en 500GB 2.5" disk på USB til å fungere som off-site backup for enkelte mapper på PC og mobil. Til dette har jeg tenkt å bruke Bittorent Sync (har tidligere gode erfaringer med dette i Windows, Android og OSX), men vil det fungere i Debian Wheezy på en Raspberry Pi?

 

Er det ARM-versjonen som må installeres da? http://www.bittorrent.com/sync/download#_

 

Jeg er litt avhengig av grafisk grensesnitt, så jeg har tenkt å fjernstyre alt med Teamviewer.

Fungerer det i Debian på en Raspberry pi?

 

Er det noe jeg må revurdere eller tenke mer på?

Lenke til kommentar

Jeg regner ikke med at en off-site backup har så enorme krav til overføringshastighet.

 

Det er enklest å bare anta at Teamviewer ikke fungerer på Pi. Alternativ er å intstallere Teamviewer på en annen PC i samme nettverk og så bruke SSH/VNC ifra den maskeinen.

 

Hvis du ikke er redd for litt portforwarding på ditt eget nett så kan en VNC server startes slik at den prøver å koble til en lyttende klient. (http://linux.die.net/man/1/vncconfig) Og så kan du starte en klient i "lytte" modus hjemme. ( Ikke noe jeg har prøvd i praksis )

Lenke til kommentar

TeamViewer til VNC blir i alle fall overkill.

 

For remote desktop over Internett kan vel NX anbefales. VNC kan også brukes. Begge deler krever at du åpner porter i routeren da, men konfigurerer du routeren til å bruke dynamisk DNS, og så forwarder porten (tips: bruk en ikke-standard port), så er det mye bedre enn å bruke en løsning der kommunikasjonen må skje via en tredjepartsserver.

 

Men til formålet ditt ville jeg kjørt uten GUI (headless), og brukt SSH for fjernstyring. GUI blir vel litt overkill, men du sier du er avhengig av det?

Endret av oj88
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I kveld bestilte jeg min første Raspberry Pi, en B+. Planen er at denne skal fungere som filserver, og webserver til utvikling, i tillegg til litt eksperimentering.

 

Har noen en rimelig Wifi-dongle å anbefale til disse, eller fungerer det meste der ute?

Endret av Bensinkanne
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...