Gå til innhold

Raspberry Pi - En ARM GNU/Linux boks for $25. Ta en byte! - Lansert


xip

Anbefalte innlegg

Raspi-Model-AB-Mono-1-699x1024.png

 

Raspberry Pi er lansert.

 

Søkte på forumet å det var ingen poster om den, kan hende jeg poster på feil plass, men er den eneste plassen jeg kan forestille meg det ligger interesse for boksen.

 

Det er jo en genial liten 25/35 dollar box som kan brukes til embedded linux programmering, mediacenter og liten pc til bestemor.

 

Et skikkelig genialt lite leketøy jeg bare svetter etter å få tak i!

 

http://www.raspberrypi.org/

 

Modell A: Koster 25 dollar, har 256mb ram og kommer uten ethernet med 1 usb port.

Modell B: Koster 35 dollar, har 256mb ram og kommer med ethernet med 2 usb porter.

 

Er på størrelse med et visakort og drives av en mikrousb.

HDMI støtter 5.1 lyd ut og DSP chippen støtter decoding av 1080p30 h264 video.

 

EDIT: Prøver å gjøre det litt ryddig

EDIT 2: Lansert og endringer på modell A

Endret av xip
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan en TV gi denne strøm via en USB? Slik at når man slår på TVn, så slår man også på RPn?

 

Kommer an på om tv'en har en USB plugg den gir strøm når du skrur på tv'en. Det du kan gjøre er å kjøpe en strømpadde med master og slave funksjon, og bruke en 5 volt strømadapter du kobler i en av slave pluggene, og tv'en i masterpluggen.

Lenke til kommentar

Kan en TV gi denne strøm via en USB? Slik at når man slår på TVn, så slår man også på RPn?

 

Kommer an på om tv'en har en USB plugg den gir strøm når du skrur på tv'en. Det du kan gjøre er å kjøpe en strømpadde med master og slave funksjon, og bruke en 5 volt strømadapter du kobler i en av slave pluggene, og tv'en i masterpluggen.

En USB-strømplugg koster lite å ingenting på dealextreme :)

Jeg blir å koble den til tven direkte på USB, håper bare den gir nok strøm.

 

En annen ting å være obs på er at USB "UT" fra boksen er ikke powered, så skal man drive disker og ligende så trenger man en "powered" usb hub.

 

Raspbmc som Mr. A påpekte er en distro basert på Debian med XBMC, håper de er klar til release.

Endret av xip
Lenke til kommentar

De driver jo å lager XBMC til Rasberry, så det kan jo bli interessant hva den klarer. Kommer nok til å kjøpe et par for å ha noe å leke med.

http://www.itavisen.no/887922/200-kroners-knottmaskin-kjorer-xbmc

 

Den skal visst klare 1080p, så tror denne kan bli veldig populær som media pc. Skal blir spennende å se hvordan etterspørselen blir, og hvor bra de klarer å møte denne hvis den blir stor.

Lenke til kommentar

Gleder meg til de kommer i full produksjon slik at man ikke er begrenset til bare èn pr kunde. Uansett, veldig spennende. Er det begge versjonene eller bare versjon A som blir gitt ut i første omgang?

Modell B med ethernet er den eneste som selges i begynnelsen :)

Det er den versjonen med 256mb ram, så den funker med xbmc (ifølge rar kilde jeg ikke husker snurten av).

 

 

Hvordan er strømbruket på disse? og oppstartstidene? Kunne vært spennende å bruke til å lage et custom speedometer cluster til bilen :D

Strømforbruke er lav nok til at du kan drive det på batteri :p

Endret av xip
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk. Den oppdateringen var ikke der da jeg sjekket tidligere i dag. Mandag - da spørs det om de er klare til å bestille å sende ut når de får kortene eller om de må gjennom produksjonstest når de kommer til UK. Vel, uansett er det ikke lenge til.

 

Hvis prisen er $35 burde er man rett under 200 NOK med dagens dollarkurs...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...