Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg holder nå på med diskrete stokastiske variabler i statistikk timen, jeg synes faget er gøy, men det er en ting som virkelig, virkelig irriterer. Det er når vi nå skal sette opp punksannsynlighetene og også regne på disse funksjonene, for da kommer vi borti denne fine finnurlige tingen her:

 

P(X = x)

 

Jeg tror de fleste statistikkere/mattematikere er relativt oppegående mennesker. Men var det seriøst aldri noen som tenkte ay her kanskje ville bli problematisk og forvirrende som faen?

 

X = x hvorfor i helvete kunne vi ikke brukt en annen variabel enn X. Hvis vi absolutt må gjøre det slik at man skal ha en slags funksjonsverdi variabel, som må være en liten bokstav av den stokastiske diskrete variabelen; Hvorfor i helvete går vi da for akkurat den bokstaven hvor den store versjonen er tilnærmet IDENTISK med den lille?

 

Og det ser jo helt greit ut på datamaskin, men på håndskrift er det jo forjævlig å se forskjell. Og for det eksempelet ovenfor har man i allefall en mulighet til å se forskjell på stor X og liten x fordi de står ved siden av hverandre, men nå har det blitt slik at hver gang han skriver:

 

x = ...

eller F(x) så er jeg usikker på om det er stor eller liten.

 

Så når jeg nå etterhvert ble vant til at liten x var funksjonsverdi variablen, og fikk det inn i hodet mitt at alltid så symboliserte x det, så kommer han pluttselig med et annet eksempel hvor:

 

P(Y = y).........

....

 

Eller det å ha to forskjellige mattematiske tegn som betyr to helt forskjellige ting, men at de fortsatt skal ha samme navn. Faens Sigma, bare fordi grekerne gjorde det betyr ikke at det er smart.

Endret av Perrern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det vel ingen som forventer. Det er greit at kanaler har ingen reklame om man betaler en del penger for å se dem, samtidig som at det er greit at gratiskanaler inneholder reklame.

 

Det som ikke er greit er når du har betalt en god slump penger og fortsatt får massevis av reklame eller at du er tvungen til å betale for en reklamefri kanal som en slags startpris bare for å kunne se på andre kanaler.

Lenke til kommentar

De folka som er imot og klager på NRK-lisensen vanligvis, men når tv2 fikk rettighetene for OL. Ja, da er det plutselig ramaskrik: "Ja jøss, 5 min med pause midt i sendingen!! Nei send rettighetene tilbake til NRK", "TV2 kommer til å ødelegge OL-opplevelsen"

 

Enten så er man for eller imot alt av en ting. Ikke deler av det.

Liker man å se på OL, da kan man likeså godt holde kjeft om NRK-lisensen.

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

NRK er den eneste kanalen det faktisk går ann å se på, så jeg betaler gladelig lisens. Jeg synes derimot ikke at det er rettferdig at det skal være så vanskelig å unnslippe lisensen for de som ikke ser på NRK, eller de som ikke ser på TV.

Med dagens utvikling så finnes det folk som kjøper en TV uten planer om å se på NRK, eller kringkasting generelt.

Lenke til kommentar

NRK er den eneste kanalen det faktisk går ann å se på, så jeg betaler gladelig lisens. Jeg synes derimot ikke at det er rettferdig at det skal være så vanskelig å unnslippe lisensen for de som ikke ser på NRK, eller de som ikke ser på TV.

Med dagens utvikling så finnes det folk som kjøper en TV uten planer om å se på NRK, eller kringkasting generelt.

 

Ja det er et poeng. Noe av problemet er vel at vi er så små, at det blir vanskelig å opprettholde en canal av samme kvalitet med individuell betal-løsning.

 

Finansiering over statsbudsjettet har vært foreslått.

Lenke til kommentar

NRK-lisens burde endten betales indirekte via skatter og avgifter, eller som en frivillig tjeneste. Dagens ordning er rar.

 

Jeg betaler gladelig lisens for å se NRK. Den er så milevis forran alle konkurrenter, og er den eneste kanalen i norge det i det hele tatt er mulig å se på. Kvalitet fra ende til annen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

NRK-lisens burde endten betales indirekte via skatter og avgifter, eller som en frivillig tjeneste. Dagens ordning er rar.

 

Jeg betaler gladelig lisens for å se NRK. Den er så milevis forran alle konkurrenter, og er den eneste kanalen i norge det i det hele tatt er mulig å se på. Kvalitet fra ende til annen.

De kunne hatt det som en kanal du kan velge bort slik som alle andre kanaler. F.eks jeg har valgt bort sports-kanalene fordi jeg ikke liker sport :)

 

De eneste gangene jeg ser på NRK er når fjernkontrollen er tom for batteri!

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar

NRK-lisens burde endten betales indirekte via skatter og avgifter, eller som en frivillig tjeneste. Dagens ordning er rar.

 

Jeg betaler gladelig lisens for å se NRK. Den er så milevis forran alle konkurrenter, og er den eneste kanalen i norge det i det hele tatt er mulig å se på. Kvalitet fra ende til annen.

Mafia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...