Gå til innhold

Kommentar: Ti tommers antiklimaks fra Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er egentlig av samme oppfatning som Artikkelforfatter...

iPad bringer ingenting nytt eller spennende til dette markedet (hvilket marked den nå prøver å tilhøre), den har som en viss youtubevideo viser, mindre muligheter en den 17år gamle "Newton" i "OS"...

iPad er for meg bare en forvokst iPod Touch...

 

Eplet er all about the Hype, iPhone klarte det med stor suksess, men jeg håper og tror folk klarer å se gjennom iPad...

 

Som noen nevnte tidligere, Alt til sitt bruk, men iPad er ingenting og klarer ingenting som andre kan bedre...

Lenke til kommentar
Så det er derfor iPod og iPhone har floppet altså? Godt å få det oppklart hvertfall. :fun:
Nei, det er pga at det er mange nok forbrukere som er kjøtthuer, mange av dem har også en objektrelatert avart av Stockholm-syndromet :tease: Ikke direkte relatert, men et annet eksempel på urasjonelle forbrukere: Telenor og NetCom er fortsatt de desidert største på mobiltelefoni i det private markedet i Norge, selv om det nå er så lett å bytte operatør: http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3487908.ece Endret av mandela
Lenke til kommentar
What kind of tasks?

Browsing the web.

- Dårligere. Mangler flash, mangler tastatur (til å kommentere blogger, skrive inn nettadresser enklere) I tilleg er det bedre å surfe på en laptop med stasjonær med større skjerm med høyere oppløsning. Konklusjon: dårligere enn laptops, bedre en smartphones.

 

Doing email.

-Mangel på tastatur=laptop og smartphones med hw-tastatur vinner.

-Manglende mulighet til å la valgfritt mailprogram kjøre push mail mot exchange eller imap idle = laptop og smarttelefon vinner.

Konklusjon: SMarttelefon OG laptop slår iPad

 

-Enjoying and sharing pics.

Like god på enjoying som lptop, bedre enn smartphone. Deling er lettere med folk som fysisk er til stede, men taper i forhold til smarttelefoner som kan sende det via MMS i tillegg til mail/IM osv. Taper også i forhold til laptop grunnet dårligere IM-muligheter, dårligere mail-muligheter osv. Likevel må man regne med at gode delingsfunksjoner ligger innebygd, noe som vil trekke opp.

 

Konklusjon: uavgjort.

 

Watching videos.

-Oppløsning: Dårligere enn laptop

-Formatstøtte: Dårligere enn laptop

-Mulighet til å koble til en ekstern skjerm, eller TV via HDMI: Dårligere enn laptop

 

Klart bedre enn smartphone grunnet større og bedre skjerm.

 

Konklusjon:Dårligere enn laptops - veldig mye dårligere. Klart bedre enn smarttelefoner.

 

Enjoying music.

-Kan kun bruke ETT medfølgende program om man vil gjøre noe annet samtidig, noe som umuliggjør gode tredjeparts podcastprogrammer (som kan laste ned podcaster selv UTEN iTunes). UBRUKELIG til streamingtjenester som pandora, last-fm, spotify osv: Taper STORT i forhold til både smarttelefoner og laptops. VELDIG stort.

 

Playing games.

-Kan ikke sammenliknes med "ordentlige" pc-spill. Klar sier til laptops. Spillene er gjerne på samme nivå som mange flashspill man kan spille gratis på nett - på enheter med flash-støtte...

- Sannsynligvis seier over smarttelefoner grunnet skjermstørrelse og hardwaremuligheter.

- Det vil sannsynligvis komme spill somd rar nytte av hw-krften i forhold til en telefon, noe som gjør at vi får bedre spill, men fortsatt:

Konklusjon: Seier til laptop.

 

 

Reading ebooks.

-Bedre enn smartphones pga. skjermstørrelse

-Like gode som laptops

-MEN: Kan brukes på buss , is enga osv, en del enklere, og har bedre batterilevetid.

 

Konklusjon: Seier til iPad.

MEN: Vondt på slike skjermer uansett, så om det er det man skal må/bør man kjøpe en ebokleser uansett.

 

If there's gonna be a third category, it has to be better at these tasks -- otherwise it has no reason for being.

 

Og det har tydeligvis ikke iPad.

 

Skal den kunne ha sin plass, må det være på reise, da vil den slå laptopen på flere punkter. Men til det er den egentlig for stor - ihvertfall hvis det er snakk om korte bussturer o.l., man gidder kanskje å ta den med på en lang buss/flytur.

 

Alså, ikke beste opplevelse av alle ting - men bedre enn laptop og bedre enn smartphone til noen nøkkelfunksjoner - viktig forskjell dette.

 

Kanskje har Apple bommet litt forhold til laptops på et par av tingene, men ellers så tror jeg iPad stort sett har "naila'n" i forhold til iPads "Raison d'être" ;)

I følge Jobs har denne ingen plass, siden den failer miserabelt til det aller aller meste i forhold til laptops, og til og med smartphones på en del områder. At du kan si de har naila den stiller jeg meg svært uforstående til.

 

Så det er derfor iPod og iPhone har floppet altså? Godt å få det oppklart hvertfall. :fun:

Jepp, for en tablet-pc er det samme som en telefon. Jaddada...

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Så nettopp presentasjonen av iPad på youtube. "You can change the background" var det første han sa om den. Wow, serri? Ble litt redd når jeg hørte hvordan publikum virket helt trollbundet av denne "fantastic, phenomenal, amazing, unbelieveably great" skjermen.

 

Hi-def youtube videos? Trodde ikke man kalte 1024x768 (?) HD

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar
Jarle Kvalheim og andre skribenter som henger seg opp i spesifikasjoner og de tekniske manglene har nok missforstått hovedpoenget. Det er innholdet som skaper magien, ikke hardwaren.

 

Ingen kan overgå Apple på medieoppmerksomhet, det er iPad lanseringen et klart bevis på. Og det er nettopp det som utgjør forskjellen på suksess og fiasko. Ikke bare fordi det trigger salget av antall enheter, men fordi innholdsleverandørene kaster seg på ballen og lager innhold tilpasset til iPad.

 

Det er det som gjorde iPhone til en suksess og det er det som kommer til å gjøre iPad til en suksess. Vent og se!

Og det at Apple's aksjer faller støtter vel opp under din påstand her?

http://e24.no/boers-og-finans/article3490637.ece

Tror du at iPad har sørget for samme fall for hele Nasdaq-indeksen, HP, Dell og Microsoft de siste par dagene - eller tror du at det kanskje kan ha skjedd en generell nedgang i teknologiaksjer, bl.a som følge av svake kvartalsresultat i en del amerikanske teknologiselskap?

http://finance.yahoo.com/echarts?s=AAPL#ch...ource=undefined

Endret av Newton
Lenke til kommentar
What kind of tasks?

Browsing the web.

- Dårligere. Mangler flash, mangler tastatur (til å kommentere blogger, skrive inn nettadresser enklere) I tilleg er det bedre å surfe på en laptop med stasjonær med større skjerm med høyere oppløsning. Konklusjon: dårligere enn laptops, bedre en smartphones.

De få som fikk prøve dette sa Safari her var lynraskt. Det føltes mye mer naturlig å bruke touch når man surfet nettet. At det mangler tastatur er tull. Den har et mer enn kurant innebygget tastatur. Ærlig talt, hvor ofte bruker man tastaturet når man surfer? Å skrive inn adresser tar 2-3 bokstaver før autofill gjør resten. Kommentering er nok ikke optimalt, men mye bedre enn en smartphone. Skjermen er på 1024x728, noe som er like stort/større enn de fleste netbooks.

Doing email.

-Mangel på tastatur=laptop og smartphones med hw-tastatur vinner.

-Manglende mulighet til å la valgfritt mailprogram kjøre push mail mot exchange eller imap idle = laptop og smarttelefon vinner.

Konklusjon: SMarttelefon OG laptop slår iPad

Mailappen her ser jo utrolig mye enklere ut enn ALT annet jeg har sett på markedet. Smartphones med hw-tastatur har 3-4 ganger mindre knapper enn iPad. Ser ikke helt logikken din.

-Enjoying and sharing pics.

Like god på enjoying som lptop, bedre enn smartphone. Deling er lettere med folk som fysisk er til stede, men taper i forhold til smarttelefoner som kan sende det via MMS i tillegg til mail/IM osv. Taper også i forhold til laptop grunnet dårligere IM-muligheter, dårligere mail-muligheter osv. Likevel må man regne med at gode delingsfunksjoner ligger innebygd, noe som vil trekke opp.

Skjermen har IPS-teknologi, noe som gir mye bedre farger og bedre innsynsvinkel. Bedre enn både laptop og telefon. Mye lettere å dele med mormor enn å snu en hel bærbar. Denne sender fint på mail/IM, og det kommer helt sikkert apps som kan sende MMS og via IP. Jeg vil si delingsmulighetene på iPad er, om ikke like mange, så mye bedre, enklere og mer elegant utført.

 

Watching videos.

-Oppløsning: Dårligere enn laptop

-Formatstøtte: Dårligere enn laptop

-Mulighet til å koble til en ekstern skjerm, eller TV via HDMI: Dårligere enn laptop

 

Klart bedre enn smartphone grunnet større og bedre skjerm.

 

Konklusjon:Dårligere enn laptops - veldig mye dårligere. Klart bedre enn smarttelefoner.

Oppløsningen har jeg kommentert før. Den er større enn de fleste netbooks, og vanlige bærbare har mye laver PPI enn iPad. Formatstøtten er en ting, men å konvertere videoer er ikke noe problem. Man kan koble den opp med VGA, men ser at her taper den for et bærbar.

 

Enjoying music.

-Kan kun bruke ETT medfølgende program om man vil gjøre noe annet samtidig, noe som umuliggjør gode tredjeparts podcastprogrammer (som kan laste ned podcaster selv UTEN iTunes). UBRUKELIG til streamingtjenester som pandora, last-fm, spotify osv: Taper STORT i forhold til både smarttelefoner og laptops. VELDIG stort.

Dels enig. iTunes er et fantastisk program, men streaming er fremtiden. Håper dette kommer senere.

 

Playing games.

-Kan ikke sammenliknes med "ordentlige" pc-spill. Klar sier til laptops. Spillene er gjerne på samme nivå som mange flashspill man kan spille gratis på nett - på enheter med flash-støtte...

- Sannsynligvis seier over smarttelefoner grunnet skjermstørrelse og hardwaremuligheter.

- Det vil sannsynligvis komme spill somd rar nytte av hw-krften i forhold til en telefon, noe som gjør at vi får bedre spill, men fortsatt:

Konklusjon: Seier til laptop.

"Taper" for laptops her når det gjelder grafikk. Heldigvis er det mer enn grafikk som teller på et spill, og med over 140 000 apps i AppStore, så er det mye kvalitet her også. Smarttelefoner har rett og slett ikke kapasitet til å følge med her.

 

Reading ebooks.

-Bedre enn smartphones pga. skjermstørrelse

-Like gode som laptops

-MEN: Kan brukes på buss , is enga osv, en del enklere, og har bedre batterilevetid.

 

Konklusjon: Seier til iPad.

MEN: Vondt på slike skjermer uansett, så om det er det man skal må/bør man kjøpe en ebokleser uansett.

Like gode som laptops? Hvordan kan du si det? Fysisk kan ikke bærbare måle seg, da ergonomien for å lese en bok på en laptop er horribel. Mye mer behagelig å lese på en plate. Og grensesnittet er titusen ganger bedre enn å lese en kjedelig pdf-fil.

Lenke til kommentar
too much...

Dessverre så sitter du ikke inne med fasiten for hva som er best av laptop/iPad/smartphone til de ulike tingene. Det gjør ikke jeg heller, men jeg er uenig i flere av konklusjonene dine. Ser at (Radio Edit) tar fatt i noe, resten får bli senere. Begynner å bli latterlig mye synspunkt på noe ingen av oss har prøvd, så jeg tror jeg sparer litt på kruttet og gjør noe fornuftigere akkurat nå... ;)

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha svart Newton da han spurte etter en bedre tablet til omtrent samme pris, men det er bittelitt vanskelig, siden absolutt _ingen_ skriver om noe annet enn denne iPad. Burde det ikke være pressens ansvar å bringe nyheter fram på en upartisk måte? Som forbruker ønsker jeg det beste produktet til enhver tid, så det er trist at en tablet som egentlig er en forvokst iPod Touch skal få så utrolig mye oppmerksomhet. Har lenge lurt på dette: Hva er så spesielt med den?

 

Men heldigvis kom jeg over en link i dag, oppi iPad-oppstyret: MSI lanserer tablet. Det er ikke så mye info om specs, men den virker lovende. I tillegg har du andre, langt mer innovative løsninger, slik som Lenovo sin U1, men de får ikke mye spalteplass i normale aviser og magasiner, nei ...

 

 

Så tenkte jeg å gå over til noe langt mer alvorlig. Hvorfor skal Apple-fanboys absolutt forsvare mangler? Et låst grensesnitt og mangel på USB-porter, SD-kort-inngang og multitasking er åpenbare begrensninger, og jeg føler Apple spytter meg som forbruker i fjeset. Det er helt tydelig at den er laget for å være så billig som mulig å produsere, slik at de kan selge flest mulig enheter og derfor tjene mest mulig penger. Og da er det hinsides min fornuft at folk klarer å forsvare det!?

 

Du har som forbruker en viss makt, nemlig å velge et produkt vekk. Hvis alle hadde valgt dette produktet vekk og krevd at Apple laget et mer forbrukervennlig produkt, så ville ikke Apple hatt noe valg, de måtte rett og slett måtte rette seg etter massene. Nå får vi finne fram et tenkt scenario, nemlig at folk hadde sett gjennom denne diktatoriske måte å drive en bedrift på. Hva kunne vi forventet? Vi kunne faktisk hatt OSX på absolutt alle pc-er. Du kunne altså laget et monster 10 000, og så installert OSX på den. Nå håper jeg virkelig en Apple-fanboy tør komme fram og si at det ikke høres fristende ut.:)

Lenke til kommentar
Hva gjør man så når norsk reklamasjonsrett på fem år ikke omfatter batterier? Man har ikke engang tilgang på batteriet. Dersom man ønsker å få det byttet etter to år skjer det på verksted til selvkost.

Jeg har ikke lest tråden ennå så jeg vet ikke om det er svart på ennå, men her er i hvert fall mitt svar. Siden batteriet er en integrert del av enheten så vil det ikke være noen egen reklamasjonstid på batteriet. Det er reklamasjonstiden for hele produktet som gjelder. Altså 5 år på hele ipadda med alt dens innhold.

 

Forøvrig veldig bra artikkel. Selv om bare noen av de mange ulempene blir nevnt.

Lenke til kommentar
De få som fikk prøve dette sa Safari her var lynraskt. Det føltes mye mer naturlig å bruke touch når man surfet nettet. At det mangler tastatur er tull. Den har et mer enn kurant innebygget tastatur. Ærlig talt, hvor ofte bruker man tastaturet når man surfer? Å skrive inn adresser tar 2-3 bokstaver før autofill gjør resten. Kommentering er nok ikke optimalt, men mye bedre enn en smartphone. Skjermen er på 1024x728, noe som er like stort/større enn de fleste netbooks.
Manglende flashstøtte da? Vimeo, youtube osv. En app for hver enkelt videoside i App Store? Fantastisk..

Det ER lettere å surfe med mus og tastatur, særlig om linkene er tett inntill hvrandre (f.eks.) i meyer. Seløv om touchskjermen sikkert er god, kan en fungertupp bare være SÅ nøyaktig. Og det er ikke alltid nok. Raskt? Ja vel, neppe raskere enn laptopen min med chromium.

 

Og hva når du skal logge inn i nettbanken din uten java-støtte?

 

Web2.0 innebører forøvrig en del skriving, og tastatur er en fordel når du surfer blogger og forum, med mindr edu ikke har tenkt å kommentere eller bidra til noe i det hele tatt.

 

Mailappen her ser jo utrolig mye enklere ut enn ALT annet jeg har sett på markedet. Smartphones med hw-tastatur har 3-4 ganger mindre knapper enn iPad. Ser ikke helt logikken din.
Ta av deg Eplelappene, så ser du den nok. ;) Man skriver fortere på fysisk tastatur en tilsvarende touch når man skriver mail. Uansett hvor mye tilvenning man har, er fysisk tastatur bedre. Og siden man gjerne skriver noe i mailer, vinner fysisk tastatur. Jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig å IKKE ta den logikken, for å være helt ærlig.

 

At du er fornøyd med en løsning er uvesentlig. At man ikke kan velge er en mangel - det er faktisk utvilsomt. Det er nemlig en mangel i seg selv. Så kan man være uenig i hvor stor mangelen er på bakgrunna av hvordan mailapplikasjonen blir, men det er det faktisk for tidlig å si. Kan jeg synce sømløst mot Exchange me obskure sikkerhetsopsett, få varslinger om mæter osv, redigere dem så de blir oppdatert i sanntid? Kan jeg gjøre det samme med delte google-kalendere, eller Zimbra-løsninger? På ndre plattformer kan dette løses med tredjepartsapplikasjoner, men ikke hos Apple - for der skal det bare rulle epler i bakgrunnen.

 

Synes du det er FLOTT at de skal bestemme hvilke tjenester og programmer du kan bruke på en enhet du har betalt 4000kr for? Virkelig?

 

Skjermen har IPS-teknologi, noe som gir mye bedre farger og bedre innsynsvinkel. Bedre enn både laptop og telefon. Mye lettere å dele med mormor enn å snu en hel bærbar. Denne sender fint på mail/IM, og det kommer helt sikkert apps som kan sende MMS og via IP. Jeg vil si delingsmulighetene på iPad er, om ikke like mange, så mye bedre, enklere og mer elegant utført.
Det siste kan jeg tro på, og det nevnte jeg også. Men du ha, igjen, ikke valgfrihet når det kommer til IM-løsninger. Selv om Jobs ikke nevnte kommunikasjon kan man jo greit konstatere at iPlate taper så det suser der også.

 

Oppløsningen har jeg kommentert før. Den er større enn de fleste netbooks, og vanlige bærbare har mye laver PPI enn iPad. Formatstøtten er en ting, men å konvertere videoer er ikke noe problem. Man kan koble den opp med VGA, men ser at her taper den for et bærbar.

Hvem har sagt at man bare skal sammenlikne med de dårligste netbooksene? Du får både 10" og 12" med 1200x800 oppløsning (fases ut) men fortsatt ihvertfall med 720p-oppløsning, slik at man slipper skalering av hd-materiale. Konvertering er greit når man skal spille av på en telefon. Men man slipper det på en laptop. Og det ER en ulempe. Jeg vil kunne streame media sømløst fra lagringsserveren.

 

Dels enig. iTunes er et fantastisk program, men streaming er fremtiden. Håper dette kommer senere.
Uenig, men ikke relevant. Den suger balle til musikk med null tredjeparts streaming-støtte. Og da suger den til musikk.

 

Playing games.

"Taper" for laptops her når det gjelder grafikk. Heldigvis er det mer enn grafikk som teller på et spill, og med over 140 000 apps i AppStore, så er det mye kvalitet her også. Smarttelefoner har rett og slett ikke kapasitet til å følge med her.

Hvorfor i anførselstegn? Den taper når det gjelder grafikk. Siden du tar opp utvalg: Den taper der også.

 

Reading ebooks.

Like gode som laptops? Hvordan kan du si det? Fysisk kan ikke bærbare måle seg, da ergonomien for å lese en bok på en laptop er horribel. Mye mer behagelig å lese på en plate. Og grensesnittet er titusen ganger bedre enn å lese en kjedelig pdf-fil.

Da tenkte jeg på skjermen. ;) Bærbarheten nevnte jeg helt klart, godt gjort å overse det btw. Grensesnitt finner man et bredt utvalg av på laptoper og, Tror du ikke de kan spille av ulike ebok-formater? :p
Lenke til kommentar

@Msurai: Er fullstendig enig i at presse og media - inkludert tek.no-nettverket! - har opptrådt som klovner og nyttige idioter for Apple, og at hele greia har blitt blåst opp hinsides alle proporsjoner i media.

 

La også merke til MSI sin tablet, men det er jo kun vaporware, og så lang fram i tid at ingen kan si noe som helst om den - vi snakker om tilgjengelighet kanskje et halvt år etter at jeg kan kjøpe en iPad...

 

Selvsagt har produktet iPad mangler i dine øyne (og i mine øyne!) - jeg har da heller aldri sett en PC eller Windows-tablet som ikke har mangler i mine øyne. So what? Føler jeg at noe "spytter meg i fjeset" når de lager produkt jeg driter i? Pfftt!!! :D Nei, jeg ignorerer dem, og går videre!

Kan du nevne ett eneste hardwareprodukt som ikke er laget for å være billigst mulig å produsere samtidig som produsentens fortjeneste maksimeres? Er ikke det grunnlaget for produksjon av alle duppedingsene vi omgir oss med?

 

Dine skrekkscenario om Apple er neppe verre enn om Microsoft skulle oppnådd det de nesten klarte, nemlig 100% dominans for sine store, feite, proprietære melkekyr!

For ordens skyld: Jeg har aldri hatt noen drøm om at Apple skal dominere markedet innen noe område - jeg vil bare ha et marked der Apple har en naturlig plass blant flere konkurrenter, enten det er datamaskiner, telefoner, OS eller hva de nå måtte finne på neste gang... ;)

Lenke til kommentar
Begynner å bli latterlig mye synspunkt på noe ingen av oss har prøvd, så jeg tror jeg sparer litt på kruttet og gjør noe fornuftigere akkurat nå... ;)
Et låst og forkrøplet system innebærer mange av de manglene jeg skisseserer uansett hvor mye du prøver den.

 

Å ikke kunne velge er en MANGEL ffs.

 

At noen forsvarer Apple når de helt tydelig voldtar dem i ræva med kunstige begrensninger, lock-in og forbrukerfiendtlig DRM fra helvete, og null valgmuligheter, ja det er mer enn jeg kan forstå.

 

Nei, jeg tror jeg skal børste støv av den gamle PowerPC-macen min og spille en runde linerunner eller hva det het, og mimrer om da Apple ikke var en langt større jævel enn Microsoft noen gang har vært.

Lenke til kommentar
Det ER lettere å surfe med mus og tastatur

 

Og dette vet du naturligvis ettersom du har testet å surfe med iPad? Tenkte meg det.

 

Gidder ikke kommentere resten da du helt åpenbart bare sammenligner iPad med en tradisjonell bærbar maskin, noe den ikke er ment å være.

 

Det er forresten få bærbare maskiner som har multitouchskjerm, veier under 700 gram og har de kompakte målene 243x190x13mm og gir deg 10 timers batterilevetid med over 1 mnd standby.

Lenke til kommentar

Det ble sagt at iPad måtte være bedre enn smartphonen og laptopen på de listede nøkkelpunktene hvis den skulle ha noen plass - g det var det Steve Jobs somfant på, ikke jeg. Også mener du at man ikke skal sammenlikne dem med enhetene den skal løse oppgaver bedre enn? :D

 

Selvfølgelig må man sammenlikne den med en laptop og en smarttelefon hvis man skal finne ut om den løser spesifikke oppgaver bedre. Hallo, har du skrudd på hjernen din i dag?

 

Jeg har prøvd nok kapasitive og resistive skjermer til å si deg en ting: Kapasitive trykkskjermer ER dårligere når det gjelder å treffe små punkter - og ja dette VET jeg. Og alle andre som enten har prøvd, eller har sjelelige evner nok til å tenke seg fremt il det, når de vet hvordan en kpasitiv skjerm fungerer. Men å være fantasiløs og ute av tand til å forestille seg noe annet og bedre må jo gjøre iPhone OS-opplevelsen uendelig mye bedre.

 

Merk: jeg sier ikke at det ikke kan funke fint å surfe med iPlate, jeg sier at det i noen situasjoner er bedre med mus. Men du er sikkert uenig i både det, og at det er bedre å skrive med fysisk tastatur... "Jeg vet det er sant, men Apple kan ikke ta feil , så det må være meg og alle andre."

Lenke til kommentar

Poenget er vel at en mus er skrekkelig nøyaktig allerede. Jeg treffer like godt med den som fysisk med hånda, men det går fortere med mus.

 

Det er forresten få bærbare maskiner som har multitouchskjerm, veier under 700 gram og har de kompakte målene 243x190x13mm og gir deg 10 timers batterilevetid med over 1 mnd standby.

 

Blir som du sier feil å sammenligne den med en pc da feks en pc faktisk er tusen ganger mer allsidig. Og dette er også POENGET til folk her. Prislappen rettferdiggjør rett og slett ikke bruksområdet/nytten til denne tavla. Den havner mellom to stoler, og dette er altså nisjen til dette produktet? Hvordan i all verden har de tenkt å tjene penger på det? (Vet, retorisk spørsmål. Apple-gjengen.. :))

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar
Selvfølgelig må man sammenlikne den med en laptop og en smarttelefon hvis man skal finne ut om den løser spesifikke oppgaver bedre. Hallo, har du skrudd på hjernen din i dag?

 

Hjernen er på her ja, har ikke tatt helt helg ennå. Du sammenligner uten å ta hensyn til de positive egenskapene en liten, lett og portabel maskin med rask oppstart og bra batterikapasitet har. Da har sammenligningen lite for seg.

 

Selvsagt er mange ting bedre med mus, tastatur, størrelsen og datakraften som en normal bærbar maskin gjør. Men det er ikke det som er målet her, det produktet finnes jo allerede.

 

Jeg tror Apple har helt rett når de sier at iPad er bedre på mange nøkkelfunksjoner man bruker daglig. Jeg sjekker ofte mailen min på iPhone istedet for å starte opp den bærbare PCen, rett og slett fordi det går raskere og er langt enklere. Samme fordeler gir iPad meg i tillegg til en større og mer oversiktelig skjerm.

 

Å surfe er jeg overbevist om at kommer til å være veldig behagelig på en iPad. Mangelen på flash er et minus, men det er overhodet ikke avgjørende da få nettsider benytter flash i en vesentlig grad til annet enn reklame. Video løses på sikt med <video>.

 

Å se på bilder blir jo strålende, det kan ingen nekte for. At man ikke kan sende på MMS av alle ting fra en tablet-PC ser jeg overhodet ikke på som et reelt problem. Kan aldri si at jeg har hatt behovet for å gjøre det fra en bærbar maskin.

 

Å se på film vil den være knall, spesiellt når man er på reisefot. Den er liten, lett og bra batteri. Perfekt turpartner til filmtittiting. Oppløsningen er mer enn bra nok på en 9,7" skjerm. Den mangler noen pixler i bredden for å kunne kalles HD ja. Men hvor viktig er den labelen for opplevelsen? Minuset er dårlig formatstøtte. Alt i alt vil jeg helt klart velge iPaden fremfor laptoppen når jeg skal se film på flyet f.eks. Og hvorfor noen skulle ønske å koble en tablet-PC til en ekstern skjerm klarer jeg ikke å forstå. Da er det faktisk en helt annen type maskin dere er ute etter..

 

Spille på iPad kan naturligvis ikke sammenlignes med et PC-spill. Her er det snakk om enklere spill i samme grad som iPhone, men likefullt er det mengder av spill som gir mange timer med knall underholdning. Formatet gir spillprodusentene sjangse til å tenke nytt og ikke bare pixler og grafikk. Jeg spiller oftere på min iPhone enn PCen.. sier jo litt.

 

Lese ebøker, helt klart en mer behagelig opplevelse på iPad enn vanlig PC ettersom man kan holde den på høykant, mer portabel og bedre batteri. For å ikke snakke om at man får skreddersydde apps som gjør det hele til en veldig smakfull opplevelse.

 

Sånn da har jeg faktisk kommentert alt likevel.

Endret av phax
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...