Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Slikt bygges ikke i Norge...

 

India: «Jernmannen» hylles med verdens høyeste statue

 

Han rager langt over Frihetsgudinnen i New York med sine 182 meter. En indisk frigjøringshelt hylles med gigantstatue.

 

Dersom Kjell Inge Røkke når fram med sitt ønske om å bygge «Verdenshavenes hovedkvarter» på Fornebu i Bærum, vil hans gigantbygningen nå opp i samme høyde som statuen til minne om Sardar Vallabhbhai Patel.

 

https://www.nrk.no/urix/verdens-hoyeste-statue-av-frigjoringshelt-innviet-i-india-1.14272357

Endret av After Dark
Lenke til kommentar

Slik var det i Oslo...

 

Oslo-politiet: Vi har merket at det har vært halloween
 
Ungdommer kastet egg mot Oslo-politiet på halloween.
 
Han opplyser at de ikke har kunnet sende politifolk til alle meldingene de har fått om bråkmakere, men har måttet prioritere de verste tilfellene.
 
– Litt utpå kvelden kom det endel ungdom ut. Slett ikke alle klarte å oppføre seg slik man bør. Det har vært tilløp til slagsmål og slagsmål. Enkelte har kastet stein og egg mot hus og andre ungdommer. Det er også kastet egg mot politiet, forteller han.
 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/dde1jz/Oslo-politiet-Vi-har-merket-at-det-har-vart-halloween

Lenke til kommentar

Omsider får Oslo bra omtale selv om leserne ikke gir den full pott:

 

New York Times skryter Oslo opp i skyene
 
Kunst, arkitektur og et heftig uteliv. New York Times anbefaler folk å dra til Oslo nå – for å få med seg forandringen «mens den skjer».
 
Storavisen har besøkt Norges hovedstad under vignetten «36 hours», og sparer ikke på rosen når de anbefaler sine lesere hotte steder å tilbringe halvannet døgn.
 
I kommentarfeltet mener flere lesere at avisen har bommet fullstendig når de har besøkt Oslo uten å nevne Vigelandsparken. En annen savner omtale av Oslos Michelin-stjernerestauranter
 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/wE2onn/New-York-Times-skryter-Oslo-opp-i-skyene

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er flere ting jeg tar opp i første innlegg, både byen utsendemessig og kriminalitet.

 

Ja, en kompleks problemstilling som innebærer en del ulike synspunkt og løsninger.

Jeg tenkte kanskje du så en korrelasjon mellom disse tingene, siden du tar dem opp i samme tråd, alá 'broken window-theory'.

 

Basert på de foregående sidene i tråden her, er du heller ikke særlig interessert i å diskutere hvorvidt Oslo er på måten du beskriver, eller hva som evt. skal til for å endre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg først oppretter en tråd om Oslo så vil jeg like godt ta opp alt jeg mener om byen. Mener du det ville vært bedre å opprette flere tråder om det samme temaet og ha en problemstilling i hver tråd istedenfor en stor tråd som omhandler hele greia?

 

Jeg vet ikke helt hvor du vil med det andre avsnittet? Er det noen argumenter du savner?

Lenke til kommentar

En makroskopisk storby som City of New York har lykkes med å få kriminaliteten ned i en årrekke og det bare fortsetter og fortsetter. Da burde det vel også være mulig for en mikroskopisk landsby som Oslo...

 

Rekordlavt antall drap i New York
 
Antall drap i New York var i 2018 det laveste på flere tiår, og trenden fortsetter nedover, viser ny statistikk.
 
post-131018-0-25689700-1546510227_thumb.jpg

 

https://www.aftenposten.no/verden/i/G1E4Lq/Rekordlavt-antall-drap-i-New-York

Lenke til kommentar

Hvordan kan du sammenligne drapsstatistikken i New York med Oslo? Vi hadde 25 drapssaker i Norge i 2017. Sju av drapene skjedde i Oslo. 

 

I 2018 var det 27 drap i Norge/eller hvor nordmenn er drept, usikker på hvor mange av disse som skjedde i Oslo. Ikke mange, kanskje 4 om jeg husker rett. I en by med snart 670.000 innbyggere.

 

Det er utrolig små forhold, og selv med stor befolkningsvekst går drapsraten i Oslo nedover hvis man ser trenden over en periode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var egentlig ikke en sammenligning. Jeg bare viste til en langt større by hvor det går.

 

Hvordan har utviklingen vært i Oslo, da? (Eller Stavanger?)

 

edit: nå skriver jo Snikpellik at drapsraten går ned i Oslo, så da forstår jeg ikke poenget ditt.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glad jeg ikke feiret nyttår i voldsbyen Oslo...

 

Mann slått bevisstløs i slagsmål i Oslo
 
En person var bevisstløs etter å ha blitt slått ned i et slagsmål på Grønland i Oslo natt til mandag.

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/jPyRoz/Mann-slatt-bevisstlos-i-slagsmal-i-Oslo

Dette blir for dumt, AfterDark. Det ser du også.

 

Søkte på den første byen som kom opp i hodet mitt, Bodø.

 

En pågrepet og en til sykehus etter flere slagsmål i Bodø

 

Gjelder samme dag som slagsmålet i Oslo. I tillegg har det vært flere slagsmål i Bodø etter det, så glad jeg ikke bor i voldsbyen Bodø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan har utviklingen vært i Oslo, da? (Eller Stavanger?)

 

edit: nå skriver jo Snikpellik at drapsraten går ned i Oslo, så da forstår jeg ikke poenget ditt.

 

Hadde jo vært greit med en kilde da.

 

Når jeg leser nyheter om Oslo er det stort sett knivstikking, ran eller folk som blir slått ned. Og hver gang jeg besøker byen er det narkomaner og uteliggere samt tiggere over hele bybildet. For ikke å snakke om alt av forfall og hærverk...

 

Det burde ikke være noe problem å rydde opp i en by som Oslo. Sett i norsk målestokk er det en stor by, men sett i internasjonal målestokk er det ikke en landsby engang.

Lenke til kommentar

Hadde jo vært greit med en kilde da.

 

Når jeg leser nyheter om Oslo er det stort sett knivstikking, ran eller folk som blir slått ned. Og hver gang jeg besøker byen er det narkomaner og uteliggere samt tiggere over hele bybildet. For ikke å snakke om alt av forfall og hærverk...

 

Det burde ikke være noe problem å rydde opp i en by som Oslo. Sett i norsk målestokk er det en stor by, men sett i internasjonal målestokk er det ikke en landsby engang.

Er jo Arbeiderpartiet og MPG som styrer der, så en opprydding skjer nok ikke før borgerne av byen tar til vettet å velger noen mer kompetente til å styre byen. Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Hadde jo vært greit med en kilde da.

 

Når jeg leser nyheter om Oslo er det stort sett knivstikking, ran eller folk som blir slått ned. Og hver gang jeg besøker byen er det narkomaner og uteliggere samt tiggere over hele bybildet. For ikke å snakke om alt av forfall og hærverk...

 

Det burde ikke være noe problem å rydde opp i en by som Oslo. Sett i norsk målestokk er det en stor by, men sett i internasjonal målestokk er det ikke en landsby engang.

 

Ja, kilde er alltid bra, men det gjelder jo for deg også. Hvor høy er drapsraten pr. innbygger i Oslo sammenliknet med byer på tilsvarende størrelse? Hva med raten for kriminalitet generelt? Du må jo ha tall på dette når du hevder det burde vært gjort bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...