Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dersom man sparer penger i maks år tretti etter eller annet: hva skjer da med pengene etter det? Altså når man ikke kan spare mer.

Og er det noen forskjelll på sparestopp pga alder VS sparestopp pga at man har nådd grensen på 150 000? Jeg tror nemlig jeg kmmer til å nå den gresen lenge før jeg blir 30 år...

 

Og trekkes det formuesskatt av det beløpet man har på BSU? Altså; jeg betaler skatt ut av de pengene jeg får på deltidsstillingen min, og det jeg får igjen av penger setter jeg inn på BSU. Jeg trekker så fra 4 000 i skatt. Men er det da noe annet skatteetaten kan kreve av meg? Altså jeg må vel ikke betale ytterligere skatt av de pengene jeg har i BSU selv om beløpet blir ganske stort etter hvert? Hva med rentene jeg får ved å ha pengene der?

 

Og rentene jeg etter hvert ender opp med å få fra BSU; de regnes vel ikke med i det innskuddet jeg setter inn? Altså det samlede beløpet på BSU blir mitt inskutt på 150 000 + rentene jeg får derfra?

 

Og dette skattefratrekket; når får man dette? Altså foretar skatteetaten dette selv når de sender den skatteoversikten/selvangivelsen? Eller er det slik at jeg selv aktivt må kreve fratrekk på 4000 som ledd i å korrigere selvangivelsen?

Lenke til kommentar

Dersom man sparer penger i maks år tretti etter eller annet: hva skjer da med pengene etter det? Altså når man ikke kan spare mer.

Og er det noen forskjelll på sparestopp pga alder VS sparestopp pga at man har nådd grensen på 150 000? Jeg tror nemlig jeg kmmer til å nå den gresen lenge før jeg blir 30 år...

Om man ikke kan spare mer så lar man pengene stå der til man trenger dem.

Det er ikke forskjell på sparestoppene du skisserer utover det at om staten bestemmer seg for å øke sparegrensen så har du mulighet til å fortsette sparingen frem til du er 34 år.

 

Og trekkes det formuesskatt av det beløpet man har på BSU? Altså; jeg betaler skatt ut av de pengene jeg får på deltidsstillingen min, og det jeg får igjen av penger setter jeg inn på BSU. Jeg trekker så fra 4 000 i skatt. Men er det da noe annet skatteetaten kan kreve av meg? Altså jeg må vel ikke betale ytterligere skatt av de pengene jeg har i BSU selv om beløpet blir ganske stort etter hvert? Hva med rentene jeg får ved å ha pengene der?

Som Herr brun skriver. Du skal ha endel formue før det blir snakk om å betale formueskatt.

Rentene du får på BSUpengene dine skatter du 28% slik som du gjør med alle andre renteinntekter.

 

Og rentene jeg etter hvert ender opp med å få fra BSU; de regnes vel ikke med i det innskuddet jeg setter inn? Altså det samlede beløpet på BSU blir mitt inskutt på 150 000 + rentene jeg får derfra?

Riktig. Det er kun dine innskudd som telles med. Selv hadde jeg nesten 190 000 på min BSU-konto da jeg brukte den, hvorav 40 000 var renter.

Og dette skattefratrekket; når får man dette? Altså foretar skatteetaten dette selv når de sender den skatteoversikten/selvangivelsen? Eller er det slik at jeg selv aktivt må kreve fratrekk på 4000 som ledd i å korrigere selvangivelsen?

Banken du har BSU-kontoen i rapporterer dette inn for deg og det vil komme en linje på selvangivelsen hvor det står 4000 i fratrekk pga BSU. Du har selvfølgelig plikt å sjekke på selvangivelsen at det er kommet med osv. men dette skjer automagisk, du skal ikke behøve å rapportere dette inn.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg har allerede rundt 80 000 på min bankkonto, som jeg har tjent skattefritt i militæret og gjennom årlige inntekter lavere enn 40 000, og som jeg ikke har fått somlet meg til å gjøre noe med. Med tanke på begrensningen på 20 000 per år, så vil jeg ikke kunne få disse 80 000 inn på en BSU-konto umiddelbart? Da er vel sparekonto mer aktuelt for disse pengene? Eller bør jeg sette inn 20 000 på BSU-konto årlig fremover?

 

I år vil være mitt første år hvor jeg kommer til å overstige skattefri inntektsgrense og det er derfor først nå at jeg vurderer BSU. Men siden jeg er student kan jeg ikke garantere for at jeg vil overstige denne grensen i de kommende år og jeg vil i så fall gå glipp av skattefordelene ved BSU. Men mine årlige utgifter er små og jeg vil sannsynligvis kunne sette inn en god del tusen på BSU-en årlig, selv om inntekten skulle være under skattefri grense. I tillegg har jeg disse 80 000 i bakhold som jeg kan putte inn fra, men skattefordelen vil vel like fullt utebli helt eller delvis mtp. at inntekten muligens vil ligge under 40 000 (i hvert fall 55 600) i noen av de kommende årene.

 

Jeg har ikke satt meg så nøye inn i dette og det er visse ting som er på det uvisse (fremtidig inntekt osv.). Jeg må si jeg er i tvil om hva jeg bør gjøre for å få dette gunstigst mulig for meg, noen som har noen formening om hva jeg bør gjøre i min situasjon?

Lenke til kommentar

BSU bør kun benyttes dersom du får nytte av skattefradraget.

Ja, det har jeg forstått. I år vil jeg kunne dra nytte av denne skattefordelen, problemet er at jeg ikke vet om inntekten min blir høy nok til å dra nytte av den i de kommende årene mens jeg studerer. Jeg er bare ekstrahjelp på jobb, så jeg kan ikke regne med fast årlig inntekt i årene fremover. Er det lett å komme ut av "uføret" dersom det skulle vise seg at jeg ikke får fullt utbytte av skattefordelene BSU tilbyr? Hvis ikke så er det vel like greit å droppe BSU-planene for min del...

Lenke til kommentar

Som her Brun skriver, det er bare å la være å sette dem inn det året du ikke tjener nok.

Du kan vente helt til slutten av desember med å sette dem inn, så lenge de kommer inn på BSU-kontoen det samme året. I desember har du jo grei oversikt om du har tjent nok og om det har noe for seg å sette de inn dette året.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sikker på det? Normale sparekontoer fungerer jo slik at rente blir beregnet for den tiden du faktisk har penger inne på kontoen, uavhengig av når de kommer inn og når de tas ut. Tenkte det fungerte på samme viset på BSU. Kanskje den høye renten først slår inn når pengene er låst på BSU, og at man får normal sparekontorente det året pengene er satt inn?

Lenke til kommentar

Jeg er langt fra sikker på at det er slik, vet ikke hvor jeg har det fra. Tanken var at siden man tar ut pengene "bryter" man avtalen om å bruke de til bolig og derfor ikke får BSU-renten.

 

Burde vel egentlig ikke uttalt meg, i makt av Captain Hindsight :)

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Kommer litt an på hva man kaller "BSU-avtalen", men det er først når man bruker penger som har stått på kontoen over årsskiftet at man bryter BSU-vilkårene.

Penger man setter inn på konto kan fritt taes ut i løpet av året uten å bryte vilkårene, ved årsskiftet "låses" pengene.

 

Om man får BSU-renten eller ikke for penger som bare eer midlertidig innom kontoen vil nok være opp til bankens egne rutiner å avgjøre. Det er ikke vanskelig å lage datasystemer som tar seg av en evt rentereduksjon i ettertid hvis man bryter bankens betingelser for å få den gode (BSU) renten. Om bankene faktisk har dette vet jeg ikke, men jeg ville absolutt tro det. Jeg vil tippe at renten betales ut på konto ved årsskifte og at de da sjekker om betingelsene har vært oppfylt for BSU-rente.

Rentene for penger som bare har "besøkt" kontoen i løpet av året vil da beregnes etter en lavere rentesats.

 

Et eksempel jeg har er en kompis som prøvde å sette inn 2 BSU-beløp i løpet av et år, en gang i januar og en gang i august, bare for å se hva som skjedde (og evt få med seg litt ekstra BSU-rente).

I løpet av en uke hadde pengene kommet i retur til avsenderkonto med melding om at han ikke kunne sette mer penger inn på denne kontoen i år. Dette er ikke det samme som vi snakker om over, men det viser at bankene har systemer som kontinuerlig kontrollerer om vilkårene overholdes.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Det var bankens vilkår jeg tenkte på da jeg skrev " 'bryter' man avtalen". Grunnen til den gode renten er jo at det er langsiktig sparing, at pengene er relativt låst og banken er sikret penger over lang tid når man ser på alle kundene som ett. Tar man ut pengene igjen er det ikke noen langsiktig sparing.

Lenke til kommentar

Sendte en epost til banken min (som forresten har latterlig lav BSU-rente) om saken:

 

 

Hei,

Helt riktig. Du vil da få en lavere rente siden du ikke låser pengene til BSU kontoen.

For å benytte deg av den gunstige renten, må pengene låses til BSU-kontoen.

 

2012-06-06

Med vennlig hilsen

Thomas Haraldseid

Sparebanken Vest

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tanken var at siden man tar ut pengene "bryter" man avtalen om å bruke de til bolig og derfor ikke får BSU-renten.

Innskudd i inneværende år kan tas ut og inn av BSU-kontoen så mange ganger du vil og rente beregnes fra dag til dag. Kun uttak av innskudd satt inn i foregående år bryter BSU-avtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...