Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Mac!


Anbefalte innlegg

Er veldig enig i at det med fordel kunne vært en bedre maktbalanse i markedet, og hadde gjerne sett at MS sin posisjon ble vesentlig redusert. Nå har det vel i snart 20 år vært slik at Apple med sin lille markedsandel har vært den eneste aktøren som i realiteten har hindret total MS-dominans innen dekstop-OS. De to er nesten ikke sammenlignbare størrelser i dette markedet. For meg har den eneste muligheten til å motarbeide Microsofts dominans vært å gå for Mac-plattformen, og på den måten har jeg satt handling bak ordene. (Linux er ikke et alternativ ift. mine krav og behov, ikke minst profesjonelt sett).

 

Dessuten, Apple under Steve Jobs har alltid stått for en langt større grad av kompromissløshet - take it or leave it, love it or hate it - enn Microsofts mer vasne one-size-fits-all tilnærming. Vilje til kunst er vilje til kompromissløshet.

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med oblivian!! Hvorfor enten eller? :no:

Ja takk til alle tre :cool: Jeg bruker selv mac og osx hjemme, windows på jobb og ubuntu linux på en litt tilårskommen pc som fungerer som filserver!!

Kommentar til de som har prøvd hackintosh: Jeg har selv en hackintosh og det kan absolutt ikke sammenlignes med en skikkelig mac som kjører osx!!!!

By the way,den nye macbook pro er sinnsykt digg å jobbe på, og da tenker jeg på alle funksjonene på trackpaden :thumbup: Lyst på!!

Lykke til Jørgen med din nye mac :new_woot:

Lenke til kommentar
Hvilken av de? Det var tre påstander der. Antar du sikter til at de ikke har vært innovative siden Windows 95, men jeg føler ikke at den trenger å utdypes så veldig? Jeg mener at brukeropplevelsen i Windows 7 er ganske lik Windows 95. De har i tillegg hentet mye inspirasjon fra Mac. Ikke at det er noe galt i det, men innovativt er det ikke. Apple tør å prøve seg med full-screen apps, kombinert med virtual desktops og gestures som knytter det hele sammen. De smelter sammen iOS og OSX, det er innovativt. Kan ikke huske å ha funnet en feature i Windows hvor jeg tenker "oi, dette var nyttig og bra lagd".

 

Brukeropplevelsen i Win7 omtrent den samme som Win95? Javel? Og brukeropplevelsen av Mac OS har ikke forandret seg stort siden begynnelsen av 2000.

 

Mac har hentet mye inspirasjon fra Windows og andre. Sånn går verden videre. Noen har en ide, andre følger den ide'en. Disse andre har egne ide'er, og noen følger igjen disse. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være. Apple har noen gode ide'er, Microsoft har noen, Linux-folket har noen. Apple er på ingen måte de som har ledet hele utviklingen.

 

I det store og det hele er det Microsoft som har vært den store vinneren. Det er de som har hatt den aller viktigste ide'en: brukervennlighet og støtte til massene. De har laget et enormt og omfattende system, og sørget for valgfrihet. De har gitt forretningsbrukeren mulighet til å få et arbeidsverktøy tilpasset sine behov. De har gitt spilleren mulighet til å få et spillverktøy tilpasset sine preferanser. De har gitt skolebrukeren mulighet til å få tilpasset sitt utdanningsbehov. De har gitt sofasliteren mulighet til å få tilpasset sitt underholdningsbehov. De har gitt den rike anledning til selv å spec'e sine maskiner i toppklasse. De har gitt den fattige muligheten til å anskaffe en maskin tilpasset sine svært begrensede midler. Etc.

 

Man kan si hva man vil om Microsoft og Windows, men det er vanskelig å komme utenom at uten Microsoft ville vi muligens hengt langt etter i den teknologiske utvikling.

 

Andre innovative ting fra Apple:

Software

- Grand Central

- OpenCL

- TimeMachine

- Versions

- Resume

- Internet recovery (mulig ved hjelp av UEFI som Apple har benyttet seg av i mange år)

 

Hardware

- Thunderbolt

- Magsafe

- Unibody

- Ultrabook (Intel trademark, men Apple var først ute med konseptet)

 

Hva med andre produsenters

- HDMI

- USB 3.0

- spillevennlige hardware

- solide chassis (ja, behøver ikke være unibody for å være solid)

- mangfoldige mini-laptop'er før Macbook Air kom på banen

- DirectX

 

Merker meg forresten at du ikke ber trollene på side 1-3 om noen utdypning av deres bastante påstander. Din korte og sure kommentar inviterer heller ikke til noen konstruktiv diskusjon akkurat. Kanskje du kan dele dine synspunkt i stedet for å sitte der og være butthurt?

 

Javel? Hvilke korte og sure kommentarer? Jeg har delt mine synspunkter. Jeg har delt mine tanker om hva som fungerer mindre bra på den Macbook jeg har. Jeg har delt mine synspunkter om hva som har vært mindre bra med den iphone jeg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten, Apple under Steve Jobs har alltid stått for en langt større grad av kompromissløshet - take it or leave it, love it or hate it - enn Microsofts mer vasne one-size-fits-all tilnærming. Vilje til kunst er vilje til kompromissløshet.

 

Windows er one-size-fits-all?!? Den beskrivelsen er det nok heller OSX som passer best. Men ulempen med OSX er samtidig at du blir tvunget inn på et svært snevert utvalg av maskiner.

 

Om vi skal bruke kunst-analogien:

Med et kunstverk fra Apple får du valget mellom tre forskjellige stuer.

Med et kunstverk fra Microsoft får du fritt velge hvordan du vil innrede din stue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette har etterhvert blitt en snodig utflytende diskusjon. Jeg tror ikke utviklingsmodellen betyr så mye for sluttbruker, det er vel heller resultatet det kommer an på. Det er forøvrig mulig å skape de utroligste resultater med de merkeligste modeller/miljøer.

 

To ting er imidlertid sikkert;

Alle ting har sine fordeler og ulemper.

Mennesker vil gjerne rettferdig gjøre sine valg.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

"Hjelp, jeg må bruke Mac!"

 

I feel for you, mate!

 

 

Forøvrig den mest idiotiske sammenligningen av en pc-arbedidsstasjon vs Mac-arbeidsstasjon her har sett hittil.

Kunne sett identisk ut om du hadde ryddet før du tok bildene.

Men du hadde sikkert pistolmunningen til sjefen din pekende på bakhodet ditt mens du gjorde før- og etterbildene, ikke sant? :!:

 

Vurderer virkelig å lære meg noe nytt jeg også, men det blir ikke Mac, det blir Linux. Rette sagt Ubuntu i første omgang :)

 

Lykke til, og velkommen tilbake om fire uker!

Lenke til kommentar

Mac har hentet mye inspirasjon fra Windows og andre. Sånn går verden videre. Noen har en ide, andre følger den ide'en. Disse andre har egne ide'er, og noen følger igjen disse. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være. Apple har noen gode ide'er, Microsoft har noen, Linux-folket har noen. Apple er på ingen måte de som har ledet hele utviklingen.

 

Enig. Men nå er det faktisk "lille" Apple som leder utviklingen om du ikke har fått det med deg, Google og Microsoft følger etter.

 

Man kan si hva man vil om Microsoft og Windows, men det er vanskelig å komme utenom at uten Microsoft ville vi muligens hengt langt etter i den teknologiske utvikling.

 

Øh, skjønner at du er for ung til å huske noe før PC'en. Les litt om Amiga du. Commodore satt med _langt_ mer avansert hardware og software enn datidens PC'er, så din påstand om at de har drevet den teknologiske utviklingen er helt på vidda. De har dominert markedet med monopol-virksomhet, noe de også er dømt for. Alle vet at Microsofts avtale med IBM er grunnen til at alle PC'er blir levert med Windows i dag, ikke fordi Microsoft hadde noen god teknologi til å begynne med. Tvert i mot så var de i steinalderen i motsetning til visse konkurrenter.

 

Uten Microsoft kunne vi faktisk kommet mye lengre! Teoretisk sett altså.

 

Hva med andre produsenters

- HDMI

- USB 3.0

- spillevennlige hardware

- solide chassis (ja, behøver ikke være unibody for å være solid)

- mangfoldige mini-laptop'er før Macbook Air kom på banen

 

Hva har de med Microsoft å gjøre? "Spillevennlig hardware", er det noe innovativt verdt å nevne? Solide chassis? Hvilke da?

 

- DirectX

 

DirectX var innovativt, det er jeg med på.

 

Javel? Hvilke korte og sure kommentarer? Jeg har delt mine synspunkter. Jeg har delt mine tanker om hva som fungerer mindre bra på den Macbook jeg har. Jeg har delt mine synspunkter om hva som har vært mindre bra med den iphone jeg har.

 

Er bare å bla tilbake og se der, mange korte bastante påstander som jeg mener krever mer utdypning enn hva mine gjorde. Uansett, jeg har nå utdypt min påstand og da er vel du fornøyd og kanskje litt klokere.

Endret av arokh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukeropplevelsen i Win7 omtrent den samme som Win95? Javel?

Hva er det egentlig du mener har blitt forskjellig siden 95? Litt mer uoversiktlig kontrollpanel? Et par desktop effekter og glossy OSX-wannabe look? Litt mer fancy og uoversiktlig menyknapp? Jeg setter i grunnen pris på fornyelsen i look, men særlig innovativt er det ikke.
I det store og det hele er det Microsoft som har vært den store vinneren. Det er de som har hatt den aller viktigste ide'en: brukervennlighet og støtte til massene.
Husker på begynnelsen av nittitallet. Da satt jeg og knotet wordperfect i DOS, det var et mareritt. I Datasalene var bortimot halvparten av maskinene Mac, og de var en drøm å bruke. For desktop publishing var det i grunnen ikke noe alternativ. Faktisk hadde Mac windows helt tilbake i 1984:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Apple_Macintosh_Desktop.png

Man kan si hva man vil om Microsoft og Windows, men det er vanskelig å komme utenom at uten Microsoft ville vi muligens hengt langt etter i den teknologiske utvikling.
Uten MS ville utviklingen gått mye raskere. MS har gjort så mye destruktivt at jeg blir kvalm bare av å tenke på det.
- DirectX
Jepp, her er et kremeksempel på destruktiv adferd. Jeg håper Directx avgår med døden så snart som mulig slik at verden endelig kan gå fremover.
Windows er one-size-fits-all?!?
Jepp, at du kan endre bakgrunnsbilde på desktop eller farge på taskbar. OK da, du kan legge til noen widgets også. Med andre ord, samme desktop til alle, eller one-size-fits-all.
Med et kunstverk fra Microsoft får du fritt velge hvordan du vil innrede din stue.
Ikke uten å patche dll'er til kingdom come. Til sammenligning byr linux-desktopene på et vell av opplevelser, og alt kan tweakes. For de som liker kunst, er det en åpen arena hvor alle kan delta og bygge på hverandres verk:

http://opendesktop.org/?xsection=art

Lenke til kommentar

Er bare å bla tilbake og se der, mange korte bastante påstander som jeg mener krever mer utdypning enn hva mine gjorde. Uansett, jeg har nå utdypt min påstand og da er vel du fornøyd og kanskje litt klokere.

 

Jeg spør igjen: hvilke sure kommentarer? Hva krever mer utdyping? Du har ikke akkurat utdypet din påstand særlig, annet enn listet noen få punkter.

 

Microsoft er for øvrig ingen produsent av laptop'er/datamaskiner som Apple, så det blir feil å sammenligne hardware. Men da kan du jo ellers se på hvilken hardware de ulike OS'ene støtter, så kanskje du ser hvor "innovative" Apple er.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du mener har blitt forskjellig siden 95? Litt mer uoversiktlig kontrollpanel? Et par desktop effekter og glossy OSX-wannabe look? Litt mer fancy og uoversiktlig menyknapp? Jeg setter i grunnen pris på fornyelsen i look, men særlig innovativt er det ikke.

...

Husker på begynnelsen av nittitallet. Da satt jeg og knotet wordperfect i DOS, det var et mareritt. I Datasalene var bortimot halvparten av maskinene Mac, og de var en drøm å bruke. For desktop publishing var det i grunnen ikke noe alternativ. Faktisk hadde Mac windows helt tilbake i 1984:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Apple_Macintosh_Desktop.png

 

Vel, Windows funker med det brukergrensesnitt det har. Et OS er ikke bare ikoner og taskbar, men alt som ligger bak. Og det er der man finner elementene som utgjør fornyelsen.

 

Men ellers er jeg helt enig; monopolsituasjon (som Microsoft mer eller mindre har hatt) er IKKE gunstig for utviklingen. Likevel har de faktisk gjort en god jobb. De har skapt systemer for folk flest. De har gjort datamaskiner tilgjengelig for folk flest. Dette gjennom å la andre styre teknologiutviklingen, så tok de seg selv av softwareutviklingen/OS-utviklingen. Det ble hard konkurranse på hardware-markedet, og det har vi sett på prisutviklingen.

 

Å ha flere aktører på markedet for OS er sunt. Og jeg ønsker selvsagt både Linux og OS X velkommen.

 

Men jeg vil IKKE ha Apple som størst. Om Microsofts monopol har vært uheldig, tror jeg likevel et Microsoft-monopol er langt mer heldig enn et Apple-monopol. Bare se for deg den dag Apple plutselig sitter med et monopol og eneste laptop'ene du har å velge blant, er Macbook Air og Macbook Pro... Og prisen selvsagt skyhøy. Det er IKKE en god situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bare å bla tilbake og se der, mange korte bastante påstander som jeg mener krever mer utdypning enn hva mine gjorde. Uansett, jeg har nå utdypt min påstand og da er vel du fornøyd og kanskje litt klokere.

 

Jeg spør igjen: hvilke sure kommentarer? Hva krever mer utdyping? Du har ikke akkurat utdypet din påstand særlig, annet enn listet noen få punkter.

 

Microsoft er for øvrig ingen produsent av laptop'er/datamaskiner som Apple, så det blir feil å sammenligne hardware. Men da kan du jo ellers se på hvilken hardware de ulike OS'ene støtter, så kanskje du ser hvor "innovative" Apple er.

 

Merker meg at du skrev masse vås som jeg svarte på men som du ignorerte. Må da konkludere med at du rett og slett bare troller, slik jeg i utgangspunktet tenkte. Har ikke tenkt å mate deg mer.

Lenke til kommentar
Merker meg at du skrev masse vås som jeg svarte på men som du ignorerte. Må da konkludere med at du rett og slett bare troller, slik jeg i utgangspunktet tenkte. Har ikke tenkt å mate deg mer.

 

Ok, nå synes jeg du går for langt. Jeg svarer på spørsmål og utdyper mer enn gjerne hvor det behøves. Vår konversering begynte da jeg så du skrev i din post #18348772 følgende:

I mine øyne har ikke Microsoft gjort noe innovativt siden Windows 95, og har dominert markedet av helt andre grunner enn brukervennlig og god programvare. De møter nå sterk konkurranse av Apple og blir tvunget til å tenke nytt, noe man også har sett med Vista/Win7/Win8. Til og med Linux gutta prøver å tenke nytt (GNOME 3, Unity, KDE4), men får det ikke helt til som vanlig.

 

Dette reagerte jeg på, så jeg ba deg utdype hvorfor du mener at Microsoft ikke har gjort noe innovativt siden Win95. Du skrev så et svar, uten at jeg egentlig ble særlig mye klokere. Jeg siterer:

 

Antar du sikter til at de ikke har vært innovative siden Windows 95, men jeg føler ikke at den trenger å utdypes så veldig? Jeg mener at brukeropplevelsen i Windows 7 er ganske lik Windows 95. De har i tillegg hentet mye inspirasjon fra Mac. Ikke at det er noe galt i det, men innovativt er det ikke. Apple tør å prøve seg med full-screen apps, kombinert med virtual desktops og gestures som knytter det hele sammen. De smelter sammen iOS og OSX, det er innovativt. Kan ikke huske å ha funnet en feature i Windows hvor jeg tenker "oi, dette var nyttig og bra lagd".

 

Ingen egentlig begrunnelse i dette. I stedet prøver du heller å liste noen Apple-ting-og-tang, og det hele ender i følgende kommentar:

 

Merker meg forresten at du ikke ber trollene på side 1-3 om noen utdypning av deres bastante påstander. Din korte og sure kommentar inviterer heller ikke til noen konstruktiv diskusjon akkurat. Kanskje du kan dele dine synspunkt i stedet for å sitte der og være butthurt?

 

Troll gidder jeg i utgangspunktet ikke svare. Og jeg anså deg for å være noenlunde oppegående og seriøs. Når jeg så oppdaget påstanden din om at Win7 egentlig var som Win95, reagerte jeg og ba deg gå nærmere inn på den påstanden, og forventet å få et skikkelig svar. Kommer man med såpass bastante meninger må man forvente at man må gjøre rede for de.

 

Men i stedet for at du gjorde rede for din påstand, kom du heller med noe svada som kulminerte i "Din korte og sure kommentar inviterer heller ikke til noen konstruktiv diskusjon akkurat". Jeg var kort og konsis. Jeg ba deg utdype. Jeg behøver vel ikke skrive en lang avhandling for å be deg utdype din påstand?

 

Javel? Hvilke korte og sure kommentarer? Jeg har delt mine synspunkter. Jeg har delt mine tanker om hva som fungerer mindre bra på den Macbook jeg har. Jeg har delt mine synspunkter om hva som har vært mindre bra med den iphone jeg har.

 

Er bare å bla tilbake og se der, mange korte bastante påstander som jeg mener krever mer utdypning enn hva mine gjorde. Uansett, jeg har nå utdypt min påstand og da er vel du fornøyd og kanskje litt klokere.

 

I dette innlegget (som sitatet er et uttrekk fra) svarer du litt bedre, men fremdeles ikke noe svar på den opprinnelige påstanden. Og om du ikke skjønte mitt innlegg som du svarte på: det var ment å være et hint til hva Microsoft driver med (OS-utvikling/software primært) og Apple (software, datamaskiner og mobiltelefoner). Det blir feil når man sammenligner druer og elefanter. Men om vi tenker innovativt mtp operativsystemer: Hvem er det som sørger for best mulig hardwarestøtte, og hvem satser kun på støtte av et snevert utvalg av hardware? Hvordan tror du datamaskin-verdenen hadde sett ut dersom det var Apple som hadde vært monopolisten på markedet? Men igjen; det er IKKE feil at Apple finnes, og de bidrar absolutt til at teknologiverdenen går fremover. Men de må gjøre noe med sin policy dersom de skal bli størst. I valget mellom to onder foretrekker jeg heller at Microsoft er "monopolisten".

 

Hva har de med Microsoft å gjøre? "Spillevennlig hardware", er det noe innovativt verdt å nevne? Solide chassis? Hvilke da?

 

Solid chassis er ikke ensbetydende med aluminiumschassis. Billigste plastchassisene er selvsagt begrenset holdbare, men det finnes mye plast som også fungerer vel så bra som aluminium. Jeg har en gammel Acer (over 9 år gammel) med plastchassis. Selv med knallhard bruk gjennom en del studieår fungerer den ennå i beste velgående. Ingen knirk, ingen sprekker, litt glatt i kantene, men solid bygd. Spillevennlig hardware går på støtte. Er du dedikert gamer kan du spec'e den PC du ønsker, og den vil stort sett støttes av Windows.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, Windows funker med det brukergrensesnitt det har.

Sant nok, men jeg synes windows-desktopen (og OSX for den saks skyld) er alt for ribbet. Winodws 7 minner meg om LXDE+effects, og OSX om Gnome2+dock. Ingenting i veien med det, sånn rent bortsett fra at jeg synes det blir kjedelig og traust.
Et OS er ikke bare ikoner og taskbar, men alt som ligger bak. Og det er der man finner elementene som utgjør fornyelsen.
Her også synes jeg det går alt for treigt. Dessverre prøver både Ms, Apple og Google å pushe sine egne greier, istedet for å bygge videre på åpne rammeverk (les .net, objective C og Dalvik istedet for standard Java, Qt eller GTK). Det er å regne som ren sabotasje, utviklingen ville gått mye raskere om de store selskapene hadde latt vært å pushe sine egen sære greier.

 

Med fare for å avspore igjen, kan du fortelle litt om hva du mener er de beste tilskuddene under panseret på win7?

 

Forøvrig enig i at dominerende Apple hadde vært verre, men det kommer antagelig ikke til å skje. Apple sikter ikke mot volummarkedet.

Lenke til kommentar

GNOME 1.x så mer ut som CDE, GNOME 2.x ble lansert etter OSX og da Apple satte standarden var de smarte og fulgte etter.

 

Heller "kjedelig og traust" enn dette:

 

http://www.kde.org/announcements/4.0/screenshots/desktop.jpg

 

KDE gjengen går som vanlig amok med blåfarge og svære ikoner (som faktisk ser helt skrekkelige ut og er blottet for stil). I mine øyne ser dette ut som noe designet for små barn, eller folk som har problemer med synet. KDE applikasjoner har alt for mye knapper, toolbars og dingser som er distraherende og direkte ulekkert. Det er en grunn til at KDE aldri har fått innpass som de facto standard desktop, og det er ikke lenger Qt lisensen. Når GNOME folka gikk bananas med 3.x valgte Ubuntu faktisk å koke opp grusomme Unity over å bruke KDE.

 

Når det gjelder kode så kan du godt bruke C/C++ til underliggende kode og objective-C til GUI delen. Hvis du googler litt etter hva utviklere faktisk sier så er de ikke misfornøyde med at Apple pusher objective-c, heller tvert i mot.

 

GCC støtter objective-C, og i tillegg har du GNUstep som er en opensource implementasjon av Cocoa som enkelt lar deg porte applikasjonen din til *nix og Windows. Eventuelt kan du jo gå for Qt om multiplattform er viktig. Det er altså bare en myte at du er låst til objective-C og at det er et issue i hele tatt.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...