Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Mac!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd OSX selv, holdt ut i et halvt år før jeg gav opp. Var mange irriterende ting, men det verste var tastatur-oppsettet og snarveiene.

Om det var det verste tyder det på at du var inngrodd. :)

 

Tingen er, jeg har brukt datamaskiner i 20+ år, og det er en del tastatursnarveier som har vært der siden tidenes morgen, som sitter såpass i fingrene at jeg ikke bevisst tenker på å trykke de lenger.. Og som sagt, så prøvde jeg et halvt år før jeg gav opp.. Og spesialtaster på tastaturet var et mareritt. For en som koder mye så er de to tingene ganske så store problemer, faktisk.

 

Men, i disse dager, hvorfor er det slik at vi må tilpasse oss datamaskinene, og ikke omvendt? Jeg har mine jobb-rutiner og vaner, hvorfor skulle jeg kaste de på båten og begynne fra scratch helt uten grunn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tingen er, jeg har brukt datamaskiner i 20+ år, og det er en del tastatursnarveier som har vært der siden tidenes morgen, som sitter såpass i fingrene at jeg ikke bevisst tenker på å trykke de lenger.. Og som sagt, så prøvde jeg et halvt år før jeg gav opp.. Og spesialtaster på tastaturet var et mareritt. For en som koder mye så er de to tingene ganske så store problemer, faktisk.

 

Men, i disse dager, hvorfor er det slik at vi må tilpasse oss datamaskinene, og ikke omvendt? Jeg har mine jobb-rutiner og vaner, hvorfor skulle jeg kaste de på båten og begynne fra scratch helt uten grunn?

Tipper at en som har brukt Mac i 20 år, og har tastatursnarveiene som Apple har brukt "siden tidenes morgen" i ryggmargen vil kunne oppleve Windows på omtrent samme måte som du opplever Mac...

 

Spesialtaster som brukes mye under koding er for øvrig logisk plasser på Mac-tastaturene, f.eks finner du /|\([{}]) under talltastene 7, 8 og 9, og >< ved siden av venstre shift-tast. Tastatur og snarveier handler kun om vaner, og er du redd for å endre vaner bør du nok fortsette med det du har gjort i 20 år helt til du går av med pensjon. ;)

 

PS. Like morsomt hver gang Windows-brukere leter fortvilt etter @ på et Mac-tastatur, og bedriver all verdens fingergymnastikk med umulige tastekombinasjoner for å finne det stakkars krøllalfa-tegnet. Det er jo helt utenkelig i deres verden at et så vanlig brukt tegn kan ligge klart synlig på en egen tast til høyre for bokstaven Æ... :p

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Okey, men for min del mangler Finder trestrukturer som enkelt gjør det å droppe flere filer fra folder til folder mer effektivt enn å gå inn på folderen separat og paste inn i hver mappe. Du har jo columnview? Der du har flere baner oppe samtidig i samme vindu, men det er ikke like lettvint. Det gir for meg Explorer plusspoeng i fleksibilietet. I tillegg er det genialt og hive inn en IP-adresse i adressefeltet til en ekstern path. Digger også integrasjon av 3-partsprogram. Gjør arbeid mye mer effektivt.

 

Det meste av basic drag and drop er fikset i Lion. I Leopard fikk jeg bare opp en slags merkelig mappeview med få options når jeg åpnet disken fra skrivebordet og denne manglet mye funksjonalitet kontra selve Finder, men dette er heldigvis endret.

 

Spotlight er fin til å finne filer, men til å browse rundt er den ikke noe særlig.

 

Det er mine tanker om Finder. Den er grei nok, men ikke like avansert som Explorer. Derfor er det for min del bedre å jobbe på en Windows PC. Eneste jeg savner er spaces, og den fantastiske trackpadden med gestursene, men på tross av det.. Explorer hands down. :cool:

Lenke til kommentar

er du redd for å endre vaner bør du nok fortsette med det du har gjort i 20 år helt til du går av med pensjon. ;)

 

Tja, nå er jeg en av de som hadde egen PC før jeg var 10 (286 med MS-DOS 5 faktisk), så det blir nok lenge til pensjon. Og jeg har lært mange nye, bedre vaner opp igjennom tidene. Men jeg ser ikke noen grunn til å endre slike ting "bare fordi", er ingen fordel som jeg kan se med det.

 

Men, akkurat det der er ikke direkte hovedgrunnen, men en av symptomene på problemet med OSX (slik jeg ser det), nemlig holdningen "our way or the highway" - noe som sikkert er greitt for nybegynnere, men hvorfor er det ingen mulighet for å endre snarveiene til slik som windows og linux har det? Er det virkelig noen god grunn til det, eller er det arroganse?

 

For ikke å snakke om nettverks-mapping, og remote desktop funksjonen for den slags skyld. Røten innebygd VNC server, og å få noen andre til å funke var skikkelig PITA.

 

Jeg prøvde, mann. Jeg prøvde i et halvt år før jeg måtte gi opp. Et halvt år er ganske lenge, og hvis man fremdeles daglig forbanner seg over systemet, så er det bare å innse at det ikke fungere for meg, enkelt og greitt. At det fungerer for andre er forsåvidt irrelevant for meg, for jeg er ikke andre, jeg er meg. Og det er forresten noe Apple folk ser ut til å ha problemer med å forstå..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da jeg gikk over til Linux som hoved-os på slutten av 90-tallet engang leste jeg en artikkel som sa noe sånt at det er smartere å finne nye måter å gjøre ting på enn å prøve gjøre ting akkurat slik man gjorde i Windows. Gamle (u)vaner er vonde å vende, så man må gi det litt tid.

 

Har nettopp byttet til mac på hjemmemaskinen selv, og de første ukene var litt "men i helsike jeg vil endre på dette!!"#)(")!". Etter en stund går det over og plutselig tenker man "hey, dette var jo ganske så smart". OSX føles fortsatt noe låst i forhold til en linuxmaskin, men du verden så "smooth" totalopplevelsen egentlig er.

 

Stusser litt på at folk henger seg sånn opp i filbehandleren.. hva er det dere egentlig bruker maskina til? Flytte rundt på filer? Er jo ingen grunn til å drive organisere filer slik man gjorde i win95-dagene lenger, men her er jo kanskje saken kjerne: folk gjør ting slik de alltid har gjort. Kjenner til og med folk som fortsatt sverger til 8+3 i filnavn.. :)

 

Morsomt prosjekt forøvrig!

Lenke til kommentar

@Terrasque: Like fullt, det handler om dine vaner, ikke at tinge er "riktigere" i Windows. Du har altså tilpasset deg operativsystemet du "alltid" har brukt og fortsatt foretrekker å bruke.

 

Hvem sier at man ikke kan endre snarveier i OS X?

http://support.apple.com/kb/ht2490#l4

http://lifehacker.com/343328/create-a-keyboard-shortcut-for-any-menu-action-in-any-program

 

Litt usikker på hva du mener med "nettverks-mapping", men jobber hver dag mot Windows-servere fra Mac og har egentlig ingen problem med det.

Bruker selv Microsofts Remote Desktop Client for Mac, eventuelt Citrix, hjemmefra mot Windows-servere på jobb. Funker også helt greit for mitt bruk, som er ganske sporadisk.

PITA er noe jeg stort sett opplever når Windows-maskinene til kollegene oppfører seg uforklarlig - prøver stadig å få dem til å slutte å plage meg og ringe support...

 

Greit nok, du prøvde. Du har dine jobb-rutiner som er tilpasset Windows, og vil ikke endre dem. Jeg prøvde å jobbe med Windows i et par år fordi det var "kontorstandarden", før jeg endelig fikk endret "standarden" og anskaffet en skikkelig Mac som jobbmaskin for meg selv (og noen til). Du er altså nesten like lite kompatibel med Mac som jeg er med Windows...ikke fordi jeg ikke kan jobbe med Windows, men det funker bare ikke like smooth og effektivt for meg. Så jo, jeg skjønner godt hvordan det er å jobbe på et system som ikke er forenlig med mine preferanser, og har da heller ikke forsøkt å få deg til å endre dine preferanser, prøvde bare å få fram at dine innvendinger i stor grad kan reverseres sett fra en erfaren Mac-brukers synspunkt. ;)

Lenke til kommentar

Enkelt nok, og en ekstra sikkerhet mot at man klipper ut en haug med filer og glemmer å lime dem inn der de skal, kanskje. K

 

Limer man ikke inn filene, så blir de heller ikke slettet fra sin orginale plassering.

 

AtW

Sant nok, hadde dette et sted i bakhodet...de blir vel liggende som "skyggebilder" i Windows, og går tilbake normalen når du kopierer/klipper ut noe annet, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Stusser litt på at folk henger seg sånn opp i filbehandleren.. hva er det dere egentlig bruker maskina til? Flytte rundt på filer? Er jo ingen grunn til å drive organisere filer slik man gjorde i win95-dagene lenger, men her er jo kanskje saken kjerne: folk gjør ting slik de alltid har gjort. Kjenner til og med folk som fortsatt sverger til 8+3 i filnavn.. :)

 

Morsomt prosjekt forøvrig!

Har tenkt det samme, men antatt at det må være noe sære, nerdete greier som programmerere og IT-proffer driver med, folk som lever mer i og for OS og filsystem, og ikke i de vanlige applikasjonene som vi vanlige privatpersoner, ansatte og fagfolk bruker.

Det finnes da avanserte filbehandlingsverktøy for både OS X, Linux og Windows som burde kunne tilfredsstille disse "super-brukerne", noe som synes som en mer fornuftig løsning enn at alle skal forholde seg til unødvendig kompleksitet som de aldri trenger. For ikke å snakke om at virkelige super-brukere selvsagt ikke bruker GUI, men gjør det meste i terminal/shell... ;)

Lenke til kommentar

Da jeg gikk over til Linux som hoved-os på slutten av 90-tallet engang leste jeg en artikkel som sa noe sånt at det er smartere å finne nye måter å gjøre ting på enn å prøve gjøre ting akkurat slik man gjorde i Windows. Gamle (u)vaner er vonde å vende, så man må gi det litt tid.

 

Tja.. Jeg har brukt Dos 5.1, Dos 6.22, Win3.1, win95, win98se, win2k, winxp, win7, gnome, kde, xfce, fluxbox, bash, zsh, og kjørte også litestep en periode (års tid) på windows. Tror jeg burde være i stand til å tilpasse meg nye miljøer :whistle:

 

Og når det gjelder filsystem og finder og alt det derre der..

 

mplayer -fs $(locate -ir '(b|babylon).?5.+3.?14')

 

Take that in your pipe and smoke it! :tease:

 

Edit: Forresten bruker jeg linux/gnome og windows7 daglig. Linux til jobbing / coding, og windows til fjasing :) Målet var at OSX skulle klare å bytte ut en av de, og helst begge, men dengang ei.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

 

Syns jeg såg igjennom den listen, men fant ikke de som irriterte meg mest. Nemlig ctrl + <- / -> - som vanligvis hopper ord for ord frem og tilbake, og home / end knappene, som vanligvis hopper til begynnelsen / slutten av linjen. De er gått i muskel-minne, og selv etter et halvt år så trykket jeg de automatisk, og plutselig satt jeg og såg på noe helt annet... Fin måte å bli satt ut på, får man si :p

 

Og fileshare var heller å automounte en smb eller nfs share automatisk med oppstart, noe som var bob-bob. Fant en dings for å mappe opp NFS ved oppstart etter en del googling og graving, men var ingenting som pekte mot den i interfacet.. Så, var relativt hjulpen med den, men NFS var ikke alltid like stabil som smb av en eller annen grunn...

 

Og remote desktop går begge veier, er av og til du har lyst å styre MAC'en fra en annen maskin, og da helst grafisk...

Lenke til kommentar
Tja.. Jeg har brukt Dos 5.1, Dos 6.22, Win3.1, win95, win98se, win2k, winxp, win7, gnome, kde, xfce, fluxbox, bash, zsh, og kjørte også litestep en periode (års tid) på windows. Tror jeg burde være i stand til å tilpasse meg nye miljøer :whistle:

Jeg kan legge til ganske mye på den lista, men jeg er fortsatt smertelig klar over at jeg egentlig er elendig til å forandre på hvordan jeg gjør ting. Hver gang jeg bytter noe irriterer jeg meg over at ting ikke fungerer akkurat slik det gjorde i det jeg brukte før. Sånn er det bare tror jeg, og med mindre man er rimelig positiv til byttet i utgangspunktet tror jeg ofte det går til helsike.

 

Forøvrig: Hvis man synes win7 sin vindussnapping er kjekk, så finnes det både på osx og i linux også. Vindusbehandlerne i linux er jo fullstendig overlegne når det kommer til slikt, spesielt med compiz kan man jo få akkurat det man måtte ønske.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et spørsmål; i startfasen til Mac og Windows, hvilken plattform var det som hadde kommet lengst i utviklingen?

 

(muligens vanskelig å svare på uten noe spesifikt årstall?)

Første versjon av Mac OS (System 1.0) kom ut i 1984, og var bygget som et grafisk operativsystem helt fra bunnen av.

apple_mac_system1.gif

 

Første versjon av Windows kom ut i 1985, men var bare et utrolig primitivt grafisk skall som lå oppå MS-DOS, manglet noe så essensielt som mulighet for overlappende vinduer, og var svært lite brukbart til noe som helst. Windows 2.0 kom i 1987 og var litt mer av samme elendigheten, mens første noenlunde "brukbare" versjon av Windows var versjon 3, som kom i 1992. Da var Windows fortsatt relativt primitivt sammenlignet med Mac OS (System 7).

 

De første årene var Mac altså kommet betydelig lenger i utviklingen, ikke bare innen OS, men også innen hardware. Macintosh II fra 1987 hadde f.eks støtte for 32-bits farger og en buss-arkitektur (NuBus) som lå milevis foran de IBM-kompatible PCene på den tiden.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et spørsmål; i startfasen til Mac og Windows, hvilken plattform var det som hadde kommet lengst i utviklingen?

 

(muligens vanskelig å svare på uten noe spesifikt årstall?)

 

Apple sine maskiner var en del bedre enn Microsoft sine helt i begynnelsen. Det begynte vel å jevne seg litt ut teknisk sett med windows 3.1, men apple maskinene hadde fremdeles bedre bruker-design og mer integrert grafikk-hardware.

 

Hvis du er litt interessert i historien om slikt, forklart på en god og underholdende måte, anbefaler jeg deg å ta en titt på In the Beginning was the Command Line av Neal Stephenson.

 

Vil også anbefale filmen Pirates of Silicon Valley :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...