Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

SLike progamer-hensyn som er snakk om å spresse ut den siste lille prosenten blant eliten av spillere er ofte ikke spesielt relevant for oss som har svært mye å hente på hvor god man er i spillet.

 

AtW

 

Hvorfor er ikke det relevant? De er jo på samme (iallefall nesten) skill nivå. Eksempel er jo TvZ (går utifra at begge er på likt nivå): Z må spille bedre enn T og kan fortsatt bare vinne på at T gjør en feil. Dette appelerer kanskje ikke til oss "normale" spillere ettersom vi ofte møter folk med helt forskjellig skill nivå, men fortsatt relevant i balance/unbalanced saken.

 

edit:

 

Enda enklere å si det til de. Folk som spiller startcraft på proff nivå har enda større press på seg for å vinne. Når de ikke klarer det så er det kanskje vanskelig å innse at de ikke er gode nok. Norge kom klarte ikke å kvalifisere seg til VM i fotball. Ikke fordi Sør-Afrika er imba, men fordi landslaget er dårlig.

 

Jeg mener selv at det er ting i SC2 som burde fikses litt på. Spillet er ganske nytt og det er vansklig å lage det 100% balansert i starten, men når det er sakt så synes jeg Blizzard har gjort en god job. Det blir får dumt å si at eneste grunne til at du taper er at Terran er OP. Uansett om du er pro gamer eller ikke.

 

Jeg har sett masse Zerger vinne over Terran og omvendt.

 

For det første sa jeg i noen situasjoner, ikke alle. Synes også at Blizzard har gjort en flott jobb på SC2 og det blir nok bedre etterhvert akkurat som BW. BW var ikke perfekt i starten heller og blizzard har brukt x antall år på å finpusse det til det ble så godt som perfket. Raser har hatt gode og dårlige år ettersom nye taktikker og patcher har kommet og gått.

 

Men det er fortsatt fakta at SC2 ikke er balancert i noen matchups. (Les over hvor jeg snakker om TvZ)

 

edit 2: TvZ eksempel: Psy vs Silver. Begge spiller en bra match. Psy kunne ha forhindret contain i starten, men ellers så spiller de på så godt som samme nivå. Mappet er ubalansert som du også hører Psy og Silver si.

Endret av nanotech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første sa jeg i noen situasjoner, ikke alle. Synes også at Blizzard har gjort en flott jobb på SC2 og det blir nok bedre etterhvert akkurat som BW. BW var ikke perfekt i starten heller og blizzard har brukt x antall år på å finpusse det til det ble så godt som perfket. Raser har hatt gode og dårlige år ettersom nye taktikker og patcher har kommet og gått.

 

Men det er fortsatt fakta at SC2 ikke er balancert i noen matchups. (Les over hvor jeg snakker om TvZ)

 

Alt du sier er fakta må jeg rett og slett ta med en veldig stor klype salt. Ingen ting i den posten din er fornuftig. Aner ikke hvilket nivå du ligger på i SC2, men jeg synes det virker som om du mangler forståelse for spillet.

 

En Zerg er ikke avhenig av at Terran gjør en feil for å vinne. Er mange måter du kan vinne mot Terran hvis du spiller Zerg. De som mener at Terran er utrolig imba er bare de som ikke klarer å se de mulighetene. Et godt eksempel på det er en replay HD kommenterte på.

 

Idra spiller Zerg mot en random Terran som ikke er veldig god, men han er helt ok. Han kjører mech og lager et ganske fint Terran fort. Som han forsvarer med PT og tanks. Idra prøver seg på ultras og lings, som selvfølgelig blir knust hver gang siden Idra ikke kontrollerer de bra nok og han som spiller Terran har bra counter mot de units Idra har.

 

Idra blir selvfølgelig sur og begynner å rage. Han klarer rett og slett ikke å innese at hvis han hadde brukt unitsene sine på en litt annen måte hadde han knust motspilleren for lenge siden. Kampen holder på en stund før Idra skjønner at han kanskje kan lage Broodlords og da vinner han selvfølgelig, men siden han hadde brukt så mye tid og energi på å være sur fordi han mene at Terran var imba tok det veldig lang tid før han kom på det. Han kunne vunnet på halve tiden hvis han bare hadde tenkt i stede for å klage.

 

Det samme gjeller alle dere andre. Slutt å klag, jobb heller med å fin ut hvordan dere kan vinne. Idra gjør masse feil i den kampen, han har dårlig micro, dårlig valg av units, men han vinner fremdeles. Så det er altså mulig for en Zerg som spiller dårlig å vinne mot en Terran. Alt han trengte var Broodlords.

Lenke til kommentar

SLike progamer-hensyn som er snakk om å spresse ut den siste lille prosenten blant eliten av spillere er ofte ikke spesielt relevant for oss som har svært mye å hente på hvor god man er i spillet.

 

AtW

 

Hvorfor er ikke det relevant? De er jo på samme (iallefall nesten) skill nivå. Eksempel er jo TvZ (går utifra at begge er på likt nivå): Z må spille bedre enn T og kan fortsatt bare vinne på at T gjør en feil. Dette appelerer kanskje ikke til oss "normale" spillere ettersom vi ofte møter folk med helt forskjellig skill nivå, men fortsatt relevant i balance/unbalanced saken.

 

 

Det blir som spesielle løpesko som tjener deg 2 hundredeler på en hundremeter, det er viktig i toppen, men man trenger bare minimalt med trening for å få samme utbytte. Dette i tillegg til at ting som er viktig for eliten ikke nødvendigvis er viktig for sub-eliten, som har andre svakheter som må tas hensyn til. En taktikk som er god for folk med god micro kan feks være dritt for folk uten god micro. Jeg mener rett og slett det er feil fokus, om man skal skifte rase hver gang noen sier en konkret rase er overpowered, og ergre seg over tap fordi man har "feil" rase, så kommer man ikke langt.

 

AtW

Lenke til kommentar

@ Flin

 

Link please?

 

Enig i mye av det du sier, men la oss si T angriper med Mech tidlig - før zerg er på T3 og har nok expos til å supporte BL. Hva kan man gjøre da? Tanks, hellion med flame er PITA og viking som air support - kanskje tilogmed noen marines/maraduers for å gjøre det mer vrient.

 

Zergling blir spist av hellion /m flame til forkost.

Roach + hydra blir grusa av seige tanks.

Marine / viking tar seg av air.

 

Eneste muligheten jeg ser er å ta terran offguard mens de beveger seg. Da kan vi rekke å ta ut tanks før de er seiged. Infested terran funker også dårlig mot tanks fordi smart fire gjør at det blir minimalt med splash.

 

Selvsagt er det muligheter for Z å vinne over T,P og mirror Z, men vil fortsatt si det er ubalansert i noen situasjoner.

Lenke til kommentar

Tok ikke den vodka - hasj - photon cannons/muta - falck jeg, hva er den om?

Jeg antar det er en humoristisk bildeserie. Jeg lo i hvert fall.

Det var da jeg kom hjem igår. Og synes det var hysterisk morsomt selv, da jeg var full. Det var ikke noe mer i det enn en humoristisk bildeserie. Som svar på posten over meg, der han viser vespene gas og creep drinks.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

@ Flin

 

Link please?

 

Enig i mye av det du sier, men la oss si T angriper med Mech tidlig - før zerg er på T3 og har nok expos til å supporte BL. Hva kan man gjøre da? Tanks, hellion med flame er PITA og viking som air support - kanskje tilogmed noen marines/maraduers for å gjøre det mer vrient.

 

Zergling blir spist av hellion /m flame til forkost.

Roach + hydra blir grusa av seige tanks.

Marine / viking tar seg av air.

 

Eneste muligheten jeg ser er å ta terran offguard mens de beveger seg. Da kan vi rekke å ta ut tanks før de er seiged. Infested terran funker også dårlig mot tanks fordi smart fire gjør at det blir minimalt med splash.

 

Selvsagt er det muligheter for Z å vinne over T,P og mirror Z, men vil fortsatt si det er ubalansert i noen situasjoner.

 

Kan ikke slike argumentere settes opp uansett? Å nei, zerg har zergling/baneling, roach og air. Hva skal man gjøre? Baneling kvester marines, roaches moser hellion, air ødelegger tanks, i am defenseless!

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir helt feil å sette opp forskjellige scenarioer, og utifra teori avgjøre hva som er OP og ikke. Det er utrolig mange fler faktorer i bildet enn hva dere nevner her. Dere setter opp scenarioer som er worst-case for zerg, og konkluderer med at terran er OP ut i fra det. Latterlig.

 

Edit: Oi, day9 som kommenterer jo.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

@ Flin

 

Link please?

 

Enig i mye av det du sier, men la oss si T angriper med Mech tidlig - før zerg er på T3 og har nok expos til å supporte BL. Hva kan man gjøre da? Tanks, hellion med flame er PITA og viking som air support - kanskje tilogmed noen marines/maraduers for å gjøre det mer vrient.

 

Zergling blir spist av hellion /m flame til forkost.

Roach + hydra blir grusa av seige tanks.

Marine / viking tar seg av air.

 

Eneste muligheten jeg ser er å ta terran offguard mens de beveger seg. Da kan vi rekke å ta ut tanks før de er seiged. Infested terran funker også dårlig mot tanks fordi smart fire gjør at det blir minimalt med splash.

 

Selvsagt er det muligheter for Z å vinne over T,P og mirror Z, men vil fortsatt si det er ubalansert i noen situasjoner.

 

Kan ikke slike argumentere settes opp uansett? Å nei, zerg har zergling/baneling, roach og air. Hva skal man gjøre? Baneling kvester marines, roaches moser hellion, air ødelegger tanks, i am defenseless!

 

AtW

 

Nope.

1) Gå mech

2) Forsvar

3) Vinn (200/200 T vs 200/200 Z er alltid i T sitt favør)

 

:!: Tillogmed i linken fra Flin sier begge parter at T(mech) vs Z er ubalansert. (Ja idra gjorde mye i det gamet han kunne gjort bedre: BL raskere, bedre flanks, ikke angripe i choke, muta magic box).

 

Men uansett orker ikke argumentere noe mer, blir bare fram og tilbake uansett. Alle har sine egne meninger på ting. Jeg sier min mening og det er at terran mech er OP vs Z. Alle maps har også ramps og stuff som er veldig terran friendly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og jeg kan sette opp det samme teoretiske argumentet "om man bare forsvarer med mech, så kan zerg expande over alt, og umiddelbart bygge opp en ny 200/200 army når den første er tapt, og det klarer ikke terran å stå imot". Poneget er at man alltid kan finne situasjoner og army-compositions som fungerer bra mot det man gjør, det betyr ikke at det er umulig, eller at man i snitt ligger dårligere ann. Ihvertfall ikke alene. Du gir inntrykk av at om du har en army som er en blanding, og har en counter mot det fienden har av forskjellige units, så er man ustoppelig, det er ikke tilfellet.

 

AtW

Lenke til kommentar

For noen fantastiske kamper fra ESL finalen. Morrow gjorde en fenomenal jobb på siste gamet, og Idra ble tatt helt på senga. Utrolig spennende å se på! Gratulerer så mye til Morrow for å sette Skandinavia på kartet for Starcraft.

 

*slår hodet sitt mot veggen* HVORDAN kunne jeg GLEMME ESL Finalen....jeg som har Premium i tillegg...ARGH....jaja...får se de på VOD nå da.

Lenke til kommentar

For noen fantastiske kamper fra ESL finalen. Morrow gjorde en fenomenal jobb på siste gamet, og Idra ble tatt helt på senga. Utrolig spennende å se på! Gratulerer så mye til Morrow for å sette Skandinavia på kartet for Starcraft.

 

Ty for spoilers :(

 

Du hadde vært doomd uansett, det står på ESL TV siden oppi hjørnet MorroW : Idra

3 :

 

Endret av TheRealL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...