Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Trenger 2-3 disker til opptak av video med fraps og audio med audacity. Dette betyr MYE skriving og overskriving på diskene. Jeg fyller opp ca 2TB i uken, sletter det fortløpende og skriver over hele disken igjen i løpet av den neste uken.

 

Hva anbefales til dette bruket? Jeg skal selvfølgelig ha diskene i RAID 1, men det har lite å si for anbefalingen egentlig :) Jeg har vurdert WD Red diskene da disse er anbefalt en del andre steder og har bra støynivå. Jeg vet at de egentlig er til NAS, men det virker som de kan være bra til mitt bruk også.

 

Det viktigste for meg er da selvfølgelig driftssikkerhet da det hadde vært en liten katastrofe å miste all data jeg har lagret :p

 

På forhånd takk for svar.

WD RED snurrer på 5400RPM og har "bare" 1mill MTBF samt 3års garanti, da vil RED PRO være bedre selv med samme MTBF men 5 års garanti og 7200RPM.

Mtp linken til Nizzen er HGST Ultrastar 7K4000 en knallgod kandidat med 2mill MTBF og 5 års garanti.

 

http://www.hgst.com/hard-drives/enterprise-hard-drives/enterprise-sata-drives/ultrastar-7k4000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Trenger 2-3 disker til opptak av video med fraps og audio med audacity. Dette betyr MYE skriving og overskriving på diskene. Jeg fyller opp ca 2TB i uken, sletter det fortløpende og skriver over hele disken igjen i løpet av den neste uken.

 

Hva anbefales til dette bruket? Jeg skal selvfølgelig ha diskene i RAID 1, men det har lite å si for anbefalingen egentlig :) Jeg har vurdert WD Red diskene da disse er anbefalt en del andre steder og har bra støynivå. Jeg vet at de egentlig er til NAS, men det virker som de kan være bra til mitt bruk også.

 

Det viktigste for meg er da selvfølgelig driftssikkerhet da det hadde vært en liten katastrofe å miste all data jeg har lagret :p

 

På forhånd takk for svar.

WD RED snurrer på 5400RPM og har "bare" 1mill MTBF samt 3års garanti, da vil RED PRO være bedre selv med samme MTBF men 5 års garanti og 7200RPM.

Mtp linken til Nizzen er HGST Ultrastar 7K4000 en knallgod kandidat med 2mill MTBF og 5 års garanti.

 

http://www.hgst.com/hard-drives/enterprise-hard-drives/enterprise-sata-drives/ultrastar-7k4000

Deskstar er enda bedre valg mhp prisen ;)
Lenke til kommentar

Hmmm, er mye av det samme som jeg har tittet på egentlig. HGST virker som det beste. Problemet jeg har er å finne tester der det skrives, slettes og overskrives "konstant". Den infoen mangler stort sett, hvertfall i de testene jeg har funnet.

 

Og når man søker på "anbefalt HDD til fraps" så er det bare random disker med 7200RPM og stor kapasitet.

 

Men tipsene deres er veldig bra, har ikke tenkt på Redpro i det hele tatt. HGST diskene har jeg dog ikke funnet til salgs i noen norske nettbutikker, hvertfall ikke de som anbefales. Skal jeg kjøpe dem fra utlandet så blir det meget høy pris pga toll og moms. Da er det like greit å gå for en billigdisk, sette i RAID 1 og satse på at man ikke ødelegger den i løpet av et år eller to. Skal uansett ha RAID 1 da :)

 

Er vanskelig dette her, for meg hvertfall, fordi jeg gidder ikke gå for en "tilfeldig" disk. Skal jeg kjøpe en så bør det være "det beste" så jeg er sikker på at jeg slipper noe tull. Har hatt disker som har krasjet før pga at de har vært "standard forbruker disker" uten særlig garanti, anbefalinger etc (hmm dårlig ordvalg der kanskje).

 

Jeg setter STOR pris på tipsene og hjelpen deres med dette. Å velge HDD er tydeligvis det vanskeligste for meg når det gjelder å kjøpe PC deler :p:D

 

Noen som vet hvor man kan kjøpe denne i norge; "HGST Deskstar 7K2000 (HGST HDS722020ALA330)" Virker som om den er den beste i forhold til driftssikkerhet.

 

PS; Jeg er nok en smule paranoid tror jeg. Får gå til legen over nyttår :hmm::w00t:

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

 

 

Trenger 2-3 disker til opptak av video med fraps og audio med audacity. Dette betyr MYE skriving og overskriving på diskene. Jeg fyller opp ca 2TB i uken, sletter det fortløpende og skriver over hele disken igjen i løpet av den neste uken.

 

Hva anbefales til dette bruket? Jeg skal selvfølgelig ha diskene i RAID 1, men det har lite å si for anbefalingen egentlig :) Jeg har vurdert WD Red diskene da disse er anbefalt en del andre steder og har bra støynivå. Jeg vet at de egentlig er til NAS, men det virker som de kan være bra til mitt bruk også.

 

Det viktigste for meg er da selvfølgelig driftssikkerhet da det hadde vært en liten katastrofe å miste all data jeg har lagret :p

 

På forhånd takk for svar.

WD RED snurrer på 5400RPM og har "bare" 1mill MTBF samt 3års garanti, da vil RED PRO være bedre selv med samme MTBF men 5 års garanti og 7200RPM.

Mtp linken til Nizzen er HGST Ultrastar 7K4000 en knallgod kandidat med 2mill MTBF og 5 års garanti.

 

http://www.hgst.com/hard-drives/enterprise-hard-drives/enterprise-sata-drives/ultrastar-7k4000

Deskstar er enda bedre valg mhp prisen ;)

 

Pris er nesten likegyldig når innholdet er viktig, jeg ville glatt betalt litt ekstra for 2 års lenger garanti samt mindre sannsynlighet for feil.

 

Her er Ultrastar 2 tb:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1803181

 

Deal.no har 1 7K3000 på lager:

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=HUA723020ALA640

Lenke til kommentar

Kan dere anbefale meg en ssd? Skal ha den til desktop pc til os + spill. 128 GB (gjerne mer om det går på mitt budsjett), max 1000 kroner. Fint om den er inne på lager hos komplett eller mpx (har sett, men mange av de dere har anbefalt før er ikke på lager og jeg skulle helst hatt i går :hrm: )

 

Har fram til nå kun hatt gamle typen harddisker, så fint om dere kan skrive om jeg trenger skinner/adapter e.l til å skru den inn i kabinettet. Har sett på samsung og crucial sine, men i tester er det ofte 500+ GB versjonene som blir testet, så da vet jeg ikke om 128/256 versjonene av samme type er like bra?

Lenke til kommentar

Den er ikke på lager, men de fleste Samsung 840 PRO, samsung 850, MX100 er gode SSD.

 

Ofte er det slik 128-120 til 250 GB litt lavere skrivehastighet en 500\512 GB SSD diskene, men hva så? Vi snakker om minimalt forskjeller som du normalsett ikke merker stort til.

 

Hvis du ikke finner noe på lager, se på expert, elkjøp eller lefdal de burde ha Samsung 840 Evo, den funger greit, selv om enkelte kan få dårligere ytelse over tid. Men det burde være lett å ta det på reklamasjon hvis det skjer.

 

Samsung 840 Pro er raskere (IO) og litt bedre ytelse en MX 100 men hva spiller det stor rolle, med mindre du ytelsetester SSD disken hver dag tviler jeg på du merker store forskjeller. Er kun snakk om 1-3 sekunder forskjeller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 4 stk Mx100 256GB på mpx.no i september i fjor for 699kr :wee: Nå koster de faktisk nesten 30% mere! :confused:

Noen som vet hva prisøkningen skyldes? Jeg hadde håp om at 500 GB-modellene skulle bevege seg ned mot tusenlappen, men de siste månedene har prisene bare steget. F. eks har 512 GB-versjonen av MX100 steget med 500 kroner siden august! Vurderer egentlig å kjøpe en SSD nå, før prisene stiger enda mer (mtp kronens fall den siste måneden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...