Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Takk for det.

 

Blir vel 2 sånne på radiatoren

 

http://koolance.com/nozzle-single-swivel-angled-barb-for-id-06mm-1-4in

 

nzl-l06b_p1-228x228.jpg

 

EDIT: Hmm, blir kansje 1/4 litt pysete? Nurde jeg heller gå for 3/8 fittings og en 5/16 slange..? Plass er mitt største problem..

 

Edit2: Noen som vet hvor jeg kan få tak i banjokoblinger 1/4bps til 3/8?

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det.

 

Blir vel 2 sånne på radiatoren

 

http://koolance.com/nozzle-single-swivel-angled-barb-for-id-06mm-1-4in

 

nzl-l06b_p1-228x228.jpg

 

EDIT: Hmm, blir kansje 1/4 litt pysete? Nurde jeg heller gå for 3/8 fittings og en 5/16 slange..? Plass er mitt største problem..

 

Edit2: Noen som vet hvor jeg kan få tak i banjokoblinger 1/4bps til 3/8?

1/4 er svært pysete ja. Du trenger da en vannblokk med høy motstand (altså lav-flow blokk som takler dette bra), og en pumpe med gode mottrykk-egenskaper (å se på hvor mange liter er minutt de klarer er meningsløst her).

 

For med så små slanger så er det tre faktorer å tenke på.

1. Høyt mottrykk i slangene som gjør at det blir tyngre for pumpa, og som gjør at den på langt nær yter like bra.

2. Du trenger 2,25 ganger høyere hastighet på vannet i en 1/4 slange enn en 3/8 slange for å få lik ytelse/flow gjennom selve blokka. Nå øker hastigheten tilsvarende når du senker størrelsen på slangen, så det er i utgangspunktet ikke noe problem. Men når du tar med den økte friksjonen i slangene på grunn av økt hastighet på vannet, så går motstanden enda mer opp.

Og selvsagt, det er begrenset hvor mye slange du bør bruke, for motstanden øker noe for hver cm slange du har lagt opp.

 

Selv anbefaler jeg som regel 3/8 slange til de fleste oppsett. Men med en god pumpe, og korte slanger, og noen blokker som er laget for oppgaven (de fleste blokker til skjermkort vil nok ikke være helt optimale her), så vil det nok gå helt greit med 1/4.

1/2" anbefaler jeg de med mange komponenter og større looper, og som har plass.

 

3/4" er for de med lange strekninger. :)

Lenke til kommentar

Hei! Sitter her og vurderer oppgradering av PC-en og lurer på et par ting angående vannkjøling.

 

Jeg sitter per i dag med et Fractal Design R3 og et R9 290 med stock-kjøler. Etter det jeg leser på nett ser det ut til at det akkurat ikke går å montere Accelero Xtreme III i kabinettet mitt uten at jeg må modde/fjerne HDD-slotsene mine, det mangler en centimeter eller to i lengden. Dessuten har jeg lyst på ny CPU, og kjøleren jeg har i dag er så stor at jeg ikke kan oppgradere RAM-brikkene heller.

 

Og det er egentlig litt greit, for da har jeg en unnskyldning for å oppgradere nesten alt... :p

 

Det jeg lurer på i første omgang er om et Corsair 750D vil være stort nok til full vannkjøling, eller om jeg må/bør investere i storebroren eller eventuelt et annet kabinett. Jeg trenger plass til flere HDD-er i kabinettet, samt en BD-leser, siden jeg har tenkt å digitalisere hele filmsamlingen.

Dersom jeg bytter ut HK og CPU blir det sannsynligvis Z87-A og i5 4670K. PSU-en er på 750W og holder så lenge jeg ikke investerer i enda et skjermkort, noe jeg sannsynligvis kommer til å gjøre etter hvert. Med tanke på dette, hva trenger jeg av deler til full vannkjøling? Jeg har null erfaring om dette, men har jo lest en del på nett så helt blank er jeg ikke. Bestiller jeg vannkjøling må jeg sørge for å få alt med i én bestilling, slik at jeg slipper å måtte etterbestille deler. Jeg vet at full vannkjøling vil koste, men jeg ønsker heller ikke å bruke mer penger enn jeg klarer å rettferdiggjøre. :p

 

Kult om noen hadde orket å hjelpe meg her.

Lenke til kommentar

750D bør være stor i massevis. Jeg har full vannkjøling med to radiatorer i lillebroren, 350D. Litt trangt, og jeg har bare SSD disker, men det gikk egentlig overaskende bra :D

Personlig ville jeg nok kjørt en dedikert NAS for den ekstra plassen du trenger. Jeg like å ha mindre og mer fleksible enheter, i steden for en stor alt-mulig maksin.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NAS i stedet for en PC full av HDD-er er kanskje en bedre idé. Det er uansett sikkert nok plass i kabinettet foreløpig, men det er uunngåelig med utvidelse når bluray-samlingen skal rippes. :wee:

 

Er det noen av de ferdige settene med deler til vannkjøling på f. eks. Techbay eller Digitalimpuls som fungerer fint til vannkjøling av CPU + 1x GPU? Hva trenger jeg eventuelt i tillegg til (slanger osv) fullcover blokk til skjermkortet?

Lenke til kommentar

Det du skal se etter med ferdige settene er imo:

  • Har du plass til radiatoren? 240 eller 360 radiatorer er det du ser etter. Med 750D kan du legge til en til også. (240+360)
  • Er CPU blokken en grei blokk? EK Supremacy LTX er litt svak imo. Men Swiftech Apogee HD og EK Supremacy er solide.
  • Pumpa er god? DCP 4.0 er... ok? Laiing D5 er legendarisk. Anbefaler alltid ny pumpetopp med D5'en da skal jeg innrømme, men du kommer fint unna med stock versjonen når Techbay sin 360 pakke har en gjennomført samling av Bitspower nipler.

Settet jeg ser som mest solidt er 360 high performance settet til Techbay. Jeg anbefaler gjerne at du kjøper Gentle Typhoon vifter med for en betydelig forbedring i kjølinga, men ellers er det stort sett bare småplukk igjen.

 

Om du vil vannkjøle skjermkortet må du selvfølgelig inkludere det som passer ditt kort. Sjekk coolingconfigurator.com, og hvis det er referanse-blokka funker også fleste andre merkene sine blokker i stedet også om du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Har satt sammen en liten handleliste, basert på det settet du foreslo.

Swiftech MCP655
Swiftech CPU-vannblokk Apogee HD
Swiftech vanntank, MCRES Micro Rev2
EK Coolstream radiator, RAD XTX (360), 3x120-64
Scythe, Gentle Typhoon 120, D1225C12B7AP-29, 120x25 (3 stk)
EK vannblokk for skjermkort, EK-FC R9-290X - Nickel
Bitspower nippel, 1/4"BSPx1/2"ID (4 stk)
Durelene, slange, 1/2"ID -11/16"OD (4 m)
Strips, 10cm, hvit transparent, 10 stk

Sum: 4.395,-

 

Her har jeg bare byttet ut radiatoren og viftene (usikker på typen) og lagt til 2 stk nipler og en ekstra meter slange. Muligens at slangene blir byttet ut med fargede, og jeg har tolket det slik at batterivann fra Biltema fungerer utmerket. Har jeg da alt jeg trenger eller har jeg misset noe?

 

Det jeg lurer mest på nå er det her med de slangene og niplene. 2 stk til radiatoren, 2 stk til skjermkortet. Men holder det virkelig med strips på det her? Jeg har ikke peiling, men det høres merkelig ut.

 

4.395,- ble 395,- over beregnet budsjett, men pytt. I tillegg kommer da altså kabinett, hovedkort og CPU. Men hva ellers skal man bruke penger på i mørketida? :tease:

Lenke til kommentar

Det jeg lurer mest på nå er det her med de slangene og niplene. 2 stk til radiatoren, 2 stk til skjermkortet. Men holder det virkelig med strips på det her? Jeg har ikke peiling, men det høres merkelig ut.

 

Funker fjell det. Så lenge du har rett størrelse skal i utgangspunktet det ikke være en lekkasje selv uten strips, men med bruk av strips sikrer du det fast på niplen, som gjør det mye enklere å sikre at den ikke ryker av om du skulle til å nappe for hardt.

 

Om du vil kan du kjøpe en rekke forskjellige varianter, men techbay later ikke ut til å ha noe annet enn strips lengre det jeg ser.

 

EDIT: Fant de likevel. Du kan bytte slangene du får med med f.eks Primoflex LRT.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1/4 er svært pysete ja. Du trenger da en vannblokk med høy motstand (altså lav-flow blokk som takler dette bra), og en pumpe med gode mottrykk-egenskaper (å se på hvor mange liter er minutt de klarer er meningsløst her).

 

For med så små slanger så er det tre faktorer å tenke på.

1. Høyt mottrykk i slangene som gjør at det blir tyngre for pumpa, og som gjør at den på langt nær yter like bra.

2. Du trenger 2,25 ganger høyere hastighet på vannet i en 1/4 slange enn en 3/8 slange for å få lik ytelse/flow gjennom selve blokka. Nå øker hastigheten tilsvarende når du senker størrelsen på slangen, så det er i utgangspunktet ikke noe problem. Men når du tar med den økte friksjonen i slangene på grunn av økt hastighet på vannet, så går motstanden enda mer opp.

Og selvsagt, det er begrenset hvor mye slange du bør bruke, for motstanden øker noe for hver cm slange du har lagt opp.

 

Selv anbefaler jeg som regel 3/8 slange til de fleste oppsett. Men med en god pumpe, og korte slanger, og noen blokker som er laget for oppgaven (de fleste blokker til skjermkort vil nok ikke være helt optimale her), så vil det nok gå helt greit med 1/4.

1/2" anbefaler jeg de med mange komponenter og større looper, og som har plass.

 

3/4" er for de med lange strekninger. :)

Hei.

 

Største problemet jeg har er vel plass, eller mangelen på plass..

 

Ligger 2m med Durelene 5/16id 1//2od i handlekurven nå.

 

Eller burde jeg kansje kjøre på med noen tykkvegget 3/8id 5/8od tygon slanger, selv om jeg har dårlig erfaring med tygon?

 

Ellers kommer jeg til å bruke en swiftech apogee drive 2 vannblokk pumpe kombo, som er eneste mulighet mtp plass og en EK nlokk for GPU :]

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...