Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Mac!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Mac i ca 4 uker i skolesammenheng, og jeg liker touchpaden, og liker ikke det meste annet. Henger seg ofte opp, går generelttregt når man f.eks skal åpne store Word filer og lignende. Jeg har uheldigvis ikke noe valg og vi må bruke Mac på skolen, eller hadde jeg garantert brukt den andre laptopen min med Windows 7/8.

Snow Leopard eller Lion? Hva henger seg opp? Et spesielt program du plages med? I løpet av de siste fem årene har jeg opplevd én gang at en av mine Mac-er har hengt seg fullstendig opp. At enkelte program kan henge/krasje innimellom kan skje, spesielt med diverse gratis småprogram av varierende kvalitet, men det berører jo ikke maskinen, OS-et eller andre program som kjører - er bare å eventuelt avslutte programmet som henger, og kjøre på videre. Normalt så går det ca 4-6 uker mellom hver gang jeg restarter min MacBook Pro, da på grunn av en OS- eller softwareoppdatering som krever det. Akkurat nå, like etter at jeg har installert Lion kan det bli noe oftere pga litt hyppigere systemoppdateringer like etter en ny OS X versjon. Slik har jeg det, og slik forventer jeg at det skal være. ;)

Vet ikke hva du definerer som store Word-filer, men på min Mac tok det nå nettopp 2 sek (tok tiden) å åpne et 20-siders Word-dokument over nettverket fra vår server. Du bør muligens få noen til å hjelpe deg med å fikse problemet ditt, for dersom det er slik du sier så er noe galt i maskinen din.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

 

Men ja Macbook Pro'ene er ca 1000 - 1500 dyrere enn sammenlignbare pc'er. Mange synes det er verdt å betale det for aluminiumskabinett frest ut av en blokk, og glass pekeplate.

 

Hva har det å si on de forskjellige aluminiumsdelene er frest ut av samme blokk?

 

AtW

 

Ingenting, men det er viktig at det er så få deler som mulig. F.eks 4 plater(2 til basen og 2 til skjermen) og noen skruer.

Lenke til kommentar

 

 

Men ja Macbook Pro'ene er ca 1000 - 1500 dyrere enn sammenlignbare pc'er. Mange synes det er verdt å betale det for aluminiumskabinett frest ut av en blokk, og glass pekeplate.

 

Hva har det å si on de forskjellige aluminiumsdelene er frest ut av samme blokk?

 

AtW

Større frihet og muligheter til å forme materialet, større presisjon, færre synlige skjøter, ingen sammenføyninger som knirker, godstykkelse kan tilpasses etter behov - f.eks for økt strukturell styrke der det trengs, eller skrufester - for å nevne noe.

Lenke til kommentar

"Ingen bærbare Mac-maskiner har en dedikert dokkingstasjon-løsning ..."

 

Ta en titt her: http://www.hengedocks.com/

Med respekt å melde, en Henge Dock er ikke annet enn en dings som du kan tre kablene dine gjennom slik at du - hvis du er forsiktig - kan koble til alle de eksterne pluggene du trenger, samtidig.

 

Med begrensninger som disse -

"To ensure proper port alignment all users must install at least one included USB cable into the dock even if no peripherals will be attached."

"Henge Docks recommends that 15-inch and 17-inch MacBook Pro users also install the Line In, Line Out or both Audio Cables to prevent port binding."

- fremstår Henge Dock som en nødløsning i ordets rette forstand.

Lenke til kommentar

 

 

Men ja Macbook Pro'ene er ca 1000 - 1500 dyrere enn sammenlignbare pc'er. Mange synes det er verdt å betale det for aluminiumskabinett frest ut av en blokk, og glass pekeplate.

 

Hva har det å si on de forskjellige aluminiumsdelene er frest ut av samme blokk?

 

AtW

Større frihet og muligheter til å forme materialet, større presisjon, færre synlige skjøter, ingen sammenføyninger som knirker, godstykkelse kan tilpasses etter behov - f.eks for økt strukturell styrke der det trengs, eller skrufester - for å nevne noe.

Såvidt jeg kan se, så fordrer ingen av disse at alle delene kommer fra samme blokk? Det eneste hadde vært om det kun var en del, men det er det jo åpenbart ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hehe, kjenner meg igjen i artikkelforfatters situasjon. Jeg er it-medarbeider i studentavisen her i Trondheim, og måtte på onsdag konfigurere tre Macs.

Det meste var like intuitivt som på Windows, bare lå på litt uvante plasser, men fant det fort.

 

Det største problemet var at pc-ene hadde standard tastatur. Altså ikke noe eple-greier. Så tok evigheter å finne krøllalfa og andre symboler. Ble rett og slett å prøve alle tastene til det dukket opp hva jeg ville ha. :p

Lenke til kommentar

Husk at hvis man tviholder på det gamle så kommer man aldri videre. I mine øyne har ikke Microsoft gjort noe innovativt siden Windows 95, og har dominert markedet av helt andre grunner enn brukervennlig og god programvare.

 

Vennligst utdyp din påstand.

 

Hvilken av de? Det var tre påstander der. Antar du sikter til at de ikke har vært innovative siden Windows 95, men jeg føler ikke at den trenger å utdypes så veldig? Jeg mener at brukeropplevelsen i Windows 7 er ganske lik Windows 95. De har i tillegg hentet mye inspirasjon fra Mac. Ikke at det er noe galt i det, men innovativt er det ikke. Apple tør å prøve seg med full-screen apps, kombinert med virtual desktops og gestures som knytter det hele sammen. De smelter sammen iOS og OSX, det er innovativt. Kan ikke huske å ha funnet en feature i Windows hvor jeg tenker "oi, dette var nyttig og bra lagd".

 

Andre innovative ting fra Apple:

 

Software

 

- Grand Central

- OpenCL

- TimeMachine

- Versions

- Resume

- Internet recovery (mulig ved hjelp av UEFI som Apple har benyttet seg av i mange år)

 

Hardware

 

- Thunderbolt

- Magsafe

- Unibody

- Ultrabook (Intel trademark, men Apple var først ute med konseptet)

 

Merker meg forresten at du ikke ber trollene på side 1-3 om noen utdypning av deres bastante påstander. Din korte og sure kommentar inviterer heller ikke til noen konstruktiv diskusjon akkurat. Kanskje du kan dele dine synspunkt i stedet for å sitte der og være butthurt?

 

 

Hva har det å si on de forskjellige aluminiumsdelene er frest ut av samme blokk?

 

Det muliggjør en strømlinjeformet design som er umulig å få til med plast-byggeklosser som andre produsenter bruker. En av grunnene til at Apple hardware anses for å være eksklusiv er nettopp pga bra design. Dette er kanskje subjektivt, men selv om du ikke synes det så synes folk flest det. Du kan like godt spørre "hva har det å si om en genser er lagd av kashmir eller bomull". I tillegg så er en slik design plass-besparende, og muliggjorde verdens første "ultrabook", nemlig MBA 2010.

Endret av arokh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hehe, fikk en lignendes utfordring i min egen jobb.

"Lær deg Mac, slik at vi kan supportere Mac bedre."

 

"Fikk" jo heldigvis en Macbook Pro 15" til det bruket :-)

 

Kjenner meg igjen i googlingen iallefall!

Bare noe så enkelt som backslash ble en utfordring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...

Andre innovative ting fra Apple:

...

- Thunderbolt

 

Note;

Thunderbolt er utviklet av Intel, selv om logo'en eies av Apple.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

...

Andre innovative ting fra Apple:

...

- Thunderbolt

 

Note;

Thunderbolt er utviklet av Intel, selv om logo'en eies av Apple.

 

Sjekk Wikipedia du, Apple var med på utviklingen. Hva tror du er årsaken til at Apple valgte Mini Displayport, og at Thunderbolt benytter seg av samme connector?

 

Når Thunderbolt ble lansert var det mange som sa at Thunderbolt var helt unødvendig og heller fokuserte på at Apple ikke integrerte USB 3.0. Det var innovativt av Apple å støtte opp om en helt ny standard som de følte hadde en framtid, og vi ser nå fruktene av det.

 

Var det noe mer du lurte på?

Lenke til kommentar

Apple tør å prøve seg med full-screen apps,

Hva har det å si on de forskjellige aluminiumsdelene er frest ut av samme blokk?

 

Det muliggjør en strømlinjeformet design som er umulig å få til med plast-byggeklosser som andre produsenter bruker. En av grunnene til at Apple hardware anses for å være eksklusiv er nettopp pga bra design. Dette er kanskje subjektivt, men selv om du ikke synes det så synes folk flest det. Du kan like godt spørre "hva har det å si om en genser er lagd av kashmir eller bomull". I tillegg så er en slik design plass-besparende, og muliggjorde verdens første "ultrabook", nemlig MBA 2010.

 

Hehe, de tør å prøve seg med fullscreen apps ja, andre har vel tørt å prøve seg med det før :)

 

Jeg spurte ikke om fordelene og ulempene til aluminium. Jeg spurte hva som var fordelen av å frese de forskjellige aluminiumsdelene utifra samme blokk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, de tør å prøve seg med fullscreen apps ja, andre har vel tørt å prøve seg med det før :)

 

Jaså, hvem da? Vi snakker selvsagt ikke om fullscreen media player eller whatever.

 

Lion har et eget fullscreen API som skal sørge for at applikasjonen oppfører seg riktig i forhold til bl.a. Mission Control. Tanken er vel at opplevelsen skal bli mer eller mindre lik iOS etterhvert som utviklere følger etter.

 

Jeg spurte ikke om fordelene og ulempene til aluminium. Jeg spurte hva som var fordelen av å frese de forskjellige aluminiumsdelene utifra samme blokk.

 

Det var nøyaktig det jeg svarte på, altså fordelene ved å frese delene ut i fra samme blokk. Leste du i hele tatt posten min? Design + Plassbesparelse kort oppsummert.

 

Du stilte jo egentlig ikke et spørsmål du. "det er ingen fordeler ved å frese delene ut av samme blokk" er egentlig den dårlig kamuflerte påstanden du kommer med. Synes du kan heller argumentere litt for det siden du skal være så vanskelig. Eller er du rett og slett en PC-fanboy som ikke trenger vettuge argument?

 

http://www.youtube.com/watch?v=BgAsM64NW34

 

Som vanlig blir man angrepet av PC-nerder når man skriver noen positive ting om Apple her på forumet. Apple er rævva uansett, og jeg skal ikke komme her og påstå latterlige ting som at de er innovative, eller hva? Apple er totalt blottet for kreativitet og har ranet til seg godtroende kunder? Er det sånn de har blitt verdens mest verdifulle selskap?

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Sjekk Wikipedia du, Apple var med på utviklingen. Hva tror du er årsaken til at Apple valgte Mini Displayport, og at Thunderbolt benytter seg av samme connector?

Ifølge Wikipedia:

 

"Thunderbolt was developed by Intel and brought to market with technical collaboration from Apple Inc."

 

Altså var ikke Apple med på utviklingen. De kan selvsagt ha hatt et ord med i laget når det gjaldt valg av plugg (- akkurat som de i sin tid satte en ny plugg på DisplayPort og kalte det Mini DisplayPort -), men det er på ingen måte sentralt i Thunderbolt-teknologien.

 

Var det noe mer du lurte på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...