Gå til innhold

Forumoppgradering natt til torsdag 11. november


Anbefalte innlegg

Hei alle forumsjeler!

 

Natt til torsdag den 11. november kommer vi til å oppgradere forumet til Invision Power Board 3.1.3, idag kjører dette forumet på versjon 3.0.5 av programvaren.

 

Dette betyr i praksis at forumet vil være utilgjengelig noen timer fra sent onsdag kveld til torsdag morgen. Et eksakt tidspunkt og forventet gjennomføringstid er ikke klart.

 

Denne nyeste forumversjonen ble lansert 26. oktober - og siden da har Mads fra drift testet oppgraderingen og andre database- og ytelsesrelaterte mysterier flere ganger. Alle eksisterende utseender har blitt klargjort for oppgraderingen - i tillegg til at gammel hjemmelaget funksjonalitet har blitt optimalisert.

 

Koden har dessuten blitt forbedret av Invision Power System i de områdene vi tidligere har hatt problemer med den, som er det som har ført til de store ytelsesproblemene her på forumet. Dette ble først forbedret i 3.1.3 - og det er derfor vi har ventet på akkurat denne versjonen av programvaren. (Det som fører til svært stor last på vårt forum er funksjonaliteten som markerer leste innlegg.)

 

Det vil også komme noe ny eller forbedret funksjonalitet, for eksempel vil fanen "Mine innlegg + favoritter" omsider inkludere favoritter i tillegg til "Mine innlegg". De andre nyhetene kommer jeg tilbake til senere.

 

Vi regner i tillegg med at en god del tidligere innmeldte feil vil kunne markeres som fikset i Tracker -> Diskusjon.no.

 

 

Geir har forøvrig laget en tråd relatert til oppgraderingen: Endringer i ryktesystemet

 

Still gjerne spørsmål eller kom med andre kommentarer! ;)

Endret av TSP
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å oppgradere serverne istedet enn å oppdatere programvaren?

Det er ikke alltid det å oppgradere servere er det mest kostnadseffektive alternativet.

 

Sannheten er at forumprogramvaren ikke skalerte godt nok for store forum og siden vi er ett av de største IPB-foraene skapte det problemer som IPB-utviklerne ikke hadde regnet med - fordi de ikke hadde testet og/eller optimalisert for foraer i den størrelsesordenen.

 

Det oppsto ikke bare problemer for Diskusjon.no. Neowin forsøkte for eksempel selv oppgradere til IPB 3 i Januar, men det gikk galt. De valgte å gå tilbake til IPB 2.3.6.

 

Man kan si mye fint om det å oppgradere serverparken, men det å oppgradere serverparken kan føre til store utgifter - og når en oppgradering blir nødvendig grunnet dårlig optimalisert kode er det rett og slett koden som bør forbedres av utviklerne vi har kjøpt forumprogramvaren fra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå er jeg spent på om dere endelig får fikset høsten store irritasjonsmoment på nett, altså all nedetiden og ytelsesproblemene hos dere. :)

Det er nettopp det vi håper også, koden som slo negativt ut for oss er i alle fall forbedret. Det er det jeg hørte fra Mads.
Lenke til kommentar

Finally! Dette blir herlig!

 

Diskutant: Nå kan du endelig slutte klagingen din om ventetid på oppgradering og at vi sannsynligvis ikke får den i tide. :tease:

 

Hva med å oppgradere serverne istedet enn å oppdatere programvaren?

 

Tull, diskusjons servere er mer en god nok.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

For å sitere Server-ansvarlig på avdelingen min her på jobb.

 

"Serverene våre står og sover, så vi trenger ikke sterkere servere."

 

Det er ikke alltid servere som er flaskehalsen. Dårlig koding og programmering kan være like farlig enn dårlige servere. Jeg ser frem til denne oppdateringen med stor glede, og håper livet blir enklere både for drift og bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og hvor mange kroner får jeg om det kommer beskjed om at forummet har for stor trafikk for å håndtere min forespørsel etter at dere har oppgradert?

Det ville nok bli sett på som en svært dårlig økonomisk prioritering og eventuelt betale brukere som opplever feil i etterkant fremfor å heller sette av pengene til å betale for arbeidstimer til å løse problemet og/eller vurdere en gang til om serverparken bør få noen små forbedringer i tillegg ;)

 

Dessuten kan det godt hende at det fremdeles vil være en feilmelding i ny og ne, men vi håper hvertfall å få ned hyppigheten til disse problemene en god del. Så får vi som sagt se om det er flere ting som er nødvendig for å gjøre dem til svært sjeldne begivenheter.

 

Er det egentlig noe vits i å poste i trackeren?

Jeg vet at det er lite, sammenlignet med hva folk ønsker, som har blitt fikset der. Det har dessverre med begrensede ressurser og penger å gjøre, men jeg har liten innsikt i de økonomiske beslutningene, det kan jeg få Geir til å svare mer utdypende på.

 

Men det er i alle fall satt i system. For jeg syns i alle fall det er langt enklere enn før og se hvorvidt noe har blitt tatt tak i eller ikke. Dermed er det lettere å vise til hva som har blitt gjort og hva som ikke har blitt gjort. Før når dette ble postet inn i en kategori og mange feil og mangler kunne ende opp med å bli nevnt i samme tråd var det langt vanskeligere for både oss og dere og få oversikten. Det har i alle fall ikke blitt fikset noe mindre enn det ville blitt om vi ikke hadde hatt Tracker.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noe vits i å poste i trackeren?

Jeg vet at det er lite, sammenlignet med hva folk ønsker, som har blitt fikset der. Det har dessverre med begrensede ressurser og penger å gjøre, men jeg har liten innsikt i de økonomiske beslutningene, det kan jeg få Geir til å svare mer utdypende på.

Vel, jeg bebreider deg ikke. :)

Er det forøvrig noen måte å finne innlegg en har laget i trackeren? Avansert søk i trackeren må ha søkeord, og jeg klarer ikke treffe på noe.

Lenke til kommentar

For å sitere Server-ansvarlig på avdelingen min her på jobb.

 

"Serverene våre står og sover, så vi trenger ikke sterkere servere."

 

Det er ikke alltid servere som er flaskehalsen. Dårlig koding og programmering kan være like farlig enn dårlige servere. Jeg ser frem til denne oppdateringen med stor glede, og håper livet blir enklere både for drift og bruk.

Dårlig programmering kan også føre til at CPU og minne løper løpsk.

Lenke til kommentar

Håper det ikke snur "opp ned" på trådene slik som forrige gang, var en del brukere her inne med sticky o.l som fikk nok å henge fingrene i. Men regner med at siden vi allerede er på IPB3 så blir forandringene mest kulissene?.

Slike problemer kommer nok ikke til å oppleves denne gangen.

 

Det som skjedde forrige gang var at fra IPB 2.3.6 til IPB 3 ble det endret på hvordan innlegg lagres i databasen. I IPB 2 ble bbkode gjort om til html før innleggene ble lagret i databasen. Nå lagres innlegg i databasen med bbkode og det blir i stedet gjort om fra bbkode til html når innleggene hentes fra databasen.

 

Dette gjorde at innlegg i databasen måtte oppdateres - og denne prosessen tok lang tid. Lenger tid enn selve oppgraderingen - noe som førte til at gamle innlegg risikerte å ikke bli oppdatert før brukeren selv prøvde å endre sine innlegg.

 

Flott, wooh, jippi, yay etc. osv. mm.Kan dere pelle dere til trackeren nå, eller? Den har vært der i snart et år.

Det er vi fullstendig klar over, se gjerne mitt forrige svar. Jeg føler dessuten at jeg har vært der veldig mye, men når det er lite nyheter å meddele er det dessverre lite og respondere med - annet enn forskjellige versjoner av svarene du sikkert har lest mange ganger før ;)

 

 

Er det forøvrig noen måte å finne innlegg en har laget i trackeren? Avansert søk i trackeren må ha søkeord, og jeg klarer ikke treffe på noe.

Dessverre ikke for øyeblikket. Jeg har purret på Mads om å få på plass en fane for tracker i "Mine innlegg". Inntil videre kan du gjerne spørre meg om du vet sånn noenlunde hva problemet eller forslaget gjaldt - så skal jeg se om jeg kan finne det til deg. Ønsker du en liste over tracker-tråder du har startet eller deltatt i kan jeg skaffe deg det og.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...