Gå til innhold

AMD Bulldozer på vei


Anbefalte innlegg

kjære vene.. her var et mange Intelidiots det er INGEN som vet med sikkerhet hvordan disse prosessorene kommer til å yte sammenlignet med Intel. Kan ikke folk heller være glad for at det KANSKJE blir litt konkurranse på ytelsesmarkedet igjen??

 

...syns forresten at forumet strømmer over av inkompetente fanboys for tiden

 

Sier han med amd i nicket, haha. Du er vel kanskje den eneste fanboyen som har kommentert her til nå. Utenom han andre som påsto at dette ville banke møkka ut av i7 da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske lenge til fjerde kvartal da, menmen...

 

8 kjerner er litt mye; ja, noen har kansje bruk for det, men de burde hellerfor satse på 4 (og 6) kjerner som er konkurransedyktige mot intels 4 kjernere, istedet for å lage dårlige 8 kjerners.

 

AMD har aldri hatt sjangs mot intel når det kommer til ytelse på cpu, virker som AMC kun tenker på å ha masse kjerner og høy klokk, men blåser i ytelsen.

 

Kanskje greit å orientere seg en smule før man uttaler seg?

 

1. Det er 4 moduler, eller "fat cores" som en sleng. Det er kun visse funksjoner det er dobbelt opp av (eller dobbel kapasitet). Da kalles det 8 kjerner, selv om de er langt fra fullverdige (ca. 20% flere transistorer enn en "vanlig" kjerne). Derfor vil det eksistere 2,4 og 8 "kjerners" cpuer, som egentlig er 1,2 og 4 "fat cores". hadde du vært AMD-fanboy isteden for Intel, så hadde du vel kalt dagens Intel 4-kjernere med HT for dårlige 8-kjerners cpuer.

 

Det andre du sa blir bare for dumt. Kan du forklare meg hva du som forbruker har behov for annet enn ytelse pr watt og ytelse pr krone? Synes du det høres helt naturlig ut å si at "Intel tenker bare på å øke cache"? På hvilken måte har du noen praktisk nytte av en produsents arkitekturvalg?

Lenke til kommentar

8 kjerner er litt mye; ja, noen har kansje bruk for det, men de burde hellerfor satse på 4 (og 6) kjerner som er konkurransedyktige mot intels 4 kjernere, istedet for å lage dårlige 8 kjerners.

En Bulldozer modul er ikke som to vanlige kjerner. Ytelsen vil ligge et sted mellom en enkel kjerne med to tråder og to separate kjerner. Dette er altså med andre ord AMDs svar på Intels 4 og 6 kjerner.

 

AMD har aldri hatt sjangs mot intel når det kommer til ytelse på cpu, virker som AMC kun tenker på å ha masse kjerner og høy klokk, men blåser i ytelsen.

AMD har i mange år vært konkurransedyktige med Intel (noe vi forbrukere skal være veldig glad for), og har tidligere hatt ytelsestronen. Så man skal aldri si aldri...

 

Man kan heller ikke si at de blåser i ytelse fordi de leverer prosessorer med mange kjerner. Det er helt klart rettet mot flertrådsoppgaver. Du mener kanskje at de yter dårligere enn Intel klokk for klokk, og det er en annen sak, men ikke ensbetydende med "ytelse".

 

Edit: Ser hardrock_ram kom meg litt i forkjøpet.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

kjære vene.. her var et mange Intelidiots :!: det er INGEN som vet med sikkerhet hvordan disse prosessorene kommer til å yte sammenlignet med Intel. Kan ikke folk heller være glad for at det KANSKJE blir litt konkurranse på ytelsesmarkedet igjen??

 

...syns forresten at forumet strømmer over av inkompetente fanboys for tiden :hrm:

 

 

aha! så du anser deg selv som en komepetent fanboy?

Lenke til kommentar

@spasibo selv om man er nøytral til produsent valg er det veldig lett å hate fanboys. jeg håper VIRKLIG AMD klarer å komme seg litt inn i varmen til OEM produsenter og forbrukere. og at markeds andelene mellom de store gjevner seg ut. akuratt nå er det så skjevt at det er litt fantastisk at AMD fremdeles henger med i svingene. som i F1 er det somregel de med størst lommebok som vinner.

Lenke til kommentar

@spasibo selv om man er nøytral til produsent valg er det veldig lett å hate fanboys. jeg håper VIRKLIG AMD klarer å komme seg litt inn i varmen til OEM produsenter og forbrukere. og at markeds andelene mellom de store gjevner seg ut. akuratt nå er det så skjevt at det er litt fantastisk at AMD fremdeles henger med i svingene. som i F1 er det somregel de med størst lommebok som vinner.

 

Helt enig i det du skriver. Men for meg synes det som om mange påberoper seg både kunnskaper og nøytralitet m.t.p produsent mens vedkommendes preferanser skinner alt for mye igjennom. Var noe om øye og bjelke og flis jeg hadde i tankene. Vi ønsker alle konkurranse mellom flere produsenter/aktører for å unngå monopoltilstander, noe som hadde vært utrolig trist i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

@spasibo selv om man er nøytral til produsent valg er det veldig lett å hate fanboys. jeg håper VIRKLIG AMD klarer å komme seg litt inn i varmen til OEM produsenter og forbrukere. og at markeds andelene mellom de store gjevner seg ut. akuratt nå er det så skjevt at det er litt fantastisk at AMD fremdeles henger med i svingene. som i F1 er det somregel de med størst lommebok som vinner.

 

Helt enig i det du skriver. Men for meg synes det som om mange påberoper seg både kunnskaper og nøytralitet m.t.p produsent mens vedkommendes preferanser skinner alt for mye igjennom. Var noe om øye og bjelke og flis jeg hadde i tankene. Vi ønsker alle konkurranse mellom flere produsenter/aktører for å unngå monopoltilstander, noe som hadde vært utrolig trist i denne sammenheng.

Noe jeg kunne ønsket meg vel så mye som konkurranse er reelle fremskritt, som tross alt er hovedargumentet for konkurranse. Skulle ønske AMD hadde startet et parallelt MIPS løp, gjerne som en konkurrent til Atom og ARM i begynnelsen for så å skalere opp for å riste av seg ARM og konkurrere mot større x86 brikker. Vil tro en MIPS64 basert Bulldozer implementasjon hadde lagt på 20-30% ytelse ved samme TDP. AMD har en lang historie med halvhjerta etterdilting og dårlige ISA valg, MIPS er ikke det nyeste og råeste der ute, men det er modent og går alt x64 og whateverNow! skrotet en høy gang. Hadde de klart å bygge opp en plattform for MIPS så hadde de hatt et godt utgangspunkt for å grisebanke x64 prosessorene til Intel. Programmvare økosystemet ligger der klart, foreløpig ser det ut til at Kineserne vil få monopol på denne gyldne muligheten med Godson/Loongson serien sin. http://en.wikipedia.org/wiki/Loongson

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
kjære vene.. her var et mange Intelidiots det er INGEN som vet med sikkerhet hvordan disse prosessorene kommer til å yte sammenlignet med Intel. Kan ikke folk heller være glad for at det KANSKJE blir litt konkurranse på ytelsesmarkedet igjen??

 

...syns forresten at forumet strømmer over av inkompetente fanboys for tiden

 

Sier han med amd i nicket, haha. Du er vel kanskje den eneste fanboyen som har kommentert her til nå. Utenom han andre som påsto at dette ville banke møkka ut av i7 da :)

har intel i pc´en min.. men jeg legger ikke skjul på at jeg gjerne vil ha AMD igjen ja :tease:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

kjære vene.. her var et mange Intelidiots :!: det er INGEN som vet med sikkerhet hvordan disse prosessorene kommer til å yte sammenlignet med Intel. Kan ikke folk heller være glad for at det KANSKJE blir litt konkurranse på ytelsesmarkedet igjen??

 

...syns forresten at forumet strømmer over av inkompetente fanboys for tiden :hrm:

 

 

aha! så du anser deg selv som en komepetent fanboy?

er da vitterlig ikke fanboy... nicket har jeg hatt i flere år og jeg har tenkt å fortsette med det. Men selv om jeg har Intel i de fleste av pc´ene mine vil jeg gjerne at AMD skal komme seg opp av den "suppa" de er i :roll: Jeg vil ha litt seriøs konkurranse på cpumarkedet igjen :yes:

 

edit: eneste AMD i spillpc´en min er 2stk HD6970 :love:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Skulle ønske AMD hadde startet et parallelt MIPS løp, gjerne som en konkurrent til Atom og ARM i begynnelsen for så å skalere opp for å riste av seg ARM og konkurrere mot større x86 brikker. Vil tro en MIPS64 basert Bulldozer implementasjon hadde lagt på 20-30% ytelse ved samme TDP.

Brazos konkurrerer jo mot Atom (og kanskje ARM med tiden). De har klart å lage mindre brikker ( som inkluderer grafikkprosessor), kraftigere ytelse (både på CPU og overlegent på GPU-biten), mindre effektforbruk og til en lavere pris enn tilsvarende Atom-løsninger. Jeg vil si det er godt gjort.

Brazos er jo basert på Bobcat-moduler, som minner veldig om Bulldozer-modulene. Tror du ikke at det er en bedre kandidat til MIPS?

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se om modul-løsningen gir nevneverdig lavere klokkefrekvenser enn om de hadde laget mer diskrete kjerner. Får man 8 kjerner til prisen av 4 + 12% uten at det går mer enn f.eks 0,2 GHz ut over klokkefrekvensen så kan det være et godt valg.

 

post-3851-0-28021500-1300200284_thumb.jpg

 

Vi får se hvordan den kommer ut i seriøse og grundige tester når den lanseres.

 

(De som vil sikle i høyst spekulative rykter kan ta en kikk her. Ikke glem trillebåren med salt.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Skulle ønske AMD hadde startet et parallelt MIPS løp, gjerne som en konkurrent til Atom og ARM i begynnelsen for så å skalere opp for å riste av seg ARM og konkurrere mot større x86 brikker. Vil tro en MIPS64 basert Bulldozer implementasjon hadde lagt på 20-30% ytelse ved samme TDP.

Brazos konkurrerer jo mot Atom (og kanskje ARM med tiden). De har klart å lage mindre brikker ( som inkluderer grafikkprosessor), kraftigere ytelse (både på CPU og overlegent på GPU-biten), mindre effektforbruk og til en lavere pris enn tilsvarende Atom-løsninger. Jeg vil si det er godt gjort.

Brazos er jo basert på Bobcat-moduler, som minner veldig om Bulldozer-modulene. Tror du ikke at det er en bedre kandidat til MIPS?

MIPS kan implementeres i både store og små kjerner. x64 kjerner kan uansett ikke bare omformes til MIPS en må bygge kjerner fra bunnen tilpasset ISA. Om en skal konkurrere mot ARM og Atom bør en kanskje starte ut med et noe mindre design enn Bulldozer ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...