Gå til innhold

eos450d vill ikke fokusere under live view, normalt?


Anbefalte innlegg

hei

 

skaffet meg et eso450d i dag, men har merket at under live view, så funker det ikke å fokusere bilde, er dette normalt? Er ikke noe stort problem, men kan være litt tungvint at jeg alltid må fokusere inn via bildesøkerene først hver gang jeg skal bruke live view(til feks landskaps bilder)

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener du auto-fokusering eller manuelt? Må innrømme at jeg alltid bruker manuell fokusering i Liveview jeg, da på makro-foto, bruker aldri Liveview ellers.

RandiA

 

snakker om auto fokus her ja

 

 

Hvor lenge må forresten batteri laders om egentlig, for jeg har ladet det nå i 5 timer og allikevel så begynte kamera å slå seg av etter bare noen minutters bruk? Er vell typisk at det er noe som er galt?

 

Leste nå at man må bruke en anne funksjonsknap for å auto fokusere under live view, hvilken knapp er dette tro? Får jo ikke prøvd så mye selv nå, siden batteriet tydeligivs trenger å bli ladet opp enda mer, merkelig nok!

Endret av dan83
Lenke til kommentar
hei

 

skaffet meg et eso450d i dag, men har merket at under live view, så funker det ikke å fokusere bilde, er dette normalt? Er ikke noe stort problem, men kan være litt tungvint at jeg alltid må fokusere inn via bildesøkerene først hver gang jeg skal bruke live view(til feks landskaps bilder)

Det er vel forskjellige autofokus metoder for liveview? Sjekk litt menyer og finles manualen ;) For landskap så ville jeg ha brukt søkeren.

 

Hvor lenge må forresten batteri laders om egentlig, for jeg har ladet det nå i 5 timer og allikevel så begynte kamera å slå seg av etter bare noen minutters bruk? Er vell typisk at det er noe som er galt?

Enten så er det en feil på batteriet, eller så er det en innstilling. Har du lest manualen ;)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
hei

 

skaffet meg et eso450d i dag, men har merket at under live view, så funker det ikke å fokusere bilde, er dette normalt? Er ikke noe stort problem, men kan være litt tungvint at jeg alltid må fokusere inn via bildesøkerene først hver gang jeg skal bruke live view(til feks landskaps bilder)

Det er vel forskjellige autofokus metoder for liveview? Sjekk litt menyer og finles manualen ;) For landskap så ville jeg ha brukt søkeren.

 

Hvor lenge må forresten batteri laders om egentlig, for jeg har ladet det nå i 5 timer og allikevel så begynte kamera å slå seg av etter bare noen minutters bruk? Er vell typisk at det er noe som er galt?

Enten så er det en feil på batteriet, eller så er det en innstilling. Har du lest manualen ;)

 

Håper det er sist nevnte ja

 

Har bare bladd raskt igjennom manualen, men finnes det instillinger for slikt altså?

 

Lønner seg vell å lese litt i manualen ja, før man begynner å tro ting

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Kameraet setter seg i standby modus om du ikke bruker det på en stund ja (30s var standard på mitt), er bare å trykke ned utløserknappen halvveis så skrur den seg på igjen. Du kan skru av ved å skifte på auto power off i menyen

 

Jeg tror det skal være option for autofokus i live-view i custom functions. Er ikke sikker siden jeg som RandiA kun bruker det til makro-fokusering og da manuelt.

 

Ellers anbefaler jeg sterkt å lese gjennom manualen en gang med kamera i hånda, den er ikke lang og gjør alt mye lettere.

Lenke til kommentar

Som arthoz sier, så er det nok kameraet som går i dvalemodus etter en stund uten aktivitet. Dette gjelder også i Liveview, mitt kamera er satt til 30sek. Dette kan du stille inn selv i menyen.

 

For å autofokusere i Liveview, så trykker du på knappen som er merket med et stjerneikon (på mitt 500D er denne plassert oppe til høyre for skjermen) og holder denne inne til du har fått fokusbekreftelse. Du har tre måter å autofokusere i Liveview, også dette stiller du inn i menyen til kameraet.

 

Forøvrig anbefaler jeg å lese manualen til kamera, selv om vi er menn.

Lenke til kommentar
Autofokusering via liveview er dynge - upresist, langsomt og upålitelig. By design, er jeg redd.

På Canon, ja ;) Men Liveview og fokus på Olympus er en helt annen verden enn det Canon presterer.

 

Bruker du liveview og fokus er kritisk - zoom inn på skjermen og bruk manuell fokus. :)

Det er jeg derimot enig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...