Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (5 timer siden):

De vil at vi skal kjøpe bare elbiler og bygge vindturbiner, men de vil ikke at vi skal utvinne mineraler i Norge...

Flere gruveprosjekter som har blitt stanset av de samme folkene som vil ha bort oljen.

Det er vel ikke sjokkerende at ungdom ikke er reflekterte og påvirkes av hva de andre sier. Det er derfor stemmeretten er satt til 18 år, selv om det også i de fleste tilfeller er for tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skurupu skrev (5 timer siden):

Min strømregning triplet seg da jeg flyttet fra rike Norge til et fattig land i den tredje verden.

Strøm i Norge er ikke dyrt. Det er en av de mest idiotiske sakene som diskuteres i media for tiden. Irriterer meg noe voldsomt. Nordmenn bruker en lavere andel av lønna si på strøm enn 99,9% av verdens befolkning. Slutt å klag.

Selv om ting er bedre på veldig mange områder i Norge, så kan man fortsatt være opptatt av å gjøre det bedre vel?

Som noen over sa, så sulter og fryser folk i verdens rikeste velferdsstat.

Kanskje ting blir verre om man er fornøyd med å være bedre enn et u-land også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt relevansen til ihjelfrysingsargumentet. Selv om man ikke gjør opp for seg og kraftselskapet går til steget å vurdere stenging så har de ikke lov til å ta strømmen til folk på vinterstid.

Og hva slags tall snakker vi om her? Hva var grunnen til ihjelfrysinga? Kan man oppriktig si at "høy strømpris gjør at folk dør" eller er det en uærlig, eller i beste fall uriktig, hyperbole?

Lenke til kommentar

Har ikke hørt om noen som har fryst ihjel, men at noen skrur av varmen er godt kjent gjennom media. Da blir man bare sittende der og lide, hvorfor skal verdens rikeste velferdsstat være fornøyd med det? Det går i feil retning også… det er flere hundre milliadærer her til lands, mens andre har ingenting og får 5k i måneden (ved siden av husly).

Må vel skru av vannet og da kanskje, ellers vil rørene sprekke.

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (6 timer siden):

Min strømregning triplet seg da jeg flyttet fra rike Norge til et fattig land i den tredje verden.

Strøm i Norge er ikke dyrt. Det er en av de mest idiotiske sakene som diskuteres i media for tiden. Irriterer meg noe voldsomt. Nordmenn bruker en lavere andel av lønna si på strøm enn 99,9% av verdens befolkning. Slutt å klag.

Hva med husleien og andre utgifter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (4 minutter siden):

Nordmenn er ganske bortskjemte med billig strøm. Trenger ikke lenger ned enn til Danmark før de rister på hodet av at vi ikke skrur av lyset engang når vi går ut av et rom.

Ja, men feks hvis vi sammenligner oss med Sverige som også er et kaldt land så er det mindre vanlig med elektrisitet på panelovn til oppvarming.

Tror det er ganske sjeldent å gjøre det sånn… i Europa bruker de mer gass til dette.

Så selv om vi er heldige som har relativt billig strøm i forhold til land som stort sett bare bruker strøm til belysning og elektronikk, så er det også en forbannelse spesielt for de fattige. Mindre opplegg for vedfyring i byene og… det er nok billigere med ved når strømmen er dyr men ikke alle har muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At strømmen er dyrere i andre land, er fullstendig irrelevant. På samme måte som at det er fullstendig irrelevant for en norsk fem-åring, bosatt i Norge, at det er sultne barn i Afrika.

Strømmen er jævlig dyr i Norge, et land som produserer massive mengder strøm.

Endret av Dragen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (13 timer siden):

Min strømregning triplet seg da jeg flyttet fra rike Norge til et fattig land i den tredje verden.

Strøm i Norge er ikke dyrt. Det er en av de mest idiotiske sakene som diskuteres i media for tiden. Irriterer meg noe voldsomt. Nordmenn bruker en lavere andel av lønna si på strøm enn 99,9% av verdens befolkning. Slutt å klag.

Vi klager ikke, bare irriterer oss grenseløst over at strømselskapene tømmer magasinene for å hove inn mer penger, og ikke tar hensyn til at det er flere som sitter og fryser, enn som får heteslag... og at fylling av vannmagasinene er det naturen som styrer med, og den er i høyeste grad ube - regn - elig! Det er heller ikke sikkert at alle jevnt over har samme lønn eller har forhandlingsrett til den... hvis lønna er lav, er det sikkert andre ting enn strøm som er mer livsnødvendig...

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
On 7/21/2021 at 12:38 PM, Dubious said:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/natur-og-ungdom-aksjonerer-mot-nussir-gruven-1.15582351

"Dere" vil ha elbiler, men dere stanser uttak av råvarene...  miljøfolka tror de kommer ut av løse lufta..

Eller er det sånn at dere er for barnearbeid?

13 hours ago, Dubious said:

De vil at vi skal kjøpe bare elbiler og bygge vindturbiner, men de vil ikke at vi skal utvinne mineraler i Norge...

Flere gruveprosjekter som har blitt stanset av de samme folkene som vil ha bort oljen.

Natur og Ungdom aksjonerer ikke mot mineralene i seg selv, men påvirkningen gruvedriften antas å ha på repparfjorden.

Det er ingen motsetning mot å være imot videre oljeleting og utvinning, samt å demonstrere mot dumping fra gruvedrift i en fjord, da begge deler er belastende for det lokale miljøet.

«Natur og Ungdom er ikke prinsipielt mot gruvedrift, men det må stilles mye strengere krav til naturinngrep, urfolksrettigheter, alternativ avfallshåndtering og kjemikaliebruk i næringen, enn i dag.
Særlig praksisen med å dumpe gruveavfallet i sjø, er en miljøversting. Norge er ett av to land i verden som fortsatt tillater det.
Dette mener vi må forbys.
Førdefjorden i Vestland og Repparfjord i Finnmark er to verdifulle og sårbare fjorder som står i fare for å legges døde av avfall fra gruvedrift, og dem jobber vi aktivt for å redde.
»

Det er noen helt andre som pusher el-biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om strømmen sikkert ikke blir stengt om vinteren i Norge, er det ikke lystelig å tenke på at strømmen stenges til våren og at økonomien vil være ødelagt. Strømmen vil vel heller ikke åpnes til vinteren igjen etter at den er stengt. Derfor er det forståelig at en heller prøver å skru ned, eller av varmen.  

Lenke til kommentar
15 minutes ago, djgudleif said:

Satans helvetes drittvinter. Jeg lever litt fra juni-aug og resten er bare depresjon og elendighet.

Hva prater du om? Vinteren er jo den fineste årstiden. Muligheter for skiturer, gratis trening av snømåking og mye mye mer. Bonus er at man slipper å risikere å bli solbrent (iallefall nord for polarsircel'n). Bonus2 man slipper å være plaget av pollenallergi.

Gleder meg til vinteren hver eneste gang 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående elbiler skriver NAF: 

"Noe som også må tas samfunnsmessig med i regnestykket er at ved høyt nok antall elbiler vil det eksisterende strømnettet i Norge ikke lengre kunne forsyne bilene. Det må jo også bygges ut en mengde ladestasjoner. I mange borettslag er f.eks ikke akseptert lading i garasjene. Andre steder er bilfrie områder inn til byggene. Der må parkeringsplassene bestykkes med nok ladestasjoner.

Hovedfordelingsnettet må også bygges mye om, dersom ikke lading kun kan skje til forutbestemte tider og i varierende områder."

Man er litt på bærtur med bare satsing på elbiler i Norge, men det finnes stor fremgang i batteriteknologien (se siste nr. av illvit.), men hvis Norge vil slite med ladekapasitet, hva da med den øvrige verden? Blir det bare el - sparkesykler på de da kanskje?

Lenke til kommentar
Dragen skrev (3 timer siden):

At strømmen er dyrere i andre land, er fullstendig irrelevant. På samme måte som at det er fullstendig irrelevant for en norsk fem-åring, bosatt i Norge, at det er sultne barn i Afrika.

Strømmen er jævlig dyr i Norge, et land som produserer massive mengder strøm.

Forbruk og produksjon går cirka opp, fordi vi bruker så mye av det til oppvarming.

Lenke til kommentar

Vim er faen meg helvete på jord. Hver gang jeg er utsatt for det så er det bare å gi opp hele dagen. Er som å kjøre en bil fra 1991, mye clunky shit as.

Folk er sånn "it just... works!"

Jeg er mer sånn "it just... doesn't". Det er ingen som intuitivt forstår at man skal skrive :qa! for quitte en editor f.eks. Eller, det er bare i noen tilfeller. Noen ganger er det ctrl+c, eller ctrl-x + y/n. Kommer an på situasjonen. Jesus

Endret av djgudleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...