Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Mac!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Apple er jo veldig kjent for å ikke forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov, men det tapet må heldigvis butikkene ta for oss. Utrolig at de gidder.

 

Rart du sier det, siden alt en tekniker trenger å gjøre er å sende inn et skjema som automatisk blir godkjent dersom informasjonen stemmer for å få deler på reklamasjon.

 

Men hey, du har sikkert rett. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple er jo veldig kjent for å ikke forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov, men det tapet må heldigvis butikkene ta for oss. Utrolig at de gidder.

Du har rett i at de som satt på telefon i Irland for en del år tilbake ikke var kjent med enkelte punkter av norsk forbrukerkjøpslov. Ting har endret seg en del siden den gang.

Lenke til kommentar

Ikke underlig i det hele tatt; det finnes en enorm mengde entusiastiske, hardtarbeidende indie-utviklere på Mac OS. At du skal ha meg til å like andre programmer enn jeg gjør sier litt om hvor mye av mitt forrige innlegg som ble oppfattet.

 

Jeg har prøvd både krunner og mye annet skrammel, men det gjør ikke jobben. Ikke min jobb.

 

 

Det gjør det, men færre enn på andre plattformer, selvfølgelig fint for deg om applikasjonene som er på OSX passer bra til ditt bruk, for meg er det litt labre applikasjonsutvalget et av hovedargumentene imot.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fair vurdering, og svært mange (de fleste?) havner i samme grop. Du skal være litt sær for å synes det var lurt å leve uten copy/paste på iOS frem til de klarte å implementere en god løsning, det er alt annet enn normalt å lure på hvorfor folk har valgt Helvetica når Helvetica Neue hadde gjort jobben langt bedre, det er på kanten til absurd å ha allergi mot programmer med mer enn et minimum av funksjoner.

 

Utviklere som Panic, Brett Terpstra, OmniGroup og Pixelmator med verktøy fra absurd detaljfokuserte Apple skaper helt eksepsjonelle resultater.

 

Eksepsjonelt godt eller eksepsjonelt dårlig? Det er en annen diskusjon, og jeg har full forståelse for at mange lander på siste konklusjon. Ta f.eks. utgangspunkt i redesignet av Explorer i Windows 8, som er forklart godt i Microsofts W8-blog. Elementer i brukergrensesnittet blir sortert etter hva som brukes oftest, mest mulig er synlig for at flest mulig skal finne frem. Kan vi kalle det demokratisk design?

 

Når ny Apple-hardware klekkes ut er det ofte én mann (Johnathan Ive) som sitter på et landsted i England og pønsker ut ideer, etter at hans team har laget en prototyp er Tim Cook suveren general som avgjør produktets videre skjebne. Microsofts angrepsvinkel er pragmatisk og byråkratisk, Apples nærmest banalt diktatorisk. Resultatene blir deretter.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Når ny Apple-hardware klekkes ut er det ofte én mann (Johnathan Ive) som sitter på et landsted i England og pønsker ut ideer, etter at hans team har laget en prototyp er Tim Cook suveren general som avgjør produktets videre skjebne. Microsofts angrepsvinkel er pragmatisk og byråkratisk, Apples nærmest banalt diktatorisk. Resultatene blir deretter.

Begge disse modellene er håpløse. Åpen utvikling gir en helt annen dynamikk, som med en promille av ressursene gir konkurransedyktige resultat. Jeg skulle likt å se resultatet hvis åpne miljø fikk like mye ressurser tilgjengelig.
Lenke til kommentar

Rart du sier det, siden alt en tekniker trenger å gjøre er å sende inn et skjema som automatisk blir godkjent dersom informasjonen stemmer for å få deler på reklamasjon.

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10081924

Mener jeg også så en lignende artikler her på nettverket for ikke så lenge siden.

Så min kilde sier Apple er vanskeligst å ha med når det gjelder «Retur, garanti og problemløsing etter salg» dømt utifra veldig mange butikker. Du er én person som mener det er lett. Do the math.

 

Men hey, du har sikkert rett. :)

Som veileder burde du holde deg for god til slike etterslengere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner jeg Apple-kunder rett, har de krevd nye maskiner når harddisken har kræsjet og slikt, så overrasker det meg ikke at de er misfornøyde med kundeservicen. :p

 

Alt man trenger å gjøre for å få en Mac reparert i Norge på reklamasjon er å levere den til en AASP, med kvittering, uten skader. Såfremt maskinen har en feil de klarer å diagnosere, så blir det reparert.

 

Dette er forøvrig off-topic i forhold til dette, så vi kan godt ta det et annet sted om du vil. :)

Lenke til kommentar

Begge disse modellene er håpløse. Åpen utvikling gir en helt annen dynamikk, som med en promille av ressursene gir konkurransedyktige resultat. Jeg skulle likt å se resultatet hvis åpne miljø fikk like mye ressurser tilgjengelig.

Javel, ja. La meg illustrere med en analogi: Linux er utviklet etter Wikipedia-modellen, og Wikipedia er langt bedre enn forløperen Britannica, selv etter noen få år i drift. Likevel er det ikke slik at alle skrevne ord blir nedtegnet og redigert i wiki-form, det er for eksempel ikke særlig mange som trygler Cormac McCarthy om å slutte med disse egoistskribleriene og slippe den almene leser inn i skrivestuen før neste bok utgis.

 

Her vil mange innvende at datamaskiner ikke er som romaner – datamaskiner er logiske kreaturer på samme nivå som engelsk wikipedia (begynn på en hvilken som helst artikkel, trykk første link som ikke er kursiv og ikke i parantes – gjenta i det evinnelige; du ender alltid på filosofiartikkelen!), og slike miljøer er best egnet for åpen utvikling. Ikke overraskende kjøper jeg ikke dette. Datamaskiner og programvare trenger ikke være kunstverk, men de kan være det, og noen av oss foretrekker resultatet som kommer ut av en slik prosess.

 

Viljen til kunst er Macens eksistensberettigelse.

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i den. Installerte Hackintosh her for litt siden bare for å teste, men det var nytteløst, og nå bruker jeg heller den partisjonen til Win8 Dev preview. Er "ingen" Mac brukere som vet hva en driver er, eller hvordan den installeres, og da er det slitsomt å prøve å installere nettverkskort driveren, hehe...

 

Sjanseløst å bedømme et OS basert på en versjon som er halvveis hacket sammen av folk for at det skal fungere på annen maskinvare. Også gi det kritikk for at det er vanskelig å installere drivere...

 

@oblivian +1

Lenke til kommentar

Sjanseløst å bedømme et OS basert på en versjon som er halvveis hacket sammen av folk for at det skal fungere på annen maskinvare. Også gi det kritikk for at det er vanskelig å installere drivere...

Jeg på den annen side har en far som har vært apple frelst. Han kjøpte alt han kom over av drit. Før hadde han Windows og han ble selvfølgelig lokket til Mac når noen sa til han at "alt bare virker". Han har datakunnskap på nivå med en appelsin så det er selvfølgelig jeg som sitter igjen med driten når ting går skeis. Og tro det eller ei: det går skeis mer hos han enn hos meg. Min konklusjon? Problemer med en god del OS sitter mellom stolen og keyboardet.

Lenke til kommentar

Tja, i dette tilfellet var vel parallellen passende.

Om du skal opponere mot Godwin er det greit å ha storyen på plass. Kunsten lå stort sett brakk under 2. verdenskrig. Berlinerfilharmonikerne holdt ut til det siste med propagandakonserter og Bayreuth-festivalen ble arrangert samtidig som slaget ved Kursk i 1943, stort sett hadde man annet å ta seg til med enn kunst, langt mindre å diskutere dens vesen.

 

Under Naziregimet i mellomkrigstiden var kunstdebatt høyt på agendaen (skjønt de fleste nok ga beng også den gang), særlig er det nazistenes motstand mot «Entartete Kunst» vi husker. Det nazistene kalte «degenerert kunst» var alt som ikke støttet opp under deres perverterte forvrengning av klassiske idealer; kunstnere som ikke lot seg føye, den humanistiske idé om at enkeltmenneskets behov og ønsker må stå i sentrum måtte elimineres. Kunsten skulle være ensrettet, rasjonell og rettet mot felles mål, det burde være åpenbart for enhver at disse felles målene var til alles beste. «Kunstneren i sentrum» var en farlig modell – de kunne ende opp med å konkludere at mennesket burde være i sentrum.

 

Den uavhengige kunstner som insisterte på å selv diktere sitt budskap var farlig, slike måtte i eksil eller konsentrasjonsleir.

 

Jeg har hevdet at Apples modell – deres kunstneriske budskap, om du vil – passer enkelte mennesker bedre enn alternativene fra andre tilbydere. Samtidig er jeg helt åpen på at andre har preferanser som ikke stemmer overens med mine egne, og at Windows, Linux eller tekst-TV kan passe andre fint. Det sentrale er individet. Hver produsent har sitt idégrunnlag og konstruerer systemer på grunnlag av dette, hver bruker står fritt i sitt valg.

 

Du har hardnakket hevdet at den kommersielle modellen Apple og Microsoft følger er «håpløs», uten åpning for individuelle avveininger. Du har det ene, rette svar, du «skulle likt å se resultatet hvis åpne miljø fikk like mye ressurser tilgjengelig». Det kunne vel ikke skade å legge ned produksjonen av degenererte hippiemaskiner for å frigjøre ressurser i jakten på det Hellige Gral?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du legger alt for mye i det, Godwin reagerte på assosiasjoner til holocaust. Jeg trekte det frem som et kjent eksempel på hvor ensartet kunst det kom ut av å la en person få diktere hva som er bra kunst. Kunst trenger mangfold for å blomstre. OSX er alt annet enn mangfold, men jeg forstår at enkelte tilber det Steve mener er best. Fra et kunstnerisk ståsted er derfor modellen til Apple håpløs (naturligvis er det min personlige mening, så du trenger ikke legge mer i det enn det).

 

Jeg sa aldri at den kommersielle modellen til Microsoft eller Apple er håpløs, vennligst avstå fra stråmenn, du burde være intelligent nok til det. Derimot mente jeg den var håpløs for de av oss som vil ha innovasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har antakelig en tendens til å konkurrere internt og bestemme seg for å satse på de som vinner der. Andre selskaper har en tendens til å konkurrere med seg selv på selve markedet i form av flere modeller uansett om det gjelder datamaskiner eller mobiler. At Apple eliminerer å konkurrere mot seg selv før de kommer til markedet er antakelig avgjørende for deres suksess. Mangelen på innovasjon, ekte eller ikke, stammer nok ikke fra et problem i forhold til mangfold.

 

Har brukt Mac og PC om hverandre i over flere år nå og er rimelig fornøyd med begge. Men uansett hvor mye jeg bruker en Mac blir jeg irritert over måten vinduer flyter overalt og alt føles mer rotete ut enn i Windows. Min bærbare MBP er jeg veldig glad i, men bare så lenge jeg unngår å gjøre for mye på en gang, og selv med en ekstern skjerm føler jeg at rotet kommer fort. På Windows går det fint med alskens vinduer. Gamle vaner er uansett vond å vende.

Lenke til kommentar

@Del: Stor kunst er ikke noe som vedtas i komitéer.

 

Et stort kunstverk er nesten uten unntak resultatet av ett menneskes idéer, og evne til å gjennomføre idéene mest mulig kompromissløst. Kunstneren er altså "diktator" når det gjelder sitt eget kunstverk.

 

Mangfoldet oppstår ikke ved å frata enkeltmennesket diktatorisk makt over egen kunstnerisk utfoldelse, mangfoldet eksisterer gjennom alternative kunstneriske ytringer fra mange selvstendige mennesker.

Om man skal dra denne metaforen videre for OS, så er mangfoldet ivaretatt gjennom eksistensen av flere alternative OS, som blir til gjennom alternative utviklingsmodeller - fra det helt proprietære Windows, til det dels proprietære og dels åpne OS X, til det helt åpne Linux.

 

Innovasjon kan dessuten være så mangt, det er ikke uten videre slik at all innovasjon er spesielt verdifull eller relevant i forhold til vanlige menneskers behov og ønsker. Jeg vil anta at det er flere enn meg som verdsetter kvalitet framfor kvalitet i så måte.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fare for at vi sporer tråden helt av med kunstsnakk nå, men det får våge seg. Slik jeg ser det hadde det ikke vært problematisk om Ms og Apple hadde vært to av mange. Dessverre er de dominerende på desktop og laptop, og da mener jeg deres one-size-fits-all kveler både kunst og innovasjon. Google har valgt en nesten like ille modell med Android, men siden leverandører kan legge sine egne greier oppå Android blir det en viss innovasjon.

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...