Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke spill er det du snakker om nå? Mario Galaxy 1, 2 eller Zelda? Alle sammen?

Relativt sett har spillene solgt godt. Men ingen av de kommer i nærheten av New Super Mario, som jeg ser på helt greit oppgulp, ikke noe mer eller mindre.

 

Ifølge Wikipedia har Galaxy solgt drøye ti millioner, Galaxy 2 drøye seks, mens Skyward Sword nærmet seg fire millioner for et års tid siden. Hvor mye det har solgt totalt sto ikke. Greit at New har solgt mer, men å kalle salg i millionklassen, for ikke å snakke om ti millioner, "bare helt ok" er litt drøyt.

Lenke til kommentar

Det er ingen historie å snakke om i Monster Hunter, så det går fint.

 

Monster Hunter er et action-rpg som handler om å drepe store monstre gjennom taktikk og raske reflekser. Kan spilles alene eller sammen med andre online (som jeg anbefaler). Er ganske vanskelig i starten, men ekstremt gøy når man kommer inn i det, anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Etter å ha sett den Monster Hunter videoen kunne jeg ha tenkt meg å soille det men har et par såørsmål:

1. Kan jeg spille det uten å ha spilt forgjengerne ? Jeg tenker historiemessig

2. Hva slags gameplay er det/ hvilket spilltype ligner det på ?

 

Quoter meg selv fra tidligere i tråden

I MH er det hovedsaklig kamp-mekanikken det er fokus på. Hvert av de mange forskjellige våpnene krever å lære seg et totalt forskjellig styresystem. Bare det faktum at det er haugevis med "Great Sword guides" eller "sword+shield" guides rundt på youtube og nettet ellers sier sitt om det. Du bruker svært mye tid på gathering og crafting, som er MMORPG-ish delen av spillet.

Grindingen er basert på hvordan man oppgraderer utstyret sitt. Du kjøper nesten aldri nye våpen eller ny armor. Du kjøper basisvåpenet i hver våpengren,

og oppgraderer de du allerede har til å få nye stats og bli mere og mere kraftige (og endrer utseendet fullstendig). Disse oppgraderingene krever materialer, som planter, sopp, og deler fra monstre i brettet du befinner deg i. Samme med potions og traps, og det er et utall potions som alle har sin bruk. Du ser hele tiden hva neste våpen/armorupgrade trenger, f.eks. 4 jaggi bones, 5 honey ellernoe sånt. Jaggi bones får du da kun av å drepe jaggi-monstrene. Planter og sopp er strødd rundt utover brettene, noen vokser bare i huler etc. Noen krever mats fra boss-monstre som spawner rundt i sonen og beveger seg fritt rundt, mens andre bossmonstre er på en spesiell plass hele tiden.

Det blir en slags besettelse å grinde nok ting til å skaffe neste armor upgrade, eller gjøre greatswordet om fra vanlig til "bone sword". Forskjellen på våpnene er også ganske ekstrem, du må lære deg helt forskjellig spillestil og moves om du har et stort og tungt sverd ift et lite sverd+shield eller en lanse, fordi animasjonene til de store tunge våpnene bruker lang tid på å bli ferdige, men slår desto mye hardere når du treffer. Du kan avbryte angrep når som helst med en roll eller block, så det blir å finne ut når i komboen du bør rolle/blocke før du blir truffet..veldig dypt system man lett fortaper seg i.

Finner du ut at du plutselig vil prøve den store lansen eller Sword+Shield, blir det en totalt anna spillestil enn med et greatsword f.eks. Du har også eksotiske våpen som Swordaxe, som kan ha rollen til både sverd og øks ved et knappetrykk.

Du kan også velge mellom flere grener når du oppgraderer våpen. Vil du ha mere stål? Eller gjøre sverdet om til et taggete bone sword? Valget er der. Begge gir forskjellige + stats.

Kampene går mest på å lære de forskjellige angrepene til hver type monster, og utnytte det. De har forskjellige angrepsmønstre de følger ganske slavisk, og telegraferer angrepene sine akkurat tidsnok til at du kan motreagere hvis du vet hva den kommer til å gjøre. Det er derfor bossfights kan vare i 40+ minutter. Man vet nøyaktig mønsteret til monsteret, og blir aldri truffet, men det har sinnssykt mye hitpoints og tar derfor en evighet å grinde ned. Og i sånne episke lange kamper mister man lett fokus og tuller det til, må prøve pånytt pga en teit feil man gjør som tar vekk halve helsa di osv.

I Multiplayer endrer det seg totalt pånytt, da er man opptil 4 spillere, monstrene får høyere helse, og man faller inn i roller som Tank, healer, ranged, dps. og rewards blir mye bedre. Omtrent som å spille dungeons i MMORPG-spill.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Anngående salgstall, så har både Galaxy 1 og 2 gjort det meget godt. Skyward Sword har solgt noe dårligere i forhold til feks Twilight Princess, men ligger jo også på et respektabelt nivå. At folk fortsetter å rakke ned på New Super Mario Bros Wii sine salg forstår jeg ingenting av. Det er riktig at det ikke er like bra som de overnevnte, og det har definitivt vært billigere å produsere, men det virker som om dere ikke tar inn over dere at dette var det første 2D-Mariospillet på en konsoll siden 1990! At det likevel har fått denne "ren melkings"-merkelappen er i mine øyne ufattelig. Nå virker det som om Nintendo ligger seg på et 2D-Mario til konsoll annethvert eller hvert tredje år (2009, 2012) noe som etter mitt syn er en fin linje. Dere som ikke er interessert trenger jo ikke spille de, mens vi andre som har savnet denne tiden siden tidlig nittitallet kan kose oss gløgg i hjel. Tipper det er mye av bakgrunnen for at NSMBW solgte såpass godt - det var ganske enkelt alt for lenge siden forrige gang vi hadde fått noe lignende, så vil nok salgene i denne serien synke etterhvert som Nintendo får gjort utgivelsene mer jevnlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke mye nytt på nintendo direct nei, lurer på hvem de egentlig tror sitter og ser på disse streamene. De kommer jo med en masse info som nok 99% av dem som sitter og ser på vet fra før.

 

Ang. Monster Hunter 3 Ultimate i 1080P, ikke så rart at det er tilfelle når spillet bruker samme geometri og modeller som 3ds versjonen bare med skarpere teksturer. Med andre ord detaljrikdommen er lavere enn wii versjonen som kom ut i 2009.

 

Men jeg gleder meg til spillet uansett da, spillet har fått masse mer innhold og det er jo selve innholdet i spillet som er viktigst, ikke det visuelle.

Monster Hunter serien har aldri klikket helt for meg, men har tenkt å gi det en ny sjangse når Ultimate kommer.

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at de legger Nintendo Direct til rette for mindre informerte brukere, men realiteten er nok som Santar sier at det er de med mest peiling som faktisk sitter og ser på dem.

 

Når det er sagt, var det ikke absolutt ingen nyheter, vi fikk jo feks vite en del release-datoer vi ikke viste om, vi fikk også vite noen releasemåneder, og vi fikk vite at spill som Harmoknight faktisk kommer til vesten. I det store og det hele likevel undervelmende og lite interessant. Høydepunktet var vel da Shibata sang karaoke på den europeiske tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ang. Monster Hunter 3 Ultimate i 1080P, ikke så rart at det er tilfelle når spillet bruker samme geometri og modeller som 3ds versjonen bare med skarpere teksturer. Med andre ord detaljrikdommen er lavere enn wii versjonen som kom ut i 2009.

 

Men jeg gleder meg til spillet uansett da, spillet har fått masse mer innhold og det er jo selve innholdet i spillet som er viktigst, ikke det visuelle.

Monster Hunter serien har aldri klikket helt for meg, men har tenkt å gi det en ny sjangse når Ultimate kommer.

Så akkurat en trailer av MH3U, ser ut som MH Tri uten overdreven bloom, teksturene er sammenlignbare med hva jeg hadde forventet fra et PS2-spill, og modelldetaljene er knapt eksisterende.

Hvorfor skal noen gidde å kjøpe Wii U-utgaven når man får samme spill på 3DS? Med mindre de selger en bundle der man får begge spillene for et minimalt premium tviler jeg sterkt på at Wuu-utgaven vil selge godt.

 

Det beste Monster Hunter-spillet er fortsatt MHF2 i mine øyne, i MH Tri og MHP3 virket AIen alt for tilfeldig syns jeg, og det eneste som kom med MHFU var enda lengre oppdrag og et par meningsløse nerfhammere for å "balansere" spillet. Om du ikke likte MH Tri eller MHFU tror jeg ikke du vil like MH3U heller for å si det sånn, Capcom ser ut til å ha mistet litt av grepet på hva som gjorde Monster Hunter Freedom så bra som det var.

Lenke til kommentar

Disse har blitt bekreftet så langt:

 

Bioshock Infinite

Tomb Raider

The Last of Us

Halo 4 Spartan Ops

Gears of War Judgement

Castlevania: Lords of Shadow 2

South Park: The Stick of Truth

 

Teasers:

Et spill for "old-school" gamere.

Spill som med antatt lanseringsdato etter sommeren 2013(kan være et eller flere av spillene i listen ovenfor"

 

VGA har vanligvis vært et dudebro-preget show, så jeg tror ikke at særlig mange av Nintendos egne spill hadde passet inn der.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Ekstra ironisk at de da ga Zelda "lifetime-award" i fjor :) Menmen, det er jo ikke umulig at de har planer om å endre det litt slik at det blir spiselig for flere enn bare klassiske "dudebros". Med tanke på at Keighley (som hintet om det "old-school"-spillet) er en gammel fan av pek- og klikkspill, håper jeg vi får se noe nytt fra en slik serie. Monkey Island kanskje? Det virket jo som det lå i kortene at Tales of Monkey Island bare skulle være det første av en slags ny start for serien, så vil tro at Telltale har en avtale om å før eller siden gå i gang med sesong 2. Men så var det dette Disney-oppkjøpet... Akkurat den biten er uansett det jeg ser mest frem til.

 

Ellers så kjøpte jeg akkurat FTL for 30 kroner i Steam. Ønsk meg lykke til!

Lenke til kommentar

Disse har blitt bekreftet så langt:

 

Bioshock Infinite

Tomb Raider

The Last of Us

Halo 4 Spartan Ops

Gears of War Judgement

Castlevania: Lords of Shadow 2

South Park: The Stick of Truth

 

Teasers:

Et spill for "old-school" gamere.

Spill som med antatt lanseringsdato etter sommeren 2013(kan være et eller flere av spillene i listen ovenfor"

 

VGA har vanligvis vært et dudebro-preget show, så jeg tror ikke at særlig mange av Nintendos egne spill hadde passet inn der.

Har nok ikke fulgt så godt med som jeg burde, men er de der bekreftet for Wii U? :huh:
Lenke til kommentar

Menmen, det er jo ikke umulig at de har planer om å endre det litt slik at det blir spiselig for flere enn bare klassiske "dudebros".

Nå synes jeg at du er litt for håpefull. :p

 

Neida, det at Journey og The Walking Dead er nominert til GOTY-prisen varmer hjertet mitt. Og som nevnt ovenfor ble jo Portal 2 vist frem i 2010, så de er ikke helt fortapte.

 

Har nok ikke fulgt så godt med som jeg burde, men er de der bekreftet for Wii U? :huh:

Nei. Det er bare en liste over spillene som skal bli vist frem på VGA i år. Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...