Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Dersom du skal betale mindre i skatt enn du har fått BSU-fradrag for (før fradrag), altså har tjent under eller rett over frikortgrensa, så får du ikke det utbetalt. Dersom du har betalt mer forskuddsskatt enn du skal betale i skatt (enten fordi du har for høyt forskuddstrekk ift. inntekt eller på grunn av fradrag), får du det igjen.

 

Med andre ord: Man må skille forskuddstrekk og hva man faktisk skal betale i skatt. "Baksmell" er når man har trukket for lite skatt i løpet av inntektsåret, og dermed må betale det resterende neste år. Tilsvarende får man igjen på skatten dersom man har trukket for mye skatt.

BSU-fradrag kan gjøre at du får igjen på skatten, men du får ikke penger tilbake dersom du ikke faktisk skal betale skatt (ut over det du har betalt inn). Du kan altså ikke få "minus-skatt".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei Jeg har 3000kr i BSU-kontoen. Men kunne tenkt meg å ta det ut (Formålet er ikke til kjøp av bolig, men til noe annet) Hva blir konsekvensene for det? Bortsett fra at jeg ikke kan bruke BSU lengere?

 

Dette er 3000kr som er fra i fjor som jeg har satt inn.

 

Du må tilbakebetale skattefradraget du har fått (600 kr), i tillegg til at du aldri kan bruke BSU igjen. Håper du skal bruke pengene på noe livsnødvendig, eller at du er rik, for du gir tilbake en gavepakke verdt mange tusen kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei Jeg har 3000kr i BSU-kontoen. Men kunne tenkt meg å ta det ut (Formålet er ikke til kjøp av bolig, men til noe annet) Hva blir konsekvensene for det? Bortsett fra at jeg ikke kan bruke BSU lengere?

 

Dette er 3000kr som er fra i fjor som jeg har satt inn.

Med mindre du er 34 år eller det er livsnødvendig så ville eg ikkje rørt dei. Du har kanskje ikkje inntekt til å fylle den opp i dag, men om du får inntekt før du er 34 år så vil du absolutt ha den kontoen intakt. Å avslutte den for kun 3000,- kroner er ikkje lurt.

 

Om ein ser vekk frå renter så kan du tape 32 000,- kroner over 8 år på å avslutte kontoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Jeg har 3000kr i BSU-kontoen. Men kunne tenkt meg å ta det ut (Formålet er ikke til kjøp av bolig, men til noe annet) Hva blir konsekvensene for det? Bortsett fra at jeg ikke kan bruke BSU lengere?

 

Dette er 3000kr som er fra i fjor som jeg har satt inn.

Virkelig. Ikke gjør det. Det er helt ekstremt dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du skal betale mindre i skatt enn du har fått BSU-fradrag for (før fradrag), altså har tjent under eller rett over frikortgrensa, så får du ikke det utbetalt. Dersom du har betalt mer forskuddsskatt enn du skal betale i skatt (enten fordi du har for høyt forskuddstrekk ift. inntekt eller på grunn av fradrag), får du det igjen.

 

Med andre ord: Man må skille forskuddstrekk og hva man faktisk skal betale i skatt. "Baksmell" er når man har trukket for lite skatt i løpet av inntektsåret, og dermed må betale det resterende neste år. Tilsvarende får man igjen på skatten dersom man har trukket for mye skatt.

BSU-fradrag kan gjøre at du får igjen på skatten, men du får ikke penger tilbake dersom du ikke faktisk skal betale skatt (ut over det du har betalt inn). Du kan altså ikke få "minus-skatt".

Hva skjer hvis man betaler akkurat det man skal betale i skatt, altså at det hverken blir baksmell eller for mye i skatt. Får man noe da?

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis man betaler akkurat det man skal betale i skatt, altså at det hverken blir baksmell eller for mye i skatt. Får man noe da?

Det du skal betale i skatt er inkludert alle frådrag. Ved å fylle opp BSU-kontoen får du 4000,- kroner i skattefrådrag.

 

Skulle du i utgangspunktet betalt 100 000 i skatt så skal du betale 96 000 dersom du har BSU. Om du ikkje har tatt omsyn til BSU ved registrering av skattetrekk, og betalt 100 000 i skatt, så vil du få tilbake 4000.

Har du betalt 8000 for lite i skatt før sjølvmeldinga, der du la inn BSU-beløpet, så må du kun betale 4000 i restskatt.

 

Dette vil du sjå når sjølvmeldinga kjem til våren ein gong. Der ligg sannsynlegvis BSU-beløpet allereie påført, sidan det blir oppgitt av banken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har fylt opp min egen BSU og lurer på om det har hensikt for meg å spare på min kones BSU? Hun har ikke skattbar inntekt.

Nei. Så lenge du ikkje får skattefrådraget er det ikkje lurt. Det er faktisk rådd frå å spare i BSU utan inntekt. Det er betre å vente til ho får skattbar inntekt og kan dra fordelane av kontoen.

Dersom ho ikkje vil få skattbar inntekt før fylte 34 år kan du bruke den og få ei grei rente, men då er det ikkje anna enn ein sparekonto med avgrensingar. Sidan det er ein del retningslinjer til BSU-kontoen ville eg difor ikkje anbefalt å spare på den.

Lenke til kommentar

Nei. Så lenge du ikkje får skattefrådraget er det ikkje lurt. Det er faktisk rådd frå å spare i BSU utan inntekt. Det er betre å vente til ho får skattbar inntekt og kan dra fordelane av kontoen.

Dersom ho ikkje vil få skattbar inntekt før fylte 34 år kan du bruke den og få ei grei rente, men då er det ikkje anna enn ein sparekonto med avgrensingar. Sidan det er ein del retningslinjer til BSU-kontoen ville eg difor ikkje anbefalt å spare på den.

 

Så jeg kan ikke føre felles-skatt med kone på den fronten altså :/

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk starta min BSU 2.0 i dag. Gleder meg til å slenge penger inn der fremover :)

 

Slik jeg har forstått det, ønsker flere i opposisjonen (F.eks Jan Tore Sanner, H) å øke begrensningen på BSU-sparing fra 150 000kr til et annet beløp. F.eks 300 000kr.

 

Har du fått noen informasjon fra banken om BSU 2.0 pengene dine blir låst, eller kan du da flytte de til den normale BSU-kontoen og fortsette å få skattefradrag på nytt igjen?

Lenke til kommentar

Hva er mulighetene rundt BSU hvis man ikke skal ta opp boliglån allikevel? F.eks. hvis man vinner 10 mill. i lotto og kjøper bolig uten lån... Eller hvis man ikke har råd til lån, og heller skal leie?

Man trenger da ikke ta lån for å bruke BSU? Man må bare kjøpe bolig. Så vinner du 10 millioner, så bruker du BSUen på bolig, og betaler resten med lottogevinsten. Ser ikke helt hva lån har med saken å gjøre. Dersom du aldri får råd til å kjøpe bolig, så er det ingen fordeler med BSU annet enn noe høyere rente enn på sparekonto. Usikker på om arvingene må betale tilbake skattefradraget dersom man aldri løser inn BSUen før man dør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...