Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Det mener jeg du ikke gjør, da du i utgangspunktet ikke har fått et feilaktig skattefradrag, bare valgt å avslutte en avtale og jeg kan ikke se det er hjemmel for tilbakevirkende kraft i så måte at du skal betale renter av dette for foregående år, men kanskje noen andre kan svare 100% bekreftende eller avkreftende da jeg ikke vil være bastant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen penger på en BSU-konto, og lurer egentlig på hvordan jeg kan få brukt de til noe fornuftig.

 

Jeg har kjøpt bolig i år, men brukte ikke BSU-pengene på det. Sånn jeg har skjønt det kan jeg ta ut pengene samme året som boligkjøpet, men de må brukes på nedbetaling av lånet. Er det her noen krav til hvor fort de må brukes på nedbetaling av lånet? Damen fikk overført sine BSU-penger til sin egen høyrentekonto, og der står de (mesteparten i hvert fall) nå. Er dette ulovlig? Hvis det er ulovlig, hva gjør vi? Må vi spare opp og sette inn den summen vi har brukt, for så å betale ned på lånet?

 

Hva skjer når jeg blir 34 år? Er det bare rentene som blir tilgjengelig? Må jeg kjøpe meg en ny bolig for å kunne få pengene mine? Har ikke planer om å flytte før jeg er 34.

Lenke til kommentar

Det mener jeg du ikke gjør, da du i utgangspunktet ikke har fått et feilaktig skattefradrag, bare valgt å avslutte en avtale og jeg kan ikke se det er hjemmel for tilbakevirkende kraft i så måte at du skal betale renter av dette for foregående år, men kanskje noen andre kan svare 100% bekreftende eller avkreftende da jeg ikke vil være bastant.

Fant infoen her: http://www.skatteetaten.no/no/Alt-om/Likningsoppgaver/Rettledninger/BSU/?chapter=75123#kapitteltekst

Tillegg i skatt ved brudd på kontrakten

Ved brudd på vilkårene for BSU-sparing, skal det i det inntektsår vilkårene brytes, gis et tillegg i skatten tilsvarende det skattebeløpet som det tidligere er gitt fradrag for. Hvis en del av sparemidlene er brukt i samsvar med vilkårene, skal det bare gis tillegg i skatt for den delen av midlene som ikke er brukt til erverv av ny fast bolig.

 

Syns det var litt knotete formulert, men hvis jeg forstår riktig, så er det som du sa.

Lenke til kommentar

Mener du skal kunne disponere pengene som du vil etter 34.

De må (selvsagt) brukes til bolig, og bare det, ellers må man betale tilbake skattefordelen, men det mente antakelig du også? :)

 

Til "Må jeg?" sitt spørsmål: Pengene må overføres direkte fra BSU-konto til lånekonto. Banken du har (hatt) BSU i må i alle fall melde fra til skatteetaten at pengene er brukt til bolig, og det gjør de nok kun om overføringen skjer direkte som nevnt...

 

Du kan betale ned på et eksisterende boliglån når du vil (det trenger altså ikke skje samme år som boligkjøpet), og trenger ikke "kjøpe ny bolig for å få pengene dine", under en viktig forutsetning: Du må ha kjøpt boligen etter BSU-sparingen startet.

 

Om du/dere har betalt ned så mye på lånet at du har mindre i lån enn innestående på BSU, så går det vel an å omgå/utnytte reglene ved å "låne seg opp" (til oppussing eller annet formål) med pant i bolig, så boliglånet blir større, og deretter betale ned med BSU.

 

Om dama di har fått (uten å be om det?) pengene fra sin BSU-konto overført til høyrentekonto, så var ikke det videre lurt gjort, med mindre dere kan skylde på at banken har gjort en feil/gitt gale råd.

Banken skal sende opplysninger til Skatteetaten, ikke bare om saldo, innskudd og opptjente renter, men også ved utbetalinger, og oppgi om pengene er brukt til lovlig boligformål eller ikke. (Les mer her) Har banken sendt melding om at BSU er avsluttet/pengene er tatt ut, men ikke brukt til lovlig formål, så må hun betale tilbake skattefordelen, dvs 20% av det oppsparte beløpet. Med mindre banken har gjort feil/gitt dårlige råd, da kan dere ha en erstatningssak mot banken.

Lenke til kommentar

Om dama di har fått (uten å be om det?) pengene fra sin BSU-konto overført til høyrentekonto, så var ikke det videre lurt gjort, med mindre dere kan skylde på at banken har gjort en feil/gitt gale råd.

Banken skal sende opplysninger til Skatteetaten, ikke bare om saldo, innskudd og opptjente renter, men også ved utbetalinger, og oppgi om pengene er brukt til lovlig boligformål eller ikke. (Les mer her) Har banken sendt melding om at BSU er avsluttet/pengene er tatt ut, men ikke brukt til lovlig formål, så må hun betale tilbake skattefordelen, dvs 20% av det oppsparte beløpet. Med mindre banken har gjort feil/gitt dårlige råd, da kan dere ha en erstatningssak mot banken.

 

Hun ba om å avslutte kontoen og få pengene overført. Ingen hos banken som nektet henne det. De gikk sikkert ut i fra at de ville bli brukt til nedbetaling av lånet.

 

Jeg vil tippe det er en blanding av lite/feil informasjon fra bankes side kombinert med misforståelse fra vår side. Vi trodde pengene kunne taes ut samme året en kjøpte bolig.

 

Om banken har sendt beskjed om at kontoen er avsluttet og at pengene gikk til nedbetaling av lånet, er det noen som sjekker opp i dette i ettertid? Og er det sannsynlig at det er dette banken har gitt beskjed om videre? Ellers burde de jo gitt oss noen form for advarsel.

Lenke til kommentar

Mener du skal kunne disponere pengene som du vil etter 34.

De må (selvsagt) brukes til bolig, og bare det, ellers må man betale tilbake skattefordelen, men det mente antakelig du også? :)

 

Til "Må jeg?" sitt spørsmål: Pengene må overføres direkte fra BSU-konto til lånekonto. Banken du har (hatt) BSU i må i alle fall melde fra til skatteetaten at pengene er brukt til bolig, og det gjør de nok kun om overføringen skjer direkte som nevnt...

 

Du kan betale ned på et eksisterende boliglån når du vil (det trenger altså ikke skje samme år som boligkjøpet), og trenger ikke "kjøpe ny bolig for å få pengene dine", under en viktig forutsetning: Du må ha kjøpt boligen etter BSU-sparingen startet.

 

Om du/dere har betalt ned så mye på lånet at du har mindre i lån enn innestående på BSU, så går det vel an å omgå/utnytte reglene ved å "låne seg opp" (til oppussing eller annet formål) med pant i bolig, så boliglånet blir større, og deretter betale ned med BSU.

 

Vel, du strengt tatt ikke overføre pengene direkte fra BSU konto til lånet, men det er lurt.

Det du er å kunne fremlegge dokumentasjon på kontantstrømmen for skatteetaten, evt som et vedlegg til selvangivelsen at samme beløp som gikk ut fra BSU, går til nedbetaling av lånet, om du tar dette beløpet på en "omvei" via en annen konto først, har det ikke annet å si enn at som du never banken må rapportere det som "uttak ukjent/annet", istedenfor "uttak bolig" , men det er altså ovenfor skattemyndighetene at du skal dokumentere dette, ikke ovenfor banken, så det er en kjapp sak og rette opp på ligningen med vedlegg, men som sagt er det lurt å gjøre det direkte for å unngå ekstra arbeid.

 

Hvis du _ikke_ bruker pengene til bolig/nedbetaling av boliglån, blir det utlignet skatt for dette for det ligningåret avtalen er brukt, ref sktl §16-10 (6)

 

 

Det er en kjennsgjering at i prakis er det mange som gjør det på måten du beskriver, særlig der folk har rammelån, men også folk med "ordinære" boliglån, kan betale inn saldo på BSU kontoen for så å refinansiere opp tilsvarende beløp og dermed bruke det til oppussing, bil, forbruk, etc.

 

Om dama di har fått (uten å be om det?) pengene fra sin BSU-konto overført til høyrentekonto, så var ikke det videre lurt gjort, med mindre dere kan skylde på at banken har gjort en feil/gitt gale råd.

Banken skal sende opplysninger til Skatteetaten, ikke bare om saldo, innskudd og opptjente renter, men også ved utbetalinger, og oppgi om pengene er brukt til lovlig boligformål eller ikke. (Les mer her) Har banken sendt melding om at BSU er avsluttet/pengene er tatt ut, men ikke brukt til lovlig formål, så må hun betale tilbake skattefordelen, dvs 20% av det oppsparte beløpet. Med mindre banken har gjort feil/gitt dårlige råd, da kan dere ha en erstatningssak mot banken.

 

Hun ba om å avslutte kontoen og få pengene overført. Ingen hos banken som nektet henne det. De gikk sikkert ut i fra at de ville bli brukt til nedbetaling av lånet.

 

Jeg vil tippe det er en blanding av lite/feil informasjon fra bankes side kombinert med misforståelse fra vår side. Vi trodde pengene kunne taes ut samme året en kjøpte bolig.

 

Om banken har sendt beskjed om at kontoen er avsluttet og at pengene gikk til nedbetaling av lånet, er det noen som sjekker opp i dette i ettertid? Og er det sannsynlig at det er dette banken har gitt beskjed om videre? Ellers burde de jo gitt oss noen form for advarsel.

Hvis banker skulle ha for praksis å nekte kunder å avslutte konti, hadde det nok blitt mye bråk rundt omkring :)

 

Iogmed at dette er en konto med litt andre vilkår en øvrige konti, ville det vært god kundeservice og spørre litt før man utfører oppdraget (mener ihvertfall jeg), men jeg mener også at dere har et ansvar og burde sjekket opp litt før dere avsluttet overnevnte konto, så jeg synes det ikke er dårlig, men kanskje ikke bra nok ?

 

Banken sender melding til skatteetaten at kontoen er avsluttet og ikke brukt til bolig, ja.

Dette har ikke andre praktiske problemer enn at dere må påse å kunne dokumentere kontantstrømmen fra BSU via konto til lån/egen kapital til bolig, og dermed kunne dokumentere at beløpet faktisk er gått til det formål det er lagt opp til, se mitt svar til forrige taler for mer utfyllende om dette.

Lenke til kommentar

Det er en helt grunnleggende ting ved dette jeg ikke forstår (ja, jeg er en idiot på økonomi):

Man kan få 4 000 i avdrag på skatten dersom man sparer 20 000 et år. Men jeg skatter jo ikke av mine sparepenger uansett. Blir det da uansett trukket 4 000 i skatt om jeg setter inn 20 000, samme hvor de pengene kommer fra? Det er jo ikke sånn at arbeidsinntekt hopper rett inn på BSU-kontoen min. Jeg regner uansett med å tjene slik at jeg må betale skatt.

Lenke til kommentar

Så lenge du tjener nok til å betale minst 4000 kr i skatt så vil du få hele skattefradraget. Både BSU, lønnskoto, inntekter osv oppgir du via selvangivelsen. Det er den som er grunnlaget for skatteberegningen.

 

Skatten din betales automatisk via arbeidsgiveren din så det er ikke noe du trenger å tenke på månedlig og betale separat. Den endelige skatteberegningen (ligningen) beregnes etterskuddsvis, etter årets slutt og etter levering av selvangivelse. Skattetrekket fra arbeidsgiveren er sjeldent helt nøyaktig. Derfor kommer det korrigeringer (penger tilbake på skatten eller baksmell) ca et halvt år etter skatteårets slutt. Det er i denne beregningen de reduserer skatten din med 4000 kr.

 

Ligningskontoret sjekker hvor mye du har satt inn på BSU det aktuelle året.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å si det enkelt,

 

Skattefradraget gis ikke (nødvendigvis/oftest) som fradrag i formueskatt, men som et fradrag fra skatten du betaler av din lønnsinntekt.

 

Eksempel på minimumsinntekt får å oppnå fullt fradrag (gitt at du er over 17 og ikke bosatt i troms/finnmark)

 

Lønnsinntekt.....................................55600

Minstefradragsær skilt nedre grense)............-31800

_______

Alminnelig inntekt...............................23800

Personfradrag(skatteklasse 1)....................40800

_______

Skattbar inntekt ...............................kr 0

_______

Inntektsskatt (0 x 28% ) ......................... 0

Trygdeavgift (55600-39600) x 25 % ................4000

_______

Sum inntektsskatt og trygdeavgift ................4000

 

Ved innskudd på BSU på kr 20000 , oppnår du maksimalt skattefradrag på kr 4000,- og regnestykket går dermed i null, tjener du dermed mindre enn 55.600 kr, setter du inn mindre og "sparer" skattefradraget til et år du tjener mer, du får ikke noe igjen, altså hadde du hatt en inntekt slik at sum inntektsskatt og trydgeavgift ble 3000, og du hadde spart 20.000 på BSU, "taper" du 1000,- i fremtidig skattefradrag, du får ikke 1000 tilbake.

 

Håper det var til hjelp

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aha, nå skjønner jeg (en smule mer). Takker særdeles for svar! :D Greit å vite at man setter inn slik at man ikke «taper» penger også.

 

Selv om jeg ikke helt skjønte de øverste begrepene i regnestykket ditt, men det er fordi jeg ikke kan dem:

Minstefradrag, særskilt nedre grense og personfradrag s.kl. 1.

Man betaler bare betaler trygdeavgift ved så lav inntekt?

Endret av Skoony
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen formeninger om BSU2-gimmicken til DnbNor? Jeg vil på ingen måte anbefale noen å benytte den banken, men det er jo verdt å se på hva som er fordeler og ulemper med å benytte seg av ordningen likevel.

 

https://www.dnbnor.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/BSU2.html

 

  • BSU 2.0 har samme gunstige rente som ordinær BSU.
  • Du må ha ordinær BSU i DnB NOR før BSU 2.0 kan åpnes.
  • BSU 2.0 gir ikke skattefradrag.
  • Det er kun mulig med én BSU og én BSU 2.0.
  • Kontoen er koblet mot BSU slik at det er det totale tillatte innskuddet på de to kontoene er 50 000 kr pr år og 300 000 totalt.
  • Du kan sette inn penger i form av fast spareavtale, innskudd gjennom filial eller overføre via telefon eller nettbank.
  • Uttak er begrenset til boligkjøp eller nedbetaling av boliglån på lik linje med ordinær BSU. Innskudd er ikke mulig etter at det er foretatt uttak fra kontoen. Unntaket er inneværende års sparemidler.
  • Ved ureglementert uttak bortfaller opptjente renter utover det som tilbys på ordinær sparekonto.

Lenke til kommentar

@skoony , kom ikke opp at noen svarte her, beklager. Ja, eksempelet var ment for å vise nedre grense for å kunne ha fullt utbytte av skattefradraget.

 

Utover at det er en potensielt billig måte å skaffe langsiktig egenkapital i et market i uro, så er det jo en meget bra rente som tilbys, så såfremt man sparer mot bolig så er det vinn/vinn mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et spørsmål:

 

En person kjøper bolig i ung alder, la oss si 20 år. Er det noe vits for vedkommende å spare i BSU etter kjøpet?

La oss si personen ønsker å kjøpe større bolig senere. Får man skattefordelen ved kjøp av bolig nr 2?

Kan man få skattefordelen i forbindelse med bolig nr 1? (bygge boligen større, betale ned lån etc)

Lenke til kommentar

Skattefordelen fåes uavhengig av når du kjøper bolig. Du får den året du setter inn pengene. Det er heller ikke noe problem å få ut penger fra BSU så lenge du har bolig. Har du full BSU og ikke lån så er det bare å belåne boligen med tilsvarende beløp, for så å betale ned lånet med BSU...

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

to ting jeg lurer på:

1 hvilken bank som gir beste rente til bsu?eller det like rente hos hvilken helst bank.

2 tenkte å opprette bsu for 3 unger som er 11, 14 og 16 år. kanskje for minste mannen på 6 år også. er det så lurt eller burde jeg vente? og kanskje ikke komme igang gpa pengene blir brukt til noe annet.

Lenke til kommentar

Og det er ikke lurt å spare i BSU for unger som ikke betaler minst 4.000 i skatt, som regneeksemplet over viste... Å opprette en konto mange år i forveien, uten å sette inn noe, går selvsagt an -men hvor stor er sjansen for at den banken fortsatt har bra/best BSU-rente mange år inn i framtida?!

 

Sett sparepengene på en høyrentekonto (eller aksjefond) i stedet, og la barna flytte dem derfra til BSU når de betaler skatt selv og får nytte av skattefradraget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10016756

Men nå viser jo denne linken at bsu har den beste renten. ja bedre enn noen høyrente konto.

jeg lurer på om man får samme rente vilkår selv om mange raskt sparer mer enn 150 000 grensen?

aksjefond er bare for forvalterene. det er de som blir rike uansett.

greit nok at ingen av ungene hat tjent særlige mye. men dette skulle liksom være en gave til dem. som de ikke skulle sløse bort.sannlig ikke lett dette.

Lenke til kommentar

Hvis det er en gave som du spesifikt vil at de skal bruke på bolig, så kan BSU være en god idé likevel. Man får ca ett prosentpoeng høyere avkastning i forhold til sparekonto, og de kan ikke bruke pengene som de vil med en gang de blir atten. Man får samme rentevilkår på alle pengene på kontoen, men man kan sette inn maks 20 000 i året til man har satt inn 150 000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...