Gå til innhold

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon


Anbefalte innlegg

Hvilke gode nye spill bruker ogl i det det heletatt?

Rage og OilRush bruker OpenGL 4.x, så kan det diskuteres hvor gode spillene er. Uansett må støtten på plass lenge før spillene kan komme, slik at utviklerne kan få ta det i bruk.

Øvrige spill: Blizzard-spill, Valve-spill, Serious Sam, Trainz, EuroTruck, id-spill og alt annet som portes til Mac og Linux.

 

Hadde AMD kuttet ut sin "åpne" driver og fokusert på Catalyst så kunne den blitt betraktelig bedre. Intel gjør den samme tabben med å fokusere på to drivere som begge henger milevis etter.

 

Grafikk brukes kun til spill?

Det brukes til langt mer enn spill. Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grafikk brukes kun til spill?

Man vet at GPGPU og andre GPU oppgaver finnes i stor grad ja, men her i tråden er vi mest opptatt av spillgrafikk.

 

Rage og OilRush bruker OpenGL 4.x, så kan det diskuteres hvor gode spillene er. Uansett må støtten på plass lenge før spillene kan komme, slik at utviklerne kan få ta det i bruk.

Så det er ingen aktører som støtter dette pdd?

 

Hadde AMD kuttet ut sin "åpne" driver og fokusert på Catalyst så kunne den blitt betraktelig bedre. Intel gjør den samme tabben med å fokusere på to drivere som begge henger milevis etter.

Hvorfor anførselstegn? AMD ble kritisert i mange år for ikke å ha åpne linux drivere slik at community endelig kunne bidra til gode Linux drivere og nå som de har det (2-3 år) skylder man fortsatt på AMD fremfor community. Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er ingen aktører som støtter dette pdd?

Jeg vet OpenGL 4.2 er brukt i overnevnte, men versjon 4.3 vil ikke brukes i særlig grad før både Nvidia og AMD har støtten på plass. Det er faktisk veldig synd siden 4.3 tilbyr blant annet compute shaders som er ennå mer anvendelig enn OpenCL-integrasjonen og gjør det lettere å porte spill, i tillegg til blant annet flere debugging-muligheter, ES 3.0-integrasjon og flere teksturkomprimeringer. Epic Games, Unigine, EA/Dice og Id satser på OpenGL 3.x/4.x, så langt har Valve kun satset på 2.0(ikke 2.1 en gang!)

 

Hvorfor anførselstegn? AMD ble kritisert i mange år for ikke å ha åpne linux drivere slik at community endelig kunne bidra til gode Linux drivere og nå som de har det (2-3 år) skylder man fortsatt på AMD fremfor community.

Fordi driveren ikke er 100% åpen, den bruker fremdeles en liten proprietær firmware-komponent. Jeg vet FSF-fanatikere(jeg referer ikke til deg) eksploderer hver gang jeg nevner det, men jeg lever ikke i en fantasiverden er alt er sort-hvitt. Realiteten er at de åpne Radeon-driverne er mer åpne enn Fglrx (men ikke helt åpne), i tillegg til at de er ubrukelige på strømstyring, videoakselerasjon, GLSL-ytelse/stabilitet, og listen er lang. De fungerer til enkle transformasjoner som f.eks. Compiz bruker, men det er alt. Det var nylig femårsjubileum for AMDs innsats med "åpne" drivere, og relativt sett så står de i dag dårligere stilt enn for fem år siden. Siden den gang har det kommet 8 revisjoner av OpenGL, og de "åpne" driverne strever nå med 3.1.

 

AMDs Catalyst-drivere hadde kommet mye lengre om AMDs egne ingeniører fokuserte kun på denne. Det er lite kvalitetskontroll i utviklingsteamet, det var vel driverversjon 10.12 og 11.01 som ble levert med defekt GLSL-kompilator, der over 90% av alle shadere feilet.

 

Jeg sier ikke dette for å fremme hat mot AMD, jeg ønsker virkelig at de skjerper seg. Det er frustrerende med OpenGL-utvikling når tilstanden er som i dag.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Ikkje så rart siden et par dager siden er rett før helg.....

 

Med et par dager mente jeg 6-7. :p

 

Må da kunne forvente å få svar innen 1-2 virkedager som hos normale forretninger. Sendte enda en mail for 4 dager siden, så de har enten mye å gjøre der borte eller så ignorerer de meg. Skal ringe dersom jeg ikke får svar innen tirsdag.

Lenke til kommentar

Gått til innkjøp av Arctic Accelero Xtreme 7970 til 362 kr fra proshop.

 

Litt styr med monteringa men når først G1 limet satte seg så var det bare begynne og overclocke.

 

Er først når ein setter viftene på 90 % at ein hører dei, på 70-80% så er det så godt som musestille.

 

CCC 13.2 beta 4

Har kommet til 1260 core og 1850 før eg traff litt artifacts i Heaven DX11. :wow:

GPU 61c max

VRM på 90/100c

Vifte på 70%

Satte ned memory volt til 1600 og core til 1.19 da gjekk VRM temp ned med 10-15 grader. ;)

 

 

Kjører nå med 1250/1800

med vifte på 80%

Kjølig og stille med 3dmark 11 score på 9862 med CPU på 3.8Ghz. :w00t: .

CCC 13.1 kjører bedre enn 13.2 for min del.

 

Ganske grei overclock med tanke på Grandia GD07.

post-94437-0-83262000-1359920763_thumb.png

post-94437-0-35825300-1359920913_thumb.png

post-94437-0-54758300-1359920996_thumb.png

Lenke til kommentar

Hva slags temperaturer er det folk opplever med 7970?

Det spørs hva du kjøler kortet med. Med vannkjøling med nok radiator i vanlig romtemperatur, så kan man tippe en load temp på 40-45 grader overklokket. VRM tempen hos meg ligger som vanlig par grader over kjerne temp.

 

Med luft, så var det vanlig å se 75-80 grader overklokket.

 

@Sinusn: Har du ikke noe direkte/kontakt kjøling på vrm? 90 til 100 grader hørtes ganske mye ut, selvom vrm skal tåle det, men kan bli ustabilitet når det blir så varmt.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Det spørs hva du kjøler kortet med. Med vannkjøling med nok radiator i vanlig romtemperatur, så kan man tippe en load temp på 40-45 grader overklokket. VRM tempen hos meg ligger som vanlig par grader over kjerne temp.

 

Med luft, så var det vanlig å se 75-80 grader overklokket.

 

@Sinusn: Har du ikke noe direkte/kontakt kjøling på vrm? 90 til 100 grader hørtes ganske mye ut, selvom vrm skal tåle det, men kan bli ustabilitet når det blir så varmt.

 

Har kjøleribber på VRM ja, når eg satt ned volten på Minne og core så gjekk tempen ned til 70-80 ca ved last.

GPU forøverig på 60c grader.

Likte ikkje at den gjekk opp mot 100c nei så måtte litt ned med overclocken.

post-94437-0-23014200-1359925633_thumb.jpg

Endret av Sinusn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...