Gå til innhold

Nå starter vi


Anbefalte innlegg

Er det et eller annet egoproblem som sørger for at ingen av de de to (tidligere) redaksjonene er villige til å bare droppe sidene sine? Løsningene som er beskrevet for tek.no og teknofil.no vitner om et desperat behov for å finne en eller annen måte å bevare absolutt alle sidene på, selv om noen høyere oppe vet at sidene utmerket godt kunne ha blitt smeltet sammen til en sammenhengende, hensiktsmessig forside.

 

Det er rimelig ryggradsløst fra begge hold, og er forhåpentligvis ikke noen god indikasjon på hva denne fusjoneringen kommer til å innebære.

Endret av Zealuu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det et eller annet egoproblem som sørger for at ingen av de de to (tidligere) redaksjonene er villige til å bare droppe sidene sine? Løsningene dere har beskrevet for tek.no og teknofil.no vitner om et desperat behov for å finne en eller annen måte å bevare absolutt alle sidene på, selv om dere vet at de utmerket godt nne ha blitt smeltet sammen til en sammenhengende, hensiktsmessig forside.

Selv synes jeg det virker klønete og forvirrende å ha to teknoportaler med nesten likt navn og innhold.

 

Det kunne jo gått an å bare lagre den ene av de to sidene som et "arkiv" uten noen direkte kobling til det nye, felles produksjonssystemet. Det ville vært litt klønete i en overgangsfase, men enklere og billigere i det lange løp.

Endret av A-Jay
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håpar dykk slår saman alle sidene til ein stor og oversiktleg nettstad med forskjellige kategoriar og tenester.

 

Og så håpar eg at ein så stor nettstad kan greie å få til TV og radio program slik som ITavisen hadde for nokre år sidan, men som dei dessverre la ned på grunn av dårleg økonomi.

 

Skal RSSen til Tek innehalde alle sakene til alle nettstadene frå no av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit; Quote:

I stedet for å skrive de samme sakene to ganger, kan vi nå slå sammen kreftene og produsere mer og bedre innhold.

 

farvel konkuranse, velkommen monopol sier nå jeg..

 

Men så lenge Gamer.no får holde på som de vil, driter jeg i resten egentlig. Men om dere retter så mye som en pekefinger mot Gamer.no, så skriver jeg noe sint i BLAG'en min! :p

 

Sant det, er skummelt med et slikt teknonyhetsmonopol. Men er ikke noe bedre om det er flere sider som alle er eid av de samme, da er det bedre at de er slått sammen og viser hva de faktisk er imo.

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Er det et eller annet egoproblem som sørger for at ingen av de de to (tidligere) redaksjonene er villige til å bare droppe sidene sine? Løsningene som er beskrevet for tek.no og teknofil.no vitner om et desperat behov for å finne en eller annen måte å bevare absolutt alle sidene på, selv om noen høyere oppe vet at sidene utmerket godt kunne ha blitt smeltet sammen til en sammenhengende, hensiktsmessig forside.

 

Det er rimelig ryggradsløst fra begge hold, og er forhåpentligvis ikke noen god indikasjon på hva denne fusjoneringen kommer til å innebære.

 

Godt sagt.

 

Dette redaksjonen (Redaksjonane? Kven er dykk no, eigentleg?) gjere greie for! Verkar som sjølve fusjonen er håplaust dårleg gjennomtenkt. Resultatet er no at det står gamere og mobilentusiaster på kvar sine lause steinar og ikkje anar kva retning dei skal ta sats i. Diskusjonsforumet er ein annan ting det må klarerast opp i. Det har vore dårleg stemning på Innlegg.no i lang tid no, mykje grunna dei ikkje veit om "deira" forumdel blir slukt inn igjen i Diskusjon eller ikkje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange gode tilbakemeldinger. :)

 

Ser det er flere som spør etter hvor mange og hvilke titler som blir med videre. Som nevnt i teksten er dette noe vi vil komme tilbake til i løpet av de neste ukene.

 

Det er ingen som betviler at 16 nettsteder er overflødig, og det er heller ingen tvil om at vi vil ha færre nettsteder når våren kommer.

 

Vi har ganske klare meninger om hvor vi vil gå, men tar ikke og iverksetter noe før fakta er kartlagt og vi kan sørge for at alle hensyn er ivaretatt. To sider slås heller ikke sammen over natten, det krever en samkjøring av alt fra redaksjonelle rutiner og språk til publiseringssystemer og artikkelarkiv.

 

Når det gjelder Tek.no og Teknofil kommer dette til å bli to ganske forskjellige nettsteder som dekker ulike behov.

 

Tek.no vil kun være en forside med lenker ut i nettverket. Her vil du finne lenker til samtlige saker (uten unntak) som produseres. Tek.no er først og fremst tiltenkt flittige brukere av nettverket som vil ha den fulle oversikten.

 

Teknofil blir et selvstendig redaksjonelt nettsted, som lager korte og forenklede utgaver av de mest populære og brede sakene i nettverket. Hensikten er å sørge for at vi kan nå ut til vanlige nettbrukere, uten at det går på bekostning av den dype og grundige dekningen på nisjesidene våre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For noen år siden ble det ryddet opp i den delen som hadde med programgrinespråk å gjøre.

 

For en som ville spørre om forskjellig tin om et av språken ble det lit vanskeligere å ha oversikten .

Mange av områdene ble slått samme med begrunnelse av bl.a. lite aktivitet .

Det negativet her var at man nærmes var sikker på et ingen kunne finne innleggene der da de druknet i alle de andre innlegg.

 

Hensikten var nok god , men dessverre så ble det vanskeligere å finne frem.

 

jeg får nå håpe på at det blir letter å finne frem uansett hva man leter etter.

 

hvis det var viktig å rydde opp i tomme og lit brukte områder ( for å sparre lagringsplass) så virker det lit underlig at 2 like forum ikke kan slå seg samme. Kvalitet må da være bedre en kvantitet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noen år siden ble det ryddet opp i den delen som hadde med programgrinespråk å gjøre.

 

For en som ville spørre om forskjellig tin om et av språken ble det lit vanskeligere å ha oversikten .

Mange av områdene ble slått samme med begrunnelse av bl.a. lite aktivitet .

Det negativet her var at man nærmes var sikker på et ingen kunne finne innleggene der da de druknet i alle de andre innlegg.

 

Hensikten var nok god , men dessverre så ble det vanskeligere å finne frem.

 

jeg får nå håpe på at det blir letter å finne frem uansett hva man leter etter.

 

hvis det var viktig å rydde opp i tomme og lit brukte områder ( for å sparre lagringsplass) så virker det lit underlig at 2 like forum ikke kan slå seg samme. Kvalitet må da være bedre en kvantitet ?

 

Kategorier blir ikke slått sammen for å spare plass (det sparer neppe noen plass heller), men for å gjøre forumet lettere og bedre å navigere i.

 

AtW

Lenke til kommentar
Teknofil blir et selvstendig redaksjonelt nettsted, som lager korte og forenklede utgaver av de mest populære og brede sakene i nettverket. Hensikten er å sørge for at vi kan nå ut til vanlige nettbrukere, uten at det går på bekostning av den dype og grundige dekningen på nisjesidene våre.

 

Høres bra ut! :thumbup:

Nå er det jo en blanding av begge typer artikler, dessverre med sterk overvekt av den forenklede typen, på sidene i nettverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noen år siden ble det ryddet opp i den delen som hadde med programgrinespråk å gjøre.

 

For en som ville spørre om forskjellig tin om et av språken ble det lit vanskeligere å ha oversikten .

Mange av områdene ble slått samme med begrunnelse av bl.a. lite aktivitet .

Det negativet her var at man nærmes var sikker på et ingen kunne finne innleggene der da de druknet i alle de andre innlegg.

 

Hensikten var nok god , men dessverre så ble det vanskeligere å finne frem.

 

jeg får nå håpe på at det blir letter å finne frem uansett hva man leter etter.

 

hvis det var viktig å rydde opp i tomme og lit brukte områder ( for å sparre lagringsplass) så virker det lit underlig at 2 like forum ikke kan slå seg samme. Kvalitet må da være bedre en kvantitet ?

 

Kategorier blir ikke slått sammen for å spare plass (det sparer neppe noen plass heller), men for å gjøre forumet lettere og bedre å navigere i.

 

AtW

 

jeg var usikker på det ,men det virket mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal foregripe begivenhetenes gang, kan jeg love at Gamer.no er og forblir nettverkets hovedsatsning på spill, og uavhengig av hvilke sammenslåinger og grep som vil gjøres i nettverket de neste månedene vil ikke dette få noen dyptgripende konsekvenser for Gamer.no og deres redaksjonelle profil.

 

Så med andre ord, så er Spillverket.no blitt veid og funnet for lett? Kunne dere ikke funnet ut dette for to år siden så hadde vi sluppet alt maset med å flytte fra forum til forum?

Lenke til kommentar

til

Øystein W. Høie

Redaksjonssjef, Mediehuset Tek

 

Som mangeårig bruker av Hardware.no , forumdelen og ikke minst prisguiden har jeg sett og opplevd min del av uregelmessigheter i omleggingsfasene (noen kaller det kaos). Ikke minst med det som ble den nye prisguiden som fremdeles ikke virker på langt nær så bra den gamle (forøvrig ser den nye ut som et utklipp av ebay sitt håpløse katalogiseringssystem).....

 

Jeg etterlyste bedre prosjektstyring ift prisguiden og at noen med tilstrekkelig kompetanse kunne ta tak i problemene men sålangt er jeg ikke imponert.

 

Rent bortsett fra det, Godt nyttår og lykke til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så med andre ord, så er Spillverket.no blitt veid og funnet for lett? Kunne dere ikke funnet ut dette for to år siden så hadde vi sluppet alt maset med å flytte fra forum til forum?

Nå kan ikke jeg uttale meg på noe redaksjonelt nivå da jeg ikke er så høyt oppe i systemet, men da fighten pågikk forsto jeg det som om det var eierinterressene som kræsjet. De ville kjøpe ut grunnleggeren av Gamer. Det ville ikke han. Han satt på rettighetene til navnet. Og da ble det heller en splittelse.

Det er som sagt bare slik jeg forsto det for to år siden. Ligger sikkert mye mer bak det enn bare det.

Lenke til kommentar

Første del dere burde ha gjort har vært å kjøpe domenet "Programvare.no" og deretter slenge Arsæll som hovedmann dit for posting av sine program nyheter.

Deretter gi oss litt kontroll over hvilke nyhetsartikler som vises på toppen av forumet, slik at vi kan abonnere på de sidene vi vil lese.

Dette kan være at noen vil kun ha akam, amobil men ikke høre noe fra hardware.no eller motsatt, ett greit filter for hver bruker er noe jeg savner og har ikke funnet riktig enda.

Programvare.no eksisterte under hardware-nettverket (som det hette da) "før i tiden". Da var det en ganske god tjeneste, men så ble den nedlagt, og man ansatte en islending som pr. i dag skriver om programvare på hardware.no :blink:

 

 

 

 

 

Takk for mange gode tilbakemeldinger. :)

 

Ser det er flere som spør etter hvor mange og hvilke titler som blir med videre. Som nevnt i teksten er dette noe vi vil komme tilbake til i løpet av de neste ukene.

 

Det er ingen som betviler at 16 nettsteder er overflødig, og det er heller ingen tvil om at vi vil ha færre nettsteder når våren kommer.

 

Vi har ganske klare meninger om hvor vi vil gå, men tar ikke og iverksetter noe før fakta er kartlagt og vi kan sørge for at alle hensyn er ivaretatt. To sider slås heller ikke sammen over natten, det krever en samkjøring av alt fra redaksjonelle rutiner og språk til publiseringssystemer og artikkelarkiv.

 

Når det gjelder Tek.no og Teknofil kommer dette til å bli to ganske forskjellige nettsteder som dekker ulike behov.

 

Tek.no vil kun være en forside med lenker ut i nettverket. Her vil du finne lenker til samtlige saker (uten unntak) som produseres. Tek.no er først og fremst tiltenkt flittige brukere av nettverket som vil ha den fulle oversikten.

 

Teknofil blir et selvstendig redaksjonelt nettsted, som lager korte og forenklede utgaver av de mest populære og brede sakene i nettverket. Hensikten er å sørge for at vi kan nå ut til vanlige nettbrukere, uten at det går på bekostning av den dype og grundige dekningen på nisjesidene våre.

 

Der måtte jeg nesten le litt. Sammenlignet med hvordan artikler og tester så ut før i tiden, så vil jeg ikke påstå at dagens standard er verken dype eller grundige! LANGT ifra. Når man bruker iT-AVISEN som kilde i enkelte tilfeller, og over 80% av det som blir skrevet (spes på hw.no) er oppgulp og dårlig oversatte pressemeldinger, hvordan vil en forkortet versjon se ut da? laugh.gif

 

 

Tek.no portalen er i utgangspunktet en god idè, men av ukjent årsak har jeg aldri likt den, og får meg ikke til å bruke den uansett hvor mye jeg prøver.

 

Når der blir såpass mange innenfor en og samme redaksjon vil jeg virkelig legge inn en bønn om at dere på hardware.no ser GODT mer i rettning http://www.anandtech.com og amobil i rettning redmondpie.com og xda-dev. Det å ha hatt en "norsk anand-side" hadde virkelig vært drømen.

 

Dette er hardwarestoff slik det bør fremlegges! Etter hw.no ble kommersiellt er det tydelig at eierinteressene styrer hvilket stoff som skal legges ut. Det skal produseres stoff som passer for vg.no ... ikke for hardwareentusiaster (dere har noen få hederlige unntak).

 

Det gode gamle hw-nettverket er ødelagt for lenge siden, men nå har dere en sjangs til å bygge det opp igjen.

 

Tips: dere kan starte det nye åre med å lage en oversikt over hva som har skjedd bak kulissene i de ymse eierskiftene siden 1998 ;)

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men hva er tanken, årsaken og historikken bak fusjoneringen?

Var det penger som styrte, hadde noen mye penger, noen lite penger osv.. Som førte til en fusjonering? Eller er det av fellesinteresse for begge parter, så begge står urørt etter fusjonen bare har valgt å slå kreftene sine sammen for å skape en bedre produkt og legge ned stridsøksa?

 

 

Har generelt dårlig erfaring med fusjonering når det er basert penger.. Jobber selv på en arbeidsplass hvor det ble en fusjon / oppkjøp og ting har aldri vært mer rotete og ubehagelig noen gang.

Stygt redd for at det samme kan skje i dette tilfellet, det har ikke vært mange forandringer til det positive den siste tiden dessverre.

 

Da Gamer.no skilte seg fra nettverket i sin tid så falt jo kvaliteten drastisk, Spillverket har ikke nådd Gamer til knærne engang! Og PrisGuide v2 har vært en eneste stor vits, hvor jeg benyttet med av PrisGuiden daglig, ja til og med på jobb når jeg hjelper kunder og setter opp systemer så har jeg gått helt bort ifra PrisGuiden etter v2 som på alle mulige måter er dårligere enn v1.0 om vi se bort ifra et litt mer "fancy" utseende. Nå må jeg ta til takke med diverse nettbutikker og bruke de som referanse da dette er mye enklere, ulempen er naturligvis at da får jeg jo kun opp varer fra deres sortiment.. Så like bra som PrisGuide v1 blir det ikke, men det er så vannvittig trist å se geniale løsninger kjøres rett utfor stupet ved en helt hodeløs og unødvendig "oppdatering / oppgradering".

 

Da Kulturo forsvant til fordel for AudioVisuelt så ble vi jo lovet gull og grønne skoger, jeg håpet på at vi faktisk kunne få noe som kunne måle seg opp mot sider som AVForum.no osv.. Men vi er jo ikke i nærheten av noe som helst, hele AudioVisuelt er en eneste stor vits, det eneste som kommer er diverse anmeldelser av Blu-Ray utgivelser? Ellers så er det bare løse og korte nyhets-artikler om diverse varer. Hvor er anmeldelsene? Hvor har alle godsakene blitt av?

 

 

Selv Hardware.no har tapt seg voldsomt med færre og færre anmeldelser, og bare mer og mer datert innhold som helt tilfeldige anmeldelser av uinteressant produkter lenge etter de faktisk har kommet på markedet og var reelle? Klart det finnes noen unntak, men den generelle kvaliteten har dalt og minner mye mer om IT-Avisen enn noen gang før.. Håper at denne sammenslåingen betyr at Teknofil kan ta seg av å konkurrere mot IT-Avisen med å pøse ut korte nyhets-artikler om relatert IT-stoff ala Engadget og IT-Avisen så kan Hardware.no gå tilbake til å fokusere på å få ut lengre, gode og gjennomførte artikler om relevante saker anno 2011, og ikke minst være på plass med flere anmeldelser av nye produkter.

 

 

Ellers så håper jeg at sidene slås sammen, og at kreftene fra begge parter forenes! Altså at Gamer og Spillverket redaksjonen går sammen og arbeider sammen, med et felles mål og at ikke halvparten av folka blir sparket og alt går at dundass.

Men vi får krysse fingrene!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...