Gå til innhold

Nå må de betale harddiskavgift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt utrolig. Det virker som de finner på mer og mer for å forhindre at folk har penger til overs etter å ha jobbet +/-40 timer i uka i en jobb de sannsynligvis ikke trives i heller.

 

Hva om vi bare slutter med lønn, også kan vi heller få matkuponger som takk for innsatsen?

Og kvitte seg med det frie markedet og innføre kommunisme ja, dessverre er det noen som har slike ønsker.
Lenke til kommentar

Skjer dette i Norge blir jeg pirat på fulltid, bare for å vise hvor jævla idiotisk en slik lov er. De gir deg i prinsipp rett til å ihvertfall piratkopiere til en verdi av 100kr. :!:

 

Altså jeg vil si det gir deg en absolutt rett til å piratkopiere så mye du vil. Si du drar på en buffe og betaler 100 kr for å spise der, da har du rett til å spise så mye du vil, ikke kun inntil råvarene du spiser koster over 100 kr.

Lenke til kommentar
Fra et økonomisk perspektiv spiller et ingen rolle. Avgiften på harddisken er allerede betalt og er av definisjon Sunk cost.

 

Blir for dumt å dra inn sunk cost her da spørsmålet ikke er om man skal selge den igjen eller whatnot. Når man i økonomisk sammenheng bruker brepet sunk cost er det altså økonomiske vurderinger inne i bildet og "sunk costen" ikke er bestlutningsrelevant. Å laste ned noe fordi du har betalt ekstra koster deg da ingenting, ergo er det ingen økonomisk vurdering.

Hvem vet, kanskje enkelte BLIR gjort om til pirater pga. dette? Enkelte kan være så bitre :)

Lenke til kommentar

Et godt eksempel på avgiften vi har her i Sverige på blanke DVD-plater også...

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319358 249:- NOK

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319358 749:- SEK

 

En av få ting som er MYE billigere i Norge og kjøpes når jeg er hjemme! Det eneste andre jeg vet om som er MYE billigere i Norge er faktisk BLEIER som også "smugles" i stor skala fra gamlelandet!

 

Det skal også sies at alle som jobber i CopySwede sitter med million-lønninger og at de deler ut cirka 1/3 av det de får i inntekter til artistene...

 

FY SKAMME SEG!!!

Endret av pstub
Lenke til kommentar

Stemmer. Du kan låne CDer på biblioteket og ta kopier til deg selv. Du kan låne venners CDer og ta kopier til deg selv. Siden staten betaler en sum til platebransjen over statsbudsjettet, kan vi kjøpe backupprodukter til backup av egne bilder uten å støtte platebransjen.

Usikker på om man kan låne DVDer fra biblioteket, for så å ta kopi.

Lenke til kommentar

Et godt eksempel på avgiften vi har her i Sverige på blanke DVD-plater også...

http://www.komplett....aspx?sku=319358 249:- NOK

http://www.komplett....aspx?sku=319358 749:- SEK

 

En av få ting som er MYE billigere i Norge og kjøpes når jeg er hjemme! Det eneste andre jeg vet om som er MYE billigere i Norge er faktisk BLEIER som også "smugles" i stor skala fra gamlelandet!

 

Det skal også sies at alle som jobber i CopySwede sitter med million-lønninger og at de deler ut cirka 1/3 av det de får i inntekter til artistene...

 

FY SKAMME SEG!!!

 

Nå vet jeg ikke om dette eksemplet blir helt korrekt ?

Det er en betydelig kursforskjell mellom norske og svenske kroner som en del andre ukjente avgifter .

Lenke til kommentar

her er det jo glatt lagt på 500 svenske kroner .

altså 3 ganger så dyrt . korrekt beløp bør ligge på rundt 300 svenske kr

 

Da har det lagt på ca 70%

 

Regner med at du viser til mitt innlegg om DVD-plater og Komplett. For det første blir det ikke 500SEK. 249NOK = 299SEK. 749-299=450SEK. Dessuten er avgiften på DVD plater beregnet på en annen måte enn harddisker. 450SEK = 4,50SEK/plate i avgift...

Lenke til kommentar

her er det jo glatt lagt på 500 svenske kroner .

altså 3 ganger så dyrt . korrekt beløp bør ligge på rundt 300 svenske kr

 

Da har det lagt på ca 70%

 

Regner med at du viser til mitt innlegg om DVD-plater og Komplett. For det første blir det ikke 500SEK. 249NOK = 299SEK. 749-299=450SEK. Dessuten er avgiften på DVD plater beregnet på en annen måte enn harddisker. 450SEK = 4,50SEK/plate i avgift...

 

Det var lit vanskelig å beregne og ca tall.

Lenke til kommentar

OK, så musikkbransjen vil ha penger for evt. piratkopiert musikk som kan tenkes å ligge på en harddisk eller minnepinne.

 

Hvorfor i svarte skattlegger de ikke i stedet iPoder og telefoner og andre mp3-spillere????? Det er der musikken er, og brukes! En ekstern harddisk brukes lite til musikk, ulovlig eller ikke. Den brukes derimot mye til film. Hvorfor får ikke filmbransjen noe? Eller programvarebransjen? Omtrent halvparten av alle PC-brukere har piratkopiert programvare og/eller windows.

 

Dette forslaget er så feil på så mange måter at det vitner om et bunnløst dyp av uvitenhet hos dem som lagde det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...