Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Mac!


Anbefalte innlegg

Hva tror du egentlig technical collaboration betyr?

 

Apple: - Yo Intel, hørte dere lager nytt interface. Kan dere ta i bruk Mini Displayport for Thunderbolt interfacet eller? Selv om ingen andre i verden bruker Mini Displayport?

 

Intel: - OK, den er grei!

 

Er det ca sånn du ser for deg at det gikk eller?

 

http://www.appleinsider.com/articles/11/05/20/thunderbolt_trademark_rights_will_be_transferred_from_apple_to_intel.html

 

Ta ditt eget råd, og hold deg til fakta.

Endret av arokh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror du egentlig technical collaboration betyr?

Er det vanskelig å forholde seg til mer enn 2 ord om gangen?

 

"brought to market with technical collaboration from Apple"

ikke: "developed with technical collaboration from Apple"

 

Dine forsøk på å konstruere artige dialoger viser bare hvor tafatte argumentene dine er.

 

edit: Linken din viser til en artikkel som omhandler overføring av rettighetene til varemerket 'Thunderbolt' fra Apple til Intel.

 

Intel utviklet teknologien, Apple fant på navnet.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Hehe, de tør å prøve seg med fullscreen apps ja, andre har vel tørt å prøve seg med det før :)

 

Jaså, hvem da? Vi snakker selvsagt ikke om fullscreen media player eller whatever.

 

Lion har et eget fullscreen API som skal sørge for at applikasjonen oppfører seg riktig i forhold til bl.a. Mission Control. Tanken er vel at opplevelsen skal bli mer eller mindre lik iOS etterhvert som utviklere følger etter.

 

Jeg spurte ikke om fordelene og ulempene til aluminium. Jeg spurte hva som var fordelen av å frese de forskjellige aluminiumsdelene utifra samme blokk.

 

Det var nøyaktig det jeg svarte på, altså fordelene ved å frese delene ut i fra samme blokk. Leste du i hele tatt posten min? Design + Plassbesparelse kort oppsummert.

 

Du stilte jo egentlig ikke et spørsmål du. "det er ingen fordeler ved å frese delene ut av samme blokk" er egentlig den dårlig kamuflerte påstanden du kommer med. Synes du kan heller argumentere litt for det siden du skal være så vanskelig. Eller er du rett og slett en PC-fanboy som ikke trenger vettuge argument?

 

http://www.youtube.com/watch?v=BgAsM64NW34

 

Som vanlig blir man angrepet av PC-nerder når man skriver noen positive ting om Apple her på forumet. Apple er rævva uansett, og jeg skal ikke komme her og påstå latterlige ting som at de er innovative, eller hva? Apple er totalt blottet for kreativitet og har ranet til seg godtroende kunder? Er det sånn de har blitt verdens mest verdifulle selskap?

 

Fullscreen-browsing teller heller ikke da? Hva må til for at det er fullscreen nok for deg?

 

Det påvirker ikke designen eller formen på delene om du skjærer ut alle delene fra samme blokk, faktisk så virker det på videoen du poster at de ikke gjør det, de skjører ut forskjellige biter fra forskjellige blokker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har både Mac og Windows, og når det gjelder filbehandling må jeg si Mac kommer til kort. I tillegg ble Finder enda mer amputert i OSX Lion.

 

Og det faktum at vi måtte vente til Lion for å få en klipp og lim funksjon for annet enn tekst er jo rimelig fantastisk. I tillegg synes jeg Win 7 sin løsning der man kan ha et dokument på venstre side av skjermen, og eksempelvis en nettside på høyre er fantastisk. Windows skaler vinduene slik at det passer. OSX har ikke noe lignende i det hele tatt, men må si jeg forsåvidt liker konseptet med Spaces.

 

Alt i alt synes jeg Windows er en bedre plattform å arbeide på, og synes OSX kan bli litt for ukomplisert for sitt eget beste. Det fantastiske med Macen er at den er klar til bruk når det skulle være, og du kan bruke den som den er uten mye kludder med drivere å etc. Alt fungerer utav boksen. Ingen behov for WinRar eller PDF-leser.

 

Irriterer meg med MacHeads som skal snakke bort elementære ting ved operativsystemet som mangler, eller kunne vært gjort bedre. Får være måte på fanboyisme. Husker da jeg var ny på Mac og spurte om klipp og lim på Mac1 forumet. Da fikk jeg til svar at denne funksjonen var ubrukelig og derfor trengte man ikke det på Mac. :dontgetit:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
I tillegg synes jeg Win 7 sin løsning der man kan ha et dokument på venstre side av skjermen, og eksempelvis en nettside på høyre er fantastisk. Windows skaler vinduene slik at det passer. OSX har ikke noe lignende i det hele tatt, men må si jeg forsåvidt liker konseptet med Spaces.

Windows 7 sin løsning gir lite kontroll over hvor store de ulike vinduene skal være. Derfor bruker jeg programmet sizer til å gjøre det samme. Programmet har brukt siden lenge før både Win7 og Vista kom. Dette er forsåvidt ganske nyttig når man har én stor skjerm, men når man har en eller flere mindre skjermer så er det mye lettere å bare ty til maksimering på hver enkelt skjerm.

 

Forøvrig liker jeg godt muligheten for mange desktops på en enkelt skjerm som man har med Linux. Bytting mellom desktoppene kan jo gjøres rimelig fancy også om man vil imponerne noen noobs.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Men ja Macbook Pro'ene er ca 1000 - 1500 dyrere enn sammenlignbare pc'er. Mange synes det er verdt å betale det for aluminiumskabinett frest ut av en blokk, og glass pekeplate.

 

Hva har det å si on de forskjellige aluminiumsdelene er frest ut av samme blokk?

 

AtW

Større frihet og muligheter til å forme materialet, større presisjon, færre synlige skjøter, ingen sammenføyninger som knirker, godstykkelse kan tilpasses etter behov - f.eks for økt strukturell styrke der det trengs, eller skrufester - for å nevne noe.

Såvidt jeg kan se, så fordrer ingen av disse at alle delene kommer fra samme blokk? Det eneste hadde vært om det kun var en del, men det er det jo åpenbart ikke.

 

AtW

bzzlink og jeg mente nok ikke at delene nødvendigvis må være laget av samme blokk, men frest ut av "en blokk" som i samme blokk, to eller tre blokker, eller hvilken som helst blokk. Poenget er bearbeidingsmetoden og de fordelene dette gir, ikke hvilket serienummer som står på aluminiumsblokken(e).

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å forholde seg til mer enn 2 ord om gangen?

 

"brought to market with technical collaboration from Apple"

ikke: "developed with technical collaboration from Apple"

 

Dine forsøk på å konstruere artige dialoger viser bare hvor tafatte argumentene dine er.

 

edit: Linken din viser til en artikkel som omhandler overføring av rettighetene til varemerket 'Thunderbolt' fra Apple til Intel.

 

Intel utviklet teknologien, Apple fant på navnet.

 

Fra siden jeg linket til:

 

"Though Apple originally filed for ownership of the "Thunderbolt" trademark associated with its new high-speed data port, the rights will be transferred to Intel, the company with which it cooperatively developed the new standard."

 

Fra Apple (http://www.apple.com/thunderbolt):

 

"Thunderbolt began at Intel Labs with a simple concept: create an incredibly fast input/output technology that just about anything can plug into. After close technical collaboration between Intel and Apple, Thunderbolt emerged from the lab to make its appearance in Mac computers."

 

Skal du slutte å drite deg ut og heller diskutere saklig snart? Eller kanskje ditt neste prosjekt er å prøve å overbevise folk om at sort egentlig er hvitt?

 

@ATWindsor

 

Det vanlige er at applikasjoner lager sin egen fullscreen-modus slik som enkelte nettlesere. Det Apple gjør er å legge grunnlaget for at en desktop skal kunne fungere på samme måte som på iOS, hvor man bytter apps med homebutton x2. I Lion kan man bytte mellom fullscreen apps med three-finger-swipe. Noe mer du lurte på? Er du uenig i at det er innovativt?

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Hehe, de tør å prøve seg med fullscreen apps ja, andre har vel tørt å prøve seg med det før :)

Mulig det, men verdt å merke seg at "full screen mode" i OS X ikke er det samme som å maksimere et vindu over hele skjermflaten og alle de andre vinduene som måtte ligge under slik man gjør det i Windows. Bruker man full screen på en applikasjon i OS X så får den sin egen virtuelle skjermflate, separat fra andre virtuelle skrivebord. Men det kan selvsagt tenkes at noen har gjort noe tilsvarende i Linux tidligere(?).

Lenke til kommentar

Fikk ofte telefoner fra mamma med forskjellige pc-problemer før jeg sa nok var nok og ba henne kjøpe Mac. Hun hadde minimale problemer med å tilpasse seg og har ikke trengt hjelp siden. Vet ikke om det sier noe om mamma eller vennene dine :) Spøk til side, hadde vennene dine gitt det noen timer hadde de nok funnet fram, tror du ikke?

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Har både Mac og Windows, og når det gjelder filbehandling må jeg si Mac kommer til kort. I tillegg ble Finder enda mer amputert i OSX Lion.

 

Og det faktum at vi måtte vente til Lion for å få en klipp og lim funksjon for annet enn tekst er jo rimelig fantastisk. I tillegg synes jeg Win 7 sin løsning der man kan ha et dokument på venstre side av skjermen, og eksempelvis en nettside på høyre er fantastisk. Windows skaler vinduene slik at det passer. OSX har ikke noe lignende i det hele tatt, men må si jeg forsåvidt liker konseptet med Spaces.

Det at noen filbehandlingsoperasjoner utføres noe annerledes i OS X i forholdt til Windows betyr ikke at Finder kommer til kort. Øyeblikkelig Spotlight-søk, mulighet for å definere strukturerte smarte søk og smarte mapper er f.eks ting som fungerer bedre i OS X.

 

Ikke rart om du får negative svar, når du skriver rent sprøyt. Klipp og lim for annet enn tekst har vi hatt rimelig lenge på Mac, dvs bilder, film, vektorgrafikk, etc. i og mellom applikasjoner. Klipp og lim av filer blir noe annet, det vil si å flytte filene - som er noe man gjør med drag&drop i OS X. Enkelt nok, og en ekstra sikkerhet mot at man klipper ut en haug med filer og glemmer å lime dem inn der de skal, kanskje. Kopier og lim inn (ny kopi), for filer har man derimot hatt lenge.

 

Kan ikke se at noe er "amputert" bort i Finder i Lion - så hva tenker du på her?

Lenke til kommentar

Fikk ofte telefoner fra mamma med forskjellige pc-problemer før jeg sa nok var nok og ba henne kjøpe Mac. Hun hadde minimale problemer med å tilpasse seg og har ikke trengt hjelp siden. Vet ikke om det sier noe om mamma eller vennene dine :) Spøk til side, hadde vennene dine gitt det noen timer hadde de nok funnet fram, tror du ikke?

 

Jo, det tror jeg nok. Men flere av de vil ikke prøve en gang. Det som er annerledes mener de er dårlig. :hm:

Har en venn som har brukt Macen min flere ganger når han er på besøk og han liker det svært godt, men han holder seg til Windows/Linux pga pris :)

Endret av Spritty
Lenke til kommentar

Har både Mac og Windows, og når det gjelder filbehandling må jeg si Mac kommer til kort. I tillegg ble Finder enda mer amputert i OSX Lion.

 

Og det faktum at vi måtte vente til Lion for å få en klipp og lim funksjon for annet enn tekst er jo rimelig fantastisk. I tillegg synes jeg Win 7 sin løsning der man kan ha et dokument på venstre side av skjermen, og eksempelvis en nettside på høyre er fantastisk. Windows skaler vinduene slik at det passer. OSX har ikke noe lignende i det hele tatt, men må si jeg forsåvidt liker konseptet med Spaces.

Det at noen filbehandlingsoperasjoner utføres noe annerledes i OS X i forholdt til Windows betyr ikke at Finder kommer til kort. Øyeblikkelig Spotlight-søk, mulighet for å definere strukturerte smarte søk og smarte mapper er f.eks ting som fungerer bedre i OS X.

 

Ikke rart om du får negative svar, når du skriver rent sprøyt. Klipp og lim for annet enn tekst har vi hatt rimelig lenge på Mac, dvs bilder, film, vektorgrafikk, etc. i og mellom applikasjoner. Klipp og lim av filer blir noe annet, det vil si å flytte filene - som er noe man gjør med drag&drop i OS X. Enkelt nok, og en ekstra sikkerhet mot at man klipper ut en haug med filer og glemmer å lime dem inn der de skal, kanskje. Kopier og lim inn (ny kopi), for filer har man derimot hatt lenge.

 

Kan ikke se at noe er "amputert" bort i Finder i Lion - så hva tenker du på her?

 

Vet ikke hvem som snakker mest sprøyt. Vet heller hvor du har denne negative repsonsen din fra, men jeg synes det personlig er noe drit å kopiere filer fra en hard disk til en annen og så slette den gamle filen. Og ja, jeg snakker selvfølgelig om cut-and-paste på filer, og ikke i Word, Pages, Keynote, en eller annen html-editor eller matematikk program. Kanskje dette med sikkerhet er bra for en 9-åring, men personlig vil jeg gjerne bestemme dette selv.

Dette er da en rimelig basic funksjon som de fleste operativsystem jeg har vært innom har hatt.

 

Tar du et enkelt søk på Google vil du se at det er langt flere enn meg som har savnet dette. I tilegg er det jo litt underlig at det finnes ørten forskjellige Finder-applikasjoner (eks. Pathfinder) som legger til ekstra funksjonalitet. Disse ville vel ikke vært nødvendig om det ikke hadde vært folk der ute i verden som syntes Finder kom til kort.

 

Det nye Finder vinduet som møter deg "default" er forenklet, med denne favoritt kategorien og all my files. Jeg synes dette er et rotete utgangspunkt for å finne fram, men for en førstehåndsbruker er det sikkert bra. Jeg vet ikke med deg, men hos meg er selve disken min "skjult" i og med at den ikke listes opp som en egen device.

Endret av RastaXP
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har både Mac og Windows, og når det gjelder filbehandling må jeg si Mac kommer til kort. I tillegg ble Finder enda mer amputert i OSX Lion.

 

Og det faktum at vi måtte vente til Lion for å få en klipp og lim funksjon for annet enn tekst er jo rimelig fantastisk. I tillegg synes jeg Win 7 sin løsning der man kan ha et dokument på venstre side av skjermen, og eksempelvis en nettside på høyre er fantastisk. Windows skaler vinduene slik at det passer. OSX har ikke noe lignende i det hele tatt, men må si jeg forsåvidt liker konseptet med Spaces.

Det at noen filbehandlingsoperasjoner utføres noe annerledes i OS X i forholdt til Windows betyr ikke at Finder kommer til kort. Øyeblikkelig Spotlight-søk, mulighet for å definere strukturerte smarte søk og smarte mapper er f.eks ting som fungerer bedre i OS X.

 

Ikke rart om du får negative svar, når du skriver rent sprøyt. Klipp og lim for annet enn tekst har vi hatt rimelig lenge på Mac, dvs bilder, film, vektorgrafikk, etc. i og mellom applikasjoner. Klipp og lim av filer blir noe annet, det vil si å flytte filene - som er noe man gjør med drag&drop i OS X. Enkelt nok, og en ekstra sikkerhet mot at man klipper ut en haug med filer og glemmer å lime dem inn der de skal, kanskje. Kopier og lim inn (ny kopi), for filer har man derimot hatt lenge.

 

Kan ikke se at noe er "amputert" bort i Finder i Lion - så hva tenker du på her?

 

Vet ikke hvem som snakker mest sprøyt. Vet heller hvor du har denne negative repsonsen din fra, men jeg synes det personlig er noe drit å kopiere filer fra en hard disk til en annen og så slette den gamle filen. Og ja, jeg snakker selvfølgelig om cut-and-paste på filer, og ikke i Word, Pages, Keynote, en eller annen html-editor eller matematikk program. Kanskje dette med sikkerhet er bra for en 9-åring, men personlig vil jeg gjerne bestemme dette selv.

Dette er da en rimelig basic funksjon som de fleste operativsystem jeg har vært innom har hatt.

 

Tar du et enkelt søk på Google vil du se at det er langt flere enn meg som har savnet dette. I tilegg er det jo litt underlig at det finnes ørten forskjellige Finder-applikasjoner (eks. Pathfinder) som legger til ekstra funksjonalitet. Disse ville vel ikke vært nødvendig om det ikke hadde vært folk der ute i verden som syntes Finder kom til kort.

 

Det nye Finder vinduet som møter deg "default" er forenklet, med denne favoritt kategorien og all my files. Jeg synes dette er et rotete utgangspunkt for å finne fram, men for en førstehåndsbruker er det sikkert bra. Jeg vet ikke med deg, men hos meg er selve disken min "skjult" i og med at den ikke listes opp som en egen device.

Den som skrev at "vi måtte vente til Lion for å få en klipp og lim funksjon for annet enn tekst" snakket i alle fall sprøyt. Men det er fint at du nå har presisert at det gjelder filer.

 

Når kopierer flere filer til et annet diskvolum med "drag & drop" vil de opprinnelige filene forbli markert etter at kopiene er opprettet. Det er da kun en enkel kommando som skal til for å putte de allerede selekterte originalfilene i Papirkurv...big deal...

Er det derimot en mappe eller fire du skal flytte til et annet diskvolum, så holder du bare nede cmd-knappen og du utfører "flytt" i stedet for "kopier". Indikasjonen på om du utfører "kopier" eller "flytt" er en liten grønn liten boble med et (+)-tegn når du kopierer, ellers ikke.

Har til dags dato ikke "mistet" en eneste fil gjennom slike kopierings- eller flytte-operasjoner i alle årene jeg har brukt Mac OS, så det fungerer i alle fall sikkert og støtt som fjell - det er vel det viktige her, ikke om jeg en gang i måneden må bruke to sekund på å slette originalfilene ved en flytteoperasjon av noen filer.

 

Jeg behøver ikke å ta en titt på Google for å vite at det er vanlig at en del innbarkede Windows-brukere irriterer seg grønne over at ting fungerer annerledes i andre OS. Jeg behøver heller ikke å ta en titt på Google for å vite at det finnes en mengde alternative filbehandlingsverktøy for Windows, som legger til ekstra funksjoner. Disse ville vel ikke vært nødvendig om det ikke hadde vært folk der ute i verden som syntes Windows Explorer kom til kort.... ;)

 

Standard-oppsettet i Finder er noe forenklet i forhold til slik jeg foretrekker det, men det er ikke noe nytt i Lion. Derfor er noe av det første jeg gjør på enhver ny Mac å endre dette i henhold til mine preferanser, noe som kanskje tar 2-3 minutt (siden jeg ikke gjør dette hvert år... ). At du i standard-oppsettet f.eks ikke ser diskene som skrivebords-ikon, og har et forenklet oppsett av sidepanelet i Finder-vindu, er heller ikke nytt i Lion. Enkelt å endre ved hjelp av Finder>Valg.

Slik jeg har satt det opp kan jeg aksessere både systempartisjonen og de andre partisjonene/volumene som egen enheter via sidepanelet i Finder-vindu, eller på andre måter.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...