Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Veldig enkelt, alle som er oppegående fikk med seg hvordan Oslo kommune brukte pengene fra boligskatt til å gå inn i boligmarkedet og overbød alle da de skulle ha tak i boliger til flyktninger. Prisene gikk helt amokk i Oslo. Det kom tiltak for å "roe ned boligmarkedet" som spesielt gjorde degt vanskelig for nyetablerte, men ingen var villige til å gjøre noe med hovedgrunnen til at prisene tok av og de som kun følger med i gammelmedia fikk ikke i det hele tatt med seg hva som skjedde. Uansett er poenget her at det ikke er naturgitt at befolkningen i Norge, og spesielt i Oslo øker som den har gjort de siste årene. Uten den massive trygdeinnvandringen vi har hatt ville det ikke vært like aktuelt å snakke om skyskrapere eller utbygging i marka.  Dette er altså konsekvens av en villet politikk.

Hva er "Gammelmedia"? Det samme som "MSM"? Alle de store nettavisene i Norge skrev om dette da det skjedde.

 

Oslo Kommune solgte faktisk flere boliger enn de kjøpte i denne perioden. Dessuten er det bare en liten del av trygdeboligene som går til flyktninger.

 

Så jeg klarer fremdeles ikke se hvordan mindre "trygdeinnvandring" skal få prisene (ikke bare boligprisene) i Oslo til å gå ned.

 

 

Den eneste typen innvandring jeg kan se for meg at det kan være nyttig å forhindre, er folk med masse penger som vil flytte til Oslo. Men det er uetisk å hindre en folkegruppe i å bosette seg hvor de vil, så vi må se etter andre løsninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis en eneste artikkel i MSM som forteller hvorfor prisene i Oslo faktisk gikk amokk.

Så du tror ikke avisene har skrevet om en eneste årsak? Måten du ordlegger deg på impliserer at alle årsakene som "MSM" har gitt er helt feil, så en eventuell linking til de utallige sakene som omhandler boligprisene i Oslo vil bli slått ned som "fake news".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du tror ikke avisene har skrevet om en eneste årsak? Måten du ordlegger deg på impliserer at alle årsakene som "MSM" har gitt er helt feil, så en eventuell linking til de utallige sakene som omhandler boligprisene i Oslo vil bli slått ned som "fake news".

Avisene har skrevet masse, men de har helt unngått å nevne den nye grunnen som fikk prisene til å ta helt av i Oslo. Det burde være lett å demonstrere at jeg tar feil og MSM er til å stole på ved å viser noen artikler som nevner denne grunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg klarer fremdeles ikke se hvordan mindre "trygdeinnvandring" skal få prisene (ikke bare boligprisene) i Oslo til å gå ned.

Enkelt:

1) Om det kommer færre til Norge og Oslo vil befolkningen ikke vokse like raskt og da blir det mindre press på boligmarkedet.

2) Om kommunen ikke byr over alle andre vil ikke prisene gå like høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avisene har skrevet masse, men de har helt unngått å nevne den nye grunnen som fikk prisene til å ta helt av i Oslo. Det burde være lett å demonstrere at jeg tar feil og MSM er til å stole på ved å viser noen artikler som nevner denne grunnen.

Du har rett. Det var lett. Veldig lett. Dette er Googles tre første treff:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/oslo-kommune-kjoper-boliger-pa-vestkanten-pa-grunn-av-flyktningstrommen/60449213

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-kjopt-103-leiligheter-i-norges-dyreste-bydel/66564296

https://www.nettavisen.no/na24/slik-kjper-oslo-kommune-boliger-til-langt-over-antatt-markedsverdi/3423370639.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelt:

1) Om det kommer færre til Norge og Oslo vil befolkningen ikke vokse like raskt og da blir det mindre press på boligmarkedet.

2) Om kommunen ikke byr over alle andre vil ikke prisene gå like høyt.

Lite å arrestere deg på her. Setningene dine er teknisk sett korrekte.

 

Men du overdriver til en ekstrem grad hvor mye disse flyktningene påvirker Oslos priser. Det er veldig, veldig mye annet som må gjøres først, før det overhodet er noe vits å se til situasjonen med at Oslo kommune kjøper og selger leiligheter.

 

 

Dessuten, hvorfor i det hele tatt diskutere dette, når vi kan løse hele situasjonen med høyhus? La oss si at du har rett, og at situasjonen kan bedres enten ved at vi stopper innvandringen, eller at vi bygger høyhus. Jeg mener det siste alternativet er evig mye bedre enn det første.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

På hvilken måte er innvandrere på trygd med på å presse opp boligprisene i Oslo?

 

Eller ville du bare spre ditt hat også i denne tråden? Latterlig.

 

Hook, line and sinker. Jeg trodde ikke folk kunne være så lettlurte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du vinner ingenting med slike billige triks. Det er et lett gjennomskuelig forsøk på å fjerne fokus fra at jeg motbeviste din påstand.

 

De to tingene du siterte meg på har ikke engang noe med hverandre å gjøre. Jeg besvarte ikke mitt eget spørsmål.

Endret av Skurupu
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det begynner å bli ei rønne, ja. Mange bydeler som har tapt seg, dog mest på grunn av 50- og 60-tallenes begredelig arkitektur som bokstavelig talt visner. Oslo trenger penere og mer innbydende bygg ganske mange steder. Når det kommer til sosialt miljø så er det også klart i forfall. Trivdes ikke lenger i Oslo så da flyttet jeg. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Det begynner å bli ei rønne, ja. Mange bydeler som har tapt seg, dog mest på grunn av 50- og 60-tallenes begredelig arkitektur som bokstavelig talt visner. Oslo trenger penere og mer innbydende bygg ganske mange steder. Når det kommer til sosialt miljø så er det også klart i forfall. Trivdes ikke lenger i Oslo så da flyttet jeg. Enkelt og greit.

 

Hvilken annen vakre by var det du flyttet til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett drap på Grønland? Det er det ikke mange som har gjort. Jeg bor et par steinkast unna og føler meg trygger der klokka 2 på natta enn jeg gjør på Karl Johan.

 

Hvordan føler du at Grønland er tryggere enn Karl Johan klokken 2 om natten? 

 

Jeg sier ikke at du tar feil, men din magefølelse er ikke en god indikator for trygghet. Jeg følte at Milwaukee var ganske trygg når jeg bodde der, jeg opplevde ikke en eneste hendelse, men i virkeligheten så har Milwaukee en mordrate som er 20 ganger høyere enn Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg skrev vel det motsatte, og grunnen til at jeg føler meg tryggere på Grønland er at jeg har havnet i mindre bråk der enn på Karl Johan.

Dette er min opplevelse også.

Samt at Karl Johan stort sett brukes av 'fremmede' på en eller annen turistrangel, på grønnland kjennes det i større grad som man er omgitt av folk som bor i byen. Karl Johan er også forbausende forlatt på nattestid.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev vel det motsatte, og grunnen til at jeg føler meg tryggere på Grønland er at jeg har havnet i mindre bråk der enn på Karl Johan.

 

Det er selvfølgelig mye flere slåsskamper på Karl Johan fordi det er der barene er.

 

Men det sier veldig lite om annen kriminalitet som ran og voldtekt. Du bør derfor basere deg på statistikk og ikke magefølelsen.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig mye flere slåsskamper på Karl Johan fordi det er der barene er.

 

Men det sier veldig lite om annen kriminalitet som ran og voldtekt. Du bør derfor basere deg på statistikk og ikke magefølelsen.

 

Det er barer overalt, men turister går gjerne på Karl Johan for å drikke. Hvilken statistikk sikter du til? Uansett er jeg jo forsiktig i paradegata etter å ha blitt yppa med av besøkende flere ganger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er barer overalt, men turister går gjerne på Karl Johan for å drikke. Hvilken statistikk sikter du til? Uansett er jeg jo forsiktig i paradegata etter å ha blitt yppa med av besøkende flere ganger.

 

Søker du etter barer så får du 5 treff på Grønland, men du får ca 20 rundt spikersuppa og enda flere lenger unna. Det er ikke sammenlignbart. Alle de barene, kombinert med folk fra alle mulige steder, fører til et høyere konfliktnivå. Men slåsskamper er bare en form for kriminalitet.

 

Statistikken jeg sikter til er et kriminalitetskart som viser hvor ran, voldtekt, drap og overfall skjer. Jeg har funnet noen kart, f.eks. et voldtektkart fra 2011, og da var det flest voldtekter på Grønland og Slottsparken og et ranskart hvor Grønland var på topp. Jeg har ikke nok statistikk, men det er ihvertfall bedre enn ingenting.

 

Poenget er, om du ikke har statistikk, så bør du heller ikke komme med bastante uttaelser fordi du vet egentlig ikke, magefølelsen din kan ta feil.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Poenget er, om du ikke har statistikk, så bør du heller ikke komme med bastante uttaelser fordi du vet egentlig ikke, magefølelsen din kan ta feil.

 

Om du linka til statistikken kunne jeg jo ha gjort meg opp en mening om den, men jeg forbeholder meg retten til å uttale meg bastant om hvor jeg føler meg tryggest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...