Gå til innhold

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte rundt juletider et nytt XFX HD 7970 GHZ Edition fra Komplett for å kjøre Crossfire med mitt identiske kort som jeg eier fra før. Crossfire-oppsettet fungerte fint helt til i dag, da hele PCen plutselig slo seg av helt uten forvarsel midt i en intens BF3-økt. Begge kortene var overklokket til 1150/1600 MHz stabilt med forskjellig spenning (1.256V og 1.213V), og GPU-temperaturen på det øverste (nye) kortet oversteg aldri 77 grader. PCen ville ikke starte opp igjen så jeg mistenkte at det måtte være noe galt med strømforsyningen. Men så fort jeg tok ut det nye kortet, våknet PCen til live igjen. PCen vil ikke starte med det nye kortet i verken PCI-E spor 1, 2 eller 3, med eller uten det gamle og velfungerende kortet. Så nå vet jeg at det nye kortet har sviktet etter en knapp måneds bruk.

 

Kortet har ingen synlige skader eller merker. Det skal sies at kortet hadde en tendens til å gjøre noe som lignet veldig på "throttling", selv ved mild overklokking uten spenningsøkning. Kjerne- og minnefrekvensen varierte konstant mellom default og overklokket frekvens, det samme gjorde spenningen og GPU-bruken (60-100%). Dette kunne også merkes i spill og benchmarks.

 

Er det noen som har erfaring med retur av grafikkort hos Komplett? Hvordan går jeg frem?

 

Siterer mitt eget innlegg her for å oppdatere litt på saken.

 

Jeg fikk en melding fra Komplett i dag som lyder slik: "Defekt vare krediteres da vi ikke har lik vare på lager. Det er dessverre usikkert når varen igjen er tilgjengelig på lager."

 

Betyr det at jeg vil få tilsendt et nytt kort (og pengene bli trukket fra kontoen min) så fort kortet er tilbake på lager, eller blir jeg nødt til å kjøpe et nytt selv? Det siste høres mer riktig, men er usikker.

 

Crossfire-morroa varte ikke lenge må jeg si. Lurer på om det er bedre å vente på neste generasjon nå... :hmm:

Lenke til kommentar

Siterer mitt eget innlegg her for å oppdatere litt på saken.

 

Jeg fikk en melding fra Komplett i dag som lyder slik: "Defekt vare krediteres da vi ikke har lik vare på lager. Det er dessverre usikkert når varen igjen er tilgjengelig på lager."

 

Betyr det at jeg vil få tilsendt et nytt kort (og pengene bli trukket fra kontoen min) så fort kortet er tilbake på lager, eller blir jeg nødt til å kjøpe et nytt selv? Det siste høres mer riktig, men er usikker.

 

Crossfire-morroa varte ikke lenge må jeg si. Lurer på om det er bedre å vente på neste generasjon nå... :hmm:

Slik jeg forstår det får du kreditt på komplett til et fremtidig kjøp, rimelig sleipt av dem vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Forstår det slik at du vil få pengene tilbake når returen er godkjent, og at du selv eventuelt må bestille nytt kort. Ser på Kompletts sider at de har en ubekreftet inngang på kortet på mandag, men de forteller deg jo i teksten at "Det er dessverre usikkert når varen er tilgjengelig på lager". Noe som kanskje kan indikere at det enten er motvilje mot å selge kortet fra Kompletts side eller at distributør har leveringsproblemer....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens. Tror jeg skal tenke litt mer på det. Tror det er liten vits i å investere i et nytt 7970-kort nå som 8xxx-serien kommer om 2-3 måneders tid. Har også lest litt på nettet om folk som har opplevd samme form for "throttling" med samme kort. XFX har i all stillhet gått bort fra den gamle PCBen som lignet mer på referanse. Det nye kortet hadde 2 DVI, mens det gamle som jeg bruker nå har kun 1 DVI. Komplett har ikke oppdatert bildene for dette produktet.

 

Mitt nåværende 7970 på 1200/1700MHz drar det meste på fullt i 1920x1200. Jeg vil bare ha høyere minimum FPS i enkelte spill, derfor jeg siktet til CFX. :)

Lenke til kommentar

jeg trenger litt hjelp til å klokke kortet mitt. jeg følgte Ourasis guide som står i første post, men får ikke unlocket slik at jeg kan klokke høyere. så jeg gikk inn i MSIAfterburner.CFG og endret UnofficialOverclockingMode til 1. og da kan jeg klokke høyere

men visst jeg klokker det 1mhz høyere på core eller memory så begynner artifacter å komme med en gang (tror det er artifacter skjermen begyner å riste og det kommer mange streker på skjermen...)

 

hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar

økte viftehastigheten til 100% og prøvde 1200 på vcore, men fikk artifakter. prøvde å kjøre 3dmark for å se hva temperaturene ble ved auto, men måtte faktisk klokke ned til 1160 på vcore for å ikke få artifakter..

 

post-265609-0-97902700-1360408317_thumb.png

 

er dette så varmt da? har referanse kort.

Endret av lals
Lenke til kommentar

økte viftehastigheten til 100% og prøvde 1200 på vcore, men fikk artifakter. prøvde å kjøre 3dmark for å se hva temperaturene ble ved auto, men måtte faktisk klokke ned til 1160 på vcore for å ikke få artifakter..

 

post-265609-0-97902700-1360408317_thumb.png

 

er dette så varmt da? har referanse kort.

Ifølge det bildet var maks viftehastighet 41%, og det er helt normale temperaturer du har fått da.

Noen ganger må man bare akseptere at kortet ikke klokker lengre, 1160 MHz er jo ikke en dårlig overklokk heller.

Lenke til kommentar

ja, det er det jeg og har funnet ut.. tenker å ligge på 1150 jeg og, hvilke spenning har du på vcore?

 

Jeg mener de er 1193 på vcore, jeg har ikke forsøkt å fin tune dette noe særlig. Jeg kjører også også custom vifteprofil i MSI Afterburner. Da ligger kortene på ca 68-70c med en viftehastighet på rundt 45%. Jeg har 2 referance kort.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei, jeg prøver å overklokke min Gigabye 7970, men har litt problemer med å finne volten på den. Har prøvd EVGA, TRIXX og MSI Aftherburner, uten å klare å styre volten, hva er det jeg gjør galt?

 

På EVGA så får jeg opp at "this device is not supported" når jeg prøver å røre på volten..

Lenke til kommentar

Hei, jeg prøver å overklokke min Gigabye 7970, men har litt problemer med å finne volten på den. Har prøvd EVGA, TRIXX og MSI Aftherburner, uten å klare å styre volten, hva er det jeg gjør galt?

 

På EVGA så får jeg opp at "this device is not supported" når jeg prøver å røre på volten..

EVGA Precision X er kun for Nvidia-kort.

Det går også rykter om at enkelte billige 7970 ikke har spenningsjustering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

EVGA Precision X er kun for Nvidia-kort.

Det går også rykter om at enkelte billige 7970 ikke har spenningsjustering.

 

Jeg synes ikke akkurat at 7970 var så veldig billig, den kostet jo opp mot 3000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...