Gå til innhold

Nye Deus Ex får regionlås på PC (PC)


Anbefalte innlegg

Dette er nok ikke en tig som ville angått meg direkte, så jeg hadde ikke trengt å bry meg -strengt talt.

Men det viser veldig godt holdningene som rår i spillbransjen. Det er snart ikke noen selskaper, være seg utviklere,utgivere eller distributører (aka Gamestop, Game osv), som bryr seg om kundene. Det er penger som står i førersetet. Slik bransjen holder på å utvikle seg kommer de til å miste veldig mange av de kundene som virkelig bryr seg.

Driver man med kultur burde man bry seg om folk som ønsker å benytte seg av kulturtilbudet...

 

Edit:

Angåede piratkopiering håper jeg at folk slutter å piratkopiere spill som dette. Jeg tror det ligger mer prestisje i å være et populært piratmateriale enn det bransjen viser utad. Alle spill blir piratkopiert, det vet alle.

La spill som bør boikottes tape på ALLE statistikker.

Endret av StorPeder
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg syns er sykt er at folk syns det er dyrt å betale 300-400kr for å bli underholdt i 8-50 timer, alt ettersom hvilke spill det er snakk om.

 

Bruker vi 10 timer og 400kr som eksempel så blir det 40kr timen. Hvilke andre steder får du så billig underholdning? Og snakker vi rollespill så er det fort 50 timer og da er det 8kr timen.

 

At spill er dyrt er tidenes dårligste unnskyldning. Eneste grunnen til at folk piratkopierer er fordi de kan.

Vel, det er dyrt, når samme produkt koster halve prisen et annet sted. Produktet er verken utviklet eller produsert i Norge, så det er ingen åpenbare logiske grunner til at spill skal være såpass mye dyrere her i landet enn ellers.

Og det er heller ingen grunn til at spill skal koste 30-40% mer i EU enn i USA. Men det har Steam bestemt, siden der regnes $1=€1.

Igjen, ingen logisk grunn.

 

Og når de i tillegg legger hindre for å kjøpe fra andre land, spesielt innad i EU, da er det noe galt med utgiverselskapet. Men der tror jeg de kan få seg en smekk på hånda, for slik aktivitet er ikke lov i EU (etter hva jeg har fått med meg). Det skal tross alt være relativt fri flyt av varer og tjenester i hele EU.

 

Men da blir det vel til at man må børste støv av pirathatten, trebeinet og øyelappen da.

Endret av newman221
Lenke til kommentar
Grunnen til at spillet har blitt regionlåst ser ut til å være prisen.

 

På Deus Ex forumet dere linker til står det:

 

Please note this affects PC BOXED RETAIL only. The region locking exists because they couldn't get all languages onto the DVD.

 

Ja, men det er en åpenbar løgn, den naturlige konklusjonen er at penger står bak.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Please note this affects PC BOXED RETAIL only. The region locking exists because they couldn't get all languages onto the DVD.

 

Er du seriøst overtydd av det der?

 

Dette handlar om å skvise mest mogleg pengar frå dei som ellers ville tinga frå britiske nettbutikkar, og i andre omgang om å hindre alle utanfor frå å kjøpe frå dei billegaste områda - Polen/Russland - noko som òg bidreg til å vanskeleggjere verksemda til keystores lik g2play.

 

Å skape kunstege handelsbarrierar innanfor EU-området trur eg likevel ikkje er noko EU sin handelskommisjon kjem til å synes om (jamfør "Premier League frå Sky Sports UK vs. eit (billeg) gresk betal-TV-tilbod"-saken).

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@trademark:

Ikke bare det, men man må vel betale toll på varer over 200 kr også må man ikke?

+ At leveringstid er lengre.

 

Jeg liker ikke regionlås, men ikke faen om det stopper meg fra å kjøpe et av de spillene jeg har gledet meg mest til de siste 5 årene. Er spillet verdt pengene, så skal det kjøpes.

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke en tig som ville angått meg direkte, så jeg hadde ikke trengt å bry meg -strengt talt.

Men det viser veldig godt holdningene som rår i spillbransjen. Det er snart ikke noen selskaper, være seg utviklere,utgivere eller distributører (aka Gamestop, Game osv), som bryr seg om kundene. Det er penger som står i førersetet. Slik bransjen holder på å utvikle seg kommer de til å miste veldig mange av de kundene som virkelig bryr seg.

Driver man med kultur burde man bry seg om folk som ønsker å benytte seg av kulturtilbudet...

 

Spillbransjen er en bransje som alle andre. Selvsagt bryr de seg i hovedsak om penger. Noe annet ville vært idioti. Hvem gidder sitte dag og natt i flere måneder for å få ferdig et spill om de vet de ikke får betalt for det? Blizzard, Bioware, Funcom, Nintendo etc lager ikke spill for å være snille.

 

 

Grunnen til at spillet har blitt regionlåst ser ut til å være prisen.

 

På Deus Ex forumet dere linker til står det:

 

Please note this affects PC BOXED RETAIL only. The region locking exists because they couldn't get all languages onto the DVD.

 

Vi kan ikke kjøpe det fra USA fordi de ikke klarer å få alle språkene med? De snakker da fortsatt engelsk over dammen' date=' eller har jeg gått glipp av noe?[/size']

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt grininga

 

Spillet koster 27.99 GBP på play.com (250 NOK ifølge XE.com)

Derimot koster det 229 kroner på dustinhome.no

 

Du sparer 21 kroner

 

 

For det kan ikkje vere noko anna enn den konkrete prisen me må betale - som mellom anna praksisen med regionlås på ein i utgongspunktet open, global plattform; implikasjonen om at ein global økonomi berre skal komme seljaren til gode, eller mengdene corporate douchebaggery innbakt i dette - som byr på problem her.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt grininga

 

Spillet koster 27.99 GBP på play.com (250 NOK ifølge XE.com)

Derimot koster det 229 kroner på dustinhome.no

 

Du sparer 21 kroner

 

Ja, alt er tilgitt fordi dustin akkurat i dag er billigere enn play.com?

 

AtW

 

 

Jeg forstår at man kan være skeptisk mot regionlåsing, det er jeg selv også, men det jeg siktet til var de kommentarer som sutret og hylte om at det var så dyrt, og at de nå så det som en rettferdigjøring til å piratkopiere spillet.

 

Det blir bare for dumt når det faktisk er billigere å kjøpe det fra en norsk nettbutikk

Lenke til kommentar

Ja, men det er en åpenbar løgn, den naturlige konklusjonen er at penger står bak.

 

AtW

Er du seriøst overtydd av det der?

 

Hadde Gamer.no vært en blogg hvor en person synser og skriver sine egne meninger hadde jeg skjønt reaksjonen deres, men poenget mitt er at Gamer.no som "nyhets outlet" ukritisk skriver at penger er årsaken, selv om den offisielle forklaringen er noe annet, blir litt feil (Om gamer.no ser på seg selv om en blogg, så tar jeg alt tilbake).

Jeg sier ikke at Gamer.no tar feil og jeg forsvarer ikke regions-sperre på noen som helst måte, men jeg syntes de iallefall kunne nevnt hva den offisielle forklaringen er, og ikke bare blindt kopiere hva en annen fyr skriver på bloggen sin.

Lenke til kommentar

....

 

Spillbransjen er en bransje som alle andre. Selvsagt bryr de seg i hovedsak om penger. Noe annet ville vært idioti. Hvem gidder sitte dag og natt i flere måneder for å få ferdig et spill om de vet de ikke får betalt for det? Blizzard, Bioware, Funcom, Nintendo etc lager ikke spill for å være snille.

 

Det handler om holdinger.

Spillselskapene flest ser ikke mennesker legner; de ser lommebøker.

Det finnes andre måter å tjene penger på enn å gjøre produktene så dyre som mulig og så utilgjengelig som mulig.

 

Forøvrig en morsom digreson; gameplay i de fleste nyere spill blir "dummet ned" for å være så tilgjengelig som mulig, for flest mulig. Så gjør de det samtidig så vanskelig som mulig å skaffe seg produktet ...

 

 

Ubisoft, som i det siste har vært blandt de verste i klassen år det gjelder DRM, har nylig skrytt at det er nedgang i piratomsetniga av spilla deres. Legg merke til at de aldri nevner salgstalla for de samme spilla. Det er en sterk indikasjon på at salget også er gått ned.

 

Edit: N- knappen er visst ikke helt i form ...

Endret av StorPeder
Lenke til kommentar

Helt enig og godt sagt Storpeder. Ubisoft har alltid stått mitt hjerte nært.men etter all den DRM tullet (hadde selv mye problemer med settlers 7) så har jeg bestemt meg for å ikke "støtte" de lengre. Kjøper spill i hytt og pine, men det siste Ubisoft spillet er helt klart Settlers 7.

 

Slikt tull skader bare dem selv i lengen.

 

 

Lenke til kommentar

Merkelig. Her går folk rundt og klager over globaliseringen og all dens "vondskap", men når et selskap velger å gå motsatt vei ved å sette begrensninger på hva som kan kjøpes hvor, ja da klager man. På tide å bestemme seg? ;)

 

Uansett, det er vel også slik at ikke alle versjoner av spillet er tilgjengelig alle steder. Hvis det man ønsker finnes et annet sted, hvorfor ikke la folk betale deg for å kjøpe der? :hmm:

Endret av Fred_U_Know
Lenke til kommentar

Merkelig. Her går folk rundt og klager over globaliseringen og all dens "vondskap", men når et selskap velger å gå motsatt vei ved å sette begrensninger på hva som kan kjøpes hvor, ja da klager man. På tide å bestemme seg? ;)

 

 

Hvilke av deltakerene i denne tråden er det som går rundt og jklager over globalisering og all den vondskap?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde Gamer.no vært en blogg hvor en person synser og skriver sine egne meninger hadde jeg skjønt reaksjonen deres, men poenget mitt er at Gamer.no som "nyhets outlet" ukritisk skriver at penger er årsaken, selv om den offisielle forklaringen er noe annet, blir litt feil ...

 

Kvifor vert det feil? Greitt nok at spelpressa ofte finn seg i å måtte jatte med PR-gutta i industrien for å sikre invitasjonar til events og liknande - men det er eit symptom på at noko i denne relasjonen er alvorleg galt når lesarar berre godtar "den offisielle forklaringa", uansett kor søkt og unnvikande den er. Eg ventar heller ikkje at ein redaksjon skal vie tid til å saumfare forum - om Square-Enix ønskjer at folk skal vite om deira forklaring, må dei nesten få den ut til verda òg. Etter det kan ein gjerne sitere dei, men eg synes ikkje gamer.no har gjort nokon voldsom urett med å delvis konkludere utanfor dei rammene Square-Enix sett - det dei gjer er nærare å vere det motsatte av ukritisk.

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At spill er dyrt er tidenes dårligste unnskyldning. Eneste grunnen til at folk piratkopierer er fordi de kan.

 

Spill til pc finnes ikke dyrt, de ligger på likt prisnivå i kroner og øre idag som de gjorde for 10 år siden. Forrige konsoll jeg hadde så kostet spillene 6-800kr (forøvrig en N64) pr stk, det er nå 12 år siden. Og etter hva jeg ser får man de fleste konsollspill idag til under den prisen. Folk sutrer bare så jævlig mye nå for tida, enda spill aldri har vært billigere her i Norge.

 

Skjønte dere ikke at det ikke er snakk om pris, men at folk misliker slike korporative tvangstrøyer...

Endret av Big aim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...