Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke temperaturer opererer du egentlig med, siden 2 grader har så ekstremt mye å si? En prosessor holder seg vel stabil på 35 så vel som 37 grader.

 

Nå vet jeg ikke hvordan Sandy Bridge er, men Nehalem var ikke ille på stock klokk med stock kjøler.

 

Jeg trodde vi snakket om vann- og prosessor temperaturer. Selvfølgelig har ikke 35 mot 37 grader så mye å si men det antar jeg er idle-temperatur og ikke full load.

Jeg har vannkjølte Sandy Bridge, Nahlem, Gulftown og Westmere maskiner der vanntemp er fra 30 til 33 grader avhengig av hvor i loopen jeg måler. Nå skal det sies at jeg kjører disse maskinene med tilnærmet 100% load 24/7 men 2-3 grader inn over CPU utgjør opptil 200MHz i maksklokk for mitt bruk. Om tempen øker 2 grader så må jeg senke klokken på min 2600K fra 4,8 til 4,6 GHz for å holde core-temps på ett nivå jeg er komfortabel med.

 

Jeg har måleutstyr som lar meg måle temps ned til 3 desimaler og jeg har testet dette, jeg har også lest mange tråder som bekrefter det jeg sier og som sier det motsatte, at rekkefølgen ikke har noe og si.

 

Hva som best har vel mer med hvorfor du vil ha vannkjøling, da enten for å få en så stille maskin som mulig eller for å ha større rom til å klokke komponentene. Skal du kjøre alt på stock ja da legger du opp loopen slik at det er penest/mest praktisk men vil du ha størst rom til klokking så er min erfaring at rekkefølgen har betydning.

Endret av minhund
Lenke til kommentar

Hvilke temperaturer opererer du egentlig med, siden 2 grader har så ekstremt mye å si? En prosessor holder seg vel stabil på 35 så vel som 37 grader.

 

Nå vet jeg ikke hvordan Sandy Bridge er, men Nehalem var ikke ille på stock klokk med stock kjøler.

 

Jeg trodde vi snakket om vann- og prosessor temperaturer. Selvfølgelig har ikke 35 mot 37 grader så mye å si men det antar jeg er idle-temperatur og ikke full load.

Jeg har vannkjølte Sandy Bridge, Nahlem, Gulftown og Westmere maskiner der vanntemp er fra 30 til 33 grader avhengig av hvor i loopen jeg måler. Nå skal det sies at jeg kjører disse maskinene med tilnærmet 100% load 24/7 men 2-3 grader inn over CPU utgjør opptil 200MHz i maksklokk for mitt bruk. Om tempen øker 2 grader så må jeg senke klokken på min 2600K fra 4,8 til 4,6 GHz for å holde core-temps på ett nivå jeg er komfortabel med.

 

Jeg har måleutstyr som lar meg måle temps ned til 3 desimaler og jeg har testet dette, jeg har også lest mange tråder som bekrefter det jeg sier og som sier det motsatte, at rekkefølgen ikke har noe og si.

 

Hva som best har vel mer med hvorfor du vil ha vannkjøling, da enten for å få en så stille maskin som mulig eller for å ha større rom til å klokke komponentene. Skal du kjøre alt på stock ja da legger du opp loopen slik at det er penest/mest praktisk men vil du ha størst rom til klokking så er min erfaring at rekkefølgen har betydning.

Stille maskin er iallefall ikke min grunn, da PCen min høres utenfor vinduet til leiligheta. Klokking er grunnen, men jeg får ikke pressa mer enn 3,6 av min C2Q 2.66, orker ikke legge for mye i det, ny vannblokk med Ivy Bridge og nytt beefy HK og ram kommer som førstepri, nå bruker jeg PCen til photoshop og minecraft, trenger ikke mer og 3DMark11 gir så sykt dårlige tall på CPU med C2Q at det er ikke vits.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd thermalpads på GPU? Kortene mine, som forøvrig bruker universalblokker ligger på 40 grader maks og overfører derfor litt for mye varme til loopen, etter mitt hode ihvertfall. Derfor skulle jeg likt å sett temperaturer på ca. 50-60 istedet så delta-t blir noe lavere, CPU noe kjøligere og dermed en mer komfortabel overklokking.

 

Sikkert vanskelig spørsmål å svare på, men hva kan jeg forvente av temp. med en thermalpad på 1mm f.eks? Ingen fare for overoppheting?

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Jeg skal være den første til å innrømme at fysikk ikke er mitt sterke område, men det høres da logisk ut eller driter jeg meg ut her? Tykkere lag mellom flatene med mindre overførsel av varme vil da vel føre til varmere kjerne og kaldere vann? Man ser jo litt av dette hvis man kliner på for mye pasta på CPU som resulterer i at tempen blir høyere?

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Nei. For at vannkjølinga skal oppta mindre varme så må den varmen som utvikles i skjermkortet gå andre veier. Noe går selvfølgelig ut på baksiden av chippen gjennom pcben. Men den veien er meget inneffektiv så det er ikke så mye som forsvinner dne veien. Med høyere temperatur så vil bittelitt mer forsvinne den veien, men det er for lite til å påvirke vannkjølingen, ett annet problem er at ved høyere arbeidstemperatur så forbrukes det enda mere strøm så vinninga går opp i spinninga.

Lenke til kommentar

Hmhm, da får jeg vel bite i det sure eplet og montere en ekstern radiator.

 

Btw, hva ligger deres delta-t på? Vanntempen min ligger på maks 40 grader/delta-t 17C (Alt under stress. Delta-t på 7C med kun CPU under stress), men ifølge denne guiden ligger jeg for høyt. Har tilsammen 480/60mm m/Scythe GT&Noiseblocker 1500rpm fordelt på 2xGTX570 og én i7 2600k.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

17grader over rom temp på vannet vil jeg kalle litt underdimensjonert ja. Men... Hva er temperaturen på prosessoren? holder temperaturen tilbake overklokkinga di? Om du uansett ikke blir holdt tilbake av den høye vanntemperaturen så kan du likegodt la det være slik det er nå.

 

Hva med et bilde av oppsettet ditt eller noe, kansje det er rom for forbedring uten å kjøpe inn nytt utstyr?

Lenke til kommentar

CPU-tempen er god med maks 60C ved 4.5Ghz/1.27Vcore uten HT med hele systemet under stress. Uten kortene ligger CPU på ca. 52C med samme klokk. Nå vet jeg dog ikke hva andre med i7 under vann oppnår med samme innstillinger. Det er kun vanntempen som plager meg litt. Den har jeg forøvrig trippelsjekket med både ir-termometer, pumpesensoren og vanlig termometer så den skal være korrekt.

 

Bilde av herligheten:

 

post-180418-0-81874100-1316093930_thumb.jpg

 

Tre Scythe GT som trekker friskluft inn fra topp og to Noiseblocker 1500rpm som trekker friskluft inn bak. Ideelt sett burde nok sistnevnte brukes som exhaust, men jeg forsøkte med inntak istedet for å se om det hjalp på vanntempen. Vurderer push/pull i topp, men tror ikke det utgjør rare greiene.

Lenke til kommentar

Stemmer, ser for meg at det ikke er spesielt gunstig å kjøre den varme lufta gjennom den bakerste radiatoren, men det gjør kanskje ikke så mye. Uansett, med så mye overtrykk spruter det regelrett varmluft ut av alle andre åpninger så det er ikke noe problem å bli kvitt den.

 

Hva tror du om oppsettet? Noen glimrende forslag til forbedring? Har noen radder liggende, men da blir det ekstern montering, noe jeg ser mørkt på.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Kabinettet er egentlig meget dårlig balansert når det kommer til luftgjennomstrømning.

 

Inntak bak vil suge opp litt av varmlufta fra strømforsyningen. Inntak på toppen vil suge opp varmluft fra kabinettet generelt.

Egentlig burde både radiatoren i toppen og radiatoren bak trekke lufta ut av kabinettet. Men uten modifikasjoner så kommer det allt for lite luft inn i kabinettet.

 

En plass du kan hente mer frisk luft er 5 1/4 brønnene. En vifte som trekker inn der vil hjelpe en god del.

 

Kansje modifisere midt plata i kabinettet slik at det er 2 vifter som trekker inn luft der, ikke bare 1.

 

Vifta til harddiskene vil da også stjele litt luft, det er ikke mye luft harddiskene trenger så den kan med fordel skrues ned til/byttes til en vifte med 500ish rpm.

 

En vifte i døra vil også hjelpe mye om det er mulig...

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Kabinettet er egentlig meget dårlig balansert når det kommer til luftgjennomstrømning.

 

Inntak bak vil suge opp litt av varmlufta fra strømforsyningen. Inntak på toppen vil suge opp varmluft fra kabinettet generelt.

Egentlig burde både radiatoren i toppen og radiatoren bak trekke lufta ut av kabinettet. Men uten modifikasjoner så kommer det allt for lite luft inn i kabinettet.

 

En plass du kan hente mer frisk luft er 5 1/4 brønnene. En vifte som trekker inn der vil hjelpe en god del.

 

Kansje modifisere midt plata i kabinettet slik at det er 2 vifter som trekker inn luft der, ikke bare 1.

 

Vifta til harddiskene vil da også stjele litt luft, det er ikke mye luft harddiskene trenger så den kan med fordel skrues ned til/byttes til en vifte med 500ish rpm.

 

En vifte i døra vil også hjelpe mye om det er mulig...

 

Ja jeg sløyfet luftgjennomstrømning til fordel for friskluft til radiatorene. Ser for meg at kaldluft gjennom en radiator er bedre enn varmluft og det er forsåvidt ellers ingenting der inne som lider av all den varme lufta, bortsett fra chipset kanskje. Snur jeg alle rad-viftene til å blåse ut er jeg redd varmluften fra skjermkortene kommer til å påvirke tempen negativt.

 

Jeg skal eksperimentere litt og se om jeg får til noe lurt :)

Lenke til kommentar

Kabinettet er egentlig meget dårlig balansert når det kommer til luftgjennomstrømning.

 

Inntak bak vil suge opp litt av varmlufta fra strømforsyningen. Inntak på toppen vil suge opp varmluft fra kabinettet generelt.

Egentlig burde både radiatoren i toppen og radiatoren bak trekke lufta ut av kabinettet. Men uten modifikasjoner så kommer det allt for lite luft inn i kabinettet.

 

En plass du kan hente mer frisk luft er 5 1/4 brønnene. En vifte som trekker inn der vil hjelpe en god del.

 

Kansje modifisere midt plata i kabinettet slik at det er 2 vifter som trekker inn luft der, ikke bare 1.

 

Vifta til harddiskene vil da også stjele litt luft, det er ikke mye luft harddiskene trenger så den kan med fordel skrues ned til/byttes til en vifte med 500ish rpm.

 

En vifte i døra vil også hjelpe mye om det er mulig...

 

Ja jeg sløyfet luftgjennomstrømning til fordel for friskluft til radiatorene. Ser for meg at kaldluft gjennom en radiator er bedre enn varmluft og det er forsåvidt ellers ingenting der inne som lider av all den varme lufta, bortsett fra chipset kanskje. Snur jeg alle rad-viftene til å blåse ut er jeg redd varmluften fra skjermkortene kommer til å påvirke tempen negativt.

 

Jeg skal eksperimentere litt og se om jeg får til noe lurt :)

 

Jeg tviler på at du vil få noe særlig forandring i temperatur om du snur viftene men du vil få inn mere støv pga. undertrykket du da lager. Jeg har samme kabinett og har valgt å kjøre uten sidedøra på og med viftene som blåser ut.

 

007nni.jpg

 

 

 

Jeg har dual-loop med GPUene på egen loop men vanntempen i CPU-loopen ligger på 31 grader med romtemp på 23 men jeg kjører med en 980X @4,33 GHz og med 1,38vcore.

 

 

får jeg ut den aller siste lufbobla av systemet mitt snart så skal dere se det kommer et visuelt medium for å vise det frem. :thumbup:

Gleder meg til å se bilder av herligheten :dribble:

th_2011-09-15163757.jpg

 

:realmad: :realmad: :realmad: :realmad:

Eneste måten du kan få den ut på er å "tippe" på kabinettet alle veier til den forsvinner.

Endret av minhund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...