Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å koble sammen 2 PWM vifter til samme kontakt (Noctua NF-P12 PWM) og plugge de inn i hovedkortet for å kunne styre de via software?

 

Tenker på om kansje hovedkortet registrere begge turtallene, så om begge viftene spinner med 1000rpm, så viser hovedkortet det dobbelte, og om det, er det problematisk?

Jeg har hatt masse problemer med det, spesielt på Asus, PWM har også ofte en slags tikkelyd :(
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PWM som lager klikkelyder er et nokså vanlig problem. Merker det spesielt på lave turtall med Noiseblocker-viftene mine. Er ikke forferdelig irriterende, men merkbart om jeg sitter rett ved maskinen og det er stille i rommet. Kan minne litt om klikkelyden når man renner på sykkel. Den er heldigvis ikke så høy :p

Lenke til kommentar

Selv sitter jeg her og spammer F5 på pakkesporingen... :p

 

Jeg lurer på, spiller lengden på slangene noen rolle for effekten på vannkjølingen? Altså hvorvidt en kort loop fungerer bedre enn en lang en eller omvendt?

To understand watercooling, you must be the water!

 

Så, hvis du forstiller deg at du er vannet, ville du syntes det var mer slit å gå gjennom en lang loop, eller en mest på en kort? :wee:

 

 

Fasit: Jo lengre slange, desto mer friksjon. Jo mer friksjon, desto mer motstand. Desto mer motstand, desto lavere flow. Og dårligere flow gir dårligere ytelse. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To understand watercooling, you must be the water!

 

Så, hvis du forstiller deg at du er vannet, ville du syntes det var mer slit å gå gjennom en lang loop, eller en mest på en kort? :wee:

 

 

Fasit: Jo lengre slange, desto mer friksjon. Jo mer friksjon, desto mer motstand. Desto mer motstand, desto lavere flow. Og dårligere flow gir dårligere ytelse. :)

Så lenge du har en god pumpe så vil det nok ikke ha så ekstremt mye å si på ytelsen.

Lenke til kommentar

Nei, det er nok marginalt om man ikke snakker om spesielt lange avstander som jeg selv har, eller om man har veldig tynne slanger/rør. Radiator og vannblokker vil som regel begrense mest uansett.

 

Det viktigste er vel som regel å unngå bråe svinger/90 graders vinkler slik at vannet må endre retning brått.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nei, det er nok marginalt om man ikke snakker om spesielt lange avstander som jeg selv har, eller om man har veldig tynne slanger/rør. Radiator og vannblokker vil som regel begrense mest uansett.

 

Det viktigste er vel som regel å unngå bråe svinger/90 graders vinkler slik at vannet må endre retning brått.

 

Såm jæ skulle sakt de sjæl.

 

Sånn sett lønner det jo med større og større slanger, men store slanger kommer vel med en bakdel også, lav flowrate f.eks?

 

http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/product.php?productid=17161 disse er jo fine, antar de er bedre enn L-formede nipler. Synd ikke techbay fører slikt, men de er kanskje i overkant kostbare for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Såm jæ skulle sakt de sjæl.

 

Sånn sett lønner det jo med større og større slanger, men store slanger kommer vel med en bakdel også, lav flowrate f.eks?

 

http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/product.php?productid=17161 disse er jo fine, antar de er bedre enn L-formede nipler. Synd ikke techbay fører slikt, men de er kanskje i overkant kostbare for folk flest.

Hehe.

 

Med store, så mener du tykkere slanger? For tykkere slanger vil vel ikke ha noen problemer med lav flowrate?

Selvsagt, hastigheten til vannet i slangene vil gå ned, men det er bare positivt for å unngå friksjon i slangen.

Derimot så vil den totalte strømningen gå opp (antall liter per minutt), som igjen vil føre med seg høyere hastighet i vannblokka.

Lenke til kommentar

Hehe.

 

Med store, så mener du tykkere slanger? For tykkere slanger vil vel ikke ha noen problemer med lav flowrate?

Selvsagt, hastigheten til vannet i slangene vil gå ned, men det er bare positivt for å unngå friksjon i slangen.

Derimot så vil den totalte strømningen gå opp (antall liter per minutt), som igjen vil føre med seg høyere hastighet i vannblokka.

 

Hvorfor i huleste bruker folk 3/8 og ikke 1/2 eller større da? :p mulig det er hukommelsen som spilte meg et puss da jeg skrev det der.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor i huleste bruker folk 3/8 og ikke 1/2 eller større da? :p mulig det er hukommelsen som spilte meg et puss da jeg skrev det der.

Har stort sett brukt 1/2 ID. Men syns å huske at 3/8 var veldig vanlig for en del år siden, mye pga at Swiftech og Danger Den brukte den dimensjonen. Mulig det er derfor?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor i huleste bruker folk 3/8 og ikke 1/2 eller større da? :p mulig det er hukommelsen som spilte meg et puss da jeg skrev det der.

Problemet er nok i all hovedsak hos produsenter som designer vannblokker og radiatorer med svært små hull, og rimelig kompakt indre dimensjoner med høy motstand. Dette er billigere, lettere å få estetisk fint og vil fungere bra med systemer med svak pumpe.

 

Det blir da nesten litt meningsløst å kjøre på med tykk slangediameter når du bare har noen cm med slange. Selvsagt, større ER bedre, men forskjellen drukner nok raskt i forhold til resten av systemet. Skal du ha en del slange (kanskje noen meter) så vil slangetykkelsen stadig ha mer og mer å si. Selv har jeg byttet ut en del av de lengre strekkene med 3/4" slange, og 1/2" (selv om jeg ikke helt har kvittet meg med 3/8" :p).

 

Å få tak i større deler enn 3/8" blir derfor økende vanskelig å få tak på (1/2" går nok greit, men større enn det og man møter raskt på store begrensninger, selv på de største vannkjølingsbutikkene i utlandet), noe som kan skremme folk. I tillegg så har man kanskje en del 3/8 nipler etc.. fra før av.

 

Til syvende og sist så må man gjerne ha ganske tykke slangevegger for at ting ikke skal knekke raskt (tykkere slanger er større og krever også større "svingradius"), og prisen er også noe høyere.

 

Kort sagt: Tykkere slanger yter vesentlig bedre, men er mindre praktisk, dyrere og vanskeligere å få bra. For lange strekk, gjerne kombinert med kraftig pumpe så kan tykk slange være viktig.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...