Gå til innhold

Anmeldelse: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, X360)


Anbefalte innlegg

Dette var en veldig hyggelig å saklig tråd inntil folk begynte å si at Gothic 2 har bedre kamp system. Har lyst til å si lol til det, men merker jeg blir litt irritert. ;)

 

Med et så knotete combat skal det godt gjøres å ikke oppleve mestringsfølelse. Så Skyrim burde hatt mer knotete combat?

 

Og pil og bue i G2? Come on! er vel ikke sikting i det hele tatt, men bare pil frem...?

 

Selv kayAU har blitt mer pragmatisk med tiden. ;-) Nå må resten av Gothic fansen komme etter.

 

Dog skal jeg si en ting om Archery i Skyrim og det er at det dessverre virker litt UP og ikke like gjennomarbeidet som f.eks Sword and Shield.

 

Og nei blocking er ikke tilfeldig, men funker kjempe bra.

Endret av maanemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som ikke kan forsvares, er dårlige quests og dialoger, for få og dårlige dialoger/svaralternativer og konsekvenser av valg du gjør.

 

Kan vi gå litt i dybden på dette med med dialog?

OK ja vi er alle enige om at dialogen i Oblivion ble for forutsigbar.

Men så hadde de dengangen vel bare 5 skuespillere. Noen av de, var riktignok gode navn.

 

At dialogen i Oblivion ikke var bra innrømmer jo også Bethesda nå.

 

OK so far so good. Men med Skyrim's 70 skuespillere, der blandt rasende dyktige folk som Max von Sydow, hva mer kan man forlange?

 

Hvilke softwarehus har råd til flere skuespillere?

 

Personlig er nok min favoritt voiceover BG1.

Hva er de Bethesda gjør feil siden voiceover ikke føles like bra?

 

Får liksom en følelse av at å dra inn Sean Connery, Jeremy Irons og Liam Neeson liksom ikke ville gjort totalen så mye bedre...

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Kan si meg enig i at blokkering faktisk fungerer. Følte ihvertfall at det var hensiktsmessig å bruke i gitte situasjoner, og har ulik effekt mtp hva man blokkerer med. Men er vel en felles forståelse om at både destro magi og melee er lite variert og utbrodert.

 

Kan ikke blocke magi. Er derfor mage er warriors antiklasse i WoW. :-)

 

Så basically står vi igjen med melee og archery som man kan blocke.

 

Leser man motstanderen litt samt timer det funker det bra i min bok.

Lenke til kommentar

Enig i at spillet fortjener toppkarakter, men er meget skuffet over historiedelene i de forskjellige Guilds. Thieves Guild er ensformig og gjort kunstig lang med mange repetive oppdrag. Mages Guild (eller hva de kaller det) er kjempekort, på en time går man fra å spasere inn der for første gang, til at man er Archmage for hele greia. Gir meg ingen som helst glede, da likte jeg Oblivion bedre, der man oppdrag for oppdrag gikk opp i rank, det var vel 10 oppdrag per guild.

 

Dette synes jeg faktisk er er veldig bra, saklig og underkommunisert kritikk.

 

Bethesda selv hyper opp spillet på at det er så mye å gjøre i spillet, men er det det egentlig det? Ser man på wikier etc er det faktisk ikke så mange quester.

 

Savner flere, og lengere questelinjer før du når toppen. Tror noen har nevnt allerede at de savner "husene" i Oblivion. Det gjør jeg også. Enten "husene", eller avarter av dem.

 

Faktisk vil jeg si at lille utskjelte DA2 faktisk har en fordel over Skyrim når det gjelder gode lange quest.

 

Har tidligere applaudert og pekt på dette med Imperial Legion vs Stormcloaks questelinjene. Imperials side er det nok min favoritt questelinje i spillet med god margin. Dog burde de lært av speilingen av quester i singleplayer kampanjene i Warcraft1 og 2 for å gjøre det hele mye mer spennende å spille motpart, og ikke bare kjøre samme manus bare bytte uniformer og skuespiller til å lese samme replikker.

Lenke til kommentar

OK so far so good. Men 70 skuespillere og rasende dyktige folk som Max von Sydow hva mer kan man forlange?

Hva hjelper det med sytti skuespillere når manuset er tamt og livløst og responsene man har til rådighet som oftest bare strekker seg mellom "ja" og "OK"?

 

Ja det sagt, skal det også nevnes at det er plenty med lange monologer hvor skuespillerene kan boltre seg (jamfør Graybeards og Esbern). Fantisk er det de jeg har mest imot main-queste-linjen. De lange monologene trekker ned tempoet i spillet for mye, samt at de ikke er verdt å høre mer enn en gang hvis man spiller med flere karakterer. (har ikke funnet en måte å kutte dialogen på uten å avbryte den).

 

Men kanskje problemet er at det virker som om de har 1 og 1 i studio om gangen og at skuespillerene ikke får spilt mot hverandre for å få opp intensiteten?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Etter Gamer.no's karaktersystem så hadde jeg gitt spillet 8/10. Har spilt godt over 80 timer nå og syns ikke at Skyrim fortjener toppkarakter. Noe kjedelig slåssesystem, hovedhistorien er etter god gammel oppskrift "something evil is gonna destroy the world and only YOU can save it" (begynner å bli lei), følgere som går seg stadig vill i alle dungeons eller blokerer veien for deg. Dessuten så blir spillet litt for lett etter hvert. Føler at mange elsker dette spillet fordi (siterer min kompis her) det ligner på Norge. Rly?...Ikke misforstå meg, de 80+ timene jeg har brukt på dette spillet har jeg storkost meg. Et så stort og dypt spill har jeg ikke spilt på lenge. Likevel har det store mangler og jeg syns Bethesda burde kanskje fokusere litt mer på hovedhistorien. Komme på noe litt mer originelt enn "ancient evil". The Witcher 2 er IMHO et mye bedre spill og burde bli årets rollespill.Peace.

 

Synes witcher 2 er super oppskrytt jeg. Likte konsekvensene av valgene du tok, men gjorde spillet MYE kortere enn forventet. Combat systemet var jo bra, og grafikken var bra, men UIen og inventory var skikkelig knotete (skyrim lider av UI problemer også, men syntes witcher 2 var mere knotete). Historien i witcher var tøysete til tider og spesielt alle navnene. Og den åpne verdenen synes jeg ikke var særlig åpen likevel. Du hadde objectives og det var bare hopping fra objective til objective i en mye mindre og mer restriktiv verden enn skyrim. Hadde en god del bugs i witcher 2 med grafikk osv, og fint lite i Skyrim for min del, men det er vel mye induviduelt tipper jeg. Jeg spilte aldri helt gjennom witcher 1 fordi det var en av de kjedeligste rpgene jeg har spilt i mitt liv, men historien antok at du var kjent med hele universet i the witcher 2.

Skyrim er vel det beste RPG spillet jeg har spilt og hvis ikke det fortjener 10 her på gamer, så vet ikke jeg. Man kan dra paraleller til Planescape torment, vampire bloodlines, første gothic spillene, men for min del blir det veldig mye nostalgi blandet inn og de spillene er desverre ikke like morro å spille nå.

 

Men det er vel min mening bare.

Lenke til kommentar

Dette var en veldig hyggelig å saklig tråd inntil folk begynte å si at Gothic 2 har bedre kamp system. Har lyst til å si lol til det, men merker jeg blir litt irritert. ;)

Med et så knotete combat skal det godt gjøres å ikke oppleve mestringsfølelse. Så Skyrim burde hatt mer knotete combat?

 

Og pil og bue i G2? Come on! er vel ikke sikting i det hele tatt, men bare pil frem...?

 

Selv kayAU har blitt mer pragmatisk med tiden. ;-) Nå må resten av Gothic fansen komme etter.

 

Dog skal jeg si en ting om Archery i Skyrim og det er at det dessverre virker litt UP og ikke like gjennomarbeidet som f.eks Sword and Shield.

Og nei blocking er ikke tilfeldig, men funker kjempe bra.

Sword and Shield er ikke godt gjennomarbeidet i Skyrim. Du vinner like lett med å klikke tilfeldig og frenetisk som du gjør ved å prøve å kjempe taktisk. Det er ikke et godt eksempel på gjennomarbeidet kampsystem. Hadde du gjort det samme i Risen ville du blitt straffet nådeløst og dødd på flekken.

Det var kampsystemet i Risen som ble trukket frem som et godt eksempel på hvordan det bør gjøres. Les innlegget til KayAU vedrørende dette, så skjønner du kanskje hva det dreier seg om. KayAU skriver for øvrig knakende godt og forklarer dette langt bedre enn jeg evner å gjøre. Og nei, du husker helt feil vedrørende pil og bue i Gothic 2 - det var langt bedre enn i Skyrim og du måtte tilpasse hvor mye du siktet over motstander avhengig av hvor langt unna motstander var.

Lenke til kommentar

Kampsystemet burde trekke ned en god del. Det er helt forferdelig, for å nevne noe: Du treffer alltid. Du gjør like mye skade om du sender en pil gjennom øyet på motstanderen som når du treffer i leggen.

 

Jeg har spilt en del timer nå og etterhvert begynte jeg å tenke over hva som trekker meg tilbake. Scenery, det er det eneste.

Ikke historie, ikke gameplay. De viktigste delene i et spill. Så man undrer jo på hvor bra spillet kunne vært når det er såpass avhengighetsskapende med så kraftige mangler og lever stort sett på ett pent utseende.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig igrunn, hvis ikke Skyrim fortjener 10/10, så er det ihvertfall relativt få spill som gjør det. De små feilene Skyrim har forsvinner bare under det fantastiske :)

 

Det ER få spill som fortjener karakteren 10/10. Skyrim er ikke et av de, skyrim er ikke feilfritt.

Lenke til kommentar

Det finnes dog "arbitrære" problemer med spillet, til tross for at jeg elsker det, skal ikke nekte for det. Skulle nylig rømme fra Thalmor ambassaden(?) men fikk ikke lov til å hoppe over et meget lavt gjerde i hagen (usynlig vegg) da den "eneste" fluktruten måtte gå via en bestemt utgang et annet sted...

Lenke til kommentar

Sword and Shield er ikke godt gjennomarbeidet i Skyrim. Du vinner like lett med å klikke tilfeldig og frenetisk som du gjør ved å prøve å kjempe taktisk.

Dette er en liten overdrivelse, men delvis enig i det ja.

 

Og nei, du husker helt feil vedrørende pil og bue i Gothic 2 - det var langt bedre enn i Skyrim og du måtte tilpasse hvor mye du siktet over motstander avhengig av hvor langt unna motstander var.

Ja mulig jeg blander med G1. Men uansett samme opplevelse av combaten i G1 og G2.

I tillegg skal det neves at strafing etc ikke akkurat er bra i G. Veldig treig respons på kontrollere og kenguru hopp når det først skjer noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...