Gå til innhold

(SPOILERTRÅD) Game of Thrones - For oss som har lest bøkene || IKKE bruk sitering av brukere utenfor tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå synes jeg LSH toget har gått. Med Riverlands-plottet denne sesongen gav de seg selv en ny (uventet) anledning til å introdusere henne, men i det øyeblikket vi så Beric Dondarrion på skjermen var det kjørt i mine øyne.

 

Evt kan de erstatte henne med at en av de andre karakterene gjenoppstår, som Brynden Blackfish f.eks. men det ville ikke blitt det samme. Han har ikke fått hele livet sitt revet i filler av Freys/Boltons/Lannisters på samme vis som Catelyn.

 

Når det gjelder Arya som en levende LSH erstatter... fullt mulig. Men har vi noen grunn til å tro at D&D vet i detalj hva GRRM har gitt LSH for "oppgaver" fremover? Er ikke jobben til Arya (drepe viktige Freys) i stor grad gjort allerede?

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Harry (the Heir) Hardyng i The Vale, ja.

Edmure er Lord Tully, men har jo ingen eiendommer å lorde over.

Lannister, det stemmer. Teknisk sett er det Tyrion som er lorden, og har vært det siden han drepte faren. Lite loophole i loven der...

Baratheon har sikkert en arving et eller annet sted, men de tre brødrene er jo døde.

Tyrell er i bøkene svært godt sikret. Ikke bare har de en ny Lord i Willas Tyrell, men det er massevis av fettere, tremenninger osv.

Martell... Ja, hvem vet? I bøkene er det jo tre søsken hvorav Quentyn dør av akutt idioti, men det er jo mulig at de andre to dør i bok seks også. Det er helt ulogisk at folket bare plutselig godtar at elskerinnen til broren til prinsen plutselig tar over tronen, så jeg regner med at showet har tatt en del snarveier som forhåpentligvis forklares bedre i boka.

Jeg tror ikke det er noe loophole i loven som gjør deg til Lord dersom du dreper faren din (og blir dømt for det vel og merke). Kinslaying er en av de store dødssyndene i Westeros, og det gjør deg vel typisk et hode kortere om det kan bevises?

 

Overhoder:

Starks: Jon Snow (kanskje snart Bran)

 

Tully: Edmure, men Freys holder Riverrun, og Littlefinger of Harrenhal er Lord Paramount.

 

Vale: Robert Arryn (ingen reelle arvtakere presentert i TV serien så langt, men det kommer nok. Tror ikke Robin overlever. :)

 

Lannisters: Jaime. Frem til han fikk avskjed fra Kingsguarden var det vel strengt tatt Cersei som var familieoverhodet? Tyrion er dømt for kongedrap/dead man walking, og sånn sett helt uaktuell.

 

Targaryens: Jeg anser Jon som en Bastard inntil det motsatte er bevist, og da er det Daenerys som er overhodet. Viser Jon seg å være en ekte Targaryen så vil det uansett være diskutabelt om det er han eller Daenerys som er overhodet, ettersom Aerys erklærte Viserys til å være sin rettmessige arving, og dermed hoppet over Rhaegars slektslinje.

 

Baratheons: De gjenlevende bastardene til Robert Baratheon får sloss om det? :-p Gendry har vel noen års forsprang på de andre gutta/Edric? Og i tvserien er det vel ingen andre enn Gendry igjen? Om det finnes noen andre så er det i så fall gjennom slektslinjen til søsteren til Ormund Baratheon. (Robert Baratheons grandtante) og det blir såpass søkt at Gendry virker langt mer logisk hvis ikke hele House Baratheon utslettes.

 

Tyrrells: Denne er jeg spent på hvordan bok vs tvserie vil løse. Tyrrells er jo nå utryddet i Tvserien, men selv om det samme skulle skje i bøkene så tviler jeg på at Willas vil være til stede når det smeller. Kanskje han dør på annet vis? Dersom det samme skulle skje i bøkene så er det Janna Tyrrel (Maces eldste søster, han har 2) som arver tittelen.

 

Martell: Her er det også mismatch mellom bøker og tvserie, Arianne eksisterer og lever i bøkene, og ikke minst: The Sand snakes liker henne og vil henne neppe noe vondt, så hvis hun (og Trystane) dør så er det neppe Sand Snakes som gjør det. Tror faktisk ikke de ville synke så lavt som til å kverke Doran heller. I tv serien er det mye enklere: House "Sand" (Ellaria) regjerer.

 

Greyjoys: Omstridt. Euron i følge de fleste. Yara i følge Yara og Theon.

Lenke til kommentar

 

Tyrion referer til seg selv som "the rightful lord of casterly rock" og blir ikke motsagt i bok 5. 

 

Mens han er i Westeros, og etter han har knerta faren?

 

Han snakker ikke med noen andre enn Varys i Westeros etter at han har drept faren. Dette er seinere. 

Hva har Westeros med saken å gjøre?

Lenke til kommentar

 

 

Tyrion referer til seg selv som "the rightful lord of casterly rock" og blir ikke motsagt i bok 5. 

 

Mens han er i Westeros, og etter han har knerta faren?

 

Han snakker ikke med noen andre enn Varys i Westeros etter at han har drept faren. Dette er seinere. 

Hva har Westeros med saken å gjøre?

 

 

Saken er vel at folk i Westeros har et noe annet syn på hva Tyrion mener om saken enn han selv, og det er større sjans for at han blir motsagt der enn av kompisen Varys?

Lenke til kommentar

Så hva om Arya blir tv-utgaven av Lady Stoneheart? 

 

Jeg mener både det er rom og plass for Lady Stoneheart fremdeles, men Benioff og Weiss virker ikke så interessert i karakteren for tv.

 

Var en på reddit som skrev noe lignende. At Arya dreper folk, men sprer rykter om at det er spøkelse/ånd som kommer fra Cat. Da blir Lady Stoneheart en legende/myte som ingen ser, men som folk begynner å tro på. Hadde vært en kul løsning som kanskje er mer realistisk og som passer bedre i tv-serien. Vil også passe bra inn med Arya som faceless siden ingen vil vite at det er hun som dreper og det vil være forskjellige "personer" for hvert drap.

Lenke til kommentar

 

Så hva om Arya blir tv-utgaven av Lady Stoneheart?

 

Jeg mener både det er rom og plass for Lady Stoneheart fremdeles, men Benioff og Weiss virker ikke så interessert i karakteren for tv.

Var en på reddit som skrev noe lignende. At Arya dreper folk, men sprer rykter om at det er spøkelse/ånd som kommer fra Cat. Da blir Lady Stoneheart en legende/myte som ingen ser, men som folk begynner å tro på. Hadde vært en kul løsning som kanskje er mer realistisk og som passer bedre i tv-serien. Vil også passe bra inn med Arya som faceless siden ingen vil vite at det er hun som dreper og det vil være forskjellige "personer" for hvert drap.

Hadde vært en veldig fin vri på LSH det der. Enig i det.

Lenke til kommentar

- "The prince that was promised"

- "Promise me, Ned"

 

Sammenheng?

 "Born under a bleeding star"

 

Dawn (som ble laget fra en stjerne) dekket med blod ble plassert ved sengen. Tror alle hint og sammenhenger mellom TPTWP og Jon er der for en grunn, om det er fordi han er TPTWP eller fordi de vil at vi skal tro det er derimot mer usikkert. Likte også at Jon lovte Sansa å beskytte han i episoden før, og like før flashbacket sier de at Ned alltid lovte at vinteren skulle komme.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Beklager å vekke en eldgammel tråd til live igjen, men siden boksnakk ikke er kosher i den andre tråden måtte det bli her:

Når det gjelder claim til tronen så stiller Jon helt klart sterkere enn Daenerys i TV-serien nå som vi vet om det annulerte ekteskapet og nye giftemålet. Men dersom en tilsvarende twist også skal skje i bøkene, så er ting der betydelig mer kompliserte. Faktisk utnevnte Aerys Viserys til sin etterfølger. Dette ble gjort på et tidspunkt hvor Aegon (VI) og søsteren hans fremdeles var i live.

Konsekvensen av det må jo da være at Viserys faktisk hadde et sterkere claim på tronen enn det Jon Snow hadde? Kongens ord er lov.

Men så har vi jo dette lille aberet at Viserys døde, og Daenerys har feil kjønn i følge store deler av Westeros sin adel, som igjen taler til Jon sin fordel.

Jeg tror forfatteren legger opp til et spill mellom Jon og Daenerys. Hvor halvparten støtter den ene og resten støtter den andre, men at konflikten får en fredelig løsning enten fordi en av dem dør eller fordi de blir et par.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Beklager å vekke en eldgammel tråd til live igjen, men siden boksnakk ikke er kosher i den andre tråden måtte det bli her:

 

Når det gjelder claim til tronen så stiller Jon helt klart sterkere enn Daenerys i TV-serien nå som vi vet om det annulerte ekteskapet og nye giftemålet. Men dersom en tilsvarende twist også skal skje i bøkene, så er ting der betydelig mer kompliserte. Faktisk utnevnte Aerys Viserys til sin etterfølger. Dette ble gjort på et tidspunkt hvor Aegon (VI) og søsteren hans fremdeles var i live.

 

Konsekvensen av det må jo da være at Viserys faktisk hadde et sterkere claim på tronen enn det Jon Snow hadde? Kongens ord er lov.

 

Men så har vi jo dette lille aberet at Viserys døde, og Daenerys har feil kjønn i følge store deler av Westeros sin adel, som igjen taler til Jon sin fordel.

 

Jeg tror forfatteren legger opp til et spill mellom Jon og Daenerys. Hvor halvparten støtter den ene og resten støtter den andre, men at konflikten får en fredelig løsning enten fordi en av dem dør eller fordi de blir et par.

Vizerys er død, så det et jo ikke mer komplisert i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Jeg tror ærlig talt det ikke spiller en rolle og at hele poenget er å samle seg mot en felles trussel,og at kampen om tronen er en form for satire om ting som ikke spiller noen som helst rolle for folket i det daglige livet. Valg av leder vil bli valgt av nytte og ikke noe så spektakulært irrelevant for overlevelsen av hele arten som "rett". Selvfølgelig bare spekulasjon, men det er slik jeg har lest bøkene. Det er ikke mye jeg tror dem nailer i serien, men valget til Jon om bøye kneet er ett av dem. Det er selvfølgelig irrelevant for han og folket hans om han er konge eller ei, om dem alle blir slaktet for fote, fordi dem valgte å stå på et absurd prinsipp om at han skal være konge av Norden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...