Gå til innhold

(SPOILERTRÅD) Game of Thrones - For oss som har lest bøkene || IKKE bruk sitering av brukere utenfor tråden


Anbefalte innlegg

"Problemet mitt er: Jon Snow er historien, underdogen, i nord, som vi følger Nights Watch igjennom. Daenerys holder til i øst, nå med Tyrion. Vi har folk i King's Landing.

Nå har vi ikke mer Jon Snow. Det er irriterende for meg, å følge en karakter i så lang tid, som blir bygget opp, og som jeg føler blir revet bort før historien er fortalt."

Fra Bone i den andre tråden. Jævlig godt poeng, nå som Sam er i Oldtown er Jon den eneste POV char ved The Wall unntatt Melisandre, og Melisandre har hatt en kort kapittel...

Davos har vel hatt mange kapitler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

"Problemet mitt er: Jon Snow er historien, underdogen, i nord, som vi følger Nights Watch igjennom. Daenerys holder til i øst, nå med Tyrion. Vi har folk i King's Landing.

Nå har vi ikke mer Jon Snow. Det er irriterende for meg, å følge en karakter i så lang tid, som blir bygget opp, og som jeg føler blir revet bort før historien er fortalt."

Fra Bone i den andre tråden. Jævlig godt poeng, nå som Sam er i Oldtown er Jon den eneste POV char ved The Wall unntatt Melisandre, og Melisandre har hatt en kort kapittel...

Davos har vel hatt mange kapitler?

 

Ja, men i boka er han ikke i nærheten av the wall. Han har faktisk aldri vært der.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Etter bøkene var jeg usikker på om Jon faktisk døde, men virket ikke som det var noe tvil om det i serien. Men er det bare meg som er overbevist om at Jon blir gjennoplivet av Melisandre

At han dør er det liten tvil om, men hva skjer etterpå? Det er så utrolig mange muligheter.

 

Jeg tror ikke han blir en wight, rett og slett fordi jeg ikke tror White Walkernes makt strekker seg sør for muren... enda...

 

Men en mulighet er full oppvåkning a la Beric Dondarrion slik du foreslår.

 

En annen er warging, at han lever videre gjennom Ghost, men jeg tviler på det også ettersom det så langt i bøkene er blitt sagt at skinchanging på dødens rand er en one-way-street.

 

Den fjerde muligheten som jeg ser bl.a. covah nevner og som jeg virkelig liker/håper på er at nihts watch brenner liket hans og at flammene vekker ham til live igjen i en hendelse som speiler det som skjedde med Daenerys i bok 1, og dermed indirekte bekrefter et (slekts?)bånd mellom de to, selv om det vel vanskelig lar seg gjøre å gjøre «gjenfødselen» hans like spektakulær som Daenerys sin var

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

En annen er warging, at han lever videre gjennom Ghost, men jeg tviler på det også ettersom det så langt i bøkene er blitt sagt at skinchanging på dødens rand er en one-way-street.

Men skinchanging pluss Melisandre kan kanskje være en mulighet. Det har vært mye fokus på Ghost og på Jons ulvedrømmer, så ville nesten blitt overrasket dersom han ikke warger på et tidspunkt. Dessuten ser jeg ikke poenget med prologen i bok fem med mindre kapittelet var ment som foreshadowing. At han kommer tilbake er jeg i alle fall overbevis om, er en del historiemessige årsaker til det. Har jo også vært en del luredødsfall og tilbakevendinger i de siste bøkene, så ville ikke vært noe nytt i alle fall.

Lenke til kommentar

Har det vært så mye fokus på Jons ulvedrømmer og Ghost i tv-serien? Det har vel vært primært for Bra og det har i så fall ikke vært det på en god stund. Da blir det litt beleilig å plutselig dra fram det kortet igjen, noe som egentlig også det at Beric vekkes til live med hjelp av Thoros av Myr - det har blitt etablert i tv-serien men det er så lenge siden at folk ikke husker det så godt. I bøkene er jo dette ting som ikke forsvinner på samme måte som i tv-serien.

Lenke til kommentar

Den fjerde muligheten som jeg ser bl.a. covah nevner og som jeg virkelig liker/håper på er at nihts watch brenner liket hans og at flammene vekker ham til live igjen i en hendelse som speiler det som skjedde med Daenerys i bok 1, og dermed indirekte bekrefter et (slekts?)bånd mellom de to, selv om det vel vanskelig lar seg gjøre å gjøre «gjenfødselen» hans like spektakulær som Daenerys sin var

Når jeg tenker meg om så er det faktisk ting som kan gjøre oppvåkningen til Jon på bålet like spektakulær som Dany sin var: Fullbyrdelsen av legenden om Azor Ahai, med lightbringer i lys lue og hele pakka. Det ville ha vært rimelig stort. Men jeg håper ikke longclaw blir lightbringer. Det ville vært litt antiklimaks.

Lenke til kommentar

Kanskje de brenner Jon, for så å oppdage at han ikke brenner. Melisandre, som ser på brenning som en ofring til R'hllor, vil tolke det slik at R'hllor ønsker han i live. Da vil hun nok gjøre det hun kan for å gjenopplive han, som hun vet en red priest har fått til tidligere.

 

Edit: Master Aemon ble brent på bålet når han døde. Kanskje de brukte den scenen for å legge opp til at noe skal skje med Jon i flammene. De valgte jo å gå en litt annen vei der mtp. bøkene.

 

Edit 2: Altså de viser hvilken seremoni Jon mest sannsynlig vil få som et høytstående medlem av NW. Ser ikke så mange grunner til at Aemon ikke skulle bli med Sam til Old Town.

Endret av hr_krabbe
Lenke til kommentar

Hva med Catelyn Stark, kommer hun ikke til å bli gjenopplivet i serien på tv? 

 

Tvilsomt. Burde i så fall skjedd i sesong 4 eller helt på tampen av sesong 3.

 

 

 

Edit: Master Aemon ble brent på bålet når han døde. Kanskje de brukte den scenen for å legge opp til at noe skal skje med Jon i flammene. De valgte jo å gå en litt annen vei der mtp. bøkene.

 

 

Det er uansett ikke helt feil. Targaryens hadde en tradisjon for å brenne sine døde. Og selv om man legger sitt gamle liv bak seg når man blir Nightswatch så virker det som mye blir beholdt også. Bl.a. avlegger man jo eden foran weirwood treet dersom man holder de gamle gudene.

 

Starks putter sine døde i sarkofager i en krypt, Tullys sender sine døde av gårde på en brennende båt... Det virker som om begravelsesritualene varierer voldsomt i Westeros.

Lenke til kommentar

Veldig glad for at de ikke gjenopplivet Starks i TV-serien. Det var bare nok en av disse endeløse, nye plotlinjene som Martin innførte tilsynelatende uten noen plan for hvor de skulle ende. Dessuten er det veldig såpeopera å drive og gjenopplive døde karakterer. Husker Days of Our Lives gjorde dette i ett sett.

Lenke til kommentar

Greia er at jeg mistenker at Jons gjenoppstandelse er av en viss betydning for avslutningen på hele historien.

 

Og at for at folk ikke skal oppfatte Jon's gjenoppstandelse som litt «juks» tror jeg han så seg nødt til å etablere muligheten for gjenoppstandelse på et tidligere tidspunkt i historien, for at folk lettere skal akseptere det som en mulig utvei også for Jon sin del.

 

Men jeg synes han burde nøyd seg med en av de gjenoppstandelsene. Beric, LS eller The Mountain... ikke alle tre

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...