Gå til innhold

Nå må de betale harddiskavgift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strengt tatt så synes også jeg at dette er en fillesak (tak på 100 kroner) sammenlignet med DLD. En avgift er en avgift, mens Datalagringsdirektivet har prinsippielle problemer, flytter grenser, iverksetter masseovervåkning av hele samfunnet, og overfører ansvaret for dette på private aktører. DLD er skikkelig demokratisk regresjon. Denne avgiften er bare litt politiker-/lobbykos, og en utvidelse av avgifter vi har hatt helt siden kassettopptakeren.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avgifter som skal dekke fornuftige formål er jeg i utgangspunktet positiv til.

I dette tilfellet så "straffes" man på forhånd med en bot på kr 100,- fordi du har muligheten til å piratkopiere (forstår det slik at det fremdeles er gratis å privatkopiere?).

 

Blir spennende å se hva jusekspertene kommer frem til i caser hvor noen blir tatt for piratkopiering. "Double Jeopardy" er det jo nok av eksempler på (man kan ikke straffes for noe man allerede har blitt straffet for). En avgift er en straff økonomisk uansett hvordan man vrir og vrenger på det - så da må man eventuelt straffes på andre måter enn ved bøter. Fengsel er vel ikke et særlig godt alternativ for de fleste...

 

Jeg er i besittelse av rundt 20 eksterne harddisker i ulike former og fasonger. Av disse er det EN som det ligger lagret musikk - lovlig lastet ned eller brent av mine egne CD'er.

Hadde jeg vært svensk, og startet min kolleksjon i dag ville dette da ha kostet meg 2000 kroner, uten at det finnes EN eneste god grunn til at jeg skulle ha betalt ett øre.

 

Drar man det videre så kan man også diskutere bensinavgifter, bomstasjoner og andre skatter også (moms på moms på avgifter...). Jeg fylte diesel for rundt kr 2500 i sommerferien. Av disse har jeg først betalt rundt 40% skatt. Det vil si at jeg må tjene rundt 4200 kroner for å fylle dieselen. Av disse 2500 kronene går ca 1500 kroner til drivstoffavgift.

Det vil si at jeg må tjene kr 4200 for å få fylt drivstoff til en verdi av kr 1000,- - og da har jeg ikke tatt med momsen!!! (som jeg ser på som en "grei" avgift).

 

Sporet litt av her nå, men you got my drift...

 

Et eksempel helt på slutten:

Hvis jeg kun lagrer Lady Gaga på alle mine eksterne harddisker så forutsetter jeg at DLD sørger for at de har oversikt over dette. Følgelig forutsetter jeg at platebransjen gir alle inntektene fra mine disker rett i lomma på Lady Gaga. Skulle vel bare mangle?

Hvordan det vil gå med meg, nervene mine og ørene mine er en annen historie...

Endret av oslo72
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare det faktum at smutthullet er så enkelt og åpenlyst viser hvor urettferdig denne avgiften er. Folk som ikke vet hvordan man setter sammen to legoklosser for å få en ekstern disk tviler jeg på laster ned så mye pirat/privat.

Man kan like gjerne fjerne produktet "Ekstern disk" fra utvalget og tilby alternativene.

 

Hva skjer når vi får minnebrikker over 80GB? Det er vel banna bein sikkert at myndighetene da bare skrur opp det flotte "taket" til 200/300/400 kroner.

 

I 2020 har vi sikkert minnebrikker på flere TB. En brikke på 3TB vil da f.eks koste 3750 MER i Sverige enn i Norge. Lurer på hva som skjer da... Harryhandelen kommer til Norge!!!! :)

 

Det er nå jeg skulle ønske at man kunne gi hele land Liker/Liker Ikke-poeng som på YouTube.

 

Lurer på hvor langt ned Sverige hadde stupt før de innså at det kanskje ikke var noe sjakktrekk like vel.

Jeg liker forslaget så lenge det ikke gjelder Norge. Faren er vel at en fjern slekning av Stoltenberg leser akkurat dette og prater med Jens i telefonen i kveld...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skjer når vi får minnebrikker over 80GB? Det er vel banna bein sikkert at myndighetene da bare skrur opp det flotte "taket" til 200/300/400 kroner.

 

I 2020 har vi sikkert minnebrikker på flere TB. En brikke på 3TB vil da f.eks koste 3750 MER i Sverige enn i Norge. Lurer på hva som skjer da... Harryhandelen kommer til Norge!!!! :)

http://www.tomshardware.com/news/ITRI-Display-Taiwan-USB-3.0-2TB-Thin-Card,13320.html ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer når vi får minnebrikker over 80GB? Det er vel banna bein sikkert at myndighetene da bare skrur opp det flotte "taket" til 200/300/400 kroner.

 

I 2020 har vi sikkert minnebrikker på flere TB. En brikke på 3TB vil da f.eks koste 3750 MER i Sverige enn i Norge. Lurer på hva som skjer da... Harryhandelen kommer til Norge!!!! :)

http://www.tomshardware.com/news/ITRI-Display-Taiwan-USB-3.0-2TB-Thin-Card,13320.html ;)

Hehe... vel - har man råd til den så har man råd til svenske avgifter også vil jeg tro... Men ser jo at mitt estimat er laaaangt underdrevet. Og om 9 år vil jeg tro at 3TB minnepenn koster det samme som 2GB koster idag. Da blir avgiftsnivået ca 90-95% av totalkostnaden... spenstig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at de gjør dette. I en eventuell rettsak: "Jeg har jo allerede betalt avgift for kopiering/nedlasting, så da må man jo få noe igjen... Så derfor laster jeg ned musikken som jeg har betalt avgift for..." Er sikker det ikke hjelper mot platebransjens advokater og milioner av kroner de bruker på dem, men det er jo litt rart at alle som ikke klarer å sette sammen kabinett+disk selv skal betale da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...