Gå til innhold

Kommentar: Ti tommers antiklimaks fra Apple


Anbefalte innlegg

Bare et par tilleggsspørsmål da:

- hvordan fungere Spotify eller "tilfeldige podcastprogram" på denne Alex-greia som du reklamerer for?

- kan vi vente oss tilsvarende rants fra deg om Alex, lederen av firmaet som produserer Alex og brukerne av Alex, dersom det skulle være slik at Alex ikke gir deg flere eller bedre alternativ for musikkavspilling?

 

 

-Den gir meg tilgang til hele innholdet på Android Market. Noe som betyr at jeg f.eks. kan kjøre spotify på den, slik jeg allerede gjør det på min Android-telefon. Samtidig kan jeg lese en avis, være pålogget msn/aim/ICQ/Jabber og laste ned et mailvedlegg.

 

-Deal. Nå tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe en ebook-leser med det første, da utvlget av relevant e-pensumlitteratur dessverre er ikke-eksisterende, og jeg må slutte å lese mer skjønn-litteratur og urelevante fagbøker enn pensumlitteratur. men jeg kan skrive en bash-post av den hvis den blir like crappy som denne iTableten. Som ikke burde prøve å markedsføre seg som en tablet en gang.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke høre musikk med spotify på iPhonen (og den nye iPad) på grunn av mangel på multitasking, det er det som er poenget, den innebygde bedritne iTunes-spilleren er jo helt tragisk.

Du får mene hva du vil, men mange hører musikk med Spotify på iPhone (de gjør det bare ikke samtidig som de gjør andre ting med telefonen). Forøvrig synes jeg at Spotify-hysteriet er tragisk, og iPod-applikasjonen på min iPhone dekker fortsatt alle mine behov for mobil musikklytting og godlyd på en helt utmerket måte ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

"Apple har gjort alt perfekt for meg, og jeg trenger ikke mer." Vel, da har du lave krav og dårlig fantasi.

 

jeg våkner opp til ferske podcasts på telefonen min hver mogen, som jeg kan høre på på bussen med yndlingspodcastprogrammet mitt, mens jeg leser og svarer på mail med det tredjepartsprogram som er langt bedre enn det innebygde, og laster ned en oppgave fra universitetets sider og leser det etterpå. Fortsatt med radioprogrammet i ørene. Og dette helt uten å måtte bruke noe lukket økosystem eller koble den til en pc. Det er deilig å ikke være Apple-bruker.

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål. Kan man i dag oppnå ekte multitasking på iPhone/iPod Touch? Har kikket litt raskt innom ulike løsninger som MultiFl0w og et par andre, men så vidt jeg kan se og forstå er det fortsatt ikke snakk om ekte multi tasking. Den bare setter programmene du ikke bruker på "pause" og gjennoppliver dem når du velger dem igjen..

 

Så finnes det egentlig ekte multitasking på iPhone i det hele tatt? Hvis ikke er det ihvertfall ikke noe håp om noe spennende liv med iPad..

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Problemet er jo at de taper selv mot tradisjonelle, "kjipe" tabletter, som har både minnekortleser, flashs-støtte, og mulighet for multitasking, og å koble til usb-enheter som kamera. Til en lavere pris.

Eksempel på slike "tradisjonelle, "kjipe" tabletter" til en lavere pris? La oss for enkelhets skyld si lavere enn 4 tusen kroner.

Og la oss ta med at iPad vil ha mulighet for tilkobling av minnekortleser, og tilkobling til kamera vis USB-kabel. Da "savner" vi Flash-støtte - som jeg definitivt ikke vil savne. Og vi savner multitasking - dvs. bredere støtte for multitasking enn den som vil finnes i iPad - og det kommer.

Ta med skjermkvalitet (LED-belyst IPS), batteritid (10 timer), størrelse og vekt med det samme du sammenligner mot "vinnerne" dine da... :p

Lenke til kommentar
Eksempel på slike "tradisjonelle, "kjipe" tabletter" til en lavere pris? La oss for enkelhets skyld si lavere enn 4 tusen kroner.

Fire tusen?!? Tror nok 5000 blanke kroner er mer realistisk. USD -> NOK ligger sjeldent noe særlig under ti-gangen når det gjelder elektronikk. Og det er for den billigste utgaven, dvs 16 GB, uten 3G, uten GPS. For 64 GB-utgaven med 3G og GPS snakker vi dermed 8-9000 kr.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
-Den gir meg tilgang til hele innholdet på Android Market. Noe som betyr at jeg f.eks. kan kjøre spotify på den, slik jeg allerede gjør det på min Android-telefon. Samtidig kan jeg lese en avis, være pålogget msn/aim/ICQ/Jabber og laste ned et mailvedlegg.

Nuhh...det med Android gikk meg hus forbi, fordi jeg ikke klikket på "alex marketplace" - som forøvrig var fullstendig tomt bortsett fra informasjonen om Android - sånn er det med vaporware noen ganger... ;)

Litt mer interessant med informasjonen om Android da, bortsett fra at du like gjerne kan bruke telefonen din som den fargeskjermen i telefonstørrelse på Alex, og dermed gjør vel egentlig en ren e-reader ala Kindle + din Android telefon samme nytten og vel så det?

Lenke til kommentar

Hvorfor sammenligner alle denne med en labtop da det helt tydelig blir sagt under lanseringen at den er ment som en ting som skal legge seg mellom smarttelefoner og bærbare pcer? Folk forventer at den skal kunne det en pc/mac kan. Det blir helt feil å forvente, da det ikke var meningen at den skulle kunne konkurere mot det... Det er et surfebrett med noen andre enkle funksjoner, ikke en desktop pc eller bærbar som kan det aller meste!

 

 

Men uansett. Hvorfor skal folk lage så vanvittige debater om hvor skuffet de er og hvilke forventninger de hadde? Kan dere ikke bare ta det vi får? Liker du den ikke så hold deg unna den! Så enkelt er det...

 

Folk må virkelig sjerpe seg altså :S

Lenke til kommentar

Haha, nå må jeg ærlig innrømme at jeg tenkte på bruk og ikke fysiske egenskaper når jeg skrev det - der er Apple stort sett gode (*mumle noe om crappy kamera i iPhone*), og bedre enn konkurrentene.

 

USB-kabel? Skal man måtte koble til eksternenheter til tableten for slike elementære funksjoner? Nei fysj, det er veldig u-Applesk å ha kjipe dingser hengende ut fra enheten.

 

Jeg skal kikke på noen tableter å se om jeg finner noen. Batterilevetiden er vel tilnærmet mulig å få til, men tror nesten jeg kan melde pass på IPS-skjerm allerede nå. Så kan man jo diskutere hvor viktig det er etterpå, hvis jeg presenterer en kandidat. :p

 

Problemet er at det er nettopp DERFOR det er så irriterende at flere Apple-produkter blir praktisk talt ubrukelige for meg. For de har et j*vlig godt potensiale. Jeg får så lyst på flere av produktene deres, men så vet jeg at det ender med irritasjon og skuffelse. Apple svikter meg. :p

Lenke til kommentar
Eksempel på slike "tradisjonelle, "kjipe" tabletter" til en lavere pris? La oss for enkelhets skyld si lavere enn 4 tusen kroner.

Fire tusen?!? Tror nok 5000 blanke kroner er mer realistisk. USD -> NOK ligger sjeldent noe særlig under ti-gangen når det gjelder elektronikk. Og det er for den billigste utgaven, dvs 16 GB, uten 3G, uten GPS. For 64 GB-utgaven med 3G og GPS snakker vi dermed 8-9000 kr.

Apple-produkt som selges for USD 499 i Apple Store USA selges for under NOK 4.000 i Apple Store Norge. Så vi sier fortsatt under 4 tusen norske kroner for din "kjip-let", ja.

Lenke til kommentar
Hvorfor sammenligner alle denne med en labtop da det helt tydelig blir sagt under lanseringen at den er ment som en ting som skal legge seg mellom smarttelefoner og bærbare pcer? Folk forventer at den skal kunne det en pc/mac kan. Det blir helt feil å forvente, da det ikke var meningen at den skulle kunne konkurere mot det... Det er et surfebrett med noen andre enkle funksjoner, ikke en desktop pc eller bærbar som kan det aller meste!

 

 

Men uansett. Hvorfor skal folk lage så vanvittige debater om hvor skuffet de er og hvilke forventninger de hadde? Kan dere ikke bare ta det vi får? Liker du den ikke så hold deg unna den! Så enkelt er det...

 

Folk må virkelig sjerpe seg altså :S

 

Hvorfor skal jeg bry meg om hva apple definerer som sine konkurrenter? Når en bærbar koster det samme og kan gjøre mye mer, så er det vel legitimt å sammenlikne det? Eller er du en av de med evige mye penger, som aldri gjør vurderinger om hva du skal prioritere å bruke penger på?

 

Og hva er galt med en diskusjon? Om du synes det er så forferdelig, hvorfor deltar du selv? Folk er da fint klar over at de ikke trenger å kjøpe produktet, betyr det at det er uinteressant å diskutere, ikke for meg ihvertfall, om du personlig synes det står du selvsagt fritt til å la være, men hvorfor skal ikke vi andre få lov?

 

AtW

Lenke til kommentar
Problemet er jo at de taper selv mot tradisjonelle, "kjipe" tabletter, som har både minnekortleser, flashs-støtte, og mulighet for multitasking, og å koble til usb-enheter som kamera. Til en lavere pris.

Eksempel på slike "tradisjonelle, "kjipe" tabletter" til en lavere pris? La oss for enkelhets skyld si lavere enn 4 tusen kroner.

Og la oss ta med at iPad vil ha mulighet for tilkobling av minnekortleser, og tilkobling til kamera vis USB-kabel. Da "savner" vi Flash-støtte - som jeg definitivt ikke vil savne. Og vi savner multitasking - dvs. bredere støtte for multitasking enn den som vil finnes i iPad - og det kommer.

Ta med skjermkvalitet (LED-belyst IPS), batteritid (10 timer), størrelse og vekt med det samme du sammenligner mot "vinnerne" dine da... :p

 

Ja, selvsagt, la oss kreve at den er like bra eller bedre enn aplle sin på absolutt alle områder, og til en like lav pris.. Apple er da vitterlig ikke så uduglige at de ikke klarer å lage produkter med noen fordeler.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål. Kan man i dag oppnå ekte multitasking på iPhone/iPod Touch? Har kikket litt raskt innom ulike løsninger som MultiFl0w og et par andre, men så vidt jeg kan se og forstå er det fortsatt ikke snakk om ekte multi tasking. Den bare setter programmene du ikke bruker på "pause" og gjennoppliver dem når du velger dem igjen..

 

Så finnes det egentlig ekte multitasking på iPhone i det hele tatt? Hvis ikke er det ihvertfall ikke noe håp om noe spennende liv med iPad..

Ja, man får mulighet for ekte multitasking om man jailbreaker, ikke noe "pause". Men, det er ikke noe man kan stole på at fungerer. Jeg var heldig og fikk en 3GS like etter at den var ny, og kan dermed jailbreake uten problemer. På de som er i salg nå, går ikke dette.

 

Egentlig er ikke multitasking så viktig for meg (siden jeg bruker iPod-programmet og ikke Spotify), men destod viktigere å kunne bytte mellom programmer raskt. F.eks. kan jeg lese nyheter i en app, og så dobbelttappe på home-knappen for enkelt å bytte til en ordbok for å slå opp (jeg studerer i Sveits dette året). Man får jo ikke multitasket på samme måte som en PC, siden man ikke kan ha mer enn ett program oppe på skjermen uansett.

 

Jeg håper inderlig at Apple kommer med multitasking i OS 4.0. Det er egentlig ikke et batteri problem (jeg merker ingen forskjell der, selv om jeg lar programmer bli kjørende i bakgrunnen), men RAM. Jeg tipper derfor at 3G modellen f.eks. ikke vil få multitask-støtte, siden den bare har 128 MB minne i forhold til 3GS sine 256 MB. Et tredjepartsprogram forventer å kunne ha tilgang til det som er ledig av 128, så det vil da gå dårlig om man prøver å kjøre to samtidig som kniver om plassen.

 

Ellers er jeg helt enig i kommentaren over her, dette er ikke ment å være en PC. Det er en tablet, som skal være mellom en smarttelefon og en bærbar. Personlig ser jeg ikke behovet for en slik maskin, da jeg har iPhone og Mac fra før. Samtidig mener jeg de har gjort en feil ved å ikke inkludere mulighet for å bruke en stylus til å f.eks. skrive på PDF-er. Det ville gjort tableten mer attraktiv for meg, da jeg har mange fag nå hvor pensum i hovedsak er på slides. Skulle gjerne sluppet å printe ut 1000+ sider i semesteret.

 

Jeg ville heller ikke kjøpt denne før det ble bekreftet at den kan bli jailbreaket før den får offisiell multitasking. Å kjappt bytte mellom programmer er desto viktigere jo mer muligheter man har med maskinvaren.

Lenke til kommentar
Hvorfor sammenligner alle denne med en labtop da det helt tydelig blir sagt under lanseringen at den er ment som en ting som skal legge seg mellom smarttelefoner og bærbare pcer?

 

Fordi de slike ting gjerne blir finansiert av samme budsjett, og fordi bruksområdene overlapper noe voldsomt.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser iPad så mener jeg den lett kan erstatte en netbook. Hva bruker du netbooken din til? Surfe, mail, små apps, notering, musikk, film? Alt dette gjør iPad på en mye mer elegant, innovativ og penere måte.

 

Og folk glemmer at med denne får du tilgang til iTunes Store, AppStore og iBooks, hvor spesielt AppStore er helt enestående i sitt slag. 140 000 programmer/spill finnes. Folk som sier man blir alt for låst og at Apple er alt for strenge burde strengt tatt ta en titt i Android Market. Makan til uryddig og mye drit skal man lete lenge etter.

 

Prisen på 499 tilsvarer i Norge 3790,- hvis vi tar utgangspunkt i MacMini som nå koster 499$ i US og 3790 her. Så prisen vil jeg si er relativt lav.

 

Definitivt min neste portable pc.

Lenke til kommentar
Fordi den blir brukt til akkurat det samme som en vanlig laptop, berre at den gjer alt dårligare.

 

Sterke meninger om et produkt du ikke engang har vært i samme rom som. Av de som har testet produktet så sies det at det er den beste surfeopplevelsen de har opplevd f.eks. Og den er jo utvilsomt langt mer portabel enn en vanlig laptop med tanke på størrelse og vekt. Batterilevetiden er ikke akkurat å forakte heller. Umiddelbar oppstartstid fra standby, og standbytid på over 1mnd.

 

Jeg skal ha meg en iPad, ikke for å erstatte den bærbare maskinen jeg sitter på akkurat nå. Men for å ha en mellomting som jeg kan bruke når bare skal surfe litt i sofaen, spille enkle spill, sjekke mail, lese eBøker eller lignende enkle oppgaver. Den bærbare PCen er stor, tung og varm til å ha på fanget eller dra med seg rundt om i hjemmet. Den har også dårlig batterilevetid i sammenligning så det ender opp med at laderen alltid står i. iPaden vil naturligvis også bli dratt med på alt av reiser. Jeg tar meg selv i å heller se film på iPhonen fordi jeg ikke orker dra frem PCen på flyet. Det er knapt plass til den mellom de trange flysetene uansett. Men en iPad er liten og portabel nok til at jeg kommer til å gidde ta den med og ikke minst bruke den. Batterilevetiden er også som nevnt bedre enn PCen min så jeg kan faktisk se et par filmer uten å bekymre meg for batterilevetiden.

 

Sammenligner man iPad med en standard PC har man missforstått bruksområdet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...