Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde jeg skaffe en BSU konto?

 

Har de siste årene tjent mine penger via fotballdømming (ergo en ikke skattbar jobb), men har en relativ stor formue som gir meg en 3% avkastning på kapitalkonto. Skal inn til militæret i høsten, noe som jeg regner med regnes som en "skattbar inntekt".

 

Er sparebeløpet en tjener i en BSU konto noe annet enn rentebeløpet/avkastningen man får, eller er 5% den eneste fordelen med BSU konto?

Lenke til kommentar

Du burde absolutt skaffe deg BSU-konto, men vent med å sette inn penger på den til du betaler skatt. Det er først og fremst skattefradraget du får ved å gjøre innskudd i BSU, som gjør BSU så attraktivt. Du får 20% skattefradrag av det du setter inn på kontoen. Det er en årlig innskudsgrense på 20 000 kr, som gir maks 4000 kr i skattefradrag. For at du skal få nytte av dette fradraget må du ha en skattbar inntekt, hvor skattekostnaden tilsvarer eller er høyere enn det skattefradraget du oppnår.

 

 

Når det gjelder jobben din som fotballdommer, hva mener du med at det ikke er en "skattbar jobb"? Vil det si at du jobber svart, eller at du har inntekt under frikortgrensen? Og hvor stor er formuen din, som gir deg 3% avkastning? Det skal betales 28% skatt av kapitalinntekter (blant annet renteinntekter).

 

Lønnen du får under førstegangstjenesten er ikke skattbar.

Endret av knipsolini
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som fotballdommer så får du penger i hånda etter kampen som ikke registreres på noen måte, helt opp til 1 divisjon menn og toppserien damer. Så ja, på mange måter kan du si at jeg jobber "svart". Formuen min trenger jeg vel strengt talt ikke å si når jeg nevner at avkastningen er på 3%?

 

Så jeg har egentlig ikke behov for å skaffe meg en BSU konto før jeg går inn i en vanlig jobb (som blir etter militæret)? :)

Lenke til kommentar

Tjener du mindre enn 40 000 kr? Isåfall kan du bestille frikort hos skatteetaten, jobbe lovlig, og ikke betale skatt. Tjener du mer bør du bestille vanlig skattekort.

 

At du har 3% avkastning på formuen din sier meg veldig lite. Har du 500 000, er avkastningen 15 000 kr. Da blir skatten du skal betale av kapitalinntekter på (15 000*28%=) 4 200 kr. Dvs. at det er lønnsomt å opprette BSU-konto og sette inn 20 000 kr, ettersom du da har enn skattbar inntekt på over 4 000 kr.

Lenke til kommentar
Som fotballdommer så får du penger i hånda etter kampen som ikke registreres på noen måte, helt opp til 1 divisjon menn og toppserien damer.

Då er du ansvarleg for å registrere dette. At du får pengar i hendene betyr ikkje at det er skattefritt.

Er det ikke slik å forstå at hver enkelt fotballklubb regnes som en arbeidsgiver, og at man må tjene over 4 000,- i hver enkelt klubb før det regnes som skattbar inntekt? Det er en hobby og regnes vel ikke som næringsvirksomhet for dommere i lavere divisjoner. Arrester meg om jeg tar fullstendig feil.
Lenke til kommentar

Tjener du mindre enn 40 000 kr? Isåfall kan du bestille frikort hos skatteetaten, jobbe lovlig, og ikke betale skatt. Tjener du mer bør du bestille vanlig skattekort.

 

At du har 3% avkastning på formuen din sier meg veldig lite. Har du 500 000, er avkastningen 15 000 kr. Da blir skatten du skal betale av kapitalinntekter på (15 000*28%=) 4 200 kr. Dvs. at det er lønnsomt å opprette BSU-konto og sette inn 20 000 kr, ettersom du da har enn skattbar inntekt på over 4 000 kr.

 

Ja, jeg tjener under 40.000. Men nå er uansett fotballsesongen over - for denne gang. Militæret om en måned.

 

Som fotballdommer så får du penger i hånda etter kampen som ikke registreres på noen måte, helt opp til 1 divisjon menn og toppserien damer.

Då er du ansvarleg for å registrere dette. At du får pengar i hendene betyr ikkje at det er skattefritt.

Er det ikke slik å forstå at hver enkelt fotballklubb regnes som en arbeidsgiver, og at man må tjene over 4 000,- i hver enkelt klubb før det regnes som skattbar inntekt? Det er en hobby og regnes vel ikke som næringsvirksomhet for dommere i lavere divisjoner. Arrester meg om jeg tar fullstendig feil.

 

Det kan godt hende, men jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan jeg flytte BSU fra en bank til en annen etter fylte 34 år?

 

Forsøkte å flytte min BSU til Høland og Setskog Sparebank som per tiden har 5,10% rente mot Skandiabanken som kun ligger på 4,15 :hm:

Fikk avslag på flytting av BSU dit.

 

Trodde målet til bankene var å ha mest mulig penger på bok, som de igjen kan disponere til videre utlån :hmm:

Endret av Klirreklovn
Lenke til kommentar

Kan jeg flytte BSU fra en bank til en annen etter fylte 34 år?

 

Forsøkte å flytte min BSU til Høland og Setskog Sparebank som per tiden har 5,10% rente mot Skandiabanken som kun ligger på 4,15 :hm:

Fikk avslag på flytting av BSU dit.

 

Trodde målet til bankene var å ha mest mulig penger på bok, som de igjen kan disponere til videre utlån :hmm:

 

Er ikke så mange som låner til mer enn 5,10 % rente, de har nok mer enn nok BSU-innskudd fra før.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Tjener du mindre enn 40 000 kr? Isåfall kan du bestille frikort hos skatteetaten, jobbe lovlig, og ikke betale skatt. Tjener du mer bør du bestille vanlig skattekort.

 

At du har 3% avkastning på formuen din sier meg veldig lite. Har du 500 000, er avkastningen 15 000 kr. Da blir skatten du skal betale av kapitalinntekter på (15 000*28%=) 4 200 kr. Dvs. at det er lønnsomt å opprette BSU-konto og sette inn 20 000 kr, ettersom du da har enn skattbar inntekt på over 4 000 kr.

 

Dette stemmer ikke. Skattefradraget du får for BSU gjelder ikke renteinntekter.

Endret av whistle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...