Gå til innhold

Kommentar: Ti tommers antiklimaks fra Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi den blir brukt til akkurat det samme som en vanlig laptop, berre at den gjer alt dårligare.

 

Sterke meninger om et produkt du ikke engang har vært i samme rom som. Av de som har testet produktet så sies det at det er den beste surfeopplevelsen de har opplevd f.eks. Og den er jo utvilsomt langt mer portabel enn en vanlig laptop med tanke på størrelse og vekt. Batterilevetiden er ikke akkurat å forakte heller. Umiddelbar oppstartstid fra standby, og standbytid på over 1mnd.

 

Jeg skal ha meg en iPad, ikke for å erstatte den bærbare maskinen jeg sitter på akkurat nå. Men for å ha en mellomting som jeg kan bruke når bare skal surfe litt i sofaen, spille enkle spill, sjekke mail, lese eBøker eller lignende enkle oppgaver. Den bærbare PCen er stor, tung og varm til å ha på fanget eller dra med seg rundt om i hjemmet. Den har også dårlig batterilevetid i sammenligning så det ender opp med at laderen alltid står i. iPaden vil naturligvis også bli dratt med på alt av reiser. Jeg tar meg selv i å heller se film på iPhonen fordi jeg ikke orker dra frem PCen på flyet. Det er knapt plass til den mellom de trange flysetene uansett. Men en iPad er liten og portabel nok til at jeg kommer til å gidde ta den med og ikke minst bruke den. Batterilevetiden er også som nevnt bedre enn PCen min så jeg kan faktisk se et par filmer uten å bekymre meg for batterilevetiden.

 

Sammenligner man iPad med en standard PC har man missforstått bruksområdet.

 

Fullstendig klar over at Apple prøver å lage ein mellomting mellom latop og mobiltelefon her, og ikkje ein altmulig-erstattar. Det som eg slit litt med å forstå er følgande:

 

Steve Jobs påstår sjølv at det skal gi den beste opplevelsen av alle til ting som surfing, e-post, fotovisning, spel, eBooks, musikk og video. La meg starte.

 

Tastaturet er ganske vesentlig når du skal surfe eller skrive e-post - eg har iallefall ein tendens til å skrive litt inniblant. Det at tastaturet her alltid må vere på samme flate som resten av skjermbildet ser eg for meg at ikkje er veldig optimalt med mindre du ligg nermast flatt på ryggen i ein sofa med beina opp, og støttar den på låra. Men det stoppar der. Flatt på eit bord? No way. Andre stillingar? Ikkje som eg ser for meg. Ergo er du låst til éi sittestilling for å bruke den til dette for å få resultatet noko lunde behagelig. Uansett vil eit tastatur med fyisks respons vere betre enn å knaste på ei flate. Klart det er ein vanesak, men det blir som med mobiltelefonar - det *går* fortare å skrive med eit fysisk qwerty-tastatur i mobilstørrelse enn det går å skrive på Android eller iPhone. Til e-post og surfing påstår eg altså at ein vanlig netbook (som ikkje er vesentlig verken større eller tyngre) gjer ein langt betre jobb.

 

Spel: Ja, den er god til spel på samme måte som mobiltelefonen min er god på spel. Sikkert morro for å teste, men du vil med andre ord ikkje la dette bli eit tungtvegande argument for å kjøpe den. Skal du spele "ordentlege" spel går du for ein stasjonær eller vanlig bærbar PC.

 

eBooks: Kanskje, kanskje. Men å lese over lang tid på ein lysande skjerm er ikkje spesielt behagelig, så ikkje noko premium kjøpsargument det her heller.

 

Musikk: Kvifor ikkje berre kjøpe ein iPod, iPhone eller ein annan netbook/laptop, så får du musikk *og* anna funksjonalitet samtidig? Som rein musikkmaskin er den ikkje betre enn iPod, iPhone eller andre musikkspelarar, og det du eventuelt gjer mens du høyrer på musikk (epost, surfing) påstår eg fortsatt at andre ting gjer betre.

 

Video: Her ser den ut til å kunne gjere ein god jobb. Dog må du fortsatt ligge på ein litt merksnodig måte for at det skal vere heilt sant inntil du går til innkjøp av eit stativ e.l. som kan holde den oppe.

 

Bildevisning: Dette er truleg det området eg ser på den som eit godt alternativ på. Du får den flytande og enkle visningen og navigasjonen frå iPhone, på litt større skjerm og i fin innpakning. Å sende denne rundt bordet for å bla i bileter ser eg absolutt for meg som ein fin ting, og her skal eg gå med på at ingen laptop kunne gjort ein like god jobb.

 

Så for min del endar den opp som nok ein fancy gadget litt utan mål og meining for dei aller fleste. Ein vanlig laptop eller netbook vil gjere dei aller fleste oppgaver vesentlig betre, og kostar mindre for tilsvarande utstyrt modell. Dog ser dei ikkje så fine ut, det skal eg gå med på. Eg synest det var eit tappert forsøk av Apple, men eg trur nok kanskje ikkje det var godt nok.

 

Det verste av alt derimot, er at Steve Jobs er heilt grusom å høyre på når han presenterer tinga sine; "the best ... ever!", "really really cool", "amazing", "its so slick!", "incredibly nice" osv. Det blir faktisk berre alt for dumt, mykje av det.

Lenke til kommentar
Problemet til iPad er at den gjer ingenting bedre enn nokon andre - den har ingen bruksområde der noko anna ikkje gjer ein betre jobb. Surfing, speling, e-post, chatting, you name it.

Samme problem gjelder for en bærbar PC i forhold til en stasjonær PC. Eller for en smartphone i forhold til en bærbar PC.

Lenke til kommentar
Problemet er jo at de taper selv mot tradisjonelle, "kjipe" tabletter, som har både minnekortleser, flashs-støtte, og mulighet for multitasking, og å koble til usb-enheter som kamera. Til en lavere pris.

Eksempel på slike "tradisjonelle, "kjipe" tabletter" til en lavere pris? La oss for enkelhets skyld si lavere enn 4 tusen kroner.

Og la oss ta med at iPad vil ha mulighet for tilkobling av minnekortleser, og tilkobling til kamera vis USB-kabel. Da "savner" vi Flash-støtte - som jeg definitivt ikke vil savne. Og vi savner multitasking - dvs. bredere støtte for multitasking enn den som vil finnes i iPad - og det kommer.

Ta med skjermkvalitet (LED-belyst IPS), batteritid (10 timer), størrelse og vekt med det samme du sammenligner mot "vinnerne" dine da... :p

 

Ja, selvsagt, la oss kreve at den er like bra eller bedre enn aplle sin på absolutt alle områder, og til en like lav pris.. Apple er da vitterlig ikke så uduglige at de ikke klarer å lage produkter med noen fordeler.

 

AtW

Akkurat! Produktet har noen fordeler, og noen kan ha behov der en iPad (eller tilsvarende lettvektstablet) passer bedre enn en vanlig laptop-PC eller en smartphone. Man forsøker å definere en nisje i markedet, markedet vil avgjøre om det er et behov for denne nisjen. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Problemet er jo at de taper selv mot tradisjonelle, "kjipe" tabletter, som har både minnekortleser, flashs-støtte, og mulighet for multitasking, og å koble til usb-enheter som kamera. Til en lavere pris.

Eksempel på slike "tradisjonelle, "kjipe" tabletter" til en lavere pris? La oss for enkelhets skyld si lavere enn 4 tusen kroner.

Og la oss ta med at iPad vil ha mulighet for tilkobling av minnekortleser, og tilkobling til kamera vis USB-kabel. Da "savner" vi Flash-støtte - som jeg definitivt ikke vil savne. Og vi savner multitasking - dvs. bredere støtte for multitasking enn den som vil finnes i iPad - og det kommer.

Ta med skjermkvalitet (LED-belyst IPS), batteritid (10 timer), størrelse og vekt med det samme du sammenligner mot "vinnerne" dine da... :p

 

Ja, selvsagt, la oss kreve at den er like bra eller bedre enn aplle sin på absolutt alle områder, og til en like lav pris.. Apple er da vitterlig ikke så uduglige at de ikke klarer å lage produkter med noen fordeler.

 

AtW

Akkurat! Produktet har noen fordeler, og noen kan ha behov der en iPad (eller tilsvarende lettvektstablet) passer bedre enn en vanlig laptop-PC eller en smartphone. Man forsøker å definere en nisje i markedet, markedet vil avgjøre om det er et behov for denne nisjen. Enkelt og greit.

 

Selvfølgelig, men man kan jo fortsatt diskutere produktet, og jeg mener den nisjen de har siktet seg inn på er alt for smal. Nå tviler jeg ikke på at denne sikkert selger masse, av litt diverse grunner, men det gjør ikke produktet noe bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Påstand: Apple-fanboys vil skape et marked for alt som kommer fra Cupertino, uansett. :p

 

Arve Systads oppsummering er god, selv om jeg trekker ham litt for p kun fokusere på hjemmebruk(?): Å vise bilder er det eneste denne gjør bedre enn noe annet. Og den har ikke engang minnekortleser for det formålet!

 

Som utgangspunkt er den dårlig til musikk, fordi du kun kan bruke ETT program til musikkavspilling dersom du vil gjøre andre ting samtidig, og mange vil høre musikk mens de surfer på nettet osv.

 

Av samm grunn er den dårlig til IM, fordi du ikke kan velge en hvilken som helst IM-klient og være tilkoblet hele tiden. Du er låst til den Apple evt. tilbyr, og de protokollene og funksjonene den har.

 

Slik kunne jeg fortsatt: Multitasking er, for en slik enhet, en gigantisk dealbreaker for 85% av de som ikke har Eplelappene på - rett og slett fordi det gjør enheten gjennomgående mindre brukbar enn andre.

 

Nei, med mindre det primære behovet er å vide frem bilder på enheten, uten å ha noe behov for å få dem dit på en enkel måte, og se film på farten (Der er den nok ypperlig), er ikke denne tabletten noe for noen. Bortsett fra Apple-fanboys og de få prosentene som kan tenkes å kjøpe en slik, samtidig som de er så uvitende/fantasiløse at de ikke ser hvilke elementære ting de går glipp av.

Lenke til kommentar
Jarle Kvalheim og andre skribenter som henger seg opp i spesifikasjoner og de tekniske manglene har nok missforstått hovedpoenget. Det er innholdet som skaper magien, ikke hardwaren.

 

Ingen kan overgå Apple på medieoppmerksomhet, det er iPad lanseringen et klart bevis på. Og det er nettopp det som utgjør forskjellen på suksess og fiasko. Ikke bare fordi det trigger salget av antall enheter, men fordi innholdsleverandørene kaster seg på ballen og lager innhold tilpasset til iPad.

 

Det er det som gjorde iPhone til en suksess og det er det som kommer til å gjøre iPad til en suksess. Vent og se!

Og det at Apple's aksjer faller støtter vel opp under din påstand her?

http://e24.no/boers-og-finans/article3490637.ece

 

Edit: og "iPad" ble visst lansert i 2002 av Fujitsu?

http://e24.no/lov-og-rett/article3489811.ece

 

Alltid en rettsak på gang.. begynner nesten å bli kjedelig å lese om, haha.

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
Problemet til iPad er at den gjer ingenting bedre enn nokon andre - den har ingen bruksområde der noko anna ikkje gjer ein betre jobb. Surfing, speling, e-post, chatting, you name it.

Samme problem gjelder for en bærbar PC i forhold til en stasjonær PC. Eller for en smartphone i forhold til en bærbar PC.

 

Men ein stasjonær PC er stor og tung og vanskelig å ta med seg - det er ikkje ein laptop (eller netbook om du vil).

Ein smart-telefon er heller ikkje samanliknbar, sidan det i utgangspunktet er ein telefon. Det den har av surfe- og e-post-muligheiter er og langt meir begrensa enn ein laptop eller iPad, og er meint å ha med seg *heile tida*.

 

Det er rettferdig å samanlikne iPad med netbooks eller små bærbare PCar, sidan det er det Apple prøver å "ta over for" med iPad.

Lenke til kommentar
Fordi den blir brukt til akkurat det samme som en vanlig laptop, berre at den gjer alt dårligare.

 

Sterke meninger om et produkt du ikke engang har vært i samme rom som. Av de som har testet produktet så sies det at det er den beste surfeopplevelsen de har opplevd f.eks. Og den er jo utvilsomt langt mer portabel enn en vanlig laptop med tanke på størrelse og vekt. Batterilevetiden er ikke akkurat å forakte heller. Umiddelbar oppstartstid fra standby, og standbytid på over 1mnd.

 

Jeg skal ha meg en iPad, ikke for å erstatte den bærbare maskinen jeg sitter på akkurat nå. Men for å ha en mellomting som jeg kan bruke når bare skal surfe litt i sofaen, spille enkle spill, sjekke mail, lese eBøker eller lignende enkle oppgaver. Den bærbare PCen er stor, tung og varm til å ha på fanget eller dra med seg rundt om i hjemmet. Den har også dårlig batterilevetid i sammenligning så det ender opp med at laderen alltid står i. iPaden vil naturligvis også bli dratt med på alt av reiser. Jeg tar meg selv i å heller se film på iPhonen fordi jeg ikke orker dra frem PCen på flyet. Det er knapt plass til den mellom de trange flysetene uansett. Men en iPad er liten og portabel nok til at jeg kommer til å gidde ta den med og ikke minst bruke den. Batterilevetiden er også som nevnt bedre enn PCen min så jeg kan faktisk se et par filmer uten å bekymre meg for batterilevetiden.

 

Sammenligner man iPad med en standard PC har man missforstått bruksområdet.

Tror du ikke du blir sliten av å sitte og holde iPaden i riktig vinkel i de 2 timene? Jeg syns det er slitsomt nok å holde iPhonen i et par timer på flyet.

Lenke til kommentar

Jeg blir like forundret hver gang det lanseres noe nytt fra apple. Det virker som de fleste mediene er totalt blinde. VG blant annet skriver om fakta om ipad : at den har en utrolig bra skjerm for.eks. Greia kan ikke en gang vise 720p video. Hva er da fantastisk? Hypen er jo helt ekstrem uten at det er noe å rope hurra for en gang.

Lenke til kommentar
Jeg blir like forundret hver gang det lanseres noe nytt fra apple. Det virker som de fleste mediene er totalt blinde. VG blant annet skriver om fakta om ipad : at den har en utrolig bra skjerm for.eks. Greia kan ikke en gang vise 720p video. Hva er da fantastisk? Hypen er jo helt ekstrem uten at det er noe å rope hurra for en gang.

 

en skjerm er mer enn antall prikker med forskjellig farge den klarer å vise...

Lenke til kommentar
Steve Jobs påstår sjølv at det skal gi den beste opplevelsen av alle til ting som surfing, e-post, fotovisning, spel, eBooks, musikk og video. La meg starte.

Nesten, men ikke helt riktig gjengitt (- med forbehold om at Engadget har gjengitt Jobs riktig):

"SO all of us use laptops and smartphones... the question has arisen; is there room for something in the middle. We've wondered for years as well -- in order to create that category, they have to be far better at doing some key tasks... better than the laptop, better than the smartphone.

..

What kind of tasks? Browsing the web. Doing email. Enjoying and sharing pics. Watching videos. Enjoying music. Playing games. Reading ebooks.

..

If there's gonna be a third category, it has to be better at these tasks -- otherwise it has no reason for being."

 

Alså, ikke beste opplevelse av alle ting - men bedre enn laptop og bedre enn smartphone til noen nøkkelfunksjoner - viktig forskjell dette.

 

Kanskje har Apple bommet litt i forhold til laptops på et par av tingene, men ellers så tror jeg iPad stort sett har "naila'n" i forhold til iPads "Raison d'être" ;)

 

(PS. Har ikke sett eller hørt presentasjonen til Jobs & co, kun lest Engadgets referat)

 

Problemet til iPad er at den gjer ingenting bedre enn nokon andre - den har ingen bruksområde der noko anna ikkje gjer ein betre jobb. Surfing, speling, e-post, chatting, you name it.

Samme problem gjelder for en bærbar PC i forhold til en stasjonær PC. Eller for en smartphone i forhold til en bærbar PC.

 

Men ein stasjonær PC er stor og tung og vanskelig å ta med seg - det er ikkje ein laptop (eller netbook om du vil).

Ein smart-telefon er heller ikkje samanliknbar, sidan det i utgangspunktet er ein telefon. Det den har av surfe- og e-post-muligheiter er og langt meir begrensa enn ein laptop eller iPad, og er meint å ha med seg *heile tida*.

 

Det er rettferdig å samanlikne iPad med netbooks eller små bærbare PCar, sidan det er det Apple prøver å "ta over for" med iPad.

Du gjør altså et poeng av portabilitet i forhold til stasjonær PC - men det forandrer ikke det faktum at en stasjonær gjør en bedre jobb - og attpåtil billigere. Du gjør også et poeng av at en smarttelefon ikke er sammenlignbar fordi den først og fremst er en telefon - men jeg betrakter en moderne smarttelefon som en lommedatamaskin (eller PDA) som man også kan ringe med.

 

Men du er inne på noe. Portabilitet er er en viktig faktor i mange tilfeller. Og skal man være portabel, så må man også kunne fungere uavhengig av strømkabel lengst mulig, uten at det går vesentlig ut over selve portabiliteten. Vi er nok enige om at 10 timer batteridrift, kombinert med en skikkelig kvalitetsskjerm av rimelig størrelse og en vekt på litt over halvkiloen er bra - men vi er kanskje uenige om hva som er egnede formfaktorer.

 

Jeg ser ikke for meg at noe kan erstatte en kraftig laptop-datamaskin som min personlige hoveddatamaskin i overskuelig framtid. Jeg har aldri vurdert en "netbook", eller 3-4000 kroners mini-bærbar av tynn plastikk og med elendig ytelse, som i nærheten av interessant. En kjip liten netbook fyller ikke noe behov for min del. Men en iPad er noe jeg muligens kunne tenkt meg å bruke til casual sofa-surfing eller som reisefølge - der min bærbare Mac blir for tung/stor/verdifull - men er avventende/skeptisk inntil den kan kjøpes og prøves i butikken. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
uten USB er det idioti. å drive med en adapter for å koble til usb for å koble til usb enheten = /fail

 

Så det er derfor iPod og iPhone har floppet altså? Godt å få det oppklart hvertfall. :fun:

 

IPod gjorde det vel endel bedre den dagen den faktisk fikk usb og ikke bare firewire? Mulig jeg begynner å bli senli, men mener at det var tilfellet.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...