Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ikke svære greiene når du ser deg rundt om i verden, men det er en begynnelse:

 

Nytt høyhus ved Oslo S
 
Dette høyhuset blir snart en del av utsikten når du står på Oslo Sentralstasjons perronger.
 
Bane NOR Eiendom har fredag inngått avtale med arkitektkontoret Reiulf Ramstad om utvikling av prosjektet «Nordisk lys» - et prosjekt som skal gi et nytt høybygg, og som er en del av en større videreutvikling av stasjonsområdet i hjertet av hovedstaden.
 
post-131018-0-58918300-1535131589_thumb.jpg
 
post-131018-0-38876100-1535131634_thumb.jpg

 

https://e24.no/naeringsliv/avtale-inngaatt-slik-blir-det-nye-hoeyhuset-ved-oslo-s/24423210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Tre 60–70 meter høye sykehusblokker planlegges på Gaustad
 
Ullevål sykehus skal legges ned. Store deler av virksomheten skal flyttes til Gaustad. Kritikerne advarer mot at tomten er trang og vanskelig.
 
Tilsammen 95.000 kvadratmeter med nye sykehusbygg skal plasseres sør og noe øst for dagens Rikshospital. Det skjer frem mot 2028. Dette er første byggeetappe på Gaustad i forbindelse med den nye organiseringen av Oslo universitetssykehus. Et nytt lokalsykehus på Aker er planlagt bygget parallelt.

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/VR89Rl/Tre-6070-meter-hoye-sykehusblokker-planlegges-pa-Gaustad

Lenke til kommentar

Skal man holde en by pen, bør man ta vare på og restaurere gamle bygninger. Moderne arkitektur er stygg. Bare det som er symmetrisk og harmonisk er pent. Eneste unntak jeg kan tenke meg er New York.

 

Man trenger ikke å rive gamle bygninger, i alle fall ikke alle. Noen må nok vekk for å bygge skyskrapere. Jeg for min del digger kontrasten mellom gammel og ny arkitektur!

Lenke til kommentar

Moderne arkitektur er stygg. Bare det som er symmetrisk og harmonisk er pent. 

 

Hva som er stygt og ikke skal du selvsagt få mene hva du vil om, men moderne arkitektur er også å ta vare på gamle bygg, konservere, bruke det gamle inn i det nye og det nye inn i det gamle. Symmetri kan være bra, men asymmetri er også i høyeste grad harmoni. Og det som objektivt fungerer best for flest mennesker er ikke symmetri.

Lenke til kommentar

Forøvrig er det ikke snakk om å holde en by fin for Oslo er grusomt stygg som den er!

På hvilken måte er Oslo stygg, utover dine arbitrære parametere om at den ikke har 'nok' skyskrapere?

 

Det er masse flott arkitektur, flotte fasader, masse grønne lommer, masse vann, ferskt og salt, unik topografi, vernede og historiske bygg, relativt god sikt, og stort sett mulig å se himmelen.

Hva er det som er så grusomt stygt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sprukne fortau, ødelagte skilt, tagging over alt, hull i fortau hvor det ikke er plantet nye trær, overfylte søppeldunker og søppel som ligger og flyter samt narkomane, alkoholikere og uteliggere i full offentlighet for å nevne noe.

 

Og hvordan det ser ut i andre byer er komplett uinteressant da det er Oslo som diskuteres her.

Lenke til kommentar

Sprukne fortau, ødelagte skilt, tagging over alt, hull i fortau hvor det ikke er plantet nye trær, overfylte søppeldunker og søppel som ligger og flyter samt narkomane, alkoholikere og uteliggere i full offentlighet for å nevne noe.

 

Og hvordan det ser ut i andre byer er komplett uinteressant da det er Oslo som diskuteres her.

Jeg har ikke sagt noe om andre byer.

Halvparten av frustrasjonen din her ser jo ut til å dreie seg om sosiale forhold. Norge, særlig Oslo har ett problem med rusmisbruk, byplanlegging bør selvsagt befatte seg med sosiale anliggende, men her er det jo nasjonale politiske vedtak det handler om.

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i beskrivelsen din av sprukne fortau, og tagging overalt, det er riktignok tagging i Oslo, men ikke i nærheten av 'overalt', såvidt jeg kan se, er det relativt lite (Jeg vet du ikke vil snakke om andre byer, men det er jo praktisk å kunne ha noe å sammenligne med).

For du må jo gjerne ha en tanke om en ideal-by, men om det er noe man skal diskutere, må man jo kunne forholde seg til realistiske parametere. En by helt fri for tagging, virker ikke sannsynlig, såfremt man ikke ofrer en masse tanke, eller bevegelses -frihet. 

 

Og sprukne fortau? Virkelig, mer enn noen annen norsk by? 

Forøvrig enig i at det er for mye søppel, men det ryddes i stor grad opp daglig, det er ikke en evig voksende størrelse av søppel som flyter utover, det er daglig forsøpling, som også plukkes daglig.

Når man ser hvordan byen ser ut etter en lørdagskveld, er det faktisk ganske imponerende hvor effektivt det ryddes.

I en hvilken som helst annen norsk by, kan man ofte se søppelet i grøften hope seg opp, til den årlige 17-mai oppryddingen.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres ikke ut som du er ofte i Oslo, After Dark.

 

Opplever Oslo som en ren, åpen by som blir tatt godt vare på med masse parker og stadig flere gode offentlige oppholdsrom.

 

Har jeg vært ute og reist en stund er renheten og stillheten alltid noe som slår meg når jeg kommer tilbake, men her er det mest å gå på - det er mye støyforurensning også en del steder i Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...