Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å spare i BSU, Men etter å ha lest litt rundt så er det ikke så særlig lurt å spare i bsu hvis man ikke skatter over en viss sum. Kan jeg da bare slutte å sette inn penger og la dem ligge der, helt til jeg tjener nok til å kunne betale skatt, uten at det blir noe konsekvenser?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betaler skatt, men ikke så mye som 20k atm da jeg bare har en deltidsstillingerjobb vedsiden av skolen.

 

Du får 20% av innskuddet i skattefradrag, så betaler du minimum 4000 kr i skatt etter andre evt. fradrag (som Zeph sier), så kan du sette inn 20 000 kr på BSU og utnytte hele skattefradraget. Skatter du ikke mer enn 2000 kr så bør du bare sette inn 10 000 kr.

 

Gjelder dette månder eller år?

 

I år.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er dette i samme bank som du har nettbank fra før? Da skulle i tilfelle BSU-konto være listet opp der, og da burde det også være mulig å velge "overføring mellom egne kontoer" (i stedet for "betal regning") eller noe tilsvarende.

 

Ellers bør det vel stå i papirene fra banken når du opprettet kontoen...

Jeg finner ingenting i nettbanken som skal tyde på at jeg har en BSU-konto overhode. Jeg skrev en mail om dette til banken og i svaret jeg fikk fra dem fikk jeg i det minste bekreftet at jeg har en BSU-konto, men jeg fikk ikke svar på "hvor" den er hen - hun tok det vel for gitt at jeg skulle kunne se det...

Jeg har heller ikke fått noen papirer, jeg har kun akseptert et tilbud/dokument som jeg fikk i nettbanken. Dokumentet "forsvant" etter at jeg aksepterte tilbudet. Hvis dette dokumentet var viktig, så hadde jeg kanskje tenkt at selve dokumentet hadde blitt lagret i nettbanken...

Jeg har Sparebanken Sør, forresten, både for BSU-kontoen og for nettbanken.

 

Redigert: Banken måtte visst legge til BSU-en min i nettbanken, så nå er det i orden...

Endret av Glassmesteren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg forstår ikkje heilt spørsmålet.

 

Med BSU får du god rente og 4000,- i skattefrådrag i året om du plasserer 20 000,- på konto. Betre direkte avkasting får du ikkje noko stad.

 

God rente? Er du klar over hvor lavt rentenivå vi har i Norge for øyeblikket? Du får riktiknok skattefradrag, men på en annen side er dette kjøpekraft du har låst, ergo tap av kjøpekraft må tas med i bildet.

Lenke til kommentar

God rente i forhold til andre sparekontoar, men hovudpoenget er skattefrådraga.

 

Klart du har låst pengane, det er jo heile poenget. Over 8 år har ein spart 30 000,- kroner i frådrag ved å spare BSU.

Om du kan investere pengane meir gunstig så lar du vere å spare i BSU. Med oppil 25% avkastning på BSU så må ein ta risiko for å få meir ut av dei, som kan føre til tap i staden for.

 

Tapt kjøpekraft i forhold til kva? Om du skal kjøpe bustad kan du nødvendigvis bruke det du har på BSU. At du har færre kroner til å kjøpe bli for når du har 150 000,- ståande på BSU seier seg sjølv.

 

Eg fjerna for øvrig lenka di sidan det ikkje er lov å reklamere på forumet. Ta kontakt på PM om du har spørsmål til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ett spørsmål til dere som sparer i BSU, og til dere som anbefaler andre og gjøre det.

 

Hvordan skal du kunne forsvare å spare i BSU om prisen på bolig skulle falle?

Ehh, hva er dette for et spørsmål? Dersom prisen på bolig skulle falle er det jo nettopp det å spare i BSU som er lurt, all den tid BSU-kontoen din (penger du må kjøpe bolig for, men enda ikke har konvertert) blir mer verdt når boligprisene faller (du får mer bolig for pengene). At boligprisene skulle falle er følgelig overhodet ikke noe argument mot å spare i BSU.

 

Og du sier jo selv at det er lavt rentenivå. Hva foreslår du å investere pengene i i stedet for BSU?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...