Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående blikkontakt så er det i like stor grad en kulturell greie. I en rekke land er det direkte uhøflig å stirre noen rett inn i øynene, da det oppfattes som noe intimt man gjør med nære relasjoner. Det her sitter i ryggmargen og er ikke så lett å omprogrammere, for kroppspråk er for det meste ubevisst.

 

Selv er jeg litt delt. Jeg liker ikke at noen konsekvent unngår øyekontakt - de færreste er så ekstreme uansett - men jeg synes det er like irriterende med disse som sitter og borrer blikkene inn i hodet på deg. Det finnes en mellomting mellom autist og psykopat.

 

Det jeg kritiserte var i hovedsak ikke populærkulturen i dag, men heller ungdoms manglende interesse for Realfag, Politikk, Samfunnsfag osv. Personlig bruker jeg mye av fritiden min på å lese om disse temaene fordi jeg syntes de er interessante, men føler at jeg har ingen å diskutere det med. Jeg vet selvfølgelig at dette er vanlig for ungdommer og jeg klandrer ingen, men jeg føler at mange ungdommer generelt i andre land har en mye bedre holdning til skolefag. I sammenligning til Kina og mange andre land ligger jo Norge også langt tilbake når det kommer til realfag og matematikk.

 

Det har garantert en sammenheng med at skoleprestasjoner i f.eks. Øst-Asia har langt større kulturell status enn i Norge. Det er ikke uvanlig å ha f.eks. topplister i gangene, der studentene sammenlignes med hverandre som i en sportstevling, og det er gjevt å være på toppen. Jeg har derimot ikke fått inntrykk av at en sekser i matte gir deg noe særlig status på en norsk skole, heller tvert imot. Er det anerkjennelse man vil ha er det bedre å satse på noe mer nyttig, som å bli i god i fotball eller på gitar. :p

 

(Ikke at undertegnede noen gang har hatt en sekser i matte.)

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Selv er jeg litt delt. Jeg liker ikke at noen konsekvent unngår øyekontakt - de færreste er så ekstreme uansett - men jeg synes det er like irriterende med disse som sitter og borrer blikkene inn i hodet på deg. Det finnes en mellomting mellom autist og psykopat.

Jeg liker å stirre folk inn i øynene konstant, slik at de blir ukomfortabel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utifra hva folk her skriver om håndhilsing og øyekontakt skulle man tro det var litt av en prestasjon med tanke på hvordan jeg er på de punktene, men for meg skjer alt dette naturlig. Sånn er det og være en ordentlig bra fyr.

Er det slik at du unngår øyekontakt med barna når du skal lære dem noe eller tar for deg ett barn? At man selv mener man er en ordentlig bra fyr trenger ikke nødvendigvis gjenspeiles hos andre. Det å møte andre med respekt og høfflighet er ingen prestasjon, det ble regnet som normal folkeskikk.

 

Det er en god del private bransjer hvor man ikke hadde fått jobb om man ikke hilste skikkelig på arbeidsgiveren. Da gir du et dårlig inntrykk fra start av og det skal mye til i intervjusituasjonen for å rette opp det inntrykket. Dette oppfattes ofte som arrogant og slikt er det få som har råd til å være i konkuranseutsatt næringsliv.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er bra at det får såpass med oppmerksomhett i media fordi selv i Norge er det mange homofile og biseksuelle som sliter med å komme ut av skapet, spesielt de som bor i avsides religiøse områder. Det er viktig at disse sakene får oppmerksomhet fordi det bidrar til å normalisere ikke-streit homofili.

Endret av cowboy bob
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...