Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

41 minutes ago, :utakt said:

Jeg irriterer meg over at jeg begynner å bli gammel og ikke skjønner hva de yngre kaster bort tiden på.

For litt siden fikk vi en melding fra skolen, det handlet om serien "Squid game" og TikTok. Barna her i huset er uansett for små til begge deler, så det gjaldt ikke oss denne gangen, men jeg ble sittende å kjenne litt på at jeg for det første ikke vet helt hva "Squid game" er (jeg leste en artikkel om det i avisa for litt siden, en asiatisk tv-serie med grotesk vold?), og jeg har aldri brydd meg om TikTok (sosialt medie der man deler video? Usikker). 

Oftere og oftere leser eller hører jeg om ting som jeg ikke aner hva er, og som jeg heller ikke har noe interesse av å sette meg inn i. Jeg har ikke Netflix. Jeg har ikke Snapchat. Jeg kjøper ikke moderne spill. Jeg er ikke på Instagram. Jeg kommer ikke til å ha det sosiale mediet som lanseres neste år heller. For tjue år siden ville jeg sikkert vært oppdatert på alt dette, men jeg gir mer og mer faen. Det er meningsløst tidsfordriv. Telefonen og nettbruk har overtatt livene våre så til de grader.

Det irriterer meg litt. Sure, gamle gubben. :wee:

Skal du sjekke ut de nye greiene som du hører om? Da bør du finne ut hva målgruppen er. Hvis primært 13-åringer liker noe, er det sannsynligvis vulgært, edgy og smakløst. Da er det bare å anse som makkverk.

Holder meg langt unna det som underutvikla primater synes er festlig. Da er det mest sannsynlig ikke noe festlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
djgudleif skrev (Akkurat nå):

Skal du sjekke ut de nye greiene som du hører om? Da bør du finne ut hva målgruppen er. Hvis primært 13-åringer liker noe, er det sannsynligvis vulgært, edgy og smakløst. Da er det bare å anse som makkverk.

Holder meg langt unna det som underutvikla primater synes er festlig. Da er det mest sannsynlig ikke noe festlig.

Nei, jeg har ikke planer om det. Men når ungene blir større så tvinger det seg vel frem at jeg må følge med litt. Skjønner at ungdomstid i dag er noe helt annet enn den jeg hadde. 

Lenke til kommentar
^fmj skrev (5 minutter siden):

Folk ønsker valgmuligheter, en fast pris fra staten hadde nok skapt mye debatt. Jeg tror mange kan spare en del på strømmen om de orienterer seg bedre i markedet og ikke slår til på tilbud fra aggressive telefonselgere.

Men hvis man feks har 100 selskaper så blir det mer lønnsutgifter enn ett… de driver bare med salg og reklame. Strømmen er den samme uansett og kommer mest fra det lokale kraftverket.

Skulle tro prisen kunne gå ned da? Det er ikke det samme som konkurranse innen å produsere feks skjermkort, strøm er strøm og den kommer lokalt

Lenke til kommentar
Ola Drunk skrev (4 minutter siden):

Men hvis man feks har 100 selskaper så blir det mer lønnsutgifter enn ett… de driver bare med salg og reklame. Strømmen er den samme uansett og kommer mest fra det lokale kraftverket.

Skulle tro prisen kunne gå ned da? Det er ikke det samme som konkurranse innen å produsere feks skjermkort, strøm er strøm og den kommer lokalt

Det er åpenbart økonomi i dette siden det er så mange selskaper som selger strøm.

Informasjon om kraftmarkedet som egentlig burde bli kalt energimarkedet

Lenke til kommentar
Ola Drunk skrev (28 minutter siden):

Blir flere arbeidsplasser i alle fall. Hvis det lønner seg for forbrukeren er det jo bare bra, nå vet ikke jeg om det virkelig kan gjøre det men hva vet jeg. :) Får håpe det da!

Det blir et stort regnestykke, f. eks. de personene som hadde mistet jobbene sine, ville alle de funnet seg nye jobber?

Som du ser ville ikke Norge ha vært i stand til å styre strømprisen selv om det kun hadde eksistert ett statlig selskap.

Norge er en del av et integrert, nordisk kraftmarked. Sammenkoblingen av kraftmarkedene har bidratt til å styrke forsyningskapasiteten, redusere samlede kostnader i kraftforsyningen og lagt til rette for en mer fornybar kraftproduksjon i Norden. Kraftprisen i det nordiske markedet blir kontinuerlig påvirket av tilbudet og etterspørselen etter kraft.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (6 minutter siden):

Det blir et stort regnestykke, f. eks. de personene som hadde mistet jobbene sine, ville alle de funnet seg nye jobber?

Som du ser ville ikke Norge ha vært i stand til å styre strømprisen selv om det kun hadde eksistert ett statlig selskap.

Norge er en del av et integrert, nordisk kraftmarked. Sammenkoblingen av kraftmarkedene har bidratt til å styrke forsyningskapasiteten, redusere samlede kostnader i kraftforsyningen og lagt til rette for en mer fornybar kraftproduksjon i Norden. Kraftprisen i det nordiske markedet blir kontinuerlig påvirket av tilbudet og etterspørselen etter kraft.

Ja vet at det er utveksling av kraft og dermed handel mellom nordiske land, men det er synd prisene skal svinge så veldig og typisk være ekstra dyrt når det er iskaldt ute. Som privathusholdning kan dette bli utfordrende.

Kanskje det kunne vært en fast pris, fast på ekte og ikke justerbar fastpris, for privathusholdning?

Også kunne industrien kjøpt på marked.

Eventuelt om man var sikret fast pris opp til et visst forbruk, typisk med en vanlig husholdning… er jo veldig forskjell på hva folk har privat.

Nei, hva vet jeg… prisen kan svinge 10x virker det som. Prisen på mat svinger ikke sånn.

Lenke til kommentar
Ola Drunk skrev (45 minutter siden):

Ja vet at det er utveksling av kraft og dermed handel mellom nordiske land, men det er synd prisene skal svinge så veldig og typisk være ekstra dyrt når det er iskaldt ute. Som privathusholdning kan dette bli utfordrende.

Kanskje det kunne vært en fast pris, fast på ekte og ikke justerbar fastpris, for privathusholdning?

Også kunne industrien kjøpt på marked.

Eventuelt om man var sikret fast pris opp til et visst forbruk, typisk med en vanlig husholdning… er jo veldig forskjell på hva folk har privat.

Nei, hva vet jeg… prisen kan svinge 10x virker det som. Prisen på mat svinger ikke sånn.

Selskapene tilbyr fastpris, men statistisk sett lønner ikke det seg for deg som forbruker. Det som har vist seg å være best over tid er spotprisen og om du benytter deg av prismatch kan du faktisk i enkelte tilfeller koste strømselskapet penger siden du får minuspåslag. Nå er ikke tilbudene like gode som de var en periode, på det meste fikk jeg utbetalt 150-200 kroner på én måned. Tror ikke regningen kan gå i minus lenger, at det beste man kan få nå er en regningen som går i null.

Spar penger med Prismatch Strøm

Strømpris er en tjeneste fra Forbrukerrådet.

 

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
^fmj skrev (4 timer siden):

Du taper i lengden ved å ha en slik avtale. Bytt til Fjordkraft og benytt deg av prismatch.

Historiske strømpriser

Nå er det faktisk Fjordkraft jeg har, bare at det er forutsigbar, den er kanskje litt dyrere, men antar at det er fordi at justering av pris skjer etterskuddsvis - ser av linken at prissammenligningene ikke er kommet lengre enn til september... jeg surfer lengre på en fastprisavtale når strømmen flyr opp og ned som noe annet rart. I følge forbrukerrådet ligger jeg der det er tryggest med ukurante tilslag.

Advarer mot ekstremt dyre strømavtaler - Forbrukerrådet : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (26 minutter siden):

Nå er det faktisk Fjordkraft jeg har, bare at det er forutsigbar, den er kanskje litt dyrere, men antar at det er fordi at justering av pris skjer etterskuddsvis - ser av linken at prissammenligningene ikke er kommet lengre enn til september... jeg surfer lengre på en fastprisavtale når strømmen flyr opp og ned som noe annet rart. I følge forbrukerrådet ligger jeg der det er tryggest med ukurante tilslag.

Advarer mot ekstremt dyre strømavtaler - Forbrukerrådet : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Bor du på verste plassen i landet prismessig?

Lenke til kommentar
^fmj skrev (38 minutter siden):

Bor du på verste plassen i landet prismessig?

Ja, jeg gjør nok det, bor i Innlandet, og her kan kuldegradene om vinteren være nærmest Finnmarksvidda.

Her ligger østlandet i snitt nesten 190 over gjennomsnittet.

Så store er prisforskjellene på strømmen i Norge | Europower Energi (europower-energi.no)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
BadCat skrev (24 minutter siden):

14,28 øre inkludert påslaget. :) Nå kan du irritere deg grønn. :tease: Det er forsikringsselskapene og deres kunder som tar regninga, for prisen er at vannet har stått en meter opp på veggen i folks kjellere.

image.png.b19919064ed444c171728971677b83e7.png 

Den regninga / eller jobben ville ikke jeg ha! Vann i kjellere er dyrere, så jeg misunner ikke de som har billig strøm pga dette. Send heller litt av den østover 50 øre dyrere så sponser vi oppussingen!

Lenke til kommentar
^fmj skrev (19 timer siden):

Hva betalte du i september? Her i Nordland var det 51,5 øre.

112 øre her. Vet at det er billigere strøm der nord, her sør og øst har det vært lite regn. Dessuten har vi få kraftleverandører her i øst, det gjør ikke prisen akkurat billigere, så her kunne godt salg av strøm til utlandet blitt brukt til utjevning av skjeve strømpriser i Norge! - Siden de sender den så langt av sted...

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Min strømregning triplet seg da jeg flyttet fra rike Norge til et fattig land i den tredje verden.

Strøm i Norge er ikke dyrt. Det er en av de mest idiotiske sakene som diskuteres i media for tiden. Irriterer meg noe voldsomt. Nordmenn bruker en lavere andel av lønna si på strøm enn 99,9% av verdens befolkning. Slutt å klag.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...