Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Om du linka til statistikken kunne jeg jo ha gjort meg opp en mening om den, men jeg forbeholder meg retten til å uttale meg bastant om hvor jeg føler meg tryggest.

 

Her misforsto du. Jeg vil at du, skal linke til statistikk som underbygger dine påstander istedenfor å komme med bastante påstander basert på magefølelsen din.

 

Jeg har ikke sagt at Grønland eller Karl Johan er tryggere, så jeg trenger ikke å komme med noen statistikk. Jeg gjorde det allikavel, men det er du som sitter med bevisbyrden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her misforsto du. Jeg vil at du, skal linke til statistikk som underbygger dine påstander istedenfor å komme med bastante påstander basert på magefølelsen din.

 

Jeg har ikke sagt at Grønland eller Karl Johan er tryggere, så jeg trenger ikke å komme med noen statistikk. Jeg gjorde det allikavel, men det er du som sitter med bevisbyrden.

Jesus.. Det kartet du refererte til, kan vi få se?

Du har noe konkret.

Vi har som du har poengtert, bare subjektive anekdotiske enkeltopplevelser.

Jeg kan forøvrig ikke se at noen har vært i overkant bastante.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jesus.. Det kartet du refererte til, kan vi få se?

Du har noe konkret.

Vi har som du har poengtert, bare subjektive anekdotiske enkeltopplevelser.

Jeg kan forøvrig ikke se at noen har vært i overkant bastante.

 

Gå tilbake til innlegget og trykk på lenkene. Det finnes statistikk, selv om det er litt vanskelig å finne.

 

Problemet er at dere baserer deres meninger på subjektive enkeltopplevelser istedenfor å søke etter statistikk. Hva er poenget å diskutere hvor dere føler er tryggest? Dere bør si at dere ikke vet.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke sagt hva som er tryggest, men hvor jeg føler meg tryggest. Hvordan skal jeg dokumentere det?

 

Det så ut som om du prøvde å motbevise Mr.Duklain, sitt innlegg ved å snakke om hvor du følte er tryggest. Da skrev jeg at din magefølelse er ikke en spesielt god indikator for kriminalitet.

Lenke til kommentar

Ok. Ja, nei, de noe utdaterte (2011 & 2013) kartene bekrefter vel bare at sentrumsområdene er hardest belastet.
Det er det vel ingen som har betvilt, selv om vi (Gud!) kom med personlige opplevelser, beklager det.
Hvem denne 'hammeren' ér, hvor han fant kartet, eller hvor han finner alle disse sitatene og hendelsene han forteller om i innlegget som akkompagnerer kartet, er dessverre ikke oppgitt.
Jeg kan heller ikke se noen god grunn til at Akershus festning, kvadraturen, Oslo S, og grünerløkka, går under 'grønnland' på kartet hans.
Her er innlegget 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herregud a mann.

Kjenner ingen her i Oslo som føler seg tryggere på Karl Johan enn Grønland nattestid.

Nå var det vel snakk om hvor folk føler seg trygge, og ikke kriminalstatistikk.

Og de fleste jeg kjenner ville føle seg tryggere på Karl Johan. Ser du problemet med å basere seg på magefølelsen?

 

Og at det bare er snakk om hvor folk føler seg trygge og ikke hvor det er trygt er selvfølgelig tull. I tillegg så finnes det sannsynligvis undersøkelser over hvor folk føler seg trygge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ok. Ja, nei, de noe utdaterte (2011 & 2013) kartene bekrefter vel bare at sentrumsområdene er hardest belastet.

Det er det vel ingen som har betvilt, selv om vi (Gud!) kom med personlige opplevelser, beklager det.

Hvem denne 'hammeren' ér, hvor han fant kartet, eller hvor han finner alle disse sitatene og hendelsene han forteller om i innlegget som akkompagnerer kartet, er dessverre ikke oppgitt.

Jeg kan heller ikke se noen god grunn til at Akershus festning, kvadraturen, Oslo S, og grünerløkka, går under 'grønnland' på kartet hans.

Her er innlegget 

Du misforsto poenget fullstendig. Jeg vet godt at kartene er ikke gode nok, derfor har jeg ingen mening om hvilke sted som er tryggere.

 

Jeg oppfordrer dere til å gjøre det samme, så lenge dere ikke har statistikk til å underbygge påstanderene deres.

Lenke til kommentar

Og de fleste jeg kjenner ville føle seg tryggere på Karl Johan. Ser du problemet med å basere seg på magefølelsen?

 

Og at det bare er snakk om hvor folk føler seg trygge og ikke hvor det er trygt er selvfølgelig tull. I tillegg så finnes det sannsynligvis undersøkelser over hvor folk føler seg trygge.

Tull? Statistikk? Undersøkelser? Basere hva på magefølelsen? Det var et par-tre stykker i tråden som snakket om hvor de følte seg mest trygge. Hverken eller!

 

At det faktisk ER mindre trygt det ene og det andre stedet er fullt mulig, men det var det ikke snakk om. Du kritiserte hva folk føler.

Lenke til kommentar

Tull? Statistikk? Undersøkelser? Basere hva på magefølelsen? Det var et par-tre stykker i tråden som snakket om hvor de følte seg mest trygge. Hverken eller!

At det faktisk ER mindre trygt det ene og det andre stedet er fullt mulig, men det var det ikke snakk om. Du kritiserte hva folk føler.

Her er et innlegg fra tråden. Om ingen pratet om hvor det faktisk er trygt, hvorfor sier han at frykten din er urasjonell?

 

"Jo, det er faktisk helt korrekt. Gått rundt på Grønland midt på natta har jeg gjort utallige ganger. Aldri opplevd eller sett noe ubehagelig. Frykten din er urasjonell. "

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Her er et innlegg fra tråden. Om ingen pratet om hvor det faktisk er trygt, hvorfor sier han at frykten din er urasjonell?

 

Nå veit jo ikke jeg hva han mente, men siden Oslo vel må regnes som en av de tryggeste hovedstedene i Europa kan man jo si at frykten for å gå over Grønland på kvelden er irrasjonell.

 

Alle slosskamper havner ikke på noen statistikk, og jeg tror sjansen for å få seg en på trynet er større blant den typen folk som går ut på Karl Johan (og områdene rundt) enn det er på Grønland.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå veit jo ikke jeg hva han mente, men siden Oslo vel må regnes som en av de tryggeste hovedstedene i Europa kan man jo si at frykten for å gå over Grønland på kvelden er irrasjonell.

 

Er Oslo en av de tryggeste hovedstedene i Europa? Jeg har sett folk hevdet det, men jeg har ikke sett noe statistikk. Folk fra andre land sier akkurat det samme, Helsinki er en av de tryggeste byene i Europa, Berlin er en av de tryggeste byene i Europa, etc.

 

Alle slosskamper havner ikke på noen statistikk, og jeg tror sjansen for å få seg en på trynet er større blant den typen folk som går ut på Karl Johan (og områdene rundt) enn det er på Grønland.

 

Det er jeg enig i, men det finnes mer kriminalitet enn slosskamper som f.eks. ran og voldtekt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg har gjort et forsøk, men ta det med en stor klype salt. Ting som dette er vanskelig å rangere.

 

Her er en liste over de tryggeste byene (ikke bare hovedsteder) i verden (ikke bare europa):

https://safearound.com/danger-rankings/cities/

 

Ser man på kun hovedstedene, så er Oslo #12 i verden, og #8 i europa.

 

 

Her er en liste over verdens hovedsteder, og hvor trygge de fastboende trur byen deres er:

https://www.worldscapitalcities.com/worlds-safest-capital-cities/

 

Oslo er på #57. Det overrasker vell ingen at folk trur Oslo er farligere enn det egentlig er. (Kilde: denne tråden. :p )

Lenke til kommentar

Jeg har gjort et forsøk, men ta det med en stor klype salt. Ting som dette er vanskelig å rangere.

 

Her er en liste over de tryggeste byene (ikke bare hovedsteder) i verden (ikke bare europa):

https://safearound.com/danger-rankings/cities/

 

Ser man på kun hovedstedene, så er Oslo #12 i verden, og #8 i europa.

 

Her er en liste over verdens hovedsteder, og hvor trygge de fastboende trur byen deres er:

https://www.worldscapitalcities.com/worlds-safest-capital-cities/

 

Oslo er på #57. Det overrasker vell ingen at folk trur Oslo er farligere enn det egentlig er. (Kilde: denne tråden. :p )

 

Det er et lite problem med indeksen din

"These sources take in consideration all kind of threats such as mugging, crime, road death toll, occurrence of terrorist attacks and wars" 

 

De inkluderer også risiko for naturkatastrofer. Går vi inn på Oslo ser vi at Oslo gjør det spesielt godt på indikatorer som ikke handler om kriminalitet. 

 

Jeg fikk ikke lenken din til å fungere ordentlig. Jeg gikk da inn på hver europerisk by og Oslo havnet på delt 13 plass av 40 og 8 av 22 for hovedsteder. Oslo ville havnet lavere om vi trakk fra trafikksikkerhet, terrorisme og naturkatastrofer. Det betyr at denne undersøkelsen viser at Oslo er midt på treet, Oslo er ikke en av byene i Europa med lavest kriminalitet. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Igjen, stor klype salt.

 

Men klarer ikke helt å se hva du mener med at vi havner høyt på listen pga lav terrorisme og naturkatastrofer. For meg ser det ut til at de to presser oss ned, ikke opp. De står begge to som "Medium", som er den høyeste verdien vi oppnår av alle kategoriene.

Lenke til kommentar

Igjen, stor klype salt.

 

Men klarer ikke helt å se hva du mener med at vi havner høyt på listen pga lav terrorisme og naturkatastrofer. For meg ser det ut til at de to presser oss ned, ikke opp. De står begge to som "Medium", som er den høyeste verdien vi oppnår av alle kategoriene.

 

Jeg mener sammenlignet med andre land. F.eks. Tokyo har mye høyere risiko for naturkatastrofer, Tel Aviv har mye høyere risiko for terrorisme og vi har generelt sett færre bilulykker. 

 

Folk liker å si "min by er blant de tryggeste byene i Europa" istedenfor å si at "min by er en helt normal europerisk by".

Lenke til kommentar

Ai ai, har visst vært i 3 av de 4 minst trygge byene.

Og du lever enda? :p

 

Livet er ikke så farlig som mange skal ha det til. 99,9% av verden er helt trygge reisemål.

 

Byen min, Manila, finner jeg ikke engang på listen. Vet ikke hva det forteller meg. Jo mer jeg leser på listen, desto mindre tiltro har jeg til den. Men det er også en veldig vanskelig ting å rangere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...