Gå til innhold

Nå starter vi


Anbefalte innlegg

 

Det gode gamle hw-nettverket er ødelagt for lenge siden, men nå har dere en sjangs til å bygge det opp igjen.

 

 

Det kan være verdt å merke at denne fusjoneringen gjør at veldig mange fra "gode gamle hw-nettverket" nå er samlet igjen. Flere forsvant i sin tid fra Orkla (senere Edda) til A-pressen, hvor nå tidligere kolleger på to sider av gjerdet igjen vil grille på samme plen.

 

Det skal bli spennende prosess å følge utover vinter og vår, jeg kan forøvrig ikke helt se poenget til å forhaste noe som helst. Det er bedre om en side lever en måned for lenge, enn at ledelsen forhastet slår noe sammen eller fjerner noe. Jeg håper ikke grundighet i så måte skal spinnes til noe negativt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriver som jeg skrev på Innlegg.no jeg:

 

Jeg er ikke imot selve sammenslåingen, men når sidene har så obviouse navn som Spillverket og Gamer, Mobilen og Amobil, så blir det vanskelig å splitte innholdet uten nye domener og navn. Det er ingenting som sier at Gamer.no skal være mer e-sport og hardcore, mens Spillverket er mainstream, ikke i navnene, og ikke i imaget sidene har til nå. Samme med Amobil. Jeg ville heller sett at sidene ble slått sammen slik de var før spiltten, og kjøre på med flere gode artikler under samme fane.

 

Og, de sidene som ikke var sammen før, blir slått sammen også, selvfølgelig. Så man da tar de sterkeste merkenavnene fra begge sider, som da imo er:

 

Hardware.no, Gamer.no, Akam.no, Amobil.no, Prisguide.no, Bruktmarked.no, Audiovisuelt.no og Tek.no

 

Om det finns folk hos Teknofil-nettverket som kan mye hardware-relatert, så skal jeg ikke nekte for at jeg savner overklokking.no og programmer.no, og siden overklokking er blitt MYE mer mainstream enn det var for 5-10 år siden, så tror jeg siden har mer å gi nå enn den gang den var på sitt største.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser frem til litt mere aktuelle artikler på HW.no og ikke like mye gjenbruk/oversettelser av andres materiale flere dager etter andre norske it-medier.Håper dere får skikk på Prisguide også, for den nye versjonen er fortsatt langt dårligere enn old.prisguide på mange områder..Lykke til!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet positivt, men jeg er også litt bekymret mtp hvor mye rot det har vært ved diverse større prosjekter her tidligere (prisguiden, gamer.no etc.)...

 

Forhåpentligvis har dere lært av dette. Knytter meg forøvrig også til de som mener at man kanskje kan begynne å produsere litt eget stoff igjen, særlig på audiovisuelt og hardware har dette vært mangelvare altfor lenge nå, la itavisen ta seg av å oversette pressemeldinger, så kan dere heller publisere 1-4 interessante saker om dagen. Slik det er nå kan det gå uker mellom hver gang jeg gidder lese noen av sakene allikevel, siden de så tydelig bare er uinteressante pressemeldinger. (Og, nei, det hjelper ikke å finne på en finurlig overskrift for å lokke meg inn i artikkelen, det er bare ekstra irriterende!)

 

Som en annen her sa tidligere, la amobil se mot f.eks. xda-developers.com, hardware må gjerne se mot anandtech og andre gode utenlandske sider...

 

Dere har et enormt fortrinn i at dere har en (stor) aktiv brukermasse som deler av sine synspunkt og meninger i både innlegg.no og diskusjon.no, bruk det, hør på brukerne, kanskje dette kan bli bra...

 

/Espen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mykje bra som blir sagt her no.

 

Eg klarte heller ikkje, og har ikkje til dags dato, klart å venne meg til å bruke Tek.no som mi nye startside for "nettverket". Hovudgrunnen for dette er nok at innholdet er presentert for uinteressant og "kommerst".

 

La meg også ta eit ferskt eksempel frå HW: "Ekspert advarer mot PDF-formatet." Greit skrive og presentert, men akk så dørgande kjedeleg. Dette er Hardware.no. Sjølve artikkelen er alt for kort, kjedeleg, og gir leseren følelsen av å sitte igjen med null og niks anna enn ein god link. Det interessante kjem først når eg les kommentarane under frå erfarne forumbrukarar. Dette er vel og bra, men det bør gå an å få begge deler.

 

Om dykk ønskjer døme på kva eg meiner med ein meir innhaldsrik artikkel, så kan dykk sjå og lære frå digi.no. Der blir det presentert relativt få saker på ein dag, men innholdet er utførleg slik at leseren faktisk kan lære noko.

 

Vil ikkje sjå at HW går i samme fella som Itavisen, som dagleg oversetter snutter direkte frå Engadget.

 

Som ein skreiv over meg; dykk har ein kjempesjanse no til å gjere noko stort ut av dette! Brukermassa er enorm, og klarer dykk å lage ei hovudside som fungerar godt innhaldsmessig pluss er ein god inngangsportal til det no enorme forumet (les: snart 200 000 brukerkontoer), så har dykk lykkast godt.

Endret av huf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir dette slutten på generiske bilder og insertnamehere programvareutvikler tetter sikkerhetshull "artikler" så blir jeg glad. Skulle vi i tillegg få tilbake overklokking.no med forskjellige prosjekter innen klokking og modding, kanskje også brukes til å dra frem flere interessante prosjekter fra forumet så hadde det vært alldeles fabelaktig! Her gjør det ingenting om det kommer kun en eller to artikler i uka for dette er lørdagsgodt! :thumbup: Også håper jeg gamer.no ikke blir vannet ut med tidligere skribenter fra spillverket men heller får velge ut de som tilfredsstiller deres egne kvalitetskrav.

 

Lykke til med fusjonen! :w00t:

Endret av s1337en
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som bare bruker Tek.no i hardwarenettverket. Alt kommer jo dit, og derfor er det fryktelig praktisk å bare holde seg til den siden! :-D

Det hender jo at noen ting unnlater å komme på siden, men det virker som om det er ting ifra Audiovisuelt og Akam, og det gjør ikke meg så mye. Det hender jeg stikker innom Amobil også, bare i tilfelle noe er publisert der, som ikke kom til Tek.no.

 

Jeg synes Tek.no er det beste påfunnet hardwarenettverket har gjort! :-)

 

Jeg har også de siste to månedene fulgt Teknofil og Mobilen.no.

Jeg liker å holde meg oppdatert på begge, men det er kun på HW-nettverket jeg bruker forumet, siden det er så masse anonymt og slikt på Teknofil og de sidene.

 

Jeg har vært litt forvirret i forhold til at Teknofil linker til en og annen Mobilen og Gamer sak, men det kom jeg inn i etterhvert.

 

Dersom det nå viser seg at den eneste siden jeg trenger å følge med på, er Tek.no og kun Tek.no for å få med meg alt om mobil og det meste på teknologi, hadde det vært fantastisk!

 

Men jeg er litt skeptisk til at jeg tidligere har brukt Amobil.no til å utfylle Mobilen.no, og omvendt. Siden det står her at de ikke vil skrive de samme sakene to ganger? Betyr dette at dere vil bruke mer tid på å få fram alt ved en sak? Eller betyr det at dersom "en av redaksjonene" har gitt ut en artikkel, så kommer det ikke en til, selv om det kunne vært gjort mer utfyllende?

 

Det er forøvrig fantastisk å se at artikkelskriver deltar i diskusjonen her! Dersom det kunne vært en tradisjon, hadde det vært helt fantastisk! Det er en del i Amobil som fremdeles gjør det, i hvert fall ^^

Lenke til kommentar

Det er mye som er sagt her som jeg vil tippe jeg ikke har myndighet til å kommentere detaljert og direkte, men jeg klarer ikke å la være å si følgende fire ting:

 

1) Vi som er redaksjonelt ansatte har heller ikke vært fornøyde med PG2, for å si det mildt. Vår myndighet på området er svært begrenset, da man i samme slengen fjernet PG fra vårt ansvarsområde, men vi legger det presset vi kan på "makta" for å få gjort noe med det, og det later til at det nytter. Jeg forstår det slik at PG2 prioriteres heftig i tiden som kommer.

 

2) Endringer som Edda har gjort de siste årene bærer uten tvil preg av at de er et mediehus som først og fremst driver med AVIS, mens vi er mer å betrakte som MAGASINER. Personlig håper og tror jeg at sammenslåingen gjør det mulig å endre på dette, og få tilbake gamle, gode dager. Det er da også mye av intensjonen med sammenslåingen.

 

3) Husk på at mange endringer kom som en følge av at Eddas eier midt i finanskrisen skyldte banken litt i overkant av seks milliarder kroner. Slikt legger et visst press på krav om sparing og inntjening, og vil desverre nødvendigvis merkes på kapasitet og kvalitet på produktet. Verken Tek-nettverket eller Teknofil tilsvarende har gått med overskudd på flere år, og uten Edda i ryggen er det meget mulig at Hardware, Akam, Amobil, etc ikke hadde overlevd finanskrisen overhodet. Håpet er at sammenslåingen skal gjøre det mulig for oss å forbedre både inntjening og redaksjonell kvalitet. Win-win, med andre ord.

 

4) Undertegnede og andre i redaksjonen er svært klar overfor ledelsen (som er enig) om at vi må spille på lag med leserne. Vi har vært velsignet med en entusiastisk, initiativrik og kunnskapsrik leserskare i mange år, og dere er på mange måter vår største ressurs. Lesere som føler et eierskap til publikasjonene er gull verdt, og skal tas på alvor. Det er et absolutt krav, og den dagen jeg føler det ikke lenger er tilfelle, leverer jeg inn min avskjedssøknad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser mange reagerer på hardware.no sine mange artikler om programvare og sikkerhetshull. En ting dere må huske? Det er ikke alle som bruker datamaskin som er er like kyndige som majoriteten på forumet og tek nettverket. Per på 52 som akkurat har kjøpt seg sin første datamaskin vet fint lite at et sikkerhetshull i Internet Explorer kan gjøre stor skade. Derfor er det fint at dette blir opplyst. Undertegnede har faktisk selv oppdatert programvare etter tips fra hardware, sjelden, men har skjedd. Ikke lett å holde styr på all programvare som ligger installert. Ansvarlig redaktør uttaler også i et innlegg i denne tråden, at de ønsker å nå ut til flest mulig. Da er ikke kun artikler om vannkjøling og overklokking veien å gå. At man alternativt kunne vært flinkere til å holde slike artikler adskilt er jeg enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser mange reagerer på hardware.no sine mange artikler om programvare og sikkerhetshull. En ting dere må huske? Det er ikke alle som bruker datamaskin som er er like kyndige som majoriteten på forumet og tek nettverket. Per på 52 som akkurat har kjøpt seg sin første datamaskin vet fint lite at et sikkerhetshull i Internet Explorer kan gjøre stor skade. Derfor er det fint at dette blir opplyst. Undertegnede har faktisk selv oppdatert programvare etter tips fra hardware, sjelden, men har skjedd. Ikke lett å holde styr på all programvare som ligger installert. Ansvarlig redaktør uttaler også i et innlegg i denne tråden, at de ønsker å nå ut til flest mulig. Da er ikke kun artikler om vannkjøling og overklokking veien å gå. At man alternativt kunne vært flinkere til å holde slike artikler adskilt er jeg enig i.

Helt riktig og selv kan jeg få meg til å lese begge (selv om jeg gjerne skulle sett litt fordypninger også i artiklene om sikkerhetshull X - det kan fint utføres samtidig som man advarer "den jevne bruker").

 

Det jeg håper på er at det blir åpnet for mer av det ordentlige snackset av artikler på hw.no som f.eks siste tids artikler av André Kristoffer Dahl og den artikkelen om å puste nytt liv en en gammel bærbar PC som jeg ikke finner igjen! :)

 

edit: fant artikkelen

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Ser mange reagerer på hardware.no sine mange artikler om programvare og sikkerhetshull. En ting dere må huske? Det er ikke alle som bruker datamaskin som er er like kyndige som majoriteten på forumet og tek nettverket. Per på 52 som akkurat har kjøpt seg sin første datamaskin vet fint lite at et sikkerhetshull i Internet Explorer kan gjøre stor skade. Derfor er det fint at dette blir opplyst. Undertegnede har faktisk selv oppdatert programvare etter tips fra hardware, sjelden, men har skjedd. Ikke lett å holde styr på all programvare som ligger installert. Ansvarlig redaktør uttaler også i et innlegg i denne tråden, at de ønsker å nå ut til flest mulig. Da er ikke kun artikler om vannkjøling og overklokking veien å gå. At man alternativt kunne vært flinkere til å holde slike artikler adskilt er jeg enig i.

 

programvare nyheter hører ikke hjemme på hardware.no i det hele tatt. var en katastrofe når de slo sammen programmer.no eller hva det nå het med hardware.no. og mange ganger er det supertynt innhold i programnyhetene. "per på 52" trenger ikke å lese hardware.no om han ikke har interesse for innholdet han finner der. vi trenger ikke 2 ITAvisen nettsteder. for folk som vil lese piss om apple microsoft og 3.parts programlevrandører har nok av nettsteder å holde seg til.

 

her er noen:

http://www.vg.no/teknologi/

http://www.itavisen.no/

http://www.dinside.no/data/

http://www.digi.no/

 

jeg er ivertfall en av dem som ikke hadde blitt lei seg om hardware kun lanserte dype artikkler. om de ikke hadde noe å skrive om på onsdag kom det ikke noen nyheter osv. Lykke til HW.no med å finne røttene deres!

Endret av kjeLL//
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spennende.

Men en fusjon er jo ikke nødvendigvis ensbetydene med økt kvalitet eller opplevd økt kvalitet. Vi som har hengt her i mange år har jo sett en negativ utvikling som til tider er ganske uvirkelig. Dybde-artiklene slik de var i "gamle dager" er jo så godt som ikke-eksisterende. Og når de en sjelden gang dukker opp er kommentarfeltene fylt av positive kommentarer. Så det er tydelig at økt kvalitet vil mer fornøyde brukere. Det å være ukritisk i omgangen med pressemeldinger, eller slomsete med oversetting av utenlandske nyheter påvirker produktet. Et annet problem vi har sett er manglende evne til å ta til seg kritikk. Hvor mange ganger har man sett krtiske innspill til selve test-metodikken i kommentar-feltene? Men er slik impelmentert? Selv der enkelte brukere virkelig har pekt direkte på feller og hvilke svakheter dagens metodevalg medfører så velger redaksjonen å kjøre på med sitt. Eneste skribenten jeg i farten kommer på som bruker å takke for kritiske kommentarer er han som skriver linux-stoffet.

 

Prisguiden er jo et supert og konkret eksempel på degredering. Fra å være et bra produkt som kunne blitt helt fantastisk, laget de noe de trodde var et fancy design og endte med å forkludre hele poenget med tjenesten. Ok å ta feile avgjørelser det skjer. Men å i etterkant sitte å toe sine hender og håpe på mirakler løser problemene det er bare elendig ledelse i praksis. Prisjakt har jo seilt opp til å være alt det prisguiden ikke er. At prisguiden virkelig er slomset vekk er jo intet mindre enn oppsiktsvekkende og viser et renn av dårlige besluttninger. Hva er forresten audiovisuelt? Her må det være lov å være særdeles kritisk. Det hjelper ikke å kun ha et domene. Det må ligge en redaksjonell strategi bak valgene. audiovisuelt er jo 95% rent tøv.

 

Gamle overklokking var jo ren porr for enhver nerd. Kvalitet og grundighet i både artikler og billedbruk var eksemplarisk. Slikt har vi aldri sett igjen. Programvare biten var jo også spennende. Ja like til hwb var jo en morsom satsing, bare synd de aldri fikk ressurser nok til å gjøre skikkelig arbeid med hwb.

 

Det jeg ser på som positivt er at med så mange nettsteder så vil det være mulig å ha enkle "Se og Hør" og "akersgata" steder for hvermansen hvor kvantitet er avgjørende. Så kan de vikelige hardcore teknonerder få stilt sitt på mer passende nettsteder. Det vil jo dessuten være ganske fornuftig å løse dette på en slik måte. Mengden av linker som en bygger opp mellom interne nettsteder vil jo være formidabel. Det vil jo igjen påvirke søkemotortreffene. Og en økning i synligheten på google øker jo "nysalget" til nye lesere og det vil generere mer penger. Er også positiv til mer målrettet reklame. Om grep også gjøres for å tvinge annonsører til mer levelige reklameformater så er det jo faktisk mulig at vi igjen åpner for reklame i våre browsere.

 

Ønsket om bredde må ikke overgå ønsket om kvalitet. Da blir denne muligheten bortkastet og vi ender opp med forsmådde brukere og en flau (host*itxxvisen*)kloning.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Prisguiden er jo et supert og konkret eksempel på degredering. Fra å være et bra produkt som kunne blitt helt fantastisk, laget de noe de trodde var et fancy design og endte med å forkludre hele poenget med tjenesten. Ok å ta feile avgjørelser det skjer. Men å i etterkant sitte å toe sine hender og håpe på mirakler løser problemene det er bare elendig ledelse i praksis. Prisjakt har jo seilt opp til å være alt det prisguiden ikke er. At prisguiden virkelig er slomset vekk er jo intet mindre enn oppsiktsvekkende og viser et renn av dårlige besluttninger.

 

Desverre er det oss ansatte som er helt enig med deg som må ta støyten for dette overfor misfornøyde brukere, og ikke de som faktsik gjorde disse katastrofale avgjørelsene. En av de store fordelene med fusjonen er at alle nettstedene nå skal få en mye kortere vei til toppen enn det vi hadde under Edda. Om en katastrofe er i emning er det da faktisk fare for at vi blir hørt!

 

Det er mye vi i Tek-nettverket har måttet skjerme våre kjære brukere for i årene som har gått, og det har til tider vært svært slitsomt å være nødt til å tåle all idiotien fra Edda, men det er også grunnen til at optimismen i redaksjonene er såpass stor som den er nå som fusjonen er et faktum. Nå trekker vi alle sammen i samme retning, og vi slipper i stor grad å forholde oss til en ledelse som sitter i sigaretasjen og ikke aner hva vi driver med. Bare DET er grunn nok til sjampis og bløtkake! :thumbup:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Prisguiden er jo et supert og konkret eksempel på degredering. Fra å være et bra produkt som kunne blitt helt fantastisk, laget de noe de trodde var et fancy design og endte med å forkludre hele poenget med tjenesten. Ok å ta feile avgjørelser det skjer. Men å i etterkant sitte å toe sine hender og håpe på mirakler løser problemene det er bare elendig ledelse i praksis. Prisjakt har jo seilt opp til å være alt det prisguiden ikke er. At prisguiden virkelig er slomset vekk er jo intet mindre enn oppsiktsvekkende og viser et renn av dårlige besluttninger.

 

Desverre er det oss ansatte som er helt enig med deg som må ta støyten for dette overfor misfornøyde brukere, og ikke de som faktsik gjorde disse katastrofale avgjørelsene. En av de store fordelene med fusjonen er at alle nettstedene nå skal få en mye kortere vei til toppen enn det vi hadde under Edda. Om en katastrofe er i emning er det da faktisk fare for at vi blir hørt!

 

 

 

Som jeg skrev så plasserer jeg skylden på degraderingen av prisguiden på dårlig ledelse og manglende gjennomføringsevne. Dessverre så er nok også den fallende kvaliteten på den redaksjonelle biten og satsingen nærmest ensidig på bredde og noe jeg mener skyldes veik ledelse og en ensidig og lite gjennomtenkt strategi.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...