Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

 

 

Vet at det er en egen tråd for Nintendo Switch, men nå synes jeg at vi som har argumentertfor en hybrid-konsoll i denne tråden tidligere må få lov til å hovere litt. Vi hadde rett! Husker godt litt ampre diskusjoner med diverse brukere her inne som hardnakket nektet for at en hybrid-konsoll var noe Nintendo så mye som vurderte, og at det ikke ville være gjennomførbart. In your face! ;)

Det var ingen som mente det ikke var gjennomførbart. Folk mente det var en dårlig ide. Jeg mener fortsatt det er en dårlig ide.
Men de har jo egentlig ikke noe valg? Direkte konkurranse mot de etablerte stuekonsollene er kroken på døra, og å slutte med hardware er å følge Sega inn i forglemmelsen.

Vi har diskutert dette frem og tilbake i en evighet, så jeg skal forsøke å utdype kort.

 

Jeg mente ikke at Nintendo skulle slutte med Hardware. Jeg mener Nintendo kunne forsøkt å ri to hester samtidig, både delvis gimmick og delvis hardware-hesten. Trenger ikke være PS Pro, men på nivå med de fire år gamle konsollene. Står ikke skrevet i stein at Nintendo ville feilet dersom de hadde sterkere maskinvare.

 

Nå avhenger alt av om denne gimmicken - stuekonsoll on the go- slår an. Jeg håpet Nintendo får det til, men jeg er ikke sikker.

 

Min bekymring er at dette er egentlig en ekstrem versjon av Wii U-gimmicken, som gjorde et poeng av at man kunne spille på gametab samtidig som at andre brukte TV-en. Nintendo Switch er en Wii U med uendelig rekkevidde på Gamepaden. Er det nok? Og er denne rekkevidden verdt prisen, en unødvendig svak konsoll (jeg forutsetter at den vil være svak)? Salgstallene vil vise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Right. Jeg finner ikke den artikkelen jeg tenkte på, men når det kommer til Laura Kate Dale, som har vist seg å ha veldig, veldig gode kilder (les gjennomgangen hennes her: http://letsplayvideogames.com/2016/10/a-deep-dive-on-lpvgs-nintendo-switch-reports-and-info/)har en tweet i artikkelen sin som sier:

 

 

Og videre:

 


I have run Emily Rogers’ Switch Specs by Sources A (Nintendo), B (Ubisoft) and C (Indie). All three say that the information is accurate to at least one set of development hardware. Source A (Nintendo) suggested they were final hardware retail specs.

Trust Emily Rogers on hardware info, she’s got rock solid sources on the tech and power of this device.

 

Det Emily Rogers skriver om specs (her: https://arcadegirl64.wordpress.com/2016/09/02/rumor-what-should-we-expect-from-the-final-nx-product/),er:

 


Here is what you can expect from the final retail product:

  • Custom Nvidia GPU chip
  • Region Free (No region lock)
  • Six inch (6.2 inch?) multi-touch screen (Heard nothing about a stylus)
  • The touchscreen has 720p resolution.
  • 32GB of built-in internal storage
  • SD card support
  • Supports USB 2.0 and 3.0
  • The dock has two 2.0 usb ports and one 3.0 usb port.
  • The portable device is around 14 – 15 mm in thickness.
  • The right analogue stick (or circle pad?) will be below the face buttons.
  • Camera and microphone are not built into/inside the NX portable device.
  • Cooling is still a little noisy
  • Detachable controllers (motion controls and next-gen vibration technology) <– Everything Laura Kate Dale said in her article was correct.
  • Share / Social button that Laura Kate Dale posted is true.
  • There are *at least* two shoulder buttons.
  • Battery Life — Ehhh not great. I haven’t heard an exact number of hours, but it doesn’t sound great.
  • Below PS4 and XB1 in raw power.
  • Supports Unreal Engine 4 and Unity Engine.

Så altså dårligere enn PS4 og XB1. Men som sagt, har lest andre steder at den ligger rundt XB1. Så kanskje bare en smule under? Er jo lov å håpe.:)

Lenke til kommentar

Så altså dårligere enn PS4 og XB1. Men som sagt, har lest andre steder at den ligger rundt XB1. Så kanskje bare en smule under? Er jo lov å håpe. :)

Høres ut som ren spekulasjon. Kan hende at de har lest "X1", chipen som GPU-en til Switch visstnok er basert på, og trodd at det var en forkortelse for Xbox One.

 

Jeg synes at Switch virker veldig spennende, men at den kommer til å matche XBO eller PS4 i kraft har jeg ikke noe tro på. 

 

 

Lenke til kommentar

 

Så altså dårligere enn PS4 og XB1. Men som sagt, har lest andre steder at den ligger rundt XB1. Så kanskje bare en smule under? Er jo lov å håpe. :)

Høres ut som ren spekulasjon. Kan hende at de har lest "X1", chipen som GPU-en til Switch visstnok er basert på, og trodd at det var en forkortelse for Xbox One.

 

Jeg synes at Switch virker veldig spennende, men at den kommer til å matche XBO eller PS4 i kraft har jeg ikke noe tro på. 

 

 

 

Hvis du leser linkene........

 

De har kilder, hvorav en er fra Nintendo selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så altså dårligere enn PS4 og XB1. Men som sagt, har lest andre steder at den ligger rundt XB1. Så kanskje bare en smule under? Er jo lov å håpe. :)

Høres ut som ren spekulasjon. Kan hende at de har lest "X1", chipen som GPU-en til Switch visstnok er basert på, og trodd at det var en forkortelse for Xbox One.

 

Jeg synes at Switch virker veldig spennende, men at den kommer til å matche XBO eller PS4 i kraft har jeg ikke noe tro på. 

 

 

 

Hvis du leser linkene........

 

De har kilder, hvorav en er fra Nintendo selv. 

 

Hvis jeg leser hvilke kilder? 

 

Det står jo "Below PS4 and XB1 in raw power".

 

Jeg betviler ikke Emily Rogers eller Laura Kate Dale. Jeg refererte til de du nevnte som sa at den er på nivå med XBO.

Lenke til kommentar

Jammen i himmelens navn, det er jo hentet fra linken til Emily. :p

 

EDIT: Ah, ser hva du mente. Litt trøtt her. Altså, below kan jo være nært opp mot. Får håpe det. Uansett så nekter jeg å tro at den er på WiiU-nivå. Det er jo milevidt under Xbone og PS4.

Ja? Jeg vet godt at den kommer fra linken til Emily. Hva er det du vil frem til?

 

Litt rusten når det gjelder forum og diskusjon og slikt, så det kan godt hende poenget mitt ikke kom godt nok frem. Jeg prøver igjen:

 

Vi snakker om to ulike grupper her:

*Den ene gruppen, med blant annet Emily og Laura Kate, sier at den er svakere enn PS4/XBO

*Den andre, som jeg fortsatt har til gode å se linker/eksempler fra (derav hvorfor jeg så på det som ren spekulasjon) sier at den er på nivå med XBO. 

 

 

EDIT: Ah, ser hva du mente. Litt trøtt her. Altså, below kan jo være nært opp mot. Får håpe det. Uansett så nekter jeg å tro at den er på WiiU-nivå. Det er jo milevidt under Xbone og PS4.

Jeg er enig i at det sannsynligvis blir et merkbart hopp fra Wii U til Switch. Jeg tror bare at størrelsen på maskinen kommer til å begrense ytelsen. Nintendo må tenke på både batteritid og varmeutvikling.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Jammen i himmelens navn, det er jo hentet fra linken til Emily. :p

 

EDIT: Ah, ser hva du mente. Litt trøtt her. Altså, below kan jo være nært opp mot. Får håpe det. Uansett så nekter jeg å tro at den er på WiiU-nivå. Det er jo milevidt under Xbone og PS4.

Da legger man godvilja til. Da hadde de sagt close to eller noe slikt. Ikke below

Lenke til kommentar

Right. Jeg finner ikke den artikkelen jeg tenkte på, men når det kommer til Laura Kate Dale, som har vist seg å ha veldig, veldig gode kilder (les gjennomgangen hennes her: http://letsplayvideogames.com/2016/10/a-deep-dive-on-lpvgs-nintendo-switch-reports-and-info/)har en tweet i artikkelen sin som sier:

 

 

Og videre:

 

I have run Emily Rogers’ Switch Specs by Sources A (Nintendo), B (Ubisoft) and C (Indie). All three say that the information is accurate to at least one set of development hardware. Source A (Nintendo) suggested they were final hardware retail specs.

Trust Emily Rogers on hardware info, she’s got rock solid sources on the tech and power of this device.

 

Det Emily Rogers skriver om specs (her: https://arcadegirl64.wordpress.com/2016/09/02/rumor-what-should-we-expect-from-the-final-nx-product/),er:

 

Here is what you can expect from the final retail product:

  • Custom Nvidia GPU chip
  • Region Free (No region lock)
  • Six inch (6.2 inch?) multi-touch screen (Heard nothing about a stylus)
  • The touchscreen has 720p resolution.
  • 32GB of built-in internal storage
  • SD card support
  • Supports USB 2.0 and 3.0
  • The dock has two 2.0 usb ports and one 3.0 usb port.
  • The portable device is around 14 – 15 mm in thickness.
  • The right analogue stick (or circle pad?) will be below the face buttons.
  • Camera and microphone are not built into/inside the NX portable device.
  • Cooling is still a little noisy
  • Detachable controllers (motion controls and next-gen vibration technology) <– Everything Laura Kate Dale said in her article was correct.
  • Share / Social button that Laura Kate Dale posted is true.
  • There are *at least* two shoulder buttons.
  • Battery Life — Ehhh not great. I haven’t heard an exact number of hours, but it doesn’t sound great.
  • Below PS4 and XB1 in raw power.
  • Supports Unreal Engine 4 and Unity Engine.

Så altså dårligere enn PS4 og XB1. Men som sagt, har lest andre steder at den ligger rundt XB1. Så kanskje bare en smule under? Er jo lov å håpe. :)

 

som er basert på Teraflops.

 

Tegra X1: 0.5 TFLOPS (double in 16 bit)

Wii U: 0.35 TFLOPS

Tegra X2: 0.75 TFLOPS (double in 16bit)

Switch: between 0.5 and 0.75 TFLOPS (double in 16bit)

Xbox 1: 1.31 TFLOPS

PS4: 1.84 TFLOPS

PS4 Pro: 4.2 TFLOPS (double in 16-bit)

Scorpio: 6 TFLOPS (double in 16bit if suppoerted)

 

RX480: 5.5 Teraflops

GTX1060: 4.4 Teraflops

 

Men dette er bare teraflops, linket til rx480 og gtx1060 for å vise hvor lite teraflops betyr egentlig i enkelte tilfeller, eller mange? 

GTX1060 er altså raskere enn RX480 på veldig mange områder, og har type 1 Teraflops mindre.

 

1060 er også basert på samme teknologi som kommer på Switch. (Pascal)

 

Siden det er custom chip fra nVidia så er det helt umulig å vite nøyaktig hva som kommer å være på maskinen før de selv bestemmer å gå ut med specs. Når Tegra X1 klarer å yppe med X360 og PS3 så burde X2 klare å yppe med Xbox One også. Synes nu jeg.

Lenke til kommentar

 

Hadde wiiU bare 0.35 Tflops? Holy guacamoly det var lite xD

Allikevel kjører spillene til Nintendo i 60FPS, wohooo.....

1080P@60fps i singleplayer og lokal flerspiller er det vi trenger. Får vi det, så har hvertfall ikke jeg noen klager. Det er tross alt en standard som har eksistert i så mange år nå, at det faktisk er litt flaut for en spillkonsoll og ikke klare det i 2017.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...